Fick på Hornbach Helsingborg tipset om en vinkelslip som skulle tåla dammet som kommer från slipningen av kallasfalt vid en husdränering. Att den skulle tåla detta var mitt krav och butiken hänvisade mig då till en Bosch GWS 12-125 CI.

Sedan tidigare visste jag att det dammar mycket när man slipar betong, kallasfalt, sten och dylikt och rådfrågar därför Boschs egna kundtjänst om ett tips på vilken maskin jag bör ha. Kundtjänsten rekommenderar mig samtliga vinkelslipar från Boschs blåa utbud och jag frågar hur pass maskinerna klarar dammet som uppstår och tjejen i kundtjänsten säger att så länge jag är ute så ska jag inte behöva ha ett extra utsug som dom annars brukar rekommendera. Givetvis är det ju just utomhus jag slipat min kallasfalt. Deras egen product manager hänvisar mig till en text där det handlar om kapning i sten. Som tur är har jag inte kapat i en enda sten sedan jag köpte maskinen!

Det jag vill varna för är det faktum att man har ljugit för mig som kund från Boschs sida. Nu höll min maskin i tre dagar på grund av att Bosch ger mig felaktig information.

För mig är en typisk vinkelslip en maskin som ligger på hyllan och har klarat sig genom diverse slipningar och kapningar under årtionden, ungefär lagom slitna på sitt yttre men med en insida som snurrar flera hundra år till. Tyvärr fungerade inte blå Bosch på detta sätt och det är även lite tragiskt att komma fram till det därför att jag tidigare gillat Bosch och i rådande inköp av samtliga verktyg för att renovera ett hus så kan jag inte annat än hälsa Bosch att en maskin från er lär inte hamna i mitt hem igen, och inte någon annan jag känner heller!
 
Den typen av damm sliter rätt hårt på lager och andra vitala delar i maskiner. Jag har testat flera märken och alla rasade mer eller mindre. Dock inte efter tre dagar. 100 år funkar bara om man kapar metall. Det bästa du kan göra är att antingen ha vattenslang eller dammkåpa oavsett vad kundtjänst säger.
 
Givetvis är det så! Just därför jag ringde och rådfrågade, för jag ville inte göra fel :)
 
Kanske lite magstarkt att döma ut samtliga produkter p.g.a. en tråkig upplevelse. Jag har en hel del blå bosch och är extremt nöjd med samtliga produkter.
 
  • Gilla
HSchang och 1 till
  • Laddar…
TuXy skrev:
...Som tur är har jag inte kapat i en enda sten sedan jag köpte maskinen!
...
Betong består av sten, sand, cement och vatten.
Från Wiki:
Betong är ett byggnadsmaterial som består av bergmaterial, ballast, sammanbundet av cementpasta (cement och vatten).
Så det är väl lite svårt att undvika att kapa/slipa sten när man ger sig på betong?
 
Så nu är det inte fel på maskinen utan rådet du fått hur den används , så då kan man lugnt använda Bosch om man använder dom rätt
 
Hej

Att hålla på och kapa sten & cement med en liten GWS12-125 går säker men bara korta stunder sedan brinner den upp! Körde du konstant i tre dagar? Ska du köra tyngre jobb som att slipa betong med kallasfalt på innebär så ska man ha betydligt kraftigare maskin typ GWS22-230 JH.

//Calle
 
Jag har mycket goda erfarenheter av blå Bosch men jag har å andra sidan aldrig behövt testa deras garantihantering.

Jag har ganska dåliga erfarenheter av kvaliteten på De Walt men deras garantihantering har fungerat oklanderligt.

Lågprisvinkelslipar har jag riktigt usel erfarenhet av... aldrig mer.


I detta fallet undrar jag om det var asfalten som kanske ställde till det? Betongdammet borde ju maskinen verkligen klara och lagren är väl helkapslade även på denna modell? Oavsett detta så tycker jag att hanteringen av garantiärendet är riktigt korkat.
 
H
Jag har Bosch vinkel slip blå.
Så misshandlad som den har blivit och överlevt så är jag väldigt nöjd.
Vart ute i regn.
Satt i 4 dagar och kapa mig ned i ett berg och kila ur för dränering.
Vart så full av damm så det gnisslat i lagrena.
Lite tryckluft och blåsa ur.
Fungerar kanon än.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Hallerudsbo skrev:
Jag har Bosch vinkel slip blå.
Så misshandlad som den har blivit och överlevt så är jag väldigt nöjd.
Vart ute i regn.
Satt i 4 dagar och kapa mig ned i ett berg och kila ur för dränering.
Vart så full av damm så det gnisslat i lagrena.
Lite tryckluft och blåsa ur.
Fungerar kanon än.
Det låter ju som att du haft din ett tag. Det man kan misstänka är att kvaliten blivit märkbart sämre i senaste modellen. Någon har väl kommit på att man kan spara pengar på billigare delar i den.
 
H
Ja typ 12-13 år.
Är super nöjd med denna.
Men å andra sidan jag har Bosch på allt hemma :)
Batteri borrmaskin, batteri vinkelslip , batteri slagmaskin, batteri muttermaskin.
Bordsåg, vinkelslip you name it
 
Skall man ha en vinkelslip som håller är det Flex eller Makita som gäller.
 
Gick en maskin när vi dränerade, tror det var en devalt. Gick en devalt diamantslipskiva och ett par från biltema, som jag kan rekomendera då de kostar en fjärdedel av devalts men håller nästan lika bra. Va dock firmans grejer så ja brydde mig inte nämnvärt :cool:
 
falkn skrev:
Kanske lite magstarkt att döma ut samtliga produkter p.g.a. en tråkig upplevelse. Jag har en hel del blå bosch och är extremt nöjd med samtliga produkter.
Jag uppfattar det som en allmän varning för Boschs på grund av deras hantering av reklamationer och ser inte att TS dömer ut samtliga av deras produkter. Så länge man har en fungerande Bosch så är man naturligtvis nöjd. I min värld är det obegripligt att Bosch nekar reklamationen med hänvisning att maskinen inte tål damm när den brakar ihop efter tre dagar.

Det ligger nära till hands att tro att TS drabbats av ett måndagsexemplar men att Bosch väljer en enkel utväg och skyller på damm. (Ungefär samma situation som mobiltelefoner som strular nästan aldrig går på garantin eftersom det alltid finns spår av fukt på någon fuktindikator i telefonen) Den badwill som Bosch lyckats dra på sig genom detta agerande står inte alls i proportion till kostnaden att göra kunden nöjd.

Lite OT men ett kul och tänkvärt exempel på hur ett företags ovilja att hantera en reklamation på ett smidigt sätt kan få stora konsekvenser är United som nekade en resenärs reklamation när bagaget blev skadat under en flight. Resenären skrev en liten sång om eländet som idag visats 15 000 000 gånger på youtube och resulterade att han fick vädra sitt missnöje i tidningar, talkshows etc. Och det blåser väl över men precis som att sången ligger kvar på youtube så ligger TS historia kvar på nätet.

Så bjuder på länken till sången där United får mindre trevlig reklam :D https://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo
 
  • Gilla
HSchang
  • Laddar…
Jag kan plocka ut vilken skruvdragare som helst och förstöra den på 5 min är det reklamation då ? Nu har dom plockat in maskinen och kommit fram till att det är damm som förstört den , då är det väll inte Bosch fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.