359 369 läst · 2 168 svar
359k läst
2,2k svar
Varning för misstänkta annonser
Om man nu skall köpa en begagnad maskin på nätet eller någon annanstans. Så vill iallafall jag se en bild av den aktuella maskinen och inte en bild från någon tillverkares hemsida eller likvärdigt...........
Ted säljer ett härligt verktygspaket till ett finfint pris
http://www.blocket.se/vi/16919871.htm?ca=11_s
Samt en Fien multimaster, special-price-only-for-you:
http://www.blocket.se/vi/16927853.htm?ca=11_s
samma telefonnummer på båda annonserna 0735910895 oreggat förståss.
Ted kanske bara har en bra näsa för affärer och köper upp billigt från konkurser osv.
Hur ska man kunna köpa beg verktyg och samtidigt känna sig säker på att det inte är stulet?
http://www.blocket.se/vi/16919871.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/16927853.htm?ca=11_s
Ted kanske bara har en bra näsa för affärer och köper upp billigt från konkurser osv.
Hur ska man kunna köpa beg verktyg och samtidigt känna sig säker på att det inte är stulet?
Det kan du nog inte - men bilder från tillverkarna kanske kan vara en varning. Jag tror att om man ringer och börjar att ställa frågor så ger det nog sig ganska fort om man skall vara misstänksam eller inte.foppa72 skrev:Ted säljer ett härligt verktygspaket till ett finfint pris
[länk]
[länk]
Eftersom jag själv köpt en hel del begagnat så kan jag säga att det är nog oftast så att det inte finns kvitton - detta trots att magkänslan säger OK samt att deras historia håller. DEssutom är kvitton och/eller garantisedlar ingen garanti då vissa förvarar dessa i verktygsväskan.
Så - magkänsla det är nog det som gäller! (Alternativt säga nej till ALLT som inte har originalkvitton och dyl. i rätt namn)
MEN - orginalkvitton är inte heller en garantii!!! En konkursad verksamhet kan ju mkt väl säljas ut av firmatecknaren - trots att det är konkursfövaltaren som "äger" maskinerna:eek:
Min kap/ger, stickis och gipsautomat köpte jag från en snickare som har firma.
Några kvitton, kartonger, garantibevis och sånt fanns ju inte (kvittona låg väl begravna i bokföringen).
Även en del tillbehör saknades, t.ex. spånpåsen till kapen.
Jag fick absolut ingen känsla av något fuffens (men antagligen är det nåt skattebrott av något slag när firmaägaren säljer ut sina gamla verktyg).
Allt var väldigt öppet, hemtelefonnumret i annonsen, hämta hemma hos honom, klädd i snickarbrallor, visste hur sakerna fungerar osv osv. Fick ett kvitto med hans namn och tel osv....
Jag är inte orolig att jag köpte stulex där...
Men som van annonsscannare tror jag att jag kan peka ut massor av annonser där det troligen inte står helt rätt till.
Förra året sålde en som hette tommy ibland, tompa ibland (med några olika, ospårbara, gsm-nummer), säkert minst hundra proffsmaskiner på blocket.
Alla annonser med stora bokstäver, texten las ut på samma vis hela tiden, det poängterades hela tiden om låda fanns eller saknades ...
Jag har givetvis mina misstankar på varifrån ungefär dessa maskiner kommer ifrån...
Men jag har lite svårt att förså hur sådan verksamhet, satt i sånt system, kan få fortsätta utan att polisen, eller åtminstånde blocket ingriper ....
Några kvitton, kartonger, garantibevis och sånt fanns ju inte (kvittona låg väl begravna i bokföringen).
Även en del tillbehör saknades, t.ex. spånpåsen till kapen.
Jag fick absolut ingen känsla av något fuffens (men antagligen är det nåt skattebrott av något slag när firmaägaren säljer ut sina gamla verktyg).
Allt var väldigt öppet, hemtelefonnumret i annonsen, hämta hemma hos honom, klädd i snickarbrallor, visste hur sakerna fungerar osv osv. Fick ett kvitto med hans namn och tel osv....
Jag är inte orolig att jag köpte stulex där...
Men som van annonsscannare tror jag att jag kan peka ut massor av annonser där det troligen inte står helt rätt till.
Förra året sålde en som hette tommy ibland, tompa ibland (med några olika, ospårbara, gsm-nummer), säkert minst hundra proffsmaskiner på blocket.
Alla annonser med stora bokstäver, texten las ut på samma vis hela tiden, det poängterades hela tiden om låda fanns eller saknades ...
Jag har givetvis mina misstankar på varifrån ungefär dessa maskiner kommer ifrån...
Men jag har lite svårt att förså hur sådan verksamhet, satt i sånt system, kan få fortsätta utan att polisen, eller åtminstånde blocket ingriper ....
Kul att någon mer än jag uppmärksammade TOMPA - det var lite av ett stående skämt att säga "...åsså skall vi se vad Tompa snott idag då..." innan man checkade av blocket.Mikael_L skrev:...
Något som inte var så kul var att en av mina allra första verktygsköp var av ovan nämnde Tommy
På den tiden - innan jag hade hunnit gå ner mig tillräckligt djupt i vertygsträsket å börjat kolla av blocket (tvångsmässigt) dagligen - så verkade hans annons helt rimlig. (Festool handklinga/pendelhuvssåg 2000kr)
På den tiden jobbade jag i Kista och han erbjöd sig att komma förbi när han ändå var på jobb i närheten. Tommy var en kraftig snubbe i 40års åldern som tydligen jobbade som målare (och såg även ut därefter). Kanske knyckte han på alla jobb han besökte - fast det verkar väldigt knasigt - snacket torde ju ha gått på byggena att målaren Tompa alltid gick med fler verktyg än när han kom med
Min lilla teori när det gäller TOMMY var att han "tog hand om" verktyg mot en liten peng. Den ursprunglige hantverkaren anmälde det som stulet (och fick ett sprillans nytt) och alla inblandade vandrade lite rikare in i solnedgången - eller? Mängden verktyg han låg ute med veckovis känns lite stor för att man ens skulle kunna hitta på nya uppslag till stöldräder..
... eller så hade mannen bara ett helt otroligt sinne för affärer
Hur som helst så brukar jag undra vart han blev av? å vad han gjorde med alla pengar? (Typ annonser för tio loppor i veckan under två år eller nåt) ngn?
(Nåväl - jag köpte och senare sålde samma såg när jag bytte till sänksågen - för att först senare inse jag att han kanske inte var helt ok *skäms* )
Brukar ni anmäla tvivelaktiga annonser på Blocket? Det brukar iaf jag. Genom att göra det är det upp till Blocket som annonssite att ta ställning till om de vill förmedla affären eller inte. Rätt ofta brukar folket på Blocket höra av sig och ställa fler frågor för att få fram info som kan visa om maskinerna är kopior eller stulna.
Hade också ett snack med tommy för ett par år sedan ang en DW621 fräs. Han hävdade att det var ett konkurslager han köpt och att kvittot gått med en större maskin... Det tillsammans med att han inte kunde något om fräsen gjorde att det givetvis inte blev någon affär.
/Ulf
/Ulf
titta på http://www.hitachi-powertools.be/fr/users/detail.php?item=15&cat=8Öhman ST skrev:
jag tror den är äkta
Den ser ju inte ut som en sportsko? Då kan det ju inte vara en hitachi
Kanske en modell som inte saluförs i Sverige?
Kanske en modell som inte saluförs i Sverige?
Jaha - ännu en vända verktyg på blocket....Jesca_j skrev:
http:///www.blocket.se/vi/17008099.htm?ca=11_s
> Säljes av pelo. Insänd 2 juli 16:07. Ta bort, ändra, förnya
> Pris: 3 200:-
> dominofräs och slip till salu.
Inget telefonnummer denna gång...
Svarde på detta och detta var hans svar:
> Hej!
> *det är en rotex 150 och en domino....det är bara maskinerna som kommer med och
> priset är domino:3400kr och rotexn 2500kr.
> ring om du är intresserad....0700241290.
Observera telefonnumret...
Vafan får han alla maskiner ifrån