optimum
Använder alltid rostfri skruv till trall. Lärt mig av goda råd på forumet här. Trall rör sig och härdad skruv går av.
Inland klass A2, kustnära klass A4.
Busenkelt.

och givetvis rätt dimension beroende på den trall man skruvar.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
Inte helt säkert att det beror på skruven. En vanlig anledning är att trallbrädorna läggs dikt mot varandra. Efter en tid sväller i regel trallbrädorna och orsakar onormalt stora spänningar i skruvarna, som då kan gå av. Den typ av skruv du har använt är förhållandevis spröd jämfört med rostfri skruv, som är något segare. Enligt Svenskt Trä:s rekommendationer bör trall läggas med erforderligt kant-till-kantavstånd för att undvika just ditt problem. Exempelvis bör en 120 mm bred trall av impregnerad furu läggas med 26 mm kant-till-kantavstånd. Då tillåts tralbrädorna svälla vid fuktupptagning i samband med nederbörd. Som det ser ut på bilden är trallbrädorna monterade dikt mot varandra, eller åtminstone med för liten springa. Deformationer (formändringar) i brädorna kan vara en bidragande orsak i kombination med spröd skruv av låg kvalitet.

Jag trodde nytt trallvirke krymper.

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
C
Holger Gross Holger Gross skrev:
Exempelvis bör en 120 mm bred trall av impregnerad furu läggas med 26 mm kant-till-kantavstånd. Då tillåts tralbrädorna svälla vid fuktupptagning i samband med nederbörd.
Då kan små barn fastna med händer och fötter mellan brädorna! Ska det verkligen svälla > 21 % på bredden?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
optimum
Inte helt säkert att det beror på skruven. En vanlig anledning är att trallbrädorna läggs dikt mot varandra. Efter en tid sväller i regel trallbrädorna och orsakar onormalt stora spänningar i skruvarna, som då kan gå av. Den typ av skruv du har använt är förhållandevis spröd jämfört med rostfri skruv, som är något segare. Enligt Svenskt Trä:s rekommendationer bör trall läggas med erforderligt kant-till-kantavstånd för att undvika just ditt problem. Exempelvis bör en 120 mm bred trall av impregnerad furu läggas med 26 mm kant-till-kantavstånd. Då tillåts tralbrädorna svälla vid fuktupptagning i samband med nederbörd. Som det ser ut på bilden är trallbrädorna monterade dikt mot varandra, eller åtminstone med för liten springa. Deformationer (formändringar) i brädorna kan vara en bidragande orsak i kombination med spröd skruv av låg kvalitet.
Jag har tidigare lagt trall med knivblad på ca 3 mm mellan. Sedan när trallen torkat så blir det 6-7 mm springor. Ser för jäkligt ut.
I år skruvade jag ny trall och lade den utan springor och normalt blött virke. Nu har jag 3*4 mm springor när den torkat. När det regnar har jag ca 2 mm springor. Perfekt.

Svenska träs rekommendationer är att man lägger 120 mm trall med 6 mm springor vilket kommer se fruktansvärt fult ut redan när trallen är ny och sedan blir det enorma springor när den torkat.
Jag mätte alla mina brädors bredd för att sortera ihop så jag fick snygga skarvar och jag hade 119-122 mm bredd på dessa.
De flesta var 120-121 mm

Trallbrädorna sväller givetvis vid regn men inte så mycket som de var från början då de var sura inne i brädorna.

126 mm som Svenska trä rekommenderar blir jag inte klok på hur de får till. Förklara gärna vilka springor man kan räkna med enligt deras rekommendation. Utgå från att trallen man lägger är 120 mm nytt blött virke som det är när man tar det från bygghandeln.

126 mm, är det inte så att 120 mm bräda ska betraktas som 126 mm om man vill beräkna hur stor yta täcks?

optimum
J janusz_w skrev:
126 mm, är det inte så att 120 mm bräda ska betraktas som 126 mm om man vill beräkna hur stor yta täcks?
Detta är så enkelt
Följ deras instruktioner och man få jättestora springor när trallen torkat

Alltså skruv första brädan och mät sedan 126 mm (om det är en 120 mm typ) enligt bilden här nedan Där sätter du sedan nästa rad.
Observera även att det står minsta kan-till-kant-avstånd och det kan alltså bli mer.

Är trallen 120 mm och inte torkat så kommer man troligen få ca 10 mm stora springor.

Undrar om det finns någon som gör så?

Tabell med rekommenderat minsta kant-till-kant-avstånd för montering av trall av olika bredd och typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggbeskrivningar.se/trall

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag trodde nytt trallvirke krymper.
Det beror på hur virket har lagrats. Nuförtiden lagras virket i regel under tak hos bygghandlare. Det man köper idag är ganska torrt. Sedan beror det på hur virket lagras på byggarbetsplatsen och hur länge. Förr kunde impregnerat virke levereras med onormalt hög fuktkvot och då fick man räkna med en viss krympning. Därför rekommenderades att lagra virket på plats, skyddat under tak, tills dess att det blivit tillräckligt torrt innan det kunde användas. Så är det inte nuförtiden.

All trall jag lagt de senaste åren har varit så blöta att det tränger upp vätska när jag skruvar. Det gäller trall från Beijer eller Byggmax.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Ja hur ska man veta om det är dyngsurt eller halvtorrt, antar att det krymper olika då.

Jag la trall hemma och la den kant i kant efter att en kompis sagt att så ska man göra, trots mina invändningar om att den nog inte var så blöt.
Resultatet är en fortfarande helt tät trall, efter en veckas soligt väder har jag tendenser till springor, kanske 2-3mm, som går ihop så fort det kommer lite regn :(
Hade tänkt lägga med en kniv mellan vilket troligen blivit bra

optimum
Väntar man till trallen torkat så har man en del propellervirke att jobba med. Vissa böjer sig även på längden också.
Ett elände att skruva sådan trall.

Det står i instruktionen att man inte får dra ned skruvskallen under ytan för då kan trallen missförgas.
Har aldrig hänt hos mig men beror nog på att jag använder rätt sorts trallskruv, rostfri.

• Gilla
nino
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Då kan små barn fastna med händer och fötter mellan brädorna! Ska det verkligen svälla > 21 % på bredden?
Förstår inte vad du får > 21 % ifrån? Om trall med 120 mm bredd monteras med kant-till-kantavstånd 126 mm tillåts en svällning med 5 % av ursprunglig bredd. Det är ett rimligt mått. Givetvis sker krympning under gynnsamma betingelser sommartid när omgivningens relativa fuktighet är låg. Denna initiala springa kan behövas för att klara svällning/krympning av årstidernas variationer i omgivningens relativa fuktighet och även av direkt fuktpåverkan genom tillfällig nederbörd eller markfukt och plötslig solstrålning. Sommartid är springorna som störst men sällan så stora att små barn kan fastna med händer och fötter mellan brädor. Erfarenheter visar att skruv kan gå av bland annat p g a att trall monterats dikt mot varandra. Fråga de seriösa skruvtillverkarna. Brott i skruvar kan ibland vara en kombination av orsaker, där även årsringsorientering, årsringstäthet och bristfällig ytbehandling kan vara bidragande orsaker.

optimum
Förstår inte vad du får > 21 % ifrån? Om trall med 120 mm bredd monteras med kant-till-kantavstånd 126 mm tillåts en svällning med 5 % av ursprunglig bredd. Det är ett rimligt mått. Givetvis sker krympning under gynnsamma betingelser sommartid när omgivningens relativa fuktighet är låg. Denna initiala springa kan behövas för att klara svällning/krympning av årstidernas variationer i omgivningens relativa fuktighet och även av direkt fuktpåverkan genom tillfällig nederbörd eller markfukt och plötslig solstrålning. Sommartid är springorna som störst men sällan så stora att små barn kan fastna med händer och fötter mellan brädor. Erfarenheter visar att skruv kan gå av bland annat p g a att trall monterats dikt mot varandra. Fråga de seriösa skruvtillverkarna. Brott i skruvar kan ibland vara en kombination av orsaker, där även årsringsorientering, årsringstäthet och bristfällig ytbehandling kan vara bidragande orsaker.
En orsak till att härdad trallskruv går av är att de fått väteförsprödning.
Vilket har hänt med partier från Essve.

Du verkar påläst om detta ämne så då borde du känna till detta problem och hur det uppkommer.
Alltså inte bara att trä sväller.

Har du skruvat någon trall själv?

C
Förstår inte vad du får > 21 % ifrån?
Från det du skrev: 26/120 > 21 %

H Hussematte skrev:
6st ...90%?
Naturligtvis inte.
Bara för att du ser 6st skruvar på bilden betyder ju inte det att det är alla skruvar jag använde.
Tack för visat intresse i varje fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.