pacman42 pacman42 skrev:
Intressant då jag får detaljerad statistik för varje dygn strax efter midnatt från dem bägge två.
Nu har jag fått "facit" för maj månad från min elhandlare.

SE4, och en 10,9 kWp-anläggning i 287 grader väst, 38 grader taklutning.

Såld el: 1360 kWh
Ersättning spotpris inkl en två-öres bonus för nya kunder första fem åren: 717 kr
Medelpris per kWh inkl denna tvåöring: 0,527 kr
Ersättning nätnytta från eldistributören (på annan faktura), 1360 x 0,101 kr = 137 kr
Summa 717+137=854 kr.

Det som är litet dumt är att vi bara haft 200 kWh i egenkonsumtion denna månad så vi får skärpa oss för att maximera utbytet av "60-öringen". Men sommarens AC-drift kommer att hjälpa till plus att vi inte behöver köra lika mycket gasplattedrift på spisen som tidigare om vi inte har lust med det (iofs svårt avstå...).

Även om mängden köpt el blev mikroskopisk denna månad så finns det många månader kvar på året inte minst under vinterhalvåret när incitamenten nu ökar att köra LLVP för att ta över en del av uppvärmningsbehovet från FJV som vi körde stenhårt med förra vintersäsongen.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Det vore intressant att se motsvarande data från andra i SE4 som har sina paneler riktade i mer optimal riktning söderut, vad man får för medelpris i det fallet för maj. Min teori var ju att en anläggning mot väst i viss mån kan kompensera ersättningsmässigt för den sämre riktningen räknat i kWh man kan få ut.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nu har jag fått "facit" för maj månad från min elhandlare.

SE4, och en 10,9 kWp-anläggning i 287 grader väst, 38 grader taklutning.

Såld el: 1360 kWh
Ersättning spotpris inkl en två-öres bonus för nya kunder första fem åren: 717 kr
Medelpris per kWh inkl denna tvåöring: 0,527 kr
Ersättning nätnytta från eldistributören (på annan faktura), 1360 x 0,101 kr = 137 kr
Summa 717+137=854 kr.

Det som är litet dumt är att vi bara haft 200 kWh i egenkonsumtion denna månad så vi får skärpa oss för att maximera utbytet av "60-öringen". Men sommarens AC-drift kommer att hjälpa till plus att vi inte behöver köra lika mycket gasplattedrift på spisen som tidigare om vi inte har lust med det (iofs svårt avstå...).

Även om mängden köpt el blev mikroskopisk denna månad så finns det många månader kvar på året inte minst under vinterhalvåret när incitamenten nu ökar att köra LLVP för att ta över en del av uppvärmningsbehovet från FJV som vi körde stenhårt med förra vintersäsongen.
Sen har du ett indirekt värde på elen du använder från solproduktionen också som grovt räknat är att värdera som samma kwh-pris som du köper el för.

Vad har du för avtal för konsumtion resp. produktion, bägge på timspot?
 
M mortimer skrev:
Sen har du ett indirekt värde på elen du använder från solproduktionen också som grovt räknat är att värdera som samma kwh-pris som du köper el för.

Vad har du för avtal för konsumtion resp. produktion, bägge på timspot?
Nej, har inte gått över till timspot på förbrukning ännu men utvärderar det alternativet.

Ja värdet på de 200 kWh jag slapp köpa i detta fall måste ju räknas in på pluskontot också. Men som sagt, måste peta upp egenkonsumtionen nu under sommaren. Vi har knappt varit hemma i kåken så det är förklarligt denna period.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det som är litet dumt är att vi bara haft 200 kWh i egenkonsumtion denna månad så vi får skärpa oss för att maximera utbytet av "60-öringen". Men sommarens AC-drift kommer att hjälpa till plus att vi inte behöver köra lika mycket gasplattedrift på spisen som tidigare om vi inte har lust med det (iofs svårt avstå...).
Hej Harald Blåtumme

En reflexion.

Du har köpt en 10,9 kWp-anläggning (solceller) och skriver här att du ”måste peta upp egenkonsumtionen nu under sommaren”.

Jag har satsat på att sänka egenkonsumtionen vinter som sommar, och jag använder fortfarande elkraften ”normalt” utan att göra speciella uppoffringar. På samma gång har jag förberett för att klara strömavbrott och finansierat både det och bl.a. en köksrenovering med den minskade elkostnaden. Dessutom planeras "frikyla".

Hur har då jag agerat?

Jag köpte mitt hus 1994 och investerade 2007 i en varvtalsstyrd bergvärmepump (så fort det fanns att köpa dessa). Detta minskade elbehovet från 42 600 kWh/år (medelvärde 10 år) till 16 000 kWh/år. Sedan har jag fortsatt med att (för drygt 10 år sedan) byta all belysning till LED (minskade ca 1 350 kWh /år och har nu renoverat ett drygt 50 år gammalt kök med bl.a. nya vitvaror nya och är nu nere på ca 14 000 kWh/år.

Det senaste projektet, som pågår nu, är att byta ut ett drygt 50 år gammalt fönsterparti (två-glas till tre-glas) i en dåligt isolerad vägg 5,7 x 2,5 m (total yta ca 14 m2). Detta senaste, torde minska bruttobehovet med ca 2 500–3 000 kWh/år och innebära en nettominskning med knappt 1 000 kWh/år (efter värmepumpen).

Valet att inte ha någon elspets innebär att effektbehovet för uppvärmning vid drygt 30 minusgrader är ca 5,5 kW (ca 8 A), jag kunde byta från 25 A till 16 A huvudsäkringar och ”rymmer” ytterligare ca 5,5 kW (ca 8 A), för t.ex. en elbil, på mina huvudsäkringar. Kommer effektavgifter i ställer för säkringsavgifter torde jag även klara det med min lösning.

För att klara elavbrott har jag igång en ”prototyp” till enfasig reservkraftdrift (batteri-inverter) uppbackat med akrylatbensindrivet elverk som torde klara elbehovet ca 7 dagar på 25–50 liter bränsle och 4–5 timmar genoratordrift/dygn. Kyl/frys i nya köket behöver bara ca 25 W tillsammans vid normaldrift. Värmen klaras då med två spisinsatser (källare, markplan) och maten värms bl.a. med spritkök och ett bio-lite kök.

Det finns en stor vinst att kombinera energibesparingsåtgärder med hemberedskap för t.ex. strömavbrott. Jag bedömer att investeringen i värmepumpen är återbetalad för ett antal år sedan och den fortsatta inbesparingen har jag i så fall kunnat investera i nytt kök, fönsterbyte, reservkraft och framtida frikyla.

Jag planerar för frikyla (cirkulera vatten från borrhålet i en fläktkonvektor) med lågt elenergibehov genom varvtalsstyrd cirkulationspump och fläkt. Eftersom delar av energin återförs till borrhålet under sommaren, och nyttjas på vintern kan det vara så att driften inte kostar något. Ikea har liknande lösningar för sina varuhus.

Mitt handlande kräver planering (ett helhetskonsept) men jag bedömmer att det är en långtidsstabil lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Med egenkonsumtion menar menar jag den del av solcellernas produktion som jag konsumerar direkt, alltså utan att det ens registreras av min elmätare som mäter el jag köper och det jag säljer, utgående elproduktion.

Det är generellt en fördel att försöka maximera denna del av konsumtionen eftersom den så att säga är ”gratis”. Det kan finnas driftsfall när jag hellre borde dra ner på egenkonsumtionen och sälja överskottet, om jag förstår det rätt, men normalt är detta inte fallet.

En del av problematiken är att man inte gärna vill producera mer el än vad man köper på årsbasis eftersom man bara får denna extra ”60-öring” per kWh för det som ryms i din sålda el. Som det ser ut nu, och om jag fortsätter producera extremt mycket mer än jag köper, så kommer jag att gå miste om denna ”60-öring” för överproduktionen. Hur pass detta kan påverka kalkylen i stort vet jag inte idag men det är inte något som påverkar i positiv riktning.
___
Dvs: kan jag flytta över en del av det jag annars skulle ha sålt, till egenkonsumtion så är det generellt en fördel, det blir lättare att räkna av den lägre summan av såld el mot det jag behöver köpa under året oavsett tex framåt vintern. Den där ”60-öringen” ökar i betydelse ju lägre spotpriserna är.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Med egenkonsumtion menar menar jag den del av solcellernas produktion som jag konsumerar direkt, alltså utan att det ens registreras av min elmätare som mäter el jag köper och det jag säljer, utgående elproduktion.

Det är generellt en fördel att försöka maximera denna del av konsumtionen eftersom den så att säga är ”gratis”. Det kan finnas driftsfall när jag hellre borde dra ner på egenkonsumtionen och sälja överskottet, om jag förstår det rätt, men normalt är detta inte fallet.

En del av problematiken är att man inte gärna vill producera mer el än vad man köper på årsbasis eftersom man bara får denna extra ”60-öring” per kWh för det som ryms i din sålda el. Som det ser ut nu, och om jag fortsätter producera extremt mycket mer än jag köper, så kommer jag att gå miste om denna ”60-öring” för överproduktionen. Hur pass detta kan påverka kalkylen i stort vet jag inte idag men det är inte något som påverkar i positiv riktning.
___
Dvs: kan jag flytta över en del av det jag annars skulle ha sålt, till egenkonsumtion så är det generellt en fördel, det blir lättare att räkna av den lägre summan av såld el mot det jag behöver köpa under året oavsett tex framåt vintern. Den där ”60-öringen” ökar i betydelse ju lägre spotpriserna är.
Gratis är det ju aldrig, alternativkodtnaden är ju det du får betalt när du säljer elen.

Det är pga detta som jag (om jag skaffar anläggning) inte skaffar större än att jag kan bränna det mesta själv direkt. Lite lustigt är det ju att jag får producera på en fas och nyttja på andra faser. Men men...

Och för att maximera utnyttjandet av panelerna så funderar jag på att vända dem efter solen. Är det inte fler än fyra paneler (som jag skissar på) så kan man ju göra detta med en enkel vagga.

Men det blir nog inget av med detta heller. Det inte riktigt att det är värt besväret även om jag bygger en anläggning för 15000kr. Avbetalning studen blir för lång och för mycket jobb
 
H Harald Blåtumme skrev:
Med egenkonsumtion menar menar jag den del av solcellernas produktion som jag konsumerar direkt, alltså utan att det ens registreras av min elmätare som mäter el jag köper och det jag säljer, utgående elproduktion.

Det är generellt en fördel att försöka maximera denna del av konsumtionen eftersom den så att säga är ”gratis”. Det kan finnas driftsfall när jag hellre borde dra ner på egenkonsumtionen och sälja överskottet, om jag förstår det rätt, men normalt är detta inte fallet.

En del av problematiken är att man inte gärna vill producera mer el än vad man köper på årsbasis eftersom man bara får denna extra ”60-öring” per kWh för det som ryms i din sålda el. Som det ser ut nu, och om jag fortsätter producera extremt mycket mer än jag köper, så kommer jag att gå miste om denna ”60-öring” för överproduktionen. Hur pass detta kan påverka kalkylen i stort vet jag inte idag men det är inte något som påverkar i positiv riktning.
___
Dvs: kan jag flytta över en del av det jag annars skulle ha sålt, till egenkonsumtion så är det generellt en fördel, det blir lättare att räkna av den lägre summan av såld el mot det jag behöver köpa under året oavsett tex framåt vintern. Den där ”60-öringen” ökar i betydelse ju lägre spotpriserna är.
Hej Harald Blåtumme

Min reflexion handlar inte om att jag ”klagar” på ditt handlande, utan snarare att belysa olika sätt att agera för att sänka kostnader, med tanke på samhällets elkraftberoende?

Eftersom din egenkonsumtion innebär en extra ”60-öring” per kWh, så har du inget emot att din egenkonsumtion ökar.

Det var i princip detsamma gällande elstödet som betalades ut för tre vintermånader med en fast ersättning per kWh upp till 2 000 kWh/månad. Så länge det gav ett netto så hade nog många inget emot att öka sin egenkonsumtion upp till 2 000 kWh/månad för dessa månader.

Vi bör lära oss att hantera vår elanvändning med respekt för att det inte ”räcker till allt” i all oändlighet.

23-06-01 hade Ny Teknik en artikel med rubriken; ”Strömlöst Sverige hotar – bara några vintrar bort” https://www.nyteknik.se/energi/stromlost-sverige-hotar-bara-nagra-vintrar-bort/2058973

Där beskrivs att hotet om effektbrist ökar åren framöver, ”Vi ser en stor ökning av elförbrukningen, men ingen ny produktion. Ekvationen går inte ihop, säger Lowina Lundström på Svenska kraftnät.”

I artikeln finns en beskrivning kallad; ”Topplasttimme” som kan vara bra att studera; ”Svenska kraftnät räknar på hur mycket el Sverige väntas förbruka och ha tillgång till vid den timme då läget är som mest kritiskt varje vinter. Detta kallas för topplasttimme. Vid topplasttimmen vintern 2021–2022 var importbehovet 1 600 MW. Vid topplasttimmen vintern 2022–2023 var importbehovet 3 290 MW.

Kommande vinter 2023–2024 väntas importbehovet vid topplasttimmen vara 1 400 MW vid en normalvinter och 2 700 MW vid en extra kall vinter. Vintern 2025–2026 beräknas topplasttimmen innebära ett importbehov på mellan 4 900 och 6 300 MW beroende på väderlek. Vintern 2026–2027 har motsvarande importbehov stigit till mellan 8 700 och 10 300 MW. Källa: Svenska kraftnät”

23-06-02 kunde vi i DN läsa rubriken ”Elkris ska dämpas – Öresundsverket återstartas” https://www.dn.se/ekonomi/elkris-ska-dampas-oresundsverket-aterstartas/

I artikeln kan vi bl.a. läsa; ”Det myndigheten nu gör är att beordra Sydkraft, som ingår i den tyska koncernen Uniper, att återställa Öresundsverket. Det ska stå i beredskap för så kallad ö-drift, det vill säga se till så att Malmö är så pass självförsörjande på el att de samhällsviktiga funktionerna kan säkras. Även de andra två storstäderna Stockholm och Göteborg kan redan i dag köras i ö-drift.”

Min reflexion handlar om hur vi bäst lär oss att hantera samhällets elkraftberoende.

Priset per kWh må variera över dygnet och över året men vi (samhället) klarar inte av att vara utan elkraftförsörjning. Hur lär i oss bäst att hantera samhällets elkraftberoende?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Harald Blåtumme

Min reflexion handlar inte om att jag ”klagar” på ditt handlande, utan snarare att belysa olika sätt att agera för att sänka kostnader, med tanke på samhällets elkraftberoende?

Eftersom din egenkonsumtion innebär en extra ”60-öring” per kWh, så har du inget emot att din egenkonsumtion ökar.

Det var i princip detsamma gällande elstödet som betalades ut för tre vintermånader med en fast ersättning per kWh upp till 2 000 kWh/månad. Så länge det gav ett netto så hade nog många inget emot att öka sin egenkonsumtion upp till 2 000 kWh/månad för dessa månader.

Vi bör lära oss att hantera vår elanvändning med respekt för att det inte ”räcker till allt” i all oändlighet.

23-06-01 hade Ny Teknik en artikel med rubriken; ”Strömlöst Sverige hotar – bara några vintrar bort” [länk]

Där beskrivs att hotet om effektbrist ökar åren framöver, ”Vi ser en stor ökning av elförbrukningen, men ingen ny produktion. Ekvationen går inte ihop, säger Lowina Lundström på Svenska kraftnät.”

I artikeln finns en beskrivning kallad; ”Topplasttimme” som kan vara bra att studera; ”Svenska kraftnät räknar på hur mycket el Sverige väntas förbruka och ha tillgång till vid den timme då läget är som mest kritiskt varje vinter. Detta kallas för topplasttimme. Vid topplasttimmen vintern 2021–2022 var importbehovet 1 600 MW. Vid topplasttimmen vintern 2022–2023 var importbehovet 3 290 MW.

Kommande vinter 2023–2024 väntas importbehovet vid topplasttimmen vara 1 400 MW vid en normalvinter och 2 700 MW vid en extra kall vinter. Vintern 2025–2026 beräknas topplasttimmen innebära ett importbehov på mellan 4 900 och 6 300 MW beroende på väderlek. Vintern 2026–2027 har motsvarande importbehov stigit till mellan 8 700 och 10 300 MW. Källa: Svenska kraftnät”

23-06-02 kunde vi i DN läsa rubriken ”Elkris ska dämpas – Öresundsverket återstartas” [länk]

I artikeln kan vi bl.a. läsa; ”Det myndigheten nu gör är att beordra Sydkraft, som ingår i den tyska koncernen Uniper, att återställa Öresundsverket. Det ska stå i beredskap för så kallad ö-drift, det vill säga se till så att Malmö är så pass självförsörjande på el att de samhällsviktiga funktionerna kan säkras. Även de andra två storstäderna Stockholm och Göteborg kan redan i dag köras i ö-drift.”

Min reflexion handlar om hur vi bäst lär oss att hantera samhällets elkraftberoende.

Priset per kWh må variera över dygnet och över året men vi (samhället) klarar inte av att vara utan elkraftförsörjning. Hur lär i oss bäst att hantera samhällets elkraftberoende?
Som Harald Blåtumme vill inte öka trycket på det svenska nätet, han har idag FJV så han elkonsumtion är redan låg.

Jag själv har ökat min elanvändning av sol el med AC (LLVP) som sen sparar på vintern. Samt att flytta SPA poolen till soltimmarna med styrning. Detta minskar inköpt el t.o.m samt så kommer elbil efter sommaren som laddas vid låglasttimmar (billigast). Väntar även på en Tibber homevolt, då kunde ha batterier vid växelriktaren ute o hoppas den kan konfigureras med ö drift framöver.

Jag håller i övrigt med att vi måste se om hur vi använder elnätet, har själv föra året energi effektiviserat huset (bara haft det i 1år) och t.o.m fått en ny energideklaration klass B (så vi kan ta del av grönt bolån).

Så för mig är det ganska bisarr att folk fortfarande har direktuppvärmda villor eller dåligt isolerade.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Lite kul att alla dessa grafer dyker upp vid den här tiden på året. Har ni sparat några från nov-feb också? :)
Förra julen var ganska fin som jag minns den. Räckte till både till julgransbelysningen, glöggen och julbaket ;)
Stapelstolpe-diagram visar solproduktion och förbrukning över tre dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, en enstaka månad eller två påverkar inte en kalkyl på säg 30 år märkbart.
Så återbetalningstiden är 30 år då? Många i tråden kalkylerar med 5-6 år, det gäller fortfarande med maj månads förtjänst?
 
M Markarbetaren skrev:
Så återbetalningstiden är 30 år då? Många i tråden kalkylerar med 5-6 år, det gäller fortfarande med maj månads förtjänst?
Det är säkert mycket individuellt och beroende på när det investerades. Väldigt få räknar nog med 5-6 år, lite överdrivet va?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Så återbetalningstiden är 30 år då? Många i tråden kalkylerar med 5-6 år, det gäller fortfarande med maj månads förtjänst?
Livslängden är minst 30 år och därför tänker nog de flesta sig att använda panelerna under hela denna, precis som med alla andra investeringar finns det osäkerheter och för solceller är det kanske främst elpris och väder. Har man väldigt tajt ekonomi så ska man nog inte tänka sig att en investering är det som ska vända skeppet, det skulle ju kunna falla sig så att de första åren blir det ovanligt mulet och elpriserna låga, då har man använt det lilla utrymme man hade till fel sak. Har man däremot marginaler och har råd att tänka långsiktigt så minskar ju risken för att det blir en dålig affär.

Detsamma kan man ju säga tex om börsen, ingen rekommenderar att man tar pengar man behöver och placerar där, risken att det kommer en dålig period finns och då har man gått bort sig, med tillräckligt lång horisont så minskar dock dessa risker.
 
  • Gilla
Bathlife och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är säkert mycket individuellt och beroende på när det investerades. Väldigt få räknar nog med 5-6 år, lite överdrivet va?
Så kan det mycket väl bli men att dessa åren ska komma i rad, direkt efter installation, får nog betraktas som väl hoppfullt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Om 20 år så är kanske el nästintill gratis på grund av fusionskraftverk, vem vet?

Eller så blir den svindyr även på sommaren för att man kan lagra den till vintern på ett kostnadseffektivt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.