27 534 läst · 267 svar
28k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Litet påpekande bara.Glufsglufs skrev:Det finns ingen oerfaren elektriker som har behörighet för något den inte gjort IRL.
För att överhuvud taget komma till en punkt en elektriekr ska jobba på egen hand och sen komma till den dagen då han kan läsa in behörighet och ta ut den så måste den efter skolutbildning gå som lärling 1600 timmar som är uppdelade i olika många timmar på olika delar inom yrket, som ett visst antal timmar på el-service, jobb i stall o ladugårdar, motorer, nyproduktion osv osv därefter skrivs ett certifikat ut, sen ska elektrikern jobba med handledning i ytterligare 4 år inan den är fullbetald och kan plocka ut en behörighet om så önskas efter att ha läst en ABL kurs tex.
.
Efter 3 år på gymnasiet måste du jobba 2 år innan du kan plocka ut exvis. BB1. Läs påbyggnadsutb a 400 timmar och jobba i 2 år till och du kan ta ut din ABL. Tot 4 års praktik. ABL innan du ens är fullbetald.
Går den nya remissen igenom kan du till och med ha en AB på fyra år.
Eh va? utbildning + lärlingstid + 4 års praktiskt arbete och man är väl fullbetald eller? Sen är det ju frivilligt att läsa ABL. Jag skrev att det tar den tiden innan man kan läsa behörighet.Casca skrev:
Vad är det som skilljer på det du skriver? Jag hänger inte med riktigt :S
Lärlingsåret är väl inräknat i de fyra, så lärlingstid plus tre år.Glufsglufs skrev:
Vinner den som har högsta spänningen i vägguttaget? Det måste vara bra när man skall använda vattenkokaren. Dammsugaren lär också ha bra kraft så länge den håller. Det kan ju bli problem med säkringar som löser, men är det porslinssäkringar löser man det enkelt med en spik.Patrik_Hed skrev:
Erik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Ett par som rustade en liten sommarstuga från 1926 vid vattnet i Ekerö.Glufsglufs skrev:
Mannen i huset hade pulat med elen själv. I källaren så var det en central utan kåpa och ett virr-varr av typ EKK och dosor som hängde. Där fanns det även ett uttag där en NEA-elektriker mätte upp 400 V i.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Ja, eller med en kopparstråd genom en trasig porslinssäkring. Det har man sett. :SAvemo skrev:
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
http://www.kanal5play.se/klipp/play/argasnickaren-byggskola-303
Jaså, detta är väl kanske inte det bästa. Ge tips på vad för kabel man ska använda när man utför en olaglig handling. Har även sett samma elektriker berätta lite hur man gör när man klamrar.
//Patrik
Jaså, detta är väl kanske inte det bästa. Ge tips på vad för kabel man ska använda när man utför en olaglig handling. Har även sett samma elektriker berätta lite hur man gör när man klamrar.
//Patrik
det är väl elektriker som inser att avhållsamhet inte funkar, så dom ger råd istället, i syfte att höja elsäkerheten.
men, klamra kabel måste man väl inte ha gått i skolan å fått sig en utbildning för å göra?Patrik_Hed skrev:
Kanal5 kanske skulle gå ut med en varning innan programet sänds "Människorna i det här programet är utbildade proffsyrkesmän, prova ej detta hemma"
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
"Vanliga klåpare" kanske inte vill betala 75 spänn för en kopplingsdosa från firma när den finns för 20 på Clas Olsson men ändå låta behörig göra det verkliga jobbet. Fri marknad kallas det, att ge elfirmorna monopol på materialförsäljningen är väl en våt dröm för en redan uselt fungerande byggbransch men vore katastrof för kunderna.MattssonJ skrev:
Det är väl kanske inte just dosorna som är det jobbiga, jag har inga problem med att en kund handlar ut allt material själv men är det undermåligt eller svårarbetat så påpekar jag det så får dom helt enkelt välja på att antingen inte få det monterat, åka och köpa rätt saker, låta mig fixa eller helt enkelt leva med att dom prylar som ändock är godkända tar längre tid att montera och då menar jag främst uttag och brytare av suspekta fabrikat samt idiotiska armaturer och dessa plus annat i hårdplast som spricker bara man tittar på grejerna.GoEk skrev:"Vanliga klåpare" kanske inte vill betala 75 spänn för en kopplingsdosa från firma när den finns för 20 på Clas Olsson men ändå låta behörig göra det verkliga jobbet. Fri marknad kallas det, att ge elfirmorna monopol på materialförsäljningen är väl en våt dröm för en redan uselt fungerande byggbransch men vore katastrof för kunderna.
En elfirma håller nog genomgående lättarbetade saker och bra kvallité på alla produkter dom handhar men det säger ju inte att man ska ta hutlösa priser för likvärdiga produkter och observera här nu likvärdiga! som finns i övrig handel.
Arbetar man med samma moment och samma typ av material dag ut och dag in året runt så hittar man ju som elektriker det som passar en bäst och det är sällan det billigaste på marknaden, att hålla på med uttag och brytare där det far omkring skruvar och fjädrar och momentet tar 5-10 min längre tid för man måste pilla och leta delar på golvet så är det drygt i längden och dyrare för kunden om det är mycket som ska monteras, men för en person som kanske gör det en gång i månaden på sin höjd eller mindre så spelar det ju ingen roll så länge sakerna är godkända.