De flesta jag har pratat med som sålt tankar (faktiskt alla) har varit frågande när man önskat 90mm.

Men den dryga tusenlappen det kostar extra borde man ju spara in rätt så snabbt i både kronor och komfort tycker jag.

Har du 2:an (eller ni andra också för den delen) någon åsikt om maxitherms kulvertar?

någon som har erfarenhet av att dra upp kulvertrör genom gjutning?

har börjat gräva i mitt badrum och kommer få mina kulvertrör under veckan... kan man dra upp dem genom golvet hur som helst eller måste man ha ngn speciell anordning när man går i genom golvgjutningen?

ingen av tillverkar-försäljarna har nämnt ngt om det men man funderar ju lite iaf :-? hittar inget sådant pårinkabyror heller men de kan ju ibland ha ett litet begränsat sortiment.

//likblek

likblek skrev:
någon som har erfarenhet av att dra upp kulvertrör genom gjutning?

har börjat gräva i mitt badrum och kommer få mina kulvertrör under veckan... kan man dra upp dem genom golvet hur som helst eller måste man ha ngn speciell anordning när man går i genom golvgjutningen?

//likblek
Det är bara att dra upp den ovan plattan o gjuta igen runt..

Då har det hänt lite sedan sist...

kulvertrören är nerbrottade... de var lättare sagt än gjort.. lite snålt grävt under huset och ett 4-pex rör som var lika mjukt som en betongbalk :D

men tillslut efter några timeouter så vann människan mot materian

• kulvertrr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och tanken har anlänt... jag bad om lite extra uttag och det fick jag. sammanlagt 13 vilket är rätt ok tycker jag...

nu återstår bara att lista ut vilka som är till vad. 2" uttagen passar ju utmärkt till el-patronen men sitter tyvärr lite lågt 60 och 80 cm från toppen men det får väl fungera. min plan är att bara använda det översta uttaget till att börja med, där kommer det att sitta en 6kwh patron som ska klara varmvattnet och golvvärmen i badrummet till att börja med.

vv-slingorna och två ej utmärkta rör som är till för solvärmen har jag också listat ut vart de är  :cool:

sen är det bara de övriga kvar...

röret som går ut i toppen är väl till för expansionskärl eller kan man koppla in en vattenmantlad kamin där?

vart kan det vara lämpligt att koppla in radiatormatningen? returen ska väl komma rätt så långt ner antar jag

• acktank.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla in exp.kärlet lågt/botten på tanken för mindre förluster..

Returen kopplar du in under det nedre R50 uttaget då du tänkt ha solfångare..

Uttaget i toppen kan du ha stigaren om du prioriterar värme annars har du en avluftare där o stigaren under övre vv-slingan el vattenmantlad kamin öven om det inte är optimalt att ladda tanken i toppen..

Visst är det kul att brottas med kulvert rören nu när det är så svalt ute.. ;)

jättekul med kulvert om man lägger den i raka diken grävda med maskin kanske.. vi var fyra vuxna som nätt och jämnt fick den på plats.. rörläggaren kom som på beställning och trodde att han bara skule finlira lite den dagen... han sov nog gott efteråt :)

eftersom jag är på djupt vatten så kommer här en (eller rättare sagt: ännu en) basicfråga; vad är eg stigaren. är det uttaget för radiatorvattnet på acktanken?

"även om det inte är optimalt att ladda tanken i toppen.." är det inte där man borde ladda tanken? eller ska man göra det så nära elpatronen som möjligt? :-? (är kanske snart läge att hitta en riktig rörkrökare...)

likblek

Stigaren är tilloppet till radiatorerna..

Om man laddar från toppen så får du en stråle som går ner i tanken o rörom/stör skicktningen därför är det bättre att ha det framifrån..
För att nå optimalt resultat bör det även va en rak rörstump efter sista böjen innan det går in i tanken.. Längden på röret bör va 10 ggr diametern på röret = 25 mm rör blir ett 25 cm rakt rör..

Ladda på den översta R25 anslutningen (framifrån sett) Returen till pannan/laddomaten kopplar du in på R25:an i botten..

tackar för svaret... just nu står tankeländet halvvägs in i dörren... varför ser man inte till att släpa på 150 kg tank när grannen är vaken utan envisas med att göra det sent och själv i stället???

någon som känner ngn xperimentvillig röris i malmö/vellinge/trelleborgstrakten? hade hoppats på att min bekanta som hjälpt mig inomhus skulle gå att övertala om att ta sig an tankinkopplingen också men han var inte lika xpermentsugen som jag... all respekt, han är en klippa. men nu får man börja söka ny röris igen...

Jo jag vet hur det är då man ska försöka själv.. ::)
Min tank fastnade i dörröppningen då jag skulle dra in den på palltrucken, Problemet va bara att ja va själv hemma o instängd i pannrumet så de va bara att vänta tills sambon kom hem o tryckte.. :-[

Kan han bara koppla ihop rören så är det inte svårt utan de låter bara mer invecklat än det är.. :)

precis så tycker jag också.. men han kanske tycker att jag låter lite förvirrad.. och det kan jag inte aaaalls förstå :-?

Sitter inte vv slingan lite långt ner eller ser jag fel?

Edit: Jag såg fel :)

kan man sätta kulventiler typ den på bilder på de uttag i tanken som man tänker sig har lite inkopplingar på den närmsta tiden? lite jobbigt att tömma tanken varje gång det är ngt man ska göra...

alltså steg 1 för mig är kanske att peta in en elpatron, plugga de flesta uttagen och sen koppla in vv-slingorna

steg 2 skulle kunna bli i höst el vår när jag ska koppla på en provisorisk vattenmantel som jag inte riktigt vet hur den ska se ut än. då kopplar jag bara den på två befintliga ventiler, öppnar ventilerna och fyller på med det extra vatten som behövs.

smart eller korkat?

• kulventil.jpg
och hur lång termometer ska man ha? 50, 100 el 200 mm? räcker det med 2 st eller borde man ha 3?

Det går fint att sätta såna ventiler/kranar på anslutningarna som du vet kommer att användas gärna plugga dom om det finns folk/ungar som inte kan ha fingrarna i styr.. ;)

Ta 3 st termometrar så du får mer att kolla på.. :)
Längden kan du ta 100 mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.