Problemet är att vanliga klåpare får tag på elmaterial i vanliga affärer!
 
Det finns även klåpare med behörighet o egna firmor som köper o säljer elmatrial till kreti opleti för att tjäna pengar är det bättre ?
Mvh Tille
 
Elinstallatören skrev:
Elsäkerhetsverket påminner om olycksrisken och om att en person faktiskt omkom förra året när han kom i kontakt med en handdukstork som blivit strömförande som följd av en felaktig installation.
Var det gjort av en klåpare? Jag har inte hört nåt mer om orsaken till detta.

Elinstallatören skrev:
Likaså har det förekommit olyckor som följd av dåliga skarvuttag utomhus. Därför uppmanar nu verket allmänheten att anlita behörig installatör för alla de arbeten som kräver det, och listar de fåtaliga fall då man faktiskt får göra installationen själv, om man har kunskap om hur man gör.
När blev det behörighetskrävande att koppla ihop skarvsladdar utomhus?
Men jag kan hålla med om att det kanske borde vara det...
 
MattssonJ skrev:
Problemet är att vanliga klåpare får tag på elmaterial i vanliga affärer!
Det blir väl inte ett problem förrän klåparen gör något dumt med det? Den riktige klåparen kan nog få till dåliga installationer utan riktigt material.

Som vanligt är det väl ingen som kan pressentera siffror på hur vanliga olyckorna är och hur många av de olycksdrabbade installationerna orsakats av hempulare.

Erik
 
Apropå hempulare, såg precis första avsnittet av "Arga snickaren" på internet och där... alltså... helt sanslöst. :p
Dels så hade han ju pulat själv och det såg väl inte allt för vackert ut, dels så var han ganska händi och pratade om att han skulle riva ner en vägg som teamet hade byggt, så fort de stuckit. Och så byggde han ut så huset var jättestort och inget var klart. Pengarna var slut, men senare så visade det sig att han hade en båt på 17 meter som var värd ca. 3 miljoner kronor...

Men en liten fråga som jag börja fundera på var att eftersom att de visar hemmapulad el och han erkänner att han gjort det. Borde inte han kunna bli gripen för det då? Eller bryr sig ingen?

//Patrik
 
Redigerat:
Det är väl inget brott enligt brottsbalken, och därmed något man kan bli straffad för, att hempula el? Det är väl bara så att försäkringarna inte gäller om det visar sig vara hempulat och felinstallerat?
Rätta mig om jag har fel.
 
Du har fel. ;)

Det är brottsligt, men det räcker inte med att man står i TV och erkänner att man gjort det. Det måste bevisas.
 
Kan de inte påminna om de gångerna folk har dött till följd av installation utförd av behörig elektriker?
 
I den länkade artikeln skriver de om att en man dött efter att ha tagit i en felinkopplad handdukstork och pratar om hemmapuleri.

Minns jag helt fel nu eller var det inte så att denna person var elektriker? Det var väl ett helt ämne tillägnat honom här..
 
F
Skillnaden på vem som gör en installation kan vara vem man kan kräva på ersättning vid skada.

Patrick: Ingen bryr sig förrän det händet något.
 
En person dog förra året. Hm, undrar hur många som dog pga rökning, söp ihjäl sig, trilla ner från stegar bla bla bla.

Borde det verkligen vara tillåtet att sälja stegar i affärerna? För att inte tala om cigaretter och sprit...

Bara funderar lite :| ...
 
Mikael_L
OMLAJA skrev:
En person dog förra året. Hm, undrar hur många som dog pga rökning, söp ihjäl sig, trilla ner från stegar bla bla bla.

Borde det verkligen vara tillåtet att sälja stegar i affärerna? För att inte tala om cigaretter och sprit...

Bara funderar lite :| ...
Sshhhh, ge inte lagstiftarna några idéer nu ... :D
 
nsiak skrev:
I den länkade artikeln skriver de om att en man dött efter att ha tagit i en felinkopplad handdukstork och pratar om hemmapuleri.

Minns jag helt fel nu eller var det inte så att denna person var elektriker? Det var väl ett helt ämne tillägnat honom här..
Handdukstorken var rätt inkopplat. Nästan. Jordledaren var skarvat så att det uppstod glapp. Samtidigt har det blivit överslag från fasen till höljet. Och eftersom huset var rätt så gammalt, saknades en JFB. På tiden då huset byggdes var det inga krav på JFB.


p.s. fler dör i bilolyckor än pga felkopplat el.

Inga bör kunna få köra bilar...
 
B
Det är klart att organisationer likt elsäkerhetsverket driver på att det ska vara behörighet, de som jobbar där är ju tidigare oftast från el-branschen och inte kan väl de jobba för att deras tidigare kollegor får mindre att göra? det går ju inte...

därför kommer de ALDRIG att föreslå någon förändring, och allt de kan hitta som styrker detta kommer de presentera. konstigt att vi aldrig får se exempel på "hempuleri" som är korrekt gjort och inte fel på..... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.