136 610 läst · 317 svar
137k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Det varnas för Biltemas och andra lågprismärkens självborrande altanskruv vilket är rätt då de till konstruktion och funktion ärJ jesper_t skrev:
dåliga. För att kunna vara självborrande för sprickfri montering fordras att skruven har en lång borrspets med vass egg
och ha gänga med vass tandad egg för att lätt kunna skära sig ner genom virket. Lågprismärkena har inte detta utan är
dåliga kopior med slö egg utan tandning som innebär att skruven, med stor kraft , måste pressas ner genom virket .
I tättvuxet virke blir kraften för stor och skruven går av , i skräpvirke spricker virket. Det finns 2 åtgärder , förborra med
3 mm eller köp dyra kvalitetsskruv med vass tandad egg . Biltemas skruv håller utmärkt med förborrning.
Förborrning ger alltid mkt bra sprickfritt resultat för alla skruvmärken samt är ett måste för rostfri syrafast skruv .
Jag har fått många olika tips i den hör tråden. Jag borde ha förborrat, jag borde ha handskruvat och jag borde framför allt ha förstått att man inte kan använda dessa skruvar till det jag hade dom till.
Problemet som jag ser det är ganska enkelt, dessa skruvar håller inte vad Biltema lovar.
”Trallskruv för användning utomhus, C4-klass, frässpår motverkar sprickbildning, rillor och fräsgänga för bra försänkning”
Detta är ju lögn och rent skitsnack! Dessa skruvar är fullständigt värdelösa, därav min varning genom denna tråd.
Problemet som jag ser det är ganska enkelt, dessa skruvar håller inte vad Biltema lovar.
”Trallskruv för användning utomhus, C4-klass, frässpår motverkar sprickbildning, rillor och fräsgänga för bra försänkning”
Detta är ju lögn och rent skitsnack! Dessa skruvar är fullständigt värdelösa, därav min varning genom denna tråd.
Helt rätt Bitemas trallskruv C4 håller inte vad som kan anses ha utfästs avseende kvalitet. Det står på burken fräsgänga , menJ Johan byggare skrev:Jag har fått många olika tips i den hör tråden. Jag borde ha förborrat, jag borde ha handskruvat och jag borde framför allt ha förstått att man inte kan använda dessa skruvar till det jag hade dom till.
Problemet som jag ser det är ganska enkelt, dessa skruvar håller inte vad Biltema lovar.
”Trallskruv för användning utomhus, C4-klass, frässpår motverkar sprickbildning, rillor och fräsgänga för bra försänkning”
Detta är ju lögn och rent skitsnack! Dessa skruvar är fullständigt värdelösa, därav min varning genom denna tråd.
skruven saknar fräsgänga i dess riktiga betydelse att fräsa spår.
Fräsgänga är vass sågtandning på skruveggen , fräshuvud däremot ger bra/lätt försänkning.
Avsaknad av fräsgänga ger stort motstånd mot inskruvning. Frässpåret i spetsen är för klent och ovasst och borrar inte tillräckligt bra. Skruvmaterialet saknar tillräcklig seghet och brister för lätt, förmodligen inte rätt materialsammansättning . Skruvens konstruktion är dålig och medför att den brister.Sammantaget fordrar skruvens konstruktion för stort vridmoment för materialet, särskilt i furutrall.
Håller dock med förborrade hål , dock anges inte detta i varudeklarationen. Undvik Biltemas C4 trallskruv , vet inte vad
som händer med rostskyddet över tid. En altan skall hålla i 20-30 år så snåla inte på kvaliteten.
Ofattbart att folk överhuvudtaget köper skruv på Biltema utan garanter för att de klarar vad de borde göra.
Vissa saker är bra på Biltema vissa rena rama skräpet.
Allt är inte guld som glimmar
Jo jag handlar en del på Biltema. Dock selektiv till vad jag köper.
Vissa saker är bra på Biltema vissa rena rama skräpet.
Allt är inte guld som glimmar
Jo jag handlar en del på Biltema. Dock selektiv till vad jag köper.
Beror ju på va virke man skruvar också. Använder man samma tjocklek skruv för att skruva 145x34 mm och 22x120 mm, så förstår jag att vissa får problem. 4,2 mm skruv är inte beräknat för att utstå så stora krafter helt enkelt. Fattar inte varför folk inte använder standard byggskruv istället, för det använder ni antagligen på allt annat virke, som inte spikas ? En 4,2 mm trallskruv tål knappast dom stärka skruvmaskiner heller som finnas idag, så skadan börjar allt när det monterasJ Johan byggare skrev:Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!
[bild] [bild]
För 34x145 skall 2st skruv 4,2 x 70-75 användas , för 22x120 skall 2 x skruv 3.9x 51 användas dock skall 22 mm inteS Sveis skrev:Beror ju på va virke man skruvar också. Använder man samma tjocklek skruv för att skruva 145x34 mm och 22x120 mm, så förstår jag att vissa får problem. 4,2 mm skruv är inte beräknat för att utstå så stora krafter helt enkelt. Fattar inte varför folk inte använder standard byggskruv istället, för det använder ni antagligen på allt annat virke, som inte spikas ? En 4,2 mm trallskruv tål knappast dom stärka skruvmaskiner heller som finnas idag, så skadan börjar allt när det monteras![]()
användas som trallvirke och absolut inte av snabbväxt gran som garanterat spricker. Skräpvirke som blir dyrt.
Byggskruv har stort huvud som inte ser bra ut i trallgolv ,om det accepteras är 5 x 70 C4 byggskruv bättre i 34x145 .
Håller med om att största problemet med Biltemas trallskruv är handhavandefel genom felinställd skruvdragare och
felaktig skruvteknik .
Har nu hjälpt till att bygga altan med Biltema C4 utan problem i 28 x120 , dock återstår att se vad händer om skruven
skall lossas om 10 år. Förborrade dock endast vid ändträ . Med fel teknik finns stor risk att den går av då materialkvaliteten inte klarar kraftigt moment.
Nja, motsätter mig det du skriver där. En försänkt skalle håller ju mycket bättre mot att inte gå av, än en med platt skalle. Den försänkta smyger ju in i trät, motståndet vid skruvningen ökar succesivt tills den ligger helt nerdragen jämns med trät.M.Eriksson skrev:
Med en platt skalle har du samma motstånd när du drar i skruven, tills dess att skallen går emot trät, då ökar motståndet snabbt och direkt och du har mycket större risk att dra av den. Jämför med att förborra vid en hård kvist och dra i en skruv. Drar du i en försänkt så går den troligen av (om man inte gjort ett rejält hål vid förborrningen) visserligen, men skulle du dra i en med platt skalle skulle skruven gå av obönhörligen om man inte i princip hand-drar skruven det sista.