S surfarn skrev:
Finns det bostäder till salu som inte finns på hemnet?! Lite ironiskt kanske men jag har alltid trott att "allt" utom kanske slott finns på hemnet. Jag skulle inte riskera att hamna utanför iaf. Om det skall bli någon budgivning måste det vara två intresserade, och i dagens läge vill man vara så synlig som möjligt känner jag.. men visst är det lite ockerpris, men det kanske går arbetslösa mäklare man kan pruta ner istället
För diskussionens skull: Vad säger du om Hemnet fortsätter öka priset? Till 20ksek? 100ksek?

Var går _din_ gräns_?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
[...] Det står att säljaren godkänner annonsering i media och internet, med andra ord hemnet.
Så mäklaren har laglig rätt att lägga ut bostaden på hemnet och då får jag betala, är med på det.
[...]
När jag sålde en fastighet nu i höst var mäklaren från första början mycket tydlig med att Hemnet-annonsen var en kostnad som jag skulle betala direkt till Hemnet. Min annons kostade 2990 kronor. Om du betalat 9300 kronor måste det vara för en annons med "extra allt". En sådan kan kanske vara motiverad ifall man känner sig osäker på att få sålt, men i mitt fall var jag trygg med att den enklaste varianten skulle vara nog.

Det är ju vars och ens eget val om man vill annonsera på Hemnet eller inte. Jag kan inte se att det finns skäl att anklaga dem för att ha "ockerpriser". Jag tycker 2990 kronor är rimligt för en annons med den räckvidd man får via Hemnet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det som gäller är självklart om det kommer ge 9300 kr högre slutpris om man annonserar i Hemmet än om man inte gör det. En extra budgivare och det är lätt intjänat, annars inte.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Det finns billigare paket men mäklarna ”rekommenderar” alltid de dyrare paketen eftersom de får provision på de dyrare paketen. Så länge du får ut din bostad o bilder på Hemmet spelar resten ingen roll. Mao ta det billigaste paketet för ändamålet.
 
J Jumpern skrev:
För diskussionens skull: Vad säger du om Hemnet fortsätter öka priset? Till 20ksek? 100ksek?

Var går _din_ gräns_?
Hemnet kommer fortsätta öka priserna. Jag vet själv vilka länder som de jämför sig mot (dvs motsvarande bostadsbytarsiter i andra länder). Vi kommer få se att kostnaden går stadigt upp.
Finns länder där man i snitt lägger ca 1% av försäljningssumman på annonseringskostnader i samband med sin försäljning. Inte helt omöjligt att vi hamnar där.

Sen är Hemnet börsnoterat, med deras värdering så är kravet ständig (och kraftig) tillväxt för att aktiepriset ska hållas upp. Det säljs ungefär lika många bostäder varje år i Sverige. Detta betyder att Hemnets tillväxt kommer uteslutande ur att få mer betalt från sina kunder.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Jag vägrade Hemnet förstagången redan när Hemnet kostade 900kr för en annons som pågick under hela försäljningen.

Nästa gång jag skulle sälja kostade en annons 2300kr och jag gjorde samma sak. En bra mäklare har ett spekulant register.
 
H Heby78 skrev:
Jag vägrade Hemnet förstagången redan när Hemnet kostade 900kr för en annons som pågick under hela försäljningen.

Nästa gång jag skulle sälja kostade en annons 2300kr och jag gjorde samma sak. En bra mäklare har ett spekulant register.
Vart tror du att mäklaren hittar detta spekulantregister?

Självfallet från kunder de träffat på andra visningar (som har annonserats på Hemnet).
Vill du riskera att en ny kund (som din mäklare ej träffat än) ska missa din bostad för att du inte vill gå ut på Hemnet?

Självfallet kan det finnas mindre orter där mäklaren kan ha bra koll på potentiella köpare. Men närmar du dig någon av storstäderna så förlorar tyvärr säljaren väldigt mycket av att inte gå ut på Hemnet. Jag är själv verksam i Stockholms kommun. Här får en annons ca 1500-4000 besök på 10 dagar. Det finns inga kundregister som matchar en sådan spridning.

Sen kan det självfallet vara så att mäklaren precis har sålt någonting motsvarande och har spekulanter eller budgivare kvar som man kan använda sig av. Då kan det absolut gå att få till en bra affär.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Ja, det går ingen nöd på Hemnet iallafall, det är ett som är säkert.. den vinstmarginalen 😮
 
  • Webbsida om företagsinformation visar finansiella nyckeltal och diagram för "Hemnet AB".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
När vi sålde 2016 har jag för mig att Hemnetannonsen kostade under 1000:-. Varför är det tio gånger dyrare nu?
Hemnet såldes till ett amerikanskt riskkapitalbolag, de vill suga ut alla inkomster de kan. När konkurenten Booli och Boneo blir för dominanta så köper de upp de också. Det är så riskkapitalbolag jobbar, vi har sett det vid privatisering av sjukvård, privatisering av skola, privatisering av omsorg. När Sveriges makthavare tror att marknadskrafterna ska lösa alla problem så blir det så här.
 
M Mäklaren skrev:
Vart tror du att mäklaren hittar detta spekulantregister?

Självfallet från kunder de träffat på andra visningar (som har annonserats på Hemnet).
Vill du riskera att en ny kund (som din mäklare ej träffat än) ska missa din bostad för att du inte vill gå ut på Hemnet?

Självfallet kan det finnas mindre orter där mäklaren kan ha bra koll på potentiella köpare. Men närmar du dig någon av storstäderna så förlorar tyvärr säljaren väldigt mycket av att inte gå ut på Hemnet. Jag är själv verksam i Stockholms kommun. Här får en annons ca 1500-4000 besök på 10 dagar. Det finns inga kundregister som matchar en sådan spridning.

Sen kan det självfallet vara så att mäklaren precis har sålt någonting motsvarande och har spekulanter eller budgivare kvar som man kan använda sig av. Då kan det absolut gå att få till en bra affär.
Om mäklaren åtar sig uppdraget att sälja min fastighet så är det upp till denne att välja marknadsföring och betala för tjänsten.

I Sverige har det blivit praxis att kunden ska betala allt tillkommande och företagaren ska tjäna pengar. Det är dags att vända det tåget.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
Hemnet såldes till ett amerikanskt riskkapitalbolag, de vill suga ut alla inkomster de kan. När konkurenten Booli och Boneo blir för dominanta så köper de upp de också. Det är så riskkapitalbolag jobbar, vi har sett det vid privatisering av sjukvård, privatisering av skola, privatisering av omsorg. När Sveriges makthavare tror att marknadskrafterna ska lösa alla problem så blir det så här.
Du är dåligt uppdaterad. Hemmet är börsnoterat, största ägare har 10%…

Din aversion mot riskkapitalbolag är en sak men sprid inte direkta felaktigheter här på BH
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antar att Hemnets kostnader till stor del är rätt oberoende av antalet annonser. Nu när det är betydligt färre bostäder som läggs ut till försäljning, så blir det färre annonser att fördela kostnaden på och därmed blir varje annons dyrare.
å med den logiken blir det billigare annonser med monopol.....
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Sålde lägenheten för 850 kkr mer än utgångspriset i dessa härliga tider. Pröjsade 11300:- till Hemnet. Värt varenda öre. 😉
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Du är dåligt uppdaterad. Hemmet är börsnoterat, största ägare har 10%…

Din aversion mot riskkapitalbolag är en sak men sprid inte direkta felaktigheter här på BH
Jag formulerade mig lite slarvigt, det måste jag erkänna.

Hemnet startades av svenska mäklare som ville ha en digital marknadsplats, då var det en webbplats som ägdes av mäklare. Sedan bestämde man sig för att börsnotera bolaget och det var då riskkapitalisterna kom in i bilden. Idag ägs 60% av Hemnet av olika fondbolag och/eller investering/kapitalförvaltning vilka arbetar för att få maximal avkastning på sitt köp. När man arbetar efter maximalt vinstuttag så resulterar detta naturligtvis i högre avgifter.
 
B Blaggas skrev:
Man borde bojkotta Hemnet, ja, men då tappar man 90 procent av alla spekulanter. Hemnet har i princip monopolställning på bostadsannonsering och de utnyttjar det hårt. Anledningen till att mäklarna trycker över kostnaden på säljaren är troligtvis för att synliggöra priserna som Hemnet trycker ut. Vi sålde 2018. Så kostade en Hemnet-annons 600 kr...
Vår annons när vi sålde 2016 kostade över 5 000:-. Undrar om du inte minns fel. 600 låter inte troligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.