H Harald Blåtumme skrev:
Statistiken finns att ladda ner hos elhandlaren men först efter att nätägaren släppt timdata vilket sker i samband med fakturering som sker ca en vecka in i nästkommande månad. Statistiken finns inte heller hos min (lokala) nätägare tyvärr, bara en klumpsumma av antal kWh under tex maj som jag var sugen på att detaljgranska. Så jag får invänta detta spännande facit för maj.
Intressant då jag får detaljerad statistik för varje dygn strax efter midnatt från dem bägge två.
 
Ja det blir intressant att få se "facit" så att säga, i mitt fall från SE4 och med panelerna i ordentligt västlig riktning gott och väl (närmare bestämt 287 grader).

En fråga som är intressant att få kläm på är i vilken utsträckning den förskjutna produktionskurvan mot em-kväll kan kompensera en mer optimal orientering mot söder, baserat på att man får mer betalt för producerade kWh framåt kväll typiskt. Det bör finnas jämförbara anläggningar typ vår på 10,92 kWp i SE4 att jämföra med i olika väderstreck. Det är vad man får betalt för producerad el som spelar roll, tillsammans med vad man slipper betala för den egenproducerade elen man förbrukar.

En annan fråga är ju såklart om man fortfarande får en någorlunda vettig investeringskalkyl med detta del-facit i hand... kan ju säga att kalkylen vi grundade vårt beslut på baserades på ett viktat medelpris 1,94 kr/kWh under detta år 2023. Detta prognostiserades tidig höst 2022 (när det var galna elpriser) och det ser inte ut som att man hamnar där baserat på vad vi sett tills nu under 2023. Men visst, mycket kan hända under resterande del av året.
 
Plockade ut datat från ESP dongeln i elmätaren som loggar produktion, sålt, köpt, spotpris m.m. och sammanställde detta för maj månad. Datat är per dag men jag har per timme också men är jobbigare att sammanställa. SE4 med 17kW delat på öst och väst, 15 graders lutning. Toppar 11-12 kWh en fin dag 12:00. Köpt är inkluderat skatter och överföringsavgifter. Sålt är inkluderat extra 10 öring. Har inte med 60-öringen då den numera är förbrukad (redan sålt mer än vad som kommer köpas)

Energidata med dagliga värden och grafer över produktion, försäljning, konsumtion och ekonomisk prestation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Logad och 2 till
  • Laddar…
Blev lite nyfiken på timbasis då det har varit mycket diskussioner kring lönsamheten nu när det är mycket nollpriser. Här har jag tagit fram medelvärde per timme för hela månaden och här ligger vi i SE4 mellan 40-50 öre i medel mitt på dagen.

Excel-kalkylblad med datatabell och linjediagram, energiproduktion och förbrukning, tidsbaserad dataanalys.
 
Nissens
T t3o skrev:
Blev lite nyfiken på timbasis då det har varit mycket diskussioner kring lönsamheten nu när det är mycket nollpriser. Här har jag tagit fram medelvärde per timme för hela månaden och här ligger vi i SE4 mellan 40-50 öre i medel mitt på dagen.

[bild]
Men är det någon som räknar medelpriset endast på dagen? Det är väl inte högre upplösning än 24 timmar någonstans?
Så, vad är dygnsmedelpriset?
 
S
T t3o skrev:
Plockade ut datat från ESP dongeln............. Sålt är inkluderat extra 10 öring. Har inte med 60-öringen då den numera är förbrukad (redan sålt mer än vad som kommer köpas)

[bild]
.
Finns det en gräns för 60-öringen? Vad menar du?
edit
Hittade det på skatteverkets hemsida.
"Du får inte skattereduktion för fler kWh/år än du köpt från elnätet."

Måste innebära att det kan vara direkt oekonomiskt i vissa kostnadslägen (elpris) att producera via solceller.
 
Redigerat:
S styren skrev:
.
Finns det en gräns för 60-öringen? Vad menar du?
Tex om du har förbrukning på 10.000 kwh, och produktionen är 12.000 kwh så är 60-öringen förverkad för dom sista 2.000 kwh. (skatteffekt)
Jag säljer just nu för 2 öre /kwh. Tidigare veckor för mindre -10 öre /kwh. Mätarn för produktion bara sprutar fram nya produktionssiffror. Är det negativt att producera efter att 10.000 kwh uppnåtts?
Ja, det är en gräns för 60-öringen och det beror inte på hur mycket du producerar utan på hur mycket du matar ut på nätet. Du får ersättning med allt du matar ut på nätet som motsvarar det du har förbrukat. Så om du har förbrukat 10000 kWh och matat ut 12000 kWh så får du extra 60 öringen på 10000 kWh. Så ja, är det minus priser när du producerar och du vet att du kommer mata ut mer än du förbrukar så tjänar du inget på det.

Stänger du av invertern så matas inget ut på nätet och det produceras inget så den elen får du betala för på dagen, men är det negativa priser varje dag så kanske man ska fundera på att stänga ner den. För min del så får jag extra 10 öre samt nätnytta (än så länge) så det måste vara -15 öre för att det inte ska ska bli några inkomster på såld el. Oavsett om man stänger av invertern så producerar ju solcellerna så slitaget/produktionen finns ju fortfarande kvar och för vår del så förbrukar vi en hel del dagligen mellan maj-sep (inte i år dock för har inte orkat ta tag i poolen). Det är ju totalen som räknas och inte enstaka dagar.
 
S
T t3o skrev:
Ja, det är en gräns för 60-öringen och det beror inte på hur mycket du producerar utan på hur mycket du matar ut på nätet. Du får ersättning med allt du matar ut på nätet som motsvarar det du har förbrukat. Så om du har förbrukat 10000 kWh och matat ut 12000 kWh så får du extra 60 öringen på 10000 kWh. Så ja, är det minus priser när du producerar och du vet att du kommer mata ut mer än du förbrukar så tjänar du inget på det.

Stänger du av invertern så matas inget ut på nätet och det produceras inget så den elen får du betala för på dagen, men är det negativa priser varje dag så kanske man ska fundera på att stänga ner den. För min del så får jag extra 10 öre samt nätnytta (än så länge) så det måste vara -15 öre för att det inte ska ska bli några inkomster på såld el. Oavsett om man stänger av invertern så producerar ju solcellerna så slitaget/produktionen finns ju fortfarande kvar och för vår del så förbrukar vi en hel del dagligen mellan maj-sep (inte i år dock för har inte orkat ta tag i poolen). Det är ju totalen som räknas och inte enstaka dagar.
Tack!
Hur vet du din årsproduktion, eller rättare sagt årskonsumtion redan nu. Skatteverket jobbar ju på årsbasis. Du kan ju både producera och konsumera fram till 30 dec 2023.

Detta innbär ju att små solcellsanläggningar tenderar att löna sig bättre. I synnerhet som att elpriserna just nu kretsar kring 2-3 öre ner till minus 10 öre. Det verkar också som att åtgärder för att minska elbehovet i fastighet (tex tilläggsisolering, spara, snåla) motarbetas av att ersättningen minskar pga minskad elkonsumtion- som i sin tur minskar skattemässiga ersättningen. Även solcellen i sig minskar ersättningen (vinsten), eftersom egna elkonsumtionen helst bör fyllas av solcellsproduktionen. Om tex. en fastighet har 12.000 kwh årskonsumtion kanske denna minskar till 9.000 kwh efter installationen.

Att vi alla pratar 10 öringer och ören beror ju på att det låga elpriset skapar nya problem, precis som crazy elpriset på 7-10 kr gjorde.
 
Det blir intressant att maximera utbytet av solcellsinvesteringen för oss som just fått det installerat under våren.

En rätt dålig start får jag säga med maj -23, visst bra produktion hela 35% mer än enligt kalkylen men det låga elpriset gör att man blir mer beroende av att maximera utbytet av "60-öringen".

Vi har fjärrvärme och LLVP, förr om åren körde vi ofta LLVP för uppvärmning och lät FJV stå för varmvatten kompletterande uppvärmning i källare och rum som ligger utanför LLVP's räckvidd. Blev billigare på så sätt när elpriserna inkl skatt, moms, överföring gav mer värmeeffekt per inmatad krona än fjärrvärmens 60-70 öre per "värme-kWh", detta tack vare multipliceringseffekten av 3-5 ggr inmatad elenergi som blir värme i en LLVP.

Hösten 2022 stängde vi av LLVP helt pga de galopperande elpriserna så uppvärmning skedde helt med FJV. Vi genomförde en rejäl "elbantning" också vilket dragit ner elförbrukningen ytterligare vilket gör att vi nu egentligen har en för hög elproduktion för optimal lönsamhet.

Detta år 2023 blir det troligen så att det blir lönsamt för oss igen att köra LLVP för fullt även under uppvärmningssäsongen, detta eftersom vi har nytta av att köpa minst lika mycket el som vi säljer under året. AC-driften under sommaren går nästan uteslutande på egenförbrukningen så den har marginell inverkan.
 
S styren skrev:
Tack!
Hur vet du din årsproduktion, eller rättare sagt årskonsumtion redan nu. Skatteverket jobbar ju på årsbasis. Du kan ju både producera och konsumera fram till 30 dec 2023.

Detta innbär ju att små solcellsanläggningar tenderar att löna sig bättre. I synnerhet som att elpriserna just nu kretsar kring 2-3 öre ner till minus 10 öre. Det verkar också som att åtgärder för att minska elbehovet i fastighet (tex tilläggsisolering, spara, snåla) motarbetas av att ersättningen minskar pga minskad elkonsumtion- som i sin tur minskar skattemässiga ersättningen. Även solcellen i sig minskar ersättningen (vinsten), eftersom egna elkonsumtionen helst bör fyllas av solcellsproduktionen. Om tex. en fastighet har 12.000 kwh årskonsumtion kanske denna minskar till 9.000 kwh efter installationen.

Att vi alla pratar 10 öringer och ören beror ju på att det låga elpriset skapar nya problem, precis som crazy elpriset på 7-10 kr gjorde.
Det står på din faktura från ditt elbolag vad de beräknar att du kommer förbruka. Brukar inte skilja så mycket mellan beräknat och verkligt, om du inte installerar solceller under året då du kommer förbruka egen el med producerad el.

Vi gjorde felet när vi beställde vår anläggning att titta på vår årsförbrukning och inte räkna på vad anläggningen skulle täcka kring egenförbrukningen. Så här i efterhand så skulle det lönat sig mer att se till så man höll sig till 60-öringen också, alltså en mindre anläggning så man inte sålt så mycket mer än man förbrukar. Men som det pratas så får man anta att 60-öringen kommer försvinna på sikt och då borde det löna sig bättre med en större anläggning då man behöver få in mer kronor.

För att hålla sig lite till TS fråga, så när jag jämför det jag kan med detta år mot föregående år så verkar det som (baserat på de senaste två månaderna) att vi kommer hamna på 2/3 av föregående år, vilket med 60-öringen skulle landa på sparat runt 20000. Med förra sommarens höga elpriser så känns det kanske mer som att vi hamnar på 50% så 15000. Om man då investerar i en anläggning för 200000 skulle det ta 13 år att skriva av den. Lånar man till den och får betala 6000 om året i ränta (3%) så tar det istället 22 år. Nu är jag ingen bankman och jag vet att räntorna minskar med amorteringen men det blir ändå lång tid om anläggningen ska betala sig själv. Och om man även ska byta inverter om 15-20 år så måste man komma upp med 20-30 tusen till. Jag tillhör ju dom som tycker det är väldigt skönt att slippa betala till elleverantören då det har varit mer eller mindre magsår under alla år när man ska betala dessa elräkningar, och nu slippa det är väldigt skönt även om det kan ta väldigt lång tid innan anläggningen är avskriven. Men som köpare av solcellsanläggning idag skulle jag vara lite försiktigare (om man ska låna till den), men som många andra inlägg i denna tråd säger, kommer vi behöva mer el i framtiden och i SE4 kommer inte något komma på plats de närmsta 10 åren. Det är ju dock tacksamt att Ö-verket kommer igång i vinter och drar ner elpriserna och hjälper oss att minska risken för bortkopplingar.

Det hade varit intressant för en som bor i SE4 att få några liknande siffror som jag presenterade för SE3 för att se hur illa det är, för det låter inte bra när man läser era inlägg för ert elområde.
 
S
T t3o skrev:
Det står på din faktura från ditt elbolag vad de beräknar att du kommer förbruka. Brukar inte skilja så mycket mellan beräknat och verkligt, om du inte installerar solceller under året då du kommer förbruka egen el med producerad el.

Vi gjorde felet när vi beställde vår anläggning att titta på vår årsförbrukning och inte räkna på vad anläggningen skulle täcka kring egenförbrukningen. Så här i efterhand så skulle det lönat sig mer att se till så man höll sig till 60-öringen också, alltså en mindre anläggning så man inte sålt så mycket mer än man förbrukar. Men som det pratas så får man anta att 60-öringen kommer försvinna på sikt och då borde det löna sig bättre med en större anläggning då man behöver få in mer kronor.

För att hålla sig lite till TS fråga, så när jag jämför det jag kan med detta år mot föregående år så verkar det som (baserat på de senaste två månaderna) att vi kommer hamna på 2/3 av föregående år, vilket med 60-öringen skulle landa på sparat runt 20000. Med förra sommarens höga elpriser så känns det kanske mer som att vi hamnar på 50% så 15000. Om man då investerar i en anläggning för 200000 skulle det ta 13 år att skriva av den. Lånar man till den och får betala 6000 om året i ränta (3%) så tar det istället 22 år. Nu är jag ingen bankman och jag vet att räntorna minskar med amorteringen men det blir ändå lång tid om anläggningen ska betala sig själv. Och om man även ska byta inverter om 15-20 år så måste man komma upp med 20-30 tusen till. Jag tillhör ju dom som tycker det är väldigt skönt att slippa betala till elleverantören då det har varit mer eller mindre magsår under alla år när man ska betala dessa elräkningar, och nu slippa det är väldigt skönt även om det kan ta väldigt lång tid innan anläggningen är avskriven. Men som köpare av solcellsanläggning idag skulle jag vara lite försiktigare (om man ska låna till den), men som många andra inlägg i denna tråd säger, kommer vi behöva mer el i framtiden och i SE4 kommer inte något komma på plats de närmsta 10 åren. Det är ju dock tacksamt att Ö-verket kommer igång i vinter och drar ner elpriserna och hjälper oss att minska risken för bortkopplingar.

Det hade varit intressant för en som bor i SE4 att få några liknande siffror som jag presenterade för SE3 för att se hur illa det är, för det låter inte bra när man läser era inlägg för ert elområde.
De flesta i Sverige har nog sänkt sin elförbrukning gentemot förra året pga. de höga (extrem) elpriserna. Jag också- rejält. Kanske 1500 kwh bara genom att ändra beteende. Till detta installerade jag solceller i år. Innebär kanske ytterligare några tusen kwh minskad el? Dock så betyder inte inbesparade kilowattimmar automatiskt att det strömmar in SEK i hushållet. TS startade tråden 24 apr 10:37. Sedan dess så har elpriset sjunkit katastrofalt, varför hans pessimistiska beräkning för återbetalningstiden försämrats ytterligare.

I detta läge drar jag slutsatsen precis som du gjorde att om man skall ha solcellsanläggning så skall den vara liten och helst i SE4 (just nu). Inget hindrar att förutsättningarna ändras snabbt. Inte minst skatte- regelmässigt av nuvarande regering/skattemyndighet. Fler kärnkraftverk, vindkraft samt organiserad solkraft.... Jag kan säga andra förutsättningar som därutöver påverkar solcellsproducentens vinst men avvaktar detta till ett annat tillfälle. (Jag tycker dock du verkar ha gjort det mesta rätt så långt)

Jag köpte min anläggning som säkerhet mot höga elpriser. Tyvärr så verkar negativa elpriser göra investeringen än mer osäker. Kanske rentav så dålig att man får stänga av den. Åtminstone vid en viss produktionsnivå (som är individuell för varje anläggning). Eftersom skattemyndigheten kopplat produktionsnivån till konsumtionsnivån (köpt el) så har man gjort ett misstag. Skattemyndigheten har också gjort misstaget att koppla samman producerad energi (kwh)mot konsumerad (kwh). Säger absolut ingenting när elpriset är negativt. Skulle varit kronor mot kronor istället.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
T t3o skrev:
Det står på din faktura från ditt elbolag vad de beräknar att du kommer förbruka. Brukar inte skilja så mycket mellan beräknat och verkligt, om du inte installerar solceller under året då du kommer förbruka egen el med producerad el.

Vi gjorde felet när vi beställde vår anläggning att titta på vår årsförbrukning och inte räkna på vad anläggningen skulle täcka kring egenförbrukningen. Så här i efterhand så skulle det lönat sig mer att se till så man höll sig till 60-öringen också, alltså en mindre anläggning så man inte sålt så mycket mer än man förbrukar. Men som det pratas så får man anta att 60-öringen kommer försvinna på sikt och då borde det löna sig bättre med en större anläggning då man behöver få in mer kronor.

För att hålla sig lite till TS fråga, så när jag jämför det jag kan med detta år mot föregående år så verkar det som (baserat på de senaste två månaderna) att vi kommer hamna på 2/3 av föregående år, vilket med 60-öringen skulle landa på sparat runt 20000. Med förra sommarens höga elpriser så känns det kanske mer som att vi hamnar på 50% så 15000. Om man då investerar i en anläggning för 200000 skulle det ta 13 år att skriva av den. Lånar man till den och får betala 6000 om året i ränta (3%) så tar det istället 22 år. Nu är jag ingen bankman och jag vet att räntorna minskar med amorteringen men det blir ändå lång tid om anläggningen ska betala sig själv. Och om man även ska byta inverter om 15-20 år så måste man komma upp med 20-30 tusen till. Jag tillhör ju dom som tycker det är väldigt skönt att slippa betala till elleverantören då det har varit mer eller mindre magsår under alla år när man ska betala dessa elräkningar, och nu slippa det är väldigt skönt även om det kan ta väldigt lång tid innan anläggningen är avskriven. Men som köpare av solcellsanläggning idag skulle jag vara lite försiktigare (om man ska låna till den), men som många andra inlägg i denna tråd säger, kommer vi behöva mer el i framtiden och i SE4 kommer inte något komma på plats de närmsta 10 åren. Det är ju dock tacksamt att Ö-verket kommer igång i vinter och drar ner elpriserna och hjälper oss att minska risken för bortkopplingar.

Det hade varit intressant för en som bor i SE4 att få några liknande siffror som jag presenterade för SE3 för att se hur illa det är, för det låter inte bra när man läser era inlägg för ert elområde.
Intressant och ärligt inlägg med återbetalningstid och syn på 60-öringen.(y)
Men menar du verkligen allvar med "Jag tillhör ju dom som tycker det är väldigt skönt att slippa betala till elleverantören då det har varit mer eller mindre magsår under alla år när man ska betala dessa elräkningar, och nu slippa det är väldigt skönt även om det kan ta väldigt lång tid innan anläggningen är avskriven."?:thinking:

Allt är ju relativt men jag tycker elpriset iaf. i SE3 har varit väldigt rimligt dom sista 20 åren. Taget ur minnet så var det nån vinter 2009-2010 (eller om det var 2008-2009) som var kall och kännbara elpriser. Men annars, utom sista 2 åren, skulle jag inte säga att elräkningen varit anmärkningsvärd i husägandet.:oops:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går att sänka förbrukningen rätt bra om man jobbar på det. Det går även att höja den, denna graf visar dels hur jag under fem år höjer den pga anskaffning av elfordon (som driver förbrukningen uppåt) och optimeringar som sänker den, införskaffandet av en LLVP i månadsskiftet kan/feb syns tydligt, samt hur jag började optimera förbrukningen i september ifjol också.

Vad som dock inte syns är hur mycket jag sparar på timdebiteringen...

Stapeldiagram visar månatlig förbrukning i MWh över flera år.

Nu utnyttjar jag solenergi då jag tar in värme från min inglasning baserat på tempskillnader, det mesta av elförbrukningen på sommaren kommer istället från datorer, varmvatten och elbilsladdning.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu utnyttjar jag solenergi då jag tar in värme från min inglasning baserat på tempskillnader, det mesta av elförbrukningen på sommaren kommer istället från datorer, varmvatten och elbilsladdning.
Ja, och då kan man ju värma varmvatten med solen betydligt billigare än att gå omvägen via el. Min svärfar, som ändå redan eldade med ved, satte solfångare på huset och hade iom det varmvatten 6 mån på året. Anläggningen kostade 15000:- (men är naturligtvis dyrare nu) och eftersom han redan hade acc-tankarna så var det ett billigt tillägg.

Visst, med gratis ved så blev det ju dyrare (i stort sett allt blir ju det), men bekvämligheten blev svårslagen.

Så som allt, så beror det på vad man har för förutsättningar. (Finns väl inte många ved-eldare i SE4 antar jag?)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Intressant och ärligt inlägg med återbetalningstid och syn på 60-öringen.(y)
Men menar du verkligen allvar med "Jag tillhör ju dom som tycker det är väldigt skönt att slippa betala till elleverantören då det har varit mer eller mindre magsår under alla år när man ska betala dessa elräkningar, och nu slippa det är väldigt skönt även om det kan ta väldigt lång tid innan anläggningen är avskriven."?:thinking:

Allt är ju relativt men jag tycker elpriset iaf. i SE3 har varit väldigt rimligt dom sista 20 åren. Taget ur minnet så var det nån vinter 2009-2010 (eller om det var 2008-2009) som var kall och kännbara elpriser. Men annars, utom sista 2 åren, skulle jag inte säga att elräkningen varit anmärkningsvärd i husägandet.:oops:
Vi har snittat på 3000:-/månad tidigare år så en hel del pengar ja. Magsår kanske var att ta i, men har känts lite surt varje gång man fått räkningen, men lite får vi ju skylla oss själva för att vi inte har varit mer elmedvetna och gjort nödvändiga investeringar under åren så som LLVP, automatisering m.m. För oss så kom elmedvetenheten med den nya elmätaren så vi kunde få ut realtidsdata över förbrukningen, vilket så här i efterhand är konstigt att nätleverantörerna inte levererat tidigare. Om man räknar på andra hållet, alltså inte på att anläggningen ska betala sig själv, utan utifrån vad man har betalat tidigare så skulle vår anläggning vara avskriven på 6 år, om man då utgår från att anläggningen gör +- 0 och vi hade fortsatt att betala 3000 / mån.

Nu grävde jag fram en gammal faktura från augusti 2020 som vi betalade 3300:- varav abonnemang 500:-. Nu när jag kikar lite närmare så har vi haft 1 års bundet varje år vilket säkerligen har gjort att vi har betalt mer än om man hade haft rörligt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.