M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är säkert mycket individuellt och beroende på när det investerades. Väldigt få räknar nog med 5-6 år, lite överdrivet va?
Det var en hel del som räknade med detta i våras i tråden när vi hade 3 av sista 12mån med månadsmedelpris på över 200 öre. 2022 hade ju årsmedel på 138öre. Blir ju lite skillnad om ett normalår ligger på 30-40 öre. Väldigt grovt kalkylerat men säg 15,000kWh producerat med 100 öre i skillnad ger väldigt skiftande kalkyler på återbetalningstiden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Livslängden är minst 30 år och därför tänker nog de flesta sig att använda panelerna under hela denna, precis som med alla andra investeringar finns det osäkerheter och för solceller är det kanske främst elpris och väder. Har man väldigt tajt ekonomi så ska man nog inte tänka sig att en investering är det som ska vända skeppet, det skulle ju kunna falla sig så att de första åren blir det ovanligt mulet och elpriserna låga, då har man använt det lilla utrymme man hade till fel sak. Har man däremot marginaler och har råd att tänka långsiktigt så minskar ju risken för att det blir en dålig affär.

Detsamma kan man ju säga tex om börsen, ingen rekommenderar att man tar pengar man behöver och placerar där, risken att det kommer en dålig period finns och då har man gått bort sig, med tillräckligt lång horisont så minskar dock dessa risker.
Nja, de som monterar solceller säger att livslängden är 25 år, växelriktaren ligger väl på hälften. Antagligen är tekniken föråldrad långt innan dess…
 
M Markarbetaren skrev:
Det var en hel del som räknade med detta i våras i tråden när vi hade 3 av sista 12mån med månadsmedelpris på över 200 öre. 2022 hade ju årsmedel på 138öre. Blir ju lite skillnad om ett normalår ligger på 30-40 öre. Väldigt grovt kalkylerat men säg 15,000kWh producerat med 100 öre i skillnad ger väldigt skiftande kalkyler på återbetalningstiden.
Om man gick på glädjekalkyl får man skylla sig själv faktisk. Gjorde själv en kalkyl med men räkna på mycket minsta för att se om var lönsamt med lägre priser o sen ta högre som ren vinst. Priser på anläggningen spelar också roll, en granne tog 20st paneler för 160k som jag skulle helt o hållet ha avrått. Vi fick 25st helt svarta för 124k och då fanns siffrorna där. Så solceller är inte någon magisk silver kula som vissa trott men lönsamt ändå som vissa häller inte tror.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, de som monterar solceller säger att livslängden är 25 år, växelriktaren ligger väl på hälften. Antagligen är tekniken föråldrad långt innan dess…
Japp, men så länge den gör sitt jobb o levererar en specifikation så är det det man får ta ställning till och förvänta sig. Kostnad för lön o inflation kommer iaf inte sjunka.

Din mobil är säkert föråldrad med nästa model, så lika bra att vänta på nästa och sen näst osv.

Finns teori. Om S-kurvan o teknik utveckling med. Så är alltid ett avvägande vart den är i utveckling.
 
En annan infallsvinkel... Vad händer om kärnkraftverket i Zaporiza (Ukraina) måste tas ur drift tro, tänker då på SE4? Då "måste" Sverige stötta Europa ned än mer el och då blir tillgången för SE4 lägre som k sin tur driver upp elpriserna.

Inget jag dock hoppas på då det kan bli oönskade katastrofala följder om det inte görs kontrollerat.
 
M mortimer skrev:
En annan infallsvinkel... Vad händer om kärnkraftverket i Zaporiza (Ukraina) måste tas ur drift tro, tänker då på SE4? Då "måste" Sverige stötta Europa ned än mer el och då blir tillgången för SE4 lägre som k sin tur driver upp elpriserna.

Inget jag dock hoppas på då det kan bli oönskade katastrofala följder om det inte görs kontrollerat.
Ukrainas el är mer integrerad med Ryssland än mot oss. Med det sagt, Ukraina exporterar just nu faktiskt mer el än de importerar: https://app.electricitymaps.com/
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ukrainas el är mer integrerad med Ryssland än mot oss. Med det sagt, Ukraina exporterar just nu faktiskt mer el än de importerar: [länk]
Att de exporterar mer än de förbrukar nu har ju tyvärr sin tråkiga förklaring.
Överskottet som de exporterar är ju någon annan som behöver och som håller ner priserna, när den exporten försvinner om det värsta skulle hända, då blir motsvarande brist i något led som driver upp priserna i Europa som vi i SE4 köper dyrt när vi själva säljer vårt överskott billigare, korkat nog

Eller tänker jag fel ?!
 
Nissens
B buffyin skrev:
Japp, men så länge den gör sitt jobb o levererar en specifikation så är det det man får ta ställning till och förvänta sig. Kostnad för lön o inflation kommer iaf inte sjunka.

Din mobil är säkert föråldrad med nästa model, så lika bra att vänta på nästa och sen näst osv.

Finns teori. Om S-kurvan o teknik utveckling med. Så är alltid ett avvägande vart den är i utveckling.
Nja, man behåller ju inte en Trabant bara för att den fungerar…
 
D
Nissens Nissens skrev:
Nja, de som monterar solceller säger att livslängden är 25 år, växelriktaren ligger väl på hälften. Antagligen är tekniken föråldrad långt innan dess…
Detta är odokumenterat, var hittar du detta?
 
M mortimer skrev:
Att de exporterar mer än de förbrukar nu har ju tyvärr sin tråkiga förklaring.
Överskottet som de exporterar är ju någon annan som behöver och som håller ner priserna, när den exporten försvinner om det värsta skulle hända, då blir motsvarande brist i något led som driver upp priserna i Europa som vi i SE4 köper dyrt när vi själva säljer vårt överskott billigare, korkat nog

Eller tänker jag fel ?!
Nja, Ungern påverkas mest. Men Rumänien exporterar idag till Ukraina. Jag har svårt att se att det sprider sig till oss i någon större grad. Betänk också att kärnkraftverket är under rysk kontroll.
 
D djac skrev:
Detta är odokumenterat, var hittar du detta?
De två första är ju sanna. Den tredje är nog en gissning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, Ungern påverkas mest. Men Rumänien exporterar idag till Ukraina. Jag har svårt att se att det sprider sig till oss i någon större grad. Betänk också att kärnkraftverket är under rysk kontroll.
Vad händer med SE4 oxh övriga Europas priser när Ungern får underskott av el om kärnkraftverket i Zaporiza skulle sluta leverera el öht ?
 
M mortimer skrev:
Vad händer med SE4 oxh övriga Europas priser när Ungern får underskott av el om kärnkraftverket i Zaporiza skulle sluta leverera el öht ?
Prisernas spridning beror på hur mycket överföringskapacitet som finns. Det finns många flaskhalsar på vägen. Möjligen att priserna kan öka en aning i SE4, men jag har svårt att se detta.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
De två första är ju sanna. Den tredje är nog en gissning.
Du menar att panelerna har 25 års garanti, min bil har bara fyra års garanti, min 15 år gamla TV hade bara ett års garanti!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Detta är odokumenterat, var hittar du detta?
Tex Hemsol säger 25-30 år som livslängd på solcellerna beroende på tillverkare - och att de bara har 80% av ursprungseffekten kvar efter 25 år.

Växelriktaren uppger de skall hålla i 10-20 år. Man kan väl utgå ifrån att de gärna vill lämna så positiva siffror som möjligt eftersom det ligger i deras intresse, det ger då 25 år på solcellerna och 10 år på växelriktaren.

Källa:
https://hemsol.se/solceller/livslangd-hallbarhet/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.