likblek skrev:
tappar man mkt om man sätter exp kärlet i toppen istället för botten? hade varit en mkt enklare installation och dessutom så skulle man kunna ha avluftningen i samband med det.
Exakt hur mycket du tappar på att sätta de i toppen vet jag inte men helt klart är att du tappar på det.. Först åker varmt vatten ut till kärlet där det blir kallt o när tempen går ner i tanken/systemet åker kallvattnet in från kärlet o kyl ytterliggare vilket är bra om du unviker nu då du ändå bygger systemet.. Bättre göra rätt direkt.. ;)

okej då blir det expkärl i botten och då blir luftnbingsventilen där meningslös men till en början (eftersom jag glömt köpa luftn ventil) så kommer det bli en kulventil som manuell avluftare i systemet...

av ngn anledning så tyckte min röris att det skulle räcka med ett expkärl på 35 liter vilket med tanke på ev solslingor känns i minsta laget - eller? men eftersom det är det som står där så är det nog det får bli i väntan på framtiden..

nu till mina frågor... behöver man koppla in en backventil mellan hydroforen och vv-slingan?

tja det blev visst bara en fråga,, hmm måste glömt ngt.. ska ut och testlöda för första gången nu

35 liter är för lite till 750 liter + systemet..

Jag har 80 liter till min 500 liters tank o det bör nog du ha som min volym oxå då man brukar räkna på 10% av systemvolymen.. Förstort kan du inte få men därimot förlitet.. ;)

testlödningen verkar fungera bra.. ska kapa rören med vinkelslip i morgon och se hur de ser ut invändigt...

och var det ngn som hade en ide om backventilen. har inhandlat en backventil men funderar på om den verkligen behövs eftersom det ju hela tiden är tryck från hydroforen . dessutom verkar det vara ngn slags patronbackventil i blandningsventilen (esbe) räcker det?

vad jag förstått så ska man alltid ha backventil i dricksvattensystem.
scenario: en slang ansluten till kran ligger i en dypöl med kranen öppen, inget vattentryck pga elavbrott så det är inget tryck i hydroforen, en annan kran öppnas och det blir baksug så dyvattnet sugs in i hyroforen :(

fast nu har du ju en backventil i blandningsventilen iofs...

hade köpt en backventil som jag tänkte ha som extra säkerhet, men när allt var ihopkopplat och hydroforen och acken var fyllda så låg ventilen kvar i sin påse...

så frågan kvarstår, räcker patronbackventilen som garanti för att det hela ska fungera ordentligt?

ingen risk för dypölar för tillfället men man har ju gärna lite för mkt säkerhetsdetaljer än för få..

har låtit vv-systemet vila lite,,, men ska snart ta tag i det igen...

just nu så fungerar det såhär: från hydroforen så går kallvatten in i en slinga som är 10 + 15 meter genom acctanken. sen går det rakt in i huset och tempen i tanken är satt så att det inte ska bli för varmt inom hus, en blandningsventil är inköpt och ska kopplas in.

ett problem som uppstått är att det blir "luftstötar" i vv-rören, jag antar att det beror på att densiteten på vattnet förändras när det värms upp och viss ånga frigörs. Hur löser man det problemet? Räcker det med en blandningsventil? Eller gör man ngt annat?

så var det dags att varva julmat med ihopplockandet av steg 1 i projektet med att dra in radiatorvatten... :cool:

några ytterligare frågor..

1) något speciellt man ska fundera på när man köper cirkulationspump, eller tar man villken som helst från rinkaby tex?

2) behöver man ha någon typ av filter på radiatorkretsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.