imported_Benno skrev:
Varför använda "finmaskinen" till ett sånt här jobb när man kan köpa billiga "engångs" - elverktyg på rusta? Där får du antagligen en ny maskin varje gång den lägger av. Billiga maskiner snurrar lika bra, förutom att de kanske vibrerar lite mer.
Vanligtvis så ges alltid råden köp en kvalitetsmaskin av känt märke dom håller länge. Men sen när man gör något lite smutsigare eller mera krävande arbete så säger många köp en billig maskin till det jobbet så behöver du inte slita på den dyra maskinen. Vad ska man då köpa dom dyra maskinerna till ? Betalar man inte extra för att få en maskin som håller för dom tuffa jobben? Känns meningslöst att betala dyrt för en maskin man inte vågar använda sen. Jag har många billiga maskiner som jag ofta använder och jag använder dom till alla arbetsuppgifter som behöver göras. Undantaget maskiner som används till precisionsarbeten.
 
  • Gilla
lbgu
  • Laddar…
Niq skrev:
Vanligtvis så ges alltid råden köp en kvalitetsmaskin av känt märke dom håller länge. Men sen när man gör något lite smutsigare eller mera krävande arbete så säger många köp en billig maskin till det jobbet så behöver du inte slita på den dyra maskinen. Vad ska man då köpa dom dyra maskinerna till ? Betalar man inte extra för att få en maskin som håller för dom tuffa jobben? Känns meningslöst att betala dyrt för en maskin man inte vågar använda sen. Jag har många billiga maskiner som jag ofta använder och jag använder dom till alla arbetsuppgifter som behöver göras. Undantaget maskiner som används till precisionsarbeten.
Nja, åtminstone för mig är det snarare så att jag gärna köper maskiner jag använder väldigt sällan, billigt. Det händer ju att man plötsligt behöver en specifik maskin som man inte redan har i arsenalen.
Då gör jag en bedömning.
Kommer jag att använda den här maskinen ofta? Då köper jag en kvalitetsmaskin.
Kommer den här maskinen att användas några enstaka gånger fördelat på en lång tidsperiod? Då köper jag en billig skräpmaskin.
Finns det risk att det här är enda gången jag använder maskinen? Då hyr jag.
 
Om man ska slipa betong så köper man en betongslip och inte en maskin som primärt är avsett för metallbearbetning.

Dom kan till det yttre se väldigt lika ut men betonslipen har epoxiskyddade lindningar, dammtätade lager och normalt dammtäta motorer och växellådor samt i vissa fall mjukstart.. Bosch har en sådan serie, Hitachi, Flex och en del andra har det också. Alla fabrikanter har på samma sätt som Bosch maskiner för varje ändamål och alla gör skillnad på maskiner som ska användas i en miljö med krävande stendamm och vid tex metallbearbetning som inte ger samma damm.

Jag tar inte Bosch i försvar på något sätt för jag äger inte en enda Bosch maskin men ett antal betongbearbetnings maskiner från Hitachi med just extra dammskydd för att klara miljön och dessa har slitit mycket genom åren men klarat sig pga att dom är gjorda för ändamålet. Samma sak hade säkert gällt för en betongslip från Bosch.

Det blir lite ensidigt att läsa här när ett dåligt råd från en varuhussäljare ska skita ner en leverantör, oavsett vem det är. Problemet är ju inte i grunden maskinen utan att TS har valt fel maskin till sitt arbete baserat på ett dåligt råd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kevin och 3 till
  • Laddar…
Man bör jo ha en maskin avsedd för ändamålet men i det här fallet så har ju både åf och bosch direkt sagt att den här maskinen klarar jobbet
 
Jag kan ju tycka att om man pratar med återförsäljaren och ringer till kundrådgivningen så har man enligt mitt förmenande gjort vad som kan krävas av en novis. Hur svårt kan det vara att i sin information om maskiner på hemsidan skriva att denna maskin är inte lämplig för arbete i betong och sten. Detta kan ju då både kunder, återförsäljare och kundrådgivning på ett enkelt sätt ta del av.

Om man tittar på hemsidan så verkar alla maskiner under fliken tillbehör ha grejer för bearbetning av sten och betong, detta tolkar jag som att det är ok att köra i dessa material. Men det är ju jag det;)
 
Jag anmälde ärendet till ARN förra veckan och så fort anmälan blev känd hos Hornbach blev jag uppringd och man hade då diskuterat ärendet bland högre chefer och beslutat att jag skulle få häva köpet på maskinen i form av goodwill. Som plåster på såren fick jag 300 kr i presentkort för att det tagit så lång tid.

Egentligen kan jag tycka att Bosch själva borde tagit kostnaden eftersom deras support själva rekommenderade att jag inte behövde ha en dammsugare kopplad vid utomhusbruk. Istället blev det Hornbach som fick ta smällen denna gången, mest för att dom inte ville ha ett ärende hos ARN.

Skönt att det löst sig och jag fått tillbaks pengarna för maskinen. Synd bara att det varit så tungrott hela vägen fram tills man anmäler till ARN.
 
Bra och skönt att de löste sig för dig, även om ja tycker att Bosch borde ta på dif detta och inte hornbach
 
buspojken skrev:
Bra och skönt att de löste sig för dig, även om ja tycker att Bosch borde ta på dif detta och inte hornbach
Så tycker jag med, och likaså Hornbach själva.
Men det är även bra, för nu vet man ju lite var Bosch står i kundsupport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.