BirgitS
M Myckling skrev:
Här gjorde mäklarna en fuling. Tidigare ingick annonsen på hemnet i mäklararvodet. Sedan sålde man Hemnet för dryga miljarden och låter kunden ta annonskostnaden. För jag antar att det %-uella mäklararvodet inte sänktes?
Det var Hemnet som själva bestämde att de ville ha direktkontakt med säljarna, de vägrade ha mäklarföretagen som fakturaadress, så mäklarna var inte inblandade i det beslutet. Mäklararvodet är alltid förhandlingsbart.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var Hemnet som själva bestämde att de ville ha direktkontakt med säljarna, de vägrade ha mäklarföretagen som fakturaadress, så mäklarna var inte inblandade i det beslutet. Mäklararvodet är alltid förhandlingsbart.
Såklart mäklararvodet är förhandlingsbart men mäklarna genomförde ju ändå en prishöjning i "smyg" då kostnaden för annonsen på hemnet flyttades från arvodet direkt till kunden. Man fick nog vara väl påläst säljare för att uppmärksamma den förändringen. De flesta säljer ju inte sin bostad varje år.
 
BirgitS
M Myckling skrev:
Såklart mäklararvodet är förhandlingsbart men mäklarna genomförde ju ändå en prishöjning i "smyg" då kostnaden för annonsen på hemnet flyttades från arvodet direkt till kunden. Man fick nog vara väl påläst säljare för att uppmärksamma den förändringen. De flesta säljer ju inte sin bostad varje år.
Men du vet ju inte ens om mäklarnas arvode var oförändrat?
M Myckling skrev:
För jag antar att det %-uella mäklararvodet inte sänktes?
Du bara antar något.
Alltså vet du inte om mäklarna gjorde en prishöjning i smyg.
 
M Myckling skrev:
Såklart mäklararvodet är förhandlingsbart men mäklarna genomförde ju ändå en prishöjning i "smyg" då kostnaden för annonsen på hemnet flyttades från arvodet direkt till kunden. Man fick nog vara väl påläst säljare för att uppmärksamma den förändringen. De flesta säljer ju inte sin bostad varje år.
Du säger ”mäklarna” som en homogen grupp men nu var det väl bara några få firmor som var inne på ägarsidan ?
 
H
S Självfixaren skrev:
Ja precis,
Hemnet annonserar bara en bråkdel av bostäder som är kommande och som går att ringa mäklaren och be om visning på.
Som spekulant förlorar du på att bara hålla dig till hemnet, du missar gissningsvis 50 procent eller mer av marknaden.
Sen att argumentet att hemnet ger mer köpare kanske funkade i en het marknad, nu skall säljaren faktiskt var glad att folk kommer på visningen.
Vissa visningar ställt in pga för lågt intresse, hur kul är det då att ha gött hemnet med över 9000kr?
Med andra ord, betala mäklaren arvodet och sätt priset du vill ha, galna budgivningar i nuläget är bara att glömma.
BirgitS BirgitS skrev:
Att anlita en mäklare för bara pappersarbetet kostar väl typ 10 000 kr, utan det som kostar är alla besök i bostaden (med säljare resp. flera visningar) och alla telefonsamtal med presumtiva köpare. Hemverket, som gör allt utom visningarna, har ju funnits i 15 år vid det här laget utan att få något större genomslag.
Det är väl mäklarens kundregister och kontakter man vill åt, det är väl det mest värdefulla för säljaren.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är väl mäklarens kundregister och kontakter man vill åt, det är väl det mest värdefulla för säljaren.
Vad har du för belägg på att bara 50% av mäklarnas objekt hamnar på hemnet?
Låter väldigt lite, var har du siffran ifrån?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Förstår inte riktigt tjusningen med Hemnet längre. Jag får inte sökningen så som Jag vill ha det, alltså bara enligt senaste då deras pakets algoritm hijackar det. Alla bostäder finns inte med. Så numera kollar jag först Booli och sen kanske Hemnet. Då har jag kollat Hemnet i princip varje dag i snart 15år. Och jämför man sedan med Blockets totalt värdelösa sökmotor vad gäller bostäder så är ju vinner ju Booli med hästlängder. Boneo, där har jag stött på annonser med ”dold adress” vars adress syns på Booli. Vid nästa försäljning skippar jag Hemnet!
 
  • Gilla
RundBerg och 2 till
  • Laddar…
N NSahlis skrev:
Förstår inte riktigt tjusningen med Hemnet längre. Jag får inte sökningen så som Jag vill ha det, alltså bara enligt senaste då deras pakets algoritm hijackar det. Alla bostäder finns inte med. Så numera kollar jag först Booli och sen kanske Hemnet. Då har jag kollat Hemnet i princip varje dag i snart 15år. Och jämför man sedan med Blockets totalt värdelösa sökmotor vad gäller bostäder så är ju vinner ju Booli med hästlängder. Boneo, där har jag stött på annonser med ”dold adress” vars adress syns på Booli. Vid nästa försäljning skippar jag Hemnet!
upplver du att kartan inte hänger med när man använder den på hemnet?
 
M maria01 skrev:
upplver du att kartan inte hänger med när man använder den på hemnet?
Nja, inte reflekterat kring. Men när du säger det nu så får man verkligen stanna till och se om det laddas in annonser. Sen stör det mig att premium visas före plus, och plus visas före bas. Inte bara enligt ”senaste”. På det kommer det ytterligare en rad ovan med raketer och annat ”tips”. Jag vill ha funktionen att bara leta efter det jag vill leta efter. Sen dyker ju flertalet annonser, om inte de flesta, upp före på Booli. Så Hemnet blir bara ett sätt att bekräfta att jag redan sett allt. Sen får jag en uppskattad värdering och lätt att beräkna uppskattad kostnad lätt tillgängligt. Och Booli är billigare OCH mindre reklam.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Tyckte det var dyrt med 2370kr(Hemnet) som damp ned för dödsbo. Trodde också att detta skulle ingå i mäklararvodet. Vart ej informerad om detta av mäklaren och i kontraktet stod det bara att de har rätt att annonsera.
 
N NSahlis skrev:
Nja, inte reflekterat kring. Men när du säger det nu så får man verkligen stanna till och se om det laddas in annonser. Sen stör det mig att premium visas före plus, och plus visas före bas. Inte bara enligt ”senaste”. På det kommer det ytterligare en rad ovan med raketer och annat ”tips”. Jag vill ha funktionen att bara leta efter det jag vill leta efter. Sen dyker ju flertalet annonser, om inte de flesta, upp före på Booli. Så Hemnet blir bara ett sätt att bekräfta att jag redan sett allt. Sen får jag en uppskattad värdering och lätt att beräkna uppskattad kostnad lätt tillgängligt. Och Booli är billigare OCH mindre reklam.
sen har dom dålig kol på avstånd till hav och sjö
 
Stickan56
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Byt mäklare,

Stickan
 
Stickan56
E Emanuel01 skrev:
Tyckte det var dyrt med 2370kr(Hemnet) som damp ned för dödsbo. Trodde också att detta skulle ingå i mäklararvodet. Vart ej informerad om detta av mäklaren och i kontraktet stod det bara att de har rätt att annonsera.
Jag har gjort 3 försäljningar och Hemnet ingår inte men är avdragsgillt.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag har gjort 3 försäljningar och Hemnet ingår inte men är avdragsgillt.

Stickan
Gäller det även dödsbon?
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Hej!

Håller helt med att Hemnet är svindyrt. Mäklarbranschen gjorde tyvärr bort sig när man sålde Hemnet för massa år sedan.

Jag skulle ändå rekommendera dig att gå ut på Hemnet. Som du säkert har sett så kan du välja 3 olika paket för din annons? Du behöver inte ta annonsen som din mäklaren har rekommenderat. Du har bas, plus och premium. Dessa har olika fördelar och kommer med olika villkor. Med en basannons kommer du betydligt billigare undan.

Visst får vi som mäklare en kickback från Hemnet, detta framgår i Hemnetbilagan som finns med i ditt uppdragsavtal.
Dock är detta lite av ett nollsummespel för oss då vi betalar väldigt mycket för att synas på Hemnet i form av olika former av marknadsföring. Skulle säga att för mitt kontor går detta svagt plus, men inte mycket mer.

Någon annan skrev att man ska välja Booli eller Boneo istället.
Några klargöranden: Booli spindlar objekten från mäklarnas egna hemsidor. Dvs, man kan inte styra över sin annonsering på Booli. Men de har en skaplig trafk. Dock väldigt mycket lägre än Hemnet.
Boneo, ett initiativ taget av mäklarbranschen. Tanken var nog att det skulle vara en Hemnetutmanare. Men tror att branschen är överens om att detta kommer aldrig flyga förrän hela branschen väljer att annonsera där. De största aktörerna har ställt sig utanför.

Så summan summarum, vill man ha den bästa exponeringen när man ska sälja sin bostad så är det Hemnet som gäller.
Sedan om det finns ett mervärde i att uppgradera sin annons får var och en bedöma. Dock tycker jag att premiumannonsen har en fördel idag då man kan förnya sin annons gång på gång (och hamna högst upp i listan igen efter 30 dagar) så slipper man betala flera publiceringskostnader som för Bas eller Plusannonsen. Men det gäller nog främst nu när marknaden är utmanande.

Fick själv min bostad såld för 1 år sedan, valde premium och svor över att det kostade dryga 12k. Men tror man att man kan hitta en spekulant till som lägger ett bud extra så är det värt det. Jag skulle själv aldrig riskera att missa spekulanter när det handlar om sin (förmodligen) livs största affär.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.