Fairlane
M mrmixter skrev:
Kanske inte men det set ut som att jourtiden är mindebiterad med 2 timmar

Står inget vad den extra timmen är för.
Kan vara inplock utplock reng. mm.
Fakturautklippet säger inget om rengöring av just den specifika pumpen som TS säger.
Så det kan vara så mycket mer.

Tror ju inte TS skulle uppskattat att dom skulle åkt hem och hämtat en högtryckstvätt med dito slang exempelvis om det skulle behövas.

Och jag tror inte dom har en bil för just endast täppt i avloppet.
Så dom lastar säkert mer än dom behöver. Utifall att.
Så det kan mycket väl vara så att dom ska byta ett expansionskärl i nästa jobb och behöver ha rör tank press mm nästa gång.
Att jourtiden är mindebiterad med 2 timmar är solklart, det har även TS skrivit.
Frågan är om resa till/från kund, lösa problemet, rengöra verktyg etc rymts inom 2 timmar eller inte. Om det tagit 2h 5min så har man fakturerat för ny påbörjad timme.

Kunden har kontaktat företaget och frågat om den extra timmen och fått veta att det rör sig om rengöring av pumpen. Om det tog 1 timme eller 10 minuter (och ny timme påbörjats) vet vi inte och kommer aldrig kunna få veta av att titta på någon faktura.

Om TS lägger upp hela fakturan så är jag övertygad att alla som tidigare tyckt TS är en idiot kommer fortsätta tycka det.

Tillägg: Om firman lastar bilen full för att hantera näst uppdrag så är det ju helt ok, men knappast något TS ska betala för, ellerhur?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att jourtiden är mindebiterad med 2 timmar är solklart, det har även TS skrivit.
Frågan är om resa till/från kund, lösa problemet, rengöra verktyg etc rymts inom 2 timmar eller inte. Om det tagit 2h 5min så har man fakturerat för ny påbörjad timme.

Kunden har kontaktat företaget och frågat om den extra timmen och fått veta att det rör sig om rengöring av pumpen. Om det tog 1 timme eller 10 minuter (och ny timme påbörjats) vet vi inte och kommer aldrig kunna få veta av att titta på någon faktura.

Om TS lägger upp hela fakturan så är jag övertygad att alla som tidigare tyckt TS är en idiot kommer fortsätta tycka det,
Ja troligt eftersom han hängde ut dom här med namn och dom har inte ens fått en chans att försvara sig, det gör honom till en inte trovärdig i detta fall.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane
M mrmixter skrev:
Ja troligt eftersom han hängde ut dom här med namn och dom har inte ens fått en chans att försvara sig, det gör honom till en inte trovärdig i detta fall.
Som jag uppfattar det så gick det till så här.

1. TS ringer efter hjälp
2. TS får hjälp och är nöjd
3. TS får en faktura där han blir förvånad över den extra timmen, baserat på restid 30 min enkel resa och att rörmokaren var hos honom 15 minuter
4. TS kontaktar företaget och frågar om den extra timmen
5. Företaget svarar att den är för rengöring av pumpen.
6. TS blir förbannad och skriver

Kanske har det varit mer kommunikation mellan företaget och TS innan steg 6, men det känner vi inte till.

Någonstans vid punkt 5, tycker jag företaget hade en chans att förklara den extra timmen lite bättre.

Anser man att TS inte är trovärdig så skadar ju inte omdömet heller.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Men va katten, han hade ju bajsat i röret. Tro katten att det blir stopp så man får spola röret och vem vill åka hem med annans bajs på verktygen.

Gilla läget eller gräv bajs själv TS.

• Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
LeffeA LeffeA skrev:
Men va katten, han hade ju bajsat i röret. Tro katten att det blir stopp så man får spola röret och vem vill åka hem med annans bajs på verktygen.

Gilla läget eller gräv bajs själv TS.
Det var ju inte det frågan handlade om, men det kanske inte var så viktigt?

Jag har ingen aning om fakturan var korrekt eller saltat, men din inställning verkar vara att man som beställare får acceptera vad som helst. Finns det någon gräns? 5000 kr? 10000 kr? 100000 kr?

Lite mer genomtänkt analys kanske?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:

Jag har ingen aning om fakturan var korrekt eller saltat, men din inställning verkar vara att man som beställare får acceptera vad som helst. Finns det någon gräns? 5000 kr? 10000 kr? 100000 kr?

Fairlane Fairlane skrev:

Ja naturligt vis.
Hen har ju beställt in folk på löpande räkning.

Eller du skulle bli glad om du bara fick halva din månads lön och när du frågar chefen säger hen bara att hen inte tyckte du jobbade så bra?

Samma sak. Typ.

E El-Löken66 skrev:
Ja naturligt vis.

Eller du skulle bli glad om du bara fick halva din månads lön och när du frågar chefen säger hen bara att hen inte tyckte du jobbade så bra?

Samma sak. Typ.
Var det löpande räkning?
Tror du hantverkarens månadslön är variabel och beror på chefens godtycke eller hur mycket extra som faktureras kunden?

E
P Pin skrev:
Var det löpande räkning?
Tror du hantverkarens månadslön är variabel och beror på chefens godtycke eller hur mycket extra som faktureras kunden?
Ja, löpande. Efter att 2h gått som var inkluderade i jour avgiften. Typ fram körning och en enklare fix.

Din andra fråga antar jag du ställer till Fair Lane.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja naturligt vis.

Samma sak. Typ.
Nej det är inte samma sak.

Innebär löpande räkning att man kan fakturera fler timmar än vad det går åt, frånsett minidebitering?

Innebär det att jag kan jobba en halv månad och kräva lön för hel månaden?

Vi vet inte hur mycket tid som man lagt och det borde vara det frågan rör, inte att man ska betala vad som helst oavsett.

För att vara tydlig, jag vet inte om fakturan är rätt eller fel. Har man jobbat 3 timmar eller åtminstone en bit över de två som är minidebitering så är fakturan rätt, annars inte.
Den blir inte automatiskt korrekt bara för att en hantverkare gjort ett jobb.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, löpande. Efter att 2h gått som var inkluderade i jour avgiften. Typ fram körning och en enklare fix.

Din andra fråga antar jag du ställer till Fair Lane.
Nej båda frågorna var till dig
EnligtcTS var det framkörning och enklare fix som tog mindre än två timmar

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Två frågor till dig El Lök En 69.
1. Om arbetet inklusive resa och allt tog 1h 55 minuter, är det rätt att fakturera för mer än 2 timmar?
2. Vet du hur lång tid det tog?

E
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är inte samma sak.

Innebär löpande räkning att man kan fakturera fler timmar än vad det går åt, frånsett minidebitering?

Innebär det att jag kan jobba en halv månad och kräva lön för hel månaden?

Vi vet inte hur mycket tid som man lagt och det borde vara det frågan rör, inte att man ska betala vad som helst oavsett.

För att vara tydlig, jag vet inte om fakturan är rätt eller fel. Har man jobbat 3 timmar eller åtminstone en bit över de två som är minidebitering så är fakturan rätt, annars inte.
Den blir inte automatiskt korrekt bara för att en hantverkare gjort ett jobb.
Nej.
Vi vet inte.
Men Svag Ströms tror sej veta.
Och då är det upp till er att mot bevisa.
Lite som att an klaga någon för att fara med o sanning.
I bland är det en grå zon.

Där för kompro misser är till för.

Hälften av det du skriver kan ingen för stå. Tyvärr.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Två frågor till dig El Lök En 69.
1. Om arbetet inklusive resa och allt tog 1h 55 minuter, är det rätt att fakturera för mer än 2 timmar?
2. Vet du hur lång tid det tog?
Allt relaterat ska kund be tala.
Som jag tidigare för klarat.

Firman får en "räkning" av Hen som varit på plats.

Jag är ingen måckare.

Men faktum är.

Att det tar 3h. Inga krusiduller. Även om det tar 1h så tar det 3. Avtal. Osv.

Så firma har ett fast pris som inkluderar 2h. Då detta är vad kunds ögon upp fattar. Utan krusiduller.

Med krusiduller kan detta obegränsat mer tid.

Andra jobb kan komma mellan.
För virrig kan ske.

Så troligen fick firman till sej att detta tagit 4h och där med lagt på 1h.

Kan ske var mockarn väldigt petig att pump ska vara ren.

Kan ske åkte han in till firman för att spara in på toa papper.

Firman har er bjudit normal taxan.

Med tråd skapare fort sätter kaoss.

Finns inte mer att skriva. Tror jag.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Att det tar 3h. Inga krusiduller. Även om det tar 1h så tar det 3. Avtal. Osv.
Vad är det här för skitsnack??
Om det att en timme så tar det en timme, inte tre. Hur lång tid det tog i detta fall vet vi inte, men vi vet att ett arbete som tar en timme inte tar tre timmar. Det är bedrägeri!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det här för skitsnack??
Om det att en timme så tar det en timme, inte tre. Hur lång tid det tog i detta fall vet vi inte, men vi vet att ett arbete som tar en timme inte tar tre timmar. Det är bedrägeri!
Avtal.

Jag tycker det är rimligt. Kan du somna om på fem minuter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.