Hur tänker du nu? Bosch har tillverkat en vinkelslip som inte tål damm och därför tycker du att det inte det är konstigt att reklamationen nekas? Både Bosch kundtjänst och återförsäljaren har talat om för TS hur han ska använda produkten och att den är lämplig för ändamålet och ändå håller den inte mer än tre dagar. Vem som helst kan förstöra en maskin på 5 minuter men det intressanta är väl om en maskin håller för det den är designad för att göra.
Sen tycker jag att hanteringen av reklamationen är det anmärkningsvärda. Varför överhuvudtaget bråka istället för att bara ge TS en ny maskin. Även om TS lyckats fylla den med damm på tre dagar så är det ur ett kundperspektiv smartare att vara generös med reklamationer särskilt när man försöker marknadsföra sig som ett premiummärke.
Sen tycker jag att hanteringen av reklamationen är det anmärkningsvärda. Varför överhuvudtaget bråka istället för att bara ge TS en ny maskin. Även om TS lyckats fylla den med damm på tre dagar så är det ur ett kundperspektiv smartare att vara generös med reklamationer särskilt när man försöker marknadsföra sig som ett premiummärke.
Att maskinen gått sönder är inte Boschs fel, det har aldrig hävdats. Problemet är ju att Bosch och Hornbach har rekommenderat en maskin som inte fungerar för det ändamål jag skulle använda maskinen till. Inte tusan rekommenderas någon dig en gokart om du ska köra terräng? Då ska du givetvis ha en terrängbil för ändamålet.Polos skrev:
Det jag vill poängtera är att om jag själv vore expert på vinkelslipar så hade jag ju inte ringt till Bosch för att fråga vad som rekommenderas för att slipa kallasfalt med. Jag vet mycket väl att det dammar när man slipar något, och det var just därför jag ringde och frågade för att kunna skydda maskinen, men den skulle klara det påstods det. DÄR har du felet. Därför handlar det inte om en garanti utan om en reklamation på att varan inte håller det som utlovats i samband med köpet.
Tycker för övrigt du verkar lite bitter när du påstår att du kan plocka ut vilken dragare som helst och förstöra den medvetet. Givetvis kan man förstöra vad man vill om man verkligen vill det.
Men hade du varit som jag, väldigt rädd om dina saker som du köper och dessutom ringer för att fråga hur man bäst skyddar sig mot dammet som uppstår så kan man väl inte mer än att följa de rekommendationer man fått. Jag har iaf inte tagit sönder min vinkelslip med vilje, för givetvis var jag väldigt nöjd med den när jag köpte den.
Nu vet jag inte vad en maskin kostar att tillverka för Bosch, men jag antar det vore mer ekonomiskt att ge mig en ny maskin och tysta mig än att förlora försäljning på minst 10 andra maskiner eller så, vilket det lätt verkar kunna medföra efter att läst vad folket tycker och tänker om hur jag blivit behandlad. Självklart kan allting gå sönder, men det som skiljer är hur företagen hanterar situationerna.
Jag tycker också Bosch är löjliga och inte ger med sej lite goodwill , men det är inget garanti ärende . Sen vet jag inte vad dom som jobbar på hornbach och i en kundtjänst har för kunskaper i hur maskinen ska användasmr_bygg skrev:Hur tänker du nu? Bosch har tillverkat en vinkelslip som inte tål damm och därför tycker du att det inte det är konstigt att reklamationen nekas? Både Bosch kundtjänst och återförsäljaren har talat om för TS hur han ska använda produkten och att den är lämplig för ändamålet och ändå håller den inte mer än tre dagar. Vem som helst kan förstöra en maskin på 5 minuter men det intressanta är väl om en maskin håller för det den är designad för att göra.
Sen tycker jag att hanteringen av reklamationen är det anmärkningsvärda. Varför överhuvudtaget bråka istället för att bara ge TS en ny maskin. Även om TS lyckats fylla den med damm på tre dagar så är det ur ett kundperspektiv smartare att vara generös med reklamationer särskilt när man försöker marknadsföra sig som ett premiummärke.
Varför skulle det inte vara ett garantiärende? Maskinen brakar ihop efter tre dagar när TS använt den enligt tillverkarens och återförsäljarens rekommendationer. Tillverkaren och återförsäljaren har fullt ansvar att deras personal har rätt kunskap och att de råd och löften som de ger är korrekta, allt annat vore otänkbart. Så det är ganska irrelevant i den här diskussionenPolos skrev:
Redigerat:
Om dom skickar i väg maskinen och kontrollerar varför den gått sönder och det visar sej vara handhavandefel så kan det väll inte vara garanti . Sen att ts fått fel information från återförsäljaren och kundtjänst på Bosch är en annan sak .mr_bygg skrev:Varför skulle det inte vara ett garantiärende? Maskinen brakar ihop efter tre dagar efter att använt den enligt tillverkarens och återförsäljarens rekommendationer. Tillverkaren och återförsäljaren har fullt ansvar att deras personal har rätt kunskap och de råd och löften som de ger, allt annat vore otänkbart. Så det är ganska irrelevant i den här diskussionen
Har ts fått den informationen så ska han självklart få tillbaka pengarna eller en ny maskin , men det är fortfarande inte ett garanti ärende
Precis så är det. Man kan reklamera om man anser att säljaren gett fel information inför köpet och det är mest det som är så irriterande, att man gett mig fel information. Jag är som sagt ingen expert på vinkelslipar så därför kände jag att jag får ringa och verkligen kontrollera det dubbelt så jag inte gör något fel vid hanteringen.Polos skrev:Om dom skickar i väg maskinen och kontrollerar varför den gått sönder och det visar sej vara handhavandefel så kan det väll inte vara garanti . Sen att ts fått fel information från återförsäljaren och kundtjänst på Bosch är en annan sak .
Har ts fått den informationen så ska han självklart få tillbaka pengarna eller en ny maskin , men det är fortfarande inte ett garanti ärende
Så det är handhavandefel att TS slipat med sin vinkelslip eftersom den inte tål damm? Det blir ju på gränsen till fånigt att neka en reklamation på en vinkelslip som gått sönder efter tre dagar för att den blivit dammig särskilt om man försöker marknadsföra sig som ett premiummärke.Polos skrev:Om dom skickar i väg maskinen och kontrollerar varför den gått sönder och det visar sej vara handhavandefel så kan det väll inte vara garanti . Sen att ts fått fel information från återförsäljaren och kundtjänst på Bosch är en annan sak .
Har ts fått den informationen så ska han självklart få tillbaka pengarna eller en ny maskin , men det är fortfarande inte ett garanti ärende
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Men herregud, handhavandefel.. Står det verkligen i bruksanvisningen att man inte får använda en vinkelslip så att det blir damm?
Det står att vid extremt dammiga situationer så ska man använda skydd för maskinen. Men riktigt så lät det som sagt inte på deras egen kundtjänst när jag frågade.hempularen skrev:
Bosch gör normalt bra saker men när det går sönder så är de lite knepiga att ha med att göra. Hade en borrhammare som hade ventilationshålen lite dåligt placerat så att all damm sögs in i maskinen. När den slutade fungera skickade jag iväg den och fick tillbaka den efter typ en månad om jag minns rätt, kanske längre och maskinen var isärskruvad med en offert på vad det skulle kosta att laga den. Låg på ca 900. De skruvade inte ens ihop igen utan fick tillbaka den i lösa delar. För de pengarna köpte jag ett annat märke istället. Så sen dess har det inte blivit någon Bosch borrhammare för min del.
Jag köpte mycket blåa Bosch pga deras 3-års garanti. Men eftersom de inte verkar ta ansvar för sina garantier så blir det inga mer blå Bosch för mig. Redan där hade Bosch tjänat på att ge dig en ny maskin
Det är precis för idiotsituationer som denna som jag sedan något år spelar in samtliga samtal via min mobil. Rätt som det är stöter man på någon som inte vill stå för vad dom sagt.TuXy skrev: