Dålig konkurrens --> höga priser
Monopol/Oligopol --> Ocker

Svårare är det inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Det står att säljaren godkänner annonsering i media och internet, med andra ord hemnet.
Så mäklaren har laglig rätt att lägga ut bostaden på hemnet och då får jag betala, är med på det.
Det tolkar jag som att säljaren godkänner att mäklaren annonserar ut bostaden i media och på internet. Inte att det blir en extrakostnad.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Excel
Detta påminner om samma upplägg som Ahsell har med sina kunder.

Alla tjänar pengar på detta, utom kunden förstås.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Fairlane
jarlh jarlh skrev:
Det tolkar jag som att säljaren godkänner att mäklaren annonserar ut bostaden i media och på internet. Inte att det blir en extrakostnad.
Ja så tolkar jag det också. Däremot om man vill ha annonsen på en specifik plats, exempelvis Hemnet så kan det tillkomma en kostnad för det. Lägger mäklaren upp annonsen på mäklarfirmans hemsida så har kunden fått en annons på Internet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Sanslösa priser för en bild med lite text.
 
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Hej

Jag känner igen precis allt.
Fick också en separat faktura från Hemnet.
Mäklaren var dock schysst och tog hand om fakturan. ”Allt” skulle ingå hette det…
Tydligen inte.
 
  • Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Själv tycker jag 9000kr när man säljer för över 5 000 000kr är en OK kostnad för en kraftfull tjänst.
 
  • Gilla
Dr Benz och 2 till
  • Laddar…
Vad är det som är kraftfullt med tjänsten?
 
  • Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
JAAM91 JAAM91 skrev:
Själv tycker jag 9000kr när man säljer för över 5 000 000kr är en OK kostnad för en kraftfull tjänst.
Beloppet i sig kan ju kanske anses som rimligt, men när mäklaren utrycker sig luddigt i både skrift och tal så blir man lite överraskad när sedan en faktura dimper ner. När vi sålde var det dessutom ca halva summan jämfört med nu.
 
useless useless skrev:
Vad är det som är kraftfullt med tjänsten?
Når ut till flest potentiella köpare.
Har man Hemnets marknadsandel kan man ta bra betalt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej det är nog inte så enkelt..
Finns det något som får dig att tro att den nya liknande tjänsten inte kommer stiga i pris när den blir populär?
Ja, om fårskocken börjar bete sig mer som mogna insiktsfulla konsumenter istället för dagens beteende. :) Då kommer konkurrens uppstå och snabb respons på prishöjningar ses!
 
JAAM91 JAAM91 skrev:
Själv tycker jag 9000kr när man säljer för över 5 000 000kr är en OK kostnad för en kraftfull tjänst.
Är det fem miljoner kronor du kommer få in på kontot, eller fem miljoner monopolpengar som åker vidare i spelet banklån och bostadsköp och som existerar endast som ett abstrakt saldo på ett papper, förutom en gång i månaden då banken tar hälften av din lön pga att monopolpengen är stor?
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Ja, om fårskocken börjar bete sig mer som mogna insiktsfulla konsumenter istället för dagens beteende. :) Då kommer konkurrens uppstå och snabb respons på prishöjningar ses!
Funkar inte så…
De första 1000+ kunderna som ska ”leda fårskocken” kommer sannolikt att förlora ordentligt med stålar iomed att de INTE når ut till maximalt antal potentiella kunder.

Om du var säljare…Är du då själv beredd att sälja till x antal hundra tusen mindre kronor för att hjälpa till å leda skocken eller förväntar du att andra ska göra jobbet…?
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Här gjorde mäklarna en fuling. Tidigare ingick annonsen på hemnet i mäklararvodet. Sedan sålde man Hemnet för dryga miljarden och låter kunden ta annonskostnaden. För jag antar att det %-uella mäklararvodet inte sänktes?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag köpte nyligen en lägenhet och i med detta blev det ett par timmar framför Hemnet och Booli.

Måste säga att i dessa tider där saker såsom föreningars ekonomi, avgifter, tidigare försäljningar, prisutveckling i området med mera, är av större vikt vid ett lägenhetssköp än tidgare, så är Booli mycket bättre än Hemnet. Slutade efter ett tag att ens titta på Hemnet då jag mest upplevde ett fokus på det visuella och där irrelevanta objekt ständigt poppade upp då det betalat sig till detta.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.