Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Du menar väl att det var oklart. Men nu är det hela ju utrett.
Det är precis lika oklart som innan varför du citerade mig och sen skrev något som inte var kopplat till det jag skrev.
E El-Löken66 skrev:
Vad hastighetsgränsen är saknar betydelse.
Givetvis, liksom dina 54 km/h som inte har ett dyft med saken att göra. Det är faktisk körtid som är intressant.

Så här skrev du: "Google Maps, snabbaste väg 54km/h ger då körtid."
Så, om snabbaste körtid är 30 minuter menar du då att det alltid är 30 minuter man ska fakturera, även om det är i rusningstrafik? Vad har de 54 km/h med något att göra isåfall (eller för all del överhuvudtaget).
Anledningen till att jag blandade inte hastighetsbegränsning var för att du kom med obegripliga 54 km/h.
Då ville jag förklara att man inte kan ta en konstant så. Om snabbaste vägen tar 30 minuter så fakturerar man 30 minuter (om det inte är köer eller liknade). Man tar inte sträckan för den snabbaste tiden ochräknar ut en ny tid, hur lång tid det skulle ta att köra om man snittade 54 km/h, då det är fullständigt ointressant.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är precis lika oklart som innan varför du citerade mig och sen skrev något som inte var kopplat till det jag skrev.

Givetvis, liksom dina 54 km/h som inte har ett dyft med saken att göra. Det är faktisk körtid som är intressant.

Så här skrev du: "Google Maps, snabbaste väg 54km/h ger då körtid."
Så, om snabbaste körtid är 30 minuter menar du då att det alltid är 30 minuter man ska fakturera, även om det är i rusningstrafik? Vad har de 54 km/h med något att göra isåfall (eller för all del överhuvudtaget).
Anledningen till att jag blandade inte hastighetsbegränsning var för att du kom med obegripliga 54 km/h.
Då ville jag förklara att man inte kan ta en konstant så. Om snabbaste vägen tar 30 minuter så fakturerar man 30 minuter (om det inte är köer eller liknade). Man tar inte sträckan för den snabbaste tiden ochräknar ut en ny tid, hur lång tid det skulle ta att köra om man snittade 54 km/h, då det är fullständigt ointressant.
Nu börjar du krångla till det igen. Försök tänka mindre och lyss mer.
Försöker bara förklara funktionen medan du kommer med något teoretiskt brövel om hur saker skulle kunna fungera i en perfekt värld.

Vi har redan beslutat att Svagströms kunde varit mer tydliga. Dom var villiga att sänka en timme och minska sin vinstmarginal för att inte sänka sitt rykte.

Men tråd skapare ville bråka.
Då får hen stå där med skuren i öronen stan gång det brakar loss då hen numera lär vara svartad.

Så även om vi förstår tråd skapares poäng har hen drivit detta långt över sina behogenheter. Därav missnöjda.
 
E El-Löken66 skrev:
Vi har redan beslutat att Svagströms kunde varit mer tydliga. Dom var villiga att sänka en timme och minska sin vinstmarginal för att inte sänka sitt rykte.

Men tråd skapare ville bråka.
Då får hen stå där med skuren i öronen stan gång det brakar loss då hen numera lär vara svartad.

Så även om vi förstår tråd skapares poäng har hen drivit detta långt över sina behogenheter. Därav missnöjda.
Fast att sänka priset bara om man tar bort ett inlägg är ju lite tveksamt. Hade de sänkt om TS bara ringt och bett dem sänka? (jag har inte läst tillräckigt noga för att veta om han provade det), Vad säger de oss andra? Att när man är missnöjd lägga en tråd med företagets namn och sen få ett bättre pris och ta bort tråden? Är man troligen inte "svartlistad" redan då?

Sålänge det inte är förtal är väl TS i sin fria rätt att lägga upp information hur företag A eller B väljer att debitera. Ungefär som att jag kan lägga upp att bilhandlare A tar X kr för en viss ny bil, medan bilhandlare B tar Y kr mindre. Det är ju väldigt bra information för de som kanske inte gjort den erfarenheten själva? Nu vet kanske väldigt många att man inte ska ta ut Svanströms VVS på Jour för ett skitstopp? Jag har ingen aning om vilka Svanströms är och vart de verkar. Men just dem tror jag att jag undviker. Eller för all del, jag försöker undvika jour generellt. Men för den som inte visste det är det ju "skitbra" information. Jag tror inte nån annan än Svanströms vet vem kunden är, och om ett företag lägger ut namnet på sin kund så misstänker jag att det INTE är OK. Så alla andra VVSare kommer sannolikt att välkomna TS som kund även framöver?

Sen håller jag med om att det kanske inte är så snyggt att lägga ut om man inte bottnat en diskussion med företaget först, man kan låta dem få en chans att rätta till det om det var fel eller orlnligt. Men å andra sidan, om gamla Maja-Lisa, 89, skiter stopp och samma bolag kommer ut och kör 3-4h jour som ska betalas med en klen pension så kanske det är bra att detta flyter upp till ytan? För Maja-Lisa kommer troligen inte att klaga på sin faktura, iallafall inte i en tråd på BH?

Jag finner också ett visst nöje att läsa trådarna där "arga konsumenter" klagar på dyr debitering och några i hantverkaryret försvarar den. Trådarna brukar alltid urarta på samma sätt. Fram med popcornen!

Jag förstår er hantverkare. Det är nog fan inte lätt att jobba mot privatpersoner, med skatter och pålägg så kostar ju en timme på jour ibland mer än vad någon med vanlig lön får ut på en hel dags arbete efter skatt och nödvändiga utgifter. Är det lite mer jobb kan hela veckans lön gå åt. För en pensionär, hela månadens pengar.

Tyvärr verkar endfel företag utnyttja detta. Jag har sett hur TV-bolagen sålt på 2 st abonemang på farsan (han hade ett (MED bindingstid) och de sälde ett till och sa han kunde säga upp det första och få lägre månadskostnad, men det gick inte, så jag fick ringa och skälla ut dem innan de strök ett av abonemangen - altså två IDENTISKA abonemang). Morsan lurade de nyss på 2 däck, pga en troligen lagningsbar punktering på däck med bra mönsterdjup - bilen är <4 år gammal och körs inte ens 1000 mil per år, till en småbil som borde kosta max 3-4.000 tillsammans för nästan 8.000. Hon har även året innan fått en komplett rekond av bilen med paketet "stor bil" (för en Kia Picanto) när hon tackat ja till vad hon trodde en in och utvändig tvätt i samband med däckbyte. Typ 5.000 spänn, och inte ens polerade och lackbehandlade de bilen då. Näe, företag som brassar på på konsumenter som inte frågat noga efter priset innan gillar jag inte. Tydlig info vad saker kostar.

Sen kostar det att ta ut en gubbe på jour. Men berätta då att detta kan sluta på 5-10.000 att få bort skitstoppet och vad alternativet är, komma igen imorrn eller köpa en egen skitpump. Går stoppet att lösa med bara en sån pump går det ju verkligen att lösa själv. Först om man måste spola stammen är det ju nåt som inte en normalhändig borde klara.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Nu börjar du krångla till det igen. Försök tänka mindre och lyss mer.
Börjar jag krångla till det? Är det inte du som gör det väldigt krångligt, för att inte säga obegripligt?

Jag säger: Man betalar för den tid resan tar
Du säger: "Google Maps, snabbaste väg 54km/h ger då körtid."

Vilket är enklast? Var kommer dina 54 km/h ifrån och vad ska man göra med dem?
Vad har Google Maps med det hela att göra? Snabbaste väg kan vara olika vid olika tidpunkt och Google Maps i alla ära, men går det fortare eller långsammare i praktiken, oga trafiksituationen, så är det givetvis inte Google Maps tid som avgör, såvida man inte avtalat om det, vilket man inte lär ha gjort.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
619 inlägg och ni är inte klara än. (ok 620 med detta)

Det är väl självklart att vissa hantverkare saltar notan. TS bör vara glad att det bara var med 1 timme (2 denna tid) och inte mer saker ändå.

Ibland får man bita ihop och gå vidare.
 
S
T Tsdoesds skrev:
Jag har bara skummat igenom tråden då jag brukar mest läsa här för att hänga med lite i trender och så, men har jag förstått att kunder numer hellre vill att man lämnar bajsiga verktyg efter sig?

//elektrikern
Nej, du har ju missförstått helt. Numera vill kunderna köpa dina bajsiga verktyg.
 
  • Ledsen
Tsdoesds
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Börjar jag krångla till det? Är det inte du som gör det väldigt krångligt, för att inte säga obegripligt?

Jag säger: Man betalar för den tid resan tar
Du säger: "Google Maps, snabbaste väg 54km/h ger då körtid."

Vilket är enklast? Var kommer dina 54 km/h ifrån och vad ska man göra med dem?
Vad har Google Maps med det hela att göra? Snabbaste väg kan vara olika vid olika tidpunkt och Google Maps i alla ära, men går det fortare eller långsammare i praktiken, oga trafiksituationen, så är det givetvis inte Google Maps tid som avgör, såvida man inte avtalat om det, vilket man inte lär ha gjort.
Fixera dej inte vid Google, det var bara ett exempel.

Då kan du få kilometersträckan för den snabbaste vägen. Som du sedan dividerat med 54 för att få fram antal timmar. Allt detta är grund läggande.

Det finns fackligt förhandlade avtal.
Och det finns mer eller mindre överens kommelser mellan kund och företag.

Att inte ge för mycket information till kund kan ge möjlighet till flexibilitet.
Detta kan ge fördelar och nackdelar.

Men allt går mot att kund ska ges mer info.
Där av kan Svagströms ha felat i detta fall.

Sen är min åsikt att kund verkar miss skött sej i sin kommunikation med kund.
 
E El-Löken66 skrev:
Då kan du få kilometersträckan för den snabbaste vägen. Som du sedan dividerat med 54 för att få fram antal timmar. Allt detta är grund läggande.
Vad får du "54" ifrån?
Är det alltid "54"?
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Nej, du har ju missförstått helt. Numera vill kunderna köpa dina bajsiga verktyg.
Fast inte TS, han ville ha det gratis 😉
 
S
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Fast inte TS, han ville ha det gratis 😉
Det tar allt emot att veva igång denna igen, men I beg to differ… se inlägg #22 och #40 😄
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Fixera dej inte vid Google, det var bara ett exempel.
Det blir ju inte lättare för att man kan ha flera olika alternativ. Faktisk tid är nog ändå enklast, eller?
E El-Löken66 skrev:
Då kan du få kilometersträckan för den snabbaste vägen. Som du sedan dividerat med 54 för att få fram antal timmar. Allt detta är grund läggande.
Vad är kilometersträckan? Är det sak som sträckan?
Snabbaste vägen kan ju vara längre än alternativen, det förstår du?
Vad är det som är grundläggande?
Du har fått frågan fler gånger om varifrån siffran 54 kommer. Ingen vet var du hittat den och varför det skulle göra något mer eller mindre grundläggande.

Jag förstår helt ärligt inte vad du menar, så vi kan väl ta ett exempel så kan du förklara?
Mellan företag och kund finns två vägar, en kortare och en längre. Den längre är dock större så man får köra fortare och kommer därmed fram snabbare den vägen.

Korta vägen är 20 km och tar 30 minuter
Lång vägen är 30 km och tar 20 minuter

Hur många minuter ska man fakturera? Visa gärna uträkningen och var 54 kommer in.
E El-Löken66 skrev:
Det finns fackligt förhandlade avtal.
Och det finns mer eller mindre överens kommelser mellan kund och företag.
Fackliga avtal är ointressanta i sammanhanget, det har inget med kund att göra.
Finns det överenskommelser med kund så är det lugnt, men om det inte gör det så skulle jag säga att det rimliga är att tiden är faktisk tid, inte någon hittepåtid. Den faktiska tiden skiljer sig normalt en vardag 08.00 och en söndag 04.30, på många ställen i landet.
E El-Löken66 skrev:
Att inte ge för mycket information till kund kan ge möjlighet till flexibilitet.
Detta kan ge fördelar och nackdelar.
Fördelar, man kan lura kunden lättare?
Nackdelar, enligt konsumenttjänstlagen så är det företaget som riskerar mest?
E El-Löken66 skrev:
Men allt går mot att kund ska ges mer info.
Där av kan Svagströms ha felat i detta fall.
Ja, det finns en lag på det. Det är iofs inget nytt, men sakta men säkert går det upp för fler och fler.
E El-Löken66 skrev:
Sen är min åsikt att kund verkar miss skött sej i sin kommunikation med kund.
???
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Det tar allt emot att veva igång denna igen, men I beg to differ… se inlägg #22 och #40 😄
Maybe so men det var andra tongångar vid trådstart, absolut kan jag ha missat #22 men den kan likväl vara redigerad 😉
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Jour, blåljus ger snabbast väg.
Miljömuppar får hålla sej till Dan efter.
Kanske bättre du låter bli att skriva om du inte kan hålla någon form av seriositet?
E El-Löken66 skrev:
Det du skriver om olika alternativ ger bara kronors skillnad på bägge håll, vill kund dividera om detta är hen välkommen.
Jag tolkar det som att du inte kan räkna ut det hela och att siffran 54 var något du drömt fram eftersom du inte kan tala om varifrån den kommer.
E El-Löken66 skrev:
Fixera inte vid oväsentliga detaljer.
Alla lever inte i din teoretiska värld men i ett dataspel funkar det så klart.
Teoretiska värld? Jag säger ju ta den faktiska körtiden, mer praktiskt än så blir det inte, medan du vill titta på en karta och dela saker med 54.
E El-Löken66 skrev:
Nu släpper vi detta.
Tack,
Ska du skriva i seriösa trådar önskas att du är lite seriös, annars är det bättre du låter bli.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jour, blåljus ger snabbast väg.
Vilka hantverkare (el/vvs/snickare/mfl) får använda blåljus?

Der är inte många yrkeskategorier som får använda blåljus och de få får då bara göra det vid "brådskande yrkesutövning".
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Maybe so men det var andra tongångar vid trådstart, absolut kan jag ha missat #22 men den kan likväl vara redigerad 😉
Starten var lite galen. Jag kan iofs förstå vad TS menade, man vill till exempel inte betala målaren 1000 kr för rengörning av en pensel, men TS startade lite off tycker jag, med fokus på fel sak.

#22 är inte redigerad. Det syns om någon redigerar ett inlägg och det kan bara göras en kort period.
 
  • Gilla
Dahlberg68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.