11 240 läst · 67 svar
11k läst
67 svar
varmvattensystem från början
160:- mer än effektas 750 l BBS med 90 mm purlikblek skrev:
http://effecta.se/effecta/filer/prislista 2006-06-03.hemsida.pdf
jakten på kunskap går vidare....
om jag nu har 10 m förvärmning och 10 värmning på min vv-slinga. hur varmt måste det vara i tanken? jag vill kunna tappa ett bad utan att behöva koka vatten på spisen för det...
i hur stor del av tanken måste man hålla denna temp i? räcker det med de översta decimetrarna eller snackar vi halva tanken eller så? det kommer ju som nämnts tidigare sitta en elpatron eller två i tanken så man vill ju att de ska jobba så lite som möjligt samtidigt som man vill att det ska finnas tillräckligt med vatten
likblek
om jag nu har 10 m förvärmning och 10 värmning på min vv-slinga. hur varmt måste det vara i tanken? jag vill kunna tappa ett bad utan att behöva koka vatten på spisen för det...
i hur stor del av tanken måste man hålla denna temp i? räcker det med de översta decimetrarna eller snackar vi halva tanken eller så? det kommer ju som nämnts tidigare sitta en elpatron eller två i tanken så man vill ju att de ska jobba så lite som möjligt samtidigt som man vill att det ska finnas tillräckligt med vatten
likblek
Jag har en 10m förvärmningsslinga och en 15 m varmvattensslinga.
När det är 55 grader i toppen och 30 i botten kan både jag och frugan duscha.
När det är 55 grader i toppen och 30 i botten kan både jag och frugan duscha.
fantastiskt vad bra detta forum är. man ställer förvirrade och märkliga frågor å så får man snabba svar från folk som har erfarenhet... naturligtvis kan man inte svälja allt men hittills har det var klockrena svar tycker jag.
tack alla.
fler frågor kommer
tack alla.
fler frågor kommer
Idag började arbetet (om man bortser från allt läsande på forumet och runtringande till hantverkare och leverantörer mm.) men lite hederlig grävning. Hade tänkt hyra en liten grävare med eller utan maskinist men blev lite snål. Det var dock lite lättare än planerat (mest för att en del av sträckan grävdes upp för två år sedan) så jag valde rätt och slipper laga spår i gräsmattan efter en bobcat el likn. Har nån dm kvar till frostfritt nu.
I trähuset kommer acctanken att stå. Det är inte stort och inte heller i bästa skick men det ska nog hålla tills vi bestämt hur det ska ersättas. :-? Där står redan ett vattenfilter som tar bort järn och mangan samt hydroforen. Fiskars spade tycker jag är en riktig höjdar spade med det lite krökta skaftet. Särskillt när man bara grävt så snålt i bredd att man får ligga på mage och ta det sista
när jag beställde kulverten från aquawarm så pratade försäljaren om att man kunde lägga kulverten i någon typ av kabelskyddsrör som elektriker använder. detta för att man skulle kunna dra ut kulverten om det blev något problem om en massa år så slipper man bila upp hela golvet för att lägga nya rör. samtidigt så skulle den skydda på slitage utifrån.
jag fick för mig att det skulle vara någon typ av hårt rör där man kunde beställa böjar så att man får upp röret genom golvet samtidigt som man slipper skaffa böjfjäder.
är det någon som har en aning om vad han kan ha menat. de gula rör som man ser på alla byggen kan det ju knappast vara eftersom de är ganska så mjuka och sladdriga...
likblek
jag fick för mig att det skulle vara någon typ av hårt rör där man kunde beställa böjar så att man får upp röret genom golvet samtidigt som man slipper skaffa böjfjäder.
är det någon som har en aning om vad han kan ha menat. de gula rör som man ser på alla byggen kan det ju knappast vara eftersom de är ganska så mjuka och sladdriga...
likblek
Hmmm Vad är det för aquawarm kulvert du köpt??likblek skrev:
Kompisen som köpte aquawarm valde en 2x22 mm kopparflex kulvert med 110 mm isolering o det är samma som används vid fjärrvärme.. Säljaren sa då inget om att den skulle stoppas in i nå skyddshölje o det stod inte heller i aquawarms info om förläggning av denna så vad han menade vet ja inte.. :-/
Denna kulvert behövde bara läggas på 40 cm djup under motortrafikled (el va de 60 cm :)
Vi grävde under befintligt hus som du gjort o då den rullades ut så rätade vi inte ut den helt så de va bara att sticka upp den i hålet i plattan/golvet..
jag har faktiskt inte en aning om vilken isolering det blev. tror att yttermåttet är 128mm men det kan vara fel. skyddsröret var mer om-utifall-att men jag tyckte också att det var lite överkurs.. om det skulle gå illa så får man ju "bara" gräva runt huset och stoppa in en ny kulvert genom väggen eftersom badrummet har en yttervägg.
men om man kan ha den under yttervägg så kan man ha den i ett badrumsgolv. mitt rör kommer oböjt i en 12m sektion. böjningen får vi lösa på plats
men om man kan ha den under yttervägg så kan man ha den i ett badrumsgolv. mitt rör kommer oböjt i en 12m sektion. böjningen får vi lösa på plats
tank beställd
det blev 750 liter med 90mm isolering. 15m utdragen solslinga från mitten och neråt.
en 10m förvärmningsslinga i botten och en 15m vvslinga i toppen.
2 hål för elpatroner 30-40 cm upp som 2:an föreslog
de lovade att peta in lite extrahål för vattenmantel och luft/vattenpump och annat.
leverans om 2 veckor
det blev 750 liter med 90mm isolering. 15m utdragen solslinga från mitten och neråt.
de lovade att peta in lite extrahål för vattenmantel och luft/vattenpump och annat.
leverans om 2 veckor
Vad blev det för märke på acktanken??likblek skrev:tank beställd
leverans om 2 veckor
Bra att du tog med lite extra uttag för framtiden..
det blev från tanksvets i huskvarna. tjänade ngn tusenlapp men de kanske var smartare å köpa från ngn lokal leverantör?! hur som helst så är det ju inga lösa delar så det ska nog inte vara några problem.
tyckte han sa att de stöttade effecta med tankar när de inte hann tillverka tillräckligt många själva.
nu är det bara resten kvar...
tyckte han sa att de stöttade effecta med tankar när de inte hann tillverka tillräckligt många själva.
nu är det bara resten kvar...