D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skrev riskfri och detta har redan avhandlats i tråden.
Sen ska man ju inte glömma att man genom sina fondandelar har en rätt stor miljöpåverkan, de flesta innehåller lite av det mesta och mycket dåligt. Denna ska då läggas ovanpå all annan man gör sig skyldig till.
 
B buffyin skrev:
Största vinsten är att man betalar mindre i El överförings avgift och moms på den. Extra Bonus att man betalar mindre till E.ON den är priceless!
Så du har en anläggning om ca 2 kW då?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så du har en anläggning om ca 2 kW då?
Har 10kw anläggning. Egenförbrukning har varit 30% ,50% och 70% av min använda el (ej sålda) senast tre månaderna. Sluppit köpa in 1104kwh från E.on senast tre månaderna.

Funderar på En Tibber Homevolt (annan tråd), men att köpa in ännu mindre från E.ON är en stor Bonus man får på köpet.

Elkonsumtion i juni 2023, 19 kWh, 71% minskning jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Hur räknar du då? Kvittar du köpt och såld el då? Jag har svårt att se hur man kan täcka upp så mycket el utan att kvitta (vilket hos mig skulle vara mycket dyrare).
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar du då? Kvittar du köpt och såld el då? Jag har svårt att se hur man kan täcka upp så mycket el utan att kvitta (vilket hos mig skulle vara mycket dyrare).
Jag har -63% på samma bild, bara paneler i ungefärligt söderläge men ganska låg taklutning.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar du då? Kvittar du köpt och såld el då? Jag har svårt att se hur man kan täcka upp så mycket el utan att kvitta (vilket hos mig skulle vara mycket dyrare).
Jag räknar så här t.e.x Maj:
Producerat: 1874 kwh
Såld: 1388 kwh
Inköpt: 204 kwh

Detta får mig 486kwh egen använt Sol el, sen 486/(486+204)= 0,704 så 70%
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Jag räknar så här t.e.x Maj:
Producerat: 1874 kwh
Såld: 1388 kwh
Inköpt: 204 kwh

Detta får mig 486kwh egen använt Sol el, sen 486/(486+204)= 0,704 så 70%
Det är av denna anledning jag numera tittar på få paneler istället. Då blir investeringen i princip helt nyttjad i huset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är av denna anledning jag numera tittar på få paneler istället. Då blir investeringen i princip helt nyttjad i huset.
Det är faktiskt ingen dum ide och jag gillar den.
Kan man få ner installationskostnaden och både för panelerna och växelriktare kan det löna sig.
Hus har ju alltid en grund förbrukning som detta kan täcka up samt nu så laverar det till ganska sent.

Skulle kunna tänka mig detta till minna svärföräldrar som har gas (ska bytas om några år) i sitt hus eller fjärrvärme. Får bara hitta någon elektriker som vill ställa upp för inte för hög kostnad.

Stort problem är att hitta en billig 3kw 3fas växelriktare, de jag hittat kostar nästan som min 10kw.
Vill ha 3fas så man inte behöver hålla koll på alla husets ledningar som behövs med enfas.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Det är av denna anledning jag numera tittar på få paneler istället. Då blir investeringen i princip helt nyttjad i huset.
Detta är lite lurigt, och med det menar jag att det är inte bara soliga eller mörka dagar, utan det är också gråa dagar, och för att komma upp till att producera det man behöver för pool m.m. så behöver man ha en något överdimensionerad anläggning. Här finns det ju inget förutbestämt utan det beror ju helt och hållet på vad hushållet behöver.

Fick precis ellräkningen av e.on och smålog lite när de fick betala mig 1700 istället för tvärtom. De plussade på 10,5 öre för nätnytta så blev några extra hundringar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är av denna anledning jag numera tittar på få paneler istället. Då blir investeringen i princip helt nyttjad i huset.
B buffyin skrev:
Det är faktiskt ingen dum ide och jag gillar den.
Kan man få ner installationskostnaden och både för panelerna och växelriktare kan det löna sig.
Hus har ju alltid en grund förbrukning som detta kan täcka up samt nu så laverar det till ganska sent.

Skulle kunna tänka mig detta till minna svärföräldrar som har gas (ska bytas om några år) i sitt hus eller fjärrvärme. Får bara hitta någon elektriker som vill ställa upp för inte för hög kostnad.

Stort problem är att hitta en billig 3kw 3fas växelriktare, de jag hittat kostar nästan som min 10kw.
Vill ha 3fas så man inte behöver hålla koll på alla husets ledningar som behövs med enfas.
Hej buffyin och pacman42

När vi runt 2010 började studera solceller inverkan på elnätet och hade köpt in en solcellsanläggning på ca 3,5 kW till elkraftlabbet, då var trefasiga omriktare ordentligt mycket dyrare, än enfasiga.

I ett examensarbete för en av våra studenter; ”Hur påverkar en ökad andel solceller Umeå Energis elnät? – En utredning med fokus på spänningsvariationer och osymmetri inom landsbygds- och tätortsnät vid en- och trefasanslutning av solcellsanläggningar” studerade vi bl.a. elkvalite.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:727215/FULLTEXT01.pdf

”I detta arbete har simuleringar genomförts på tre av Umeå Energis lågspänningsnät i tre områden med olika kundsammansättningar och nätstruktur. Näten har tilldelats virtuella solcellsanläggningar hos 25, 50, 75 eller 100 % av kunderna, och därefter har man studerat hur fasspänning, osymmetri och ström i ledningar påverkas av en utmatning på 1–5 kW från de anslutna anläggningarna. Man har även jämfört skillnaden i spänning vid en- och trefasanslutning och skillnad mellan kunder placerade nära och långt ifrån nätstationen. En elkvalitetsmätning har även genomförts på en befintlig solcellsanläggning”

Perioden då examensarbetet genomfördes (2014.01.20 – 2014.06.06) ansågs 1–5 kW vara rimlig solcellsanläggning för en villa och resultaten visar hur olika nät klarar installationerna olika bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
Detta är lite lurigt, och med det menar jag att det är inte bara soliga eller mörka dagar, utan det är också gråa dagar, och för att komma upp till att producera det man behöver för pool m.m. så behöver man ha en något överdimensionerad anläggning. Här finns det ju inget förutbestämt utan det beror ju helt och hållet på vad hushållet behöver.

Fick precis ellräkningen av e.on och smålog lite när de fick betala mig 1700 istället för tvärtom. De plussade på 10,5 öre för nätnytta så blev några extra hundringar.
Varför måste du värma poolen på sommaren? En kompis till mig hade så sent som i slutet av september förra året fortfarande 25 grader i vattnet enbart genom solens egen uppvärmning och ett pooltäcke. Han har redan nu över 20 grader igen i poolen.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej buffyin och pacman42

När vi runt 2010 började studera solceller inverkan på elnätet och hade köpt in en solcellsanläggning på ca 3,5 kW till elkraftlabbet, då var trefasiga omriktare ordentligt mycket dyrare, än enfasiga.

I ett examensarbete för en av våra studenter; ”Hur påverkar en ökad andel solceller Umeå Energis elnät? – En utredning med fokus på spänningsvariationer och osymmetri inom landsbygds- och tätortsnät vid en- och trefasanslutning av solcellsanläggningar” studerade vi bl.a. elkvalite.
[länk]

”I detta arbete har simuleringar genomförts på tre av Umeå Energis lågspänningsnät i tre områden med olika kundsammansättningar och nätstruktur. Näten har tilldelats virtuella solcellsanläggningar hos 25, 50, 75 eller 100 % av kunderna, och därefter har man studerat hur fasspänning, osymmetri och ström i ledningar påverkas av en utmatning på 1–5 kW från de anslutna anläggningarna. Man har även jämfört skillnaden i spänning vid en- och trefasanslutning och skillnad mellan kunder placerade nära och långt ifrån nätstationen. En elkvalitetsmätning har även genomförts på en befintlig solcellsanläggning”

Perioden då examensarbetet genomfördes (2014.01.20 – 2014.06.06) ansågs 1–5 kW vara rimlig solcellsanläggning för en villa och resultaten visar hur olika nät klarar installationerna olika bra.
Tack, var ganska spännande att läsa och ser att 3 fas är det som gäller.
Ser att alla inte ska solceller för då blir det verkligen problem. Något elmarknaden får ta hänsyn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför måste du värma poolen på sommaren? En kompis till mig hade så sent som i slutet av september förra året fortfarande 25 grader i vattnet enbart genom solens egen uppvärmning och ett pooltäcke. Han har redan nu över 20 grader igen i poolen.
vi använder inte poolen om det inte är minst 28 grader
 
  • Gilla
  • Wow
buffyin och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Tack, var ganska spännande att läsa och ser att 3 fas är det som gäller.
Ser att alla inte ska solceller för då blir det verkligen problem. Något elmarknaden får ta hänsyn.
Hej buffyin,

Gällande det du skriver; ”att alla inte ska solceller för då blir det verkligen problem” så hänvisade jag, i ett inlägg (#303) i en annan tråd till rapporten; ”UTBYGGNAD AV SOLEL I SVERIGE, RAPPORT 2017:376, Energimyndigheten.”https://www.byggahus.se/forum/threa...solcellsanlaeggning-eller-inte.479087/page-21

Jag upprepar här, det jag där skrev, gällande resultatet i rapporten;

”Det tolkar jag så att man bedömer att det med ”små problem” ”ryms” 4 GW solel i Sverige fördelat med ett snitt på ”1 kW per hushåll”.

Det innebär, starkt förenklat, t.ex. att 10 % av hushållen kan investera i 10 kW solel vardera eller 5,8 % av hushållen kan investera i 17,3 kW solel vardera. Investerar vi mer så ökar ”problemen”.”
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej buffyin,

Gällande det du skriver; ”att alla inte ska solceller för då blir det verkligen problem” så hänvisade jag, i ett inlägg (#303) i en annan tråd till rapporten; ”UTBYGGNAD AV SOLEL I SVERIGE, RAPPORT 2017:376, Energimyndigheten.”[länk]

Jag upprepar här, det jag där skrev, gällande resultatet i rapporten;

”Det tolkar jag så att man bedömer att det med ”små problem” ”ryms” 4 GW solel i Sverige fördelat med ett snitt på ”1 kW per hushåll”.

Det innebär, starkt förenklat, t.ex. att 10 % av hushållen kan investera i 10 kW solel vardera eller 5,8 % av hushållen kan investera i 17,3 kW solel vardera. Investerar vi mer så ökar ”problemen”.”
Ja, jag ser det som ganska höga siffror, tittar man på andra saker som man trodde "alla" hade skaffat, värmepump, effektiv isolering, osv, så ser vi att detta är långt ifrån fallet, ändå har dessa funnits tillgängliga på marknaden mycket länge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.