Reppo skrev:
Själv hade jag inte chansat på att den sista bosch maskinen verkligen är äkta vara.. kontakten ser lite udda ut? Eller är det bara jag som tycker det?
Vad är udda ? Har sett en blå Bosch borrhammare eller bilmaskin någon gång i verkligheten ?
De har en sådan kontakt allihop samt en typ 3 meter lång sladd !

Reppo skrev:
Färgen var bosch utan att tveka.. den synbara skillnaden var att den typen av boschmaskin jag såg hade klistermärke istället för stansad modellbetäckning
De flesta Blå bosch har ett klistermärke som modellbeteckning !
Precis som denna GBH 2-24.
 
jon_h skrev:
Om du nu kan hjälpa till att visa att vissa av maskinerna här är riktiga grejer är det ju bra, men jag förstår inte vad du har emot själva det faktum att folk försöker hålla lite koll.
Jag har inget emot att folk försöker hålla koll men det är ju rent löjligt ibland med diskussionerna som uppstår så fort ser nåt. Det finns likson nån som vill sälja sina prylar och det kanske inte är så roligt att bli anklagad för att sälja falska prylar i Sveriges troligen största verktygsforum.
Vad är problemet ? Köper du något med ex. internetgirot på blocket och varan är falsk så får du kostnadsfritt lämna tillbaka. Inte skickar väl någon pengar till okända ?


jon_h skrev:
Jag är övertygad om att Mikael_L inte har trakasserat någon. Han skrev även så här tidigare i tråden:
Läser du lite tidigare i tråden så har någon ringt upp en eller flera säljare och hävdat att dennes prylar är falska.
Hur kan man vara så tvärsäker på det ? Säljaren kanske är okunnig och tror han har osäljbara prylar bara för att någon via suddiga foton på internet jämfört det med årets katalog hos Bosch och hittat skillnader.

Mikael_L skrev:
Och nu har någon budat 1275:- ...
Ska man skriva en rad och varna???
Detta tycker jag börjar likna trakasserier.

Mvh
 
somelvis skrev:
Jag har inget emot att folk försöker hålla koll men det är ju rent löjligt ibland med diskussionerna som uppstår så fort ser nåt. Det finns likson nån som vill sälja sina prylar och det kanske inte är så roligt att bli anklagad för att sälja falska prylar i Sveriges troligen största verktygsforum.
Vad är problemet ? Köper du något med ex. internetgirot på blocket och varan är falsk så får du kostnadsfritt lämna tillbaka. Inte skickar väl någon pengar till okända ?
Det är möjligt att folk blivit lite väl misstänksamma, men så länge misstankarna vädras i den här tråden och folk kan hjälpas åt att avgöra äktheten hos maskinen innan någon åtgärd vidtas så kan jag inte se något problem med det.

Och om någon köper en billig modell med falska klistermärken på utan att förstå av bilderna att det är fejk, så är det inte säkert att de förstår att det är fejk även när de fått den. Dessutom är det ganska vanligt att pengarna sätts över direkt, inte via internetgirot.


somelvis skrev:
Läser du lite tidigare i tråden så har någon ringt upp en eller flera säljare och hävdat att dennes prylar är falska.
Hur kan man vara så tvärsäker på det ? Säljaren kanske är okunnig och tror han har osäljbara prylar bara för att någon via suddiga foton på internet jämfört det med årets katalog hos Bosch och hittat skillnader.
Man kan inte alltid vara tvärsäker. Men vari ligger problemet med om man ringer upp och pratar med honom? Om du läser längre upp i tråden så ringde jag en kille och påpekade att hans grejer var falska. Han hade också insett detta och hävdade att han agerade i god tro. Han tog bort annonserna. I det fallet var det väl bara bra att ingen annan stackare köpte skräpmaskiner för dyra pengar?

somelvis skrev:
Detta tycker jag börjar likna trakasserier.
Mikael frågar ju om man ska skicka en varning, på vilket vis är det trakasserier? Och är du säker på att Makitan är äkta? Om den inte är det så är det i högsta grad befogat att varna en eventuell köpare.
 
jon_h skrev:
Mikael frågar ju om man ska skicka en varning, på vilket vis är det trakasserier? Och är du säker på att Makitan är äkta? Om den inte är det så är det i högsta grad befogat att varna en eventuell köpare.
Mikael frågar. Och om nån / några svarar ja så händer vad ? Syftet med frågan är att få svar på om han ska utföra handlingen.

Jag är inte säker på att makitan är äkta.
Men jag är heller inte säker på att den inte är det och därför tycker jag att det är att trakassera en säljare att kontakta budgivare och hävda att den är fejk.

Ska man ringa upp alla som ska köpa bilar med låga miltal och hävda att bilen de budar på kan ha skruvad mätare för det är onormalt med så låga mil ?

Mvh
 
Mikael_L
Nu har jag varit borta nästan hela dagen, så min åsikt i frågan har inte vädrats något mer, förutom att jag tidigare funderade på om jag/nån borde "varna".

Och nu kan jag meddela att jag faktiskt gjorde mig till medlem i tradera. Men först gjorde jag en snabbcheck för att kolla om jag hittade någon Makita på essves sidor som ens liknar denna. Att jag inte hittade någon betyder givetvis inte automatiskt att det är fejk, dels kan det vara en maskin som inte essve har i sitt sortiment, det kanske tom är en maskin för andra länder, dels kan det vara en äldre maskin (men nu har säljaren angett att maskinen är ny!!!)
Men OK, jag kan absolut inte säkert säga att den är fejk!!!

Sen tänkte jag skriva en rad till högsta budgivaren.
Och där tänkte jag bara rekommendera honom att kontrollera maskinen noggrant, och som skäl visa honom denna tråd. Jag anser inte att jag på något vis trakaserar honom för det, utan istället gör jag honom en STOR tjänst, med allt mitt besvär.
Om det är någon jag trakaserar så är det givetvis säljaren, det är honom jag(/vi) misstänkliggör och försvårar affären för. Är maskinen fejk är det dock bara bra, annars är det rätt dåligt, ja...
Därav måste jag åtminstånde gå igenom makitas sortiment på essve som minimumåtgärd, tycker jag.

Men viktigt måste ju vara att i en "varning" ange att man inte alls är säker, om man inte är absolut 100% säker.


Nå, slutligen visade det sig att jag inte kunde skicka meddelanden till högste budgivaren iaf. :(
 
Mikael_L
På bilden tyckte jag det såg ut som att Boschen verkade ha plastsladd, alla blåa har väl riktig gummisladd.
Men på en ny maskin är det säkert svårt att avgöra, bara utifrån en bild!

Jag har inga övriga åsikter om Boschen eller hans övriga annonser heller. Jag tyckte väl egentligen att de andra annonserna samt vilka prylar han säljer får mig att tro att det är antingen korrekta prylar eller att han är lurad själv.
 
Mikael_L
Slutligen vill jag upprepa tidigare åsikt...

DEt allra bästa är givetvis om Herr Svensson lär sig att inte blint lita på allt i privatannonser och lär sig att själv kontrollera det som går, t.ex. kolla på nätet om maskinen finns och ser likadan ut, om den har gummisladd (om det är en proffsserie) och vad mer man kan kolla... (serienummer kanske).

Så, dags för kvällspressen att sätta in en stor artikel om detta, så kanske skojarna till sist försvinner.
Skulle vara fint om man också fick bort stöldgodset med, så hantverkarna inte blir av med sina maskiner hela tiden och måste lägga nyanskaffningskostnaden på redan hårt ansträngda arvoden.
 
En enkel googling på Makita 6216DWDE som säljaren uppgav att det är, visar en helt annan maskin, en som ser ut som en Makita. Här till exempel. Och Somelvis, chucken ser inte så plastig ut som du hävdar att de gör på nästan alla Makitor.

För övrigt ser den omdiskuterade Makitan nästan exakt ut som min farsas 499-kronorsmaskin, fast med annan färg och andra dekaler. Jag har mycket svårt att tro att den maskinen är äkta, och tycker absolut att en varning kan vara på sin plats, även om man inte är hundra procent säker.

Edit: Här har vi Makitas åsikt om hur deras maskin ser ut. Hur säker ska man behöva vara..?
 
Mikael_L
Och slutligen, slutligen.
Det är bra att du reagerar somelvis.
Vi får inte börja att bli någon sorts parapolisstyrka här, som börjar härja på och till sist går allt överstyr... Jag försvarade mig bara för att jag ville påpeka att mitt förslag skulle tas som en försiktig anmaning att kontrollera maskinen, inte "köp INTE SKITen, för den är FALSK".

Men jag inser ändå nu att problemet är i vilket fall som helst detsamma, jag/vi förstör ev en affär för en helt ärlig person, OM vi inte är 100% säker...

Tja, hur fan gör man .... :(

Jag som köpare skulle gärna få alla varningar, men som säljare så skulle jag givetvis bli skitförbannad om någon "lägger sig i". Alltså då jag aldrig skulle sälja något som är fejk.

:confused:
 
Mikael_L
jon_h skrev:
En enkel googling på Makita 6216DWDE som säljaren uppgav att det är, visar en helt annan maskin, en som ser ut som en Makita.
Hmmm, den uppgiften kunde jag inte finna någonstanns, var ???

För det du nu visar är ju annars 100% bevis för fejk, och då skulle då inte jag anse att jag trakasserar någon säljare. Antingen en oärlig eller möjligen okunnig, men då är det ändå tid att bli kunnig. :rolleyes:
 
Daniel_N hade ju mailat och frågat vilken modell det var, och då fått det svaret. Se här.
 
Mikael_L
Gammal nog för läsglasögon nu, tydligen ... :surprised:
 
Hej!
Ny i debatten... Jag tänker att det skulle vara allra lättast att komma tillrätta med problemet om varje tillverkare, t.ex. Bosch, Makita, DeWalt osv. kunde lägga upp bilder och namn och nr på alla sina produkter de senaste tio tjugo åren. De borde ha visst intresse av det om de upplever problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.