Logad Logad skrev:
Maj blir en rekordmånad med 1911 kWh producerat jämfört med maj 2022 på 1581 kWh.
Det intressanta är hur många av dessa kWh som producerats under tider där det gett en rimlig ersättning, just under maj 2023. Det är pengar som räknas i slutänden, inte kWh.
 
D
H Harald Blåtumme skrev:
Det intressanta är hur många av dessa kWh som producerats under tider där det gett en rimlig ersättning, just under maj 2023. Det är pengar som räknas i slutänden, inte kWh.
Nu har jag svaret, för min anläggning, fick 56 öre i snitt för det jag sålt, det jag förbrukade själv har jag inte räknat ut värdet på.

Edit: detta är utan nätnytta och skatteåterbäring såklart.
 
Redigerat:
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej, t3o

Jag ”tänkte framåt” (på tiden som pensionär) och installerade (för drygt 15 år sedan) i dec 2006 in en varvtalsstyrd bergvärmepump (som klarar sig utan elspets) som sänkte elbehovet från 42 600 kWh/år (genomsnitt 10 år) till ca 16 000 kWh/år (året efter). Byte av vitvaror och belysning mm. har gjort att jag idag ligger på ca 14 000 kWh/år.

Lägger jag en månadsvis produktionskurva för solceller och vindkraft (i Sverige) ovanpå det månadsvisa årsbehov mitt hus har, då ser jag att vindkraft stämmer hyfsat medan solcellerna har ett stort kompletteringsbehov över året.

Om jag inte, vid solceller, kan lösa ett kompletteringsbehov av elenergi vid mitt hus (t.ex. genom lagring) då måste den energin köpas utifrån genom elnätet.

Min bergvärmepump (utan elspets) minskar både effekt och energibehovet och minskar belastningen (kravet) på elnätet.

Om min lösning att spara elenergi (i stället för bergvärmepump) är att sätta solceller på huset och denna anläggning ökar belastningen (kravet) på elnätet, då riskerar jag istället att tillföra en kostnad till elnätet, som både består i en tidigarelagd ombyggnad och en överföring av elenergi två gånger i elnätet. En kostnad som skall fördelas över de som är anslutna till elnätet.

Jag saknar redovisningen av dessa kostnader (att man tar höjd för dem) i de kalkyler som görs.

Det finns inga gratisluncher. Dessa kostnader kommer att behöva debiteras framöver, vi skall då inte vara förvånade.:)
Svara på ditt senaste inlägg även om det kanske inte helt relaterar till det du skrev men du är uppenbarligen insatt i det tekniska på nätsidan.

Vad är din take på detta, hiss eller diss?
https://www.sydsvenskan.se/2023-05-31/smartare-nat-kan-ge-annu-dyrare-el

Man ska tydligen införa "flödesbaserad kapacitetsberäkning", som bla ska leda till högre priser i SE3 och 4, samt Danmark.

"De nya beräkningsmodellerna missgynnar kunderna i Sydsverige och även danskarna. Vinnarna verkar möjligtvis bli större elproducenter, enligt Thorstensson."

"På frågan om varför Energiföretagen protesterar, de företräder ju inte kunderna, svarar Magnus Thorstensson att det riskerar att skapa protester från elköparna mot saker som inte ligger i elproducenternas händer. Det blir ett "onödigt misstänkliggörande av elmarknaden och dess aktörer".

Men en annan förklaring till eltillverkarnas ovilja kan också vara att elproducenterna får svårare att optimera sina vinster med den nya beräkningsmodellen."


Fakta: Syftet med "flowbased"
Det nordiska elsystemet är indelat i flera olika elområden och Sverige i fyra elområden.

Under de senaste åren har prisskillnaderna mellan områden ökat markant där kunder i Sydsverige betalar betydligt mer för elen än i norr. Den korta förklaringen är att det finns begränsningar i kraftledningarna, det råder kapacitetsbegränsningar från norr till söder, men även på tvären mellan länderna.

De nya beräkningsmodellerna, flödesbaserad kapacitetsberäkning (flowbased), ska med mer data kunna räkna ut hur ledningarna effektivast kan användas, vilket ska öka överföringskapaciteten av el.
 
D djac skrev:
Svara på ditt senaste inlägg även om det kanske inte helt relaterar till det du skrev men du är uppenbarligen insatt i det tekniska på nätsidan.

Vad är din take på detta, hiss eller diss?
[länk]

Man ska tydligen införa "flödesbaserad kapacitetsberäkning", som bla ska leda till högre priser i SE3 och 4, samt Danmark.

"De nya beräkningsmodellerna missgynnar kunderna i Sydsverige och även danskarna. Vinnarna verkar möjligtvis bli större elproducenter, enligt Thorstensson."

"På frågan om varför Energiföretagen protesterar, de företräder ju inte kunderna, svarar Magnus Thorstensson att det riskerar att skapa protester från elköparna mot saker som inte ligger i elproducenternas händer. Det blir ett "onödigt misstänkliggörande av elmarknaden och dess aktörer".

Men en annan förklaring till eltillverkarnas ovilja kan också vara att elproducenterna får svårare att optimera sina vinster med den nya beräkningsmodellen."


Fakta: Syftet med "flowbased"
Det nordiska elsystemet är indelat i flera olika elområden och Sverige i fyra elområden.

Under de senaste åren har prisskillnaderna mellan områden ökat markant där kunder i Sydsverige betalar betydligt mer för elen än i norr. Den korta förklaringen är att det finns begränsningar i kraftledningarna, det råder kapacitetsbegränsningar från norr till söder, men även på tvären mellan länderna.

De nya beräkningsmodellerna, flödesbaserad kapacitetsberäkning (flowbased), ska med mer data kunna räkna ut hur ledningarna effektivast kan användas, vilket ska öka överföringskapaciteten av el.
Hej djac

Jag såg ”nyheten ” nyligen så jag är inte insatt i hur det går till, men jag är delvis införstådd med problematiken för transmissionsnäten.

Det tar läng tid att bygga kraftnät, även att ändra i kraftnät. Utgå ifrån att det snabbaste det går att bygga är 6 år (mindre delar och om ingen protesterar och överklagar) och mer normalt 10 år eller mer.

Så, det korta svaret utifrån vad jag begripit hitintills.

Genom "flödesbaserad kapacitetsberäkning" försöker man överföra mer i befintliga elnät utan att bygga om dem (eller bygga nya). Det ger en möjlighet till en snabbare förändring (för att kunna överföra mer) men med bl.a. den nackdelen att det kostar mer och är mer komplicerat.

Är det inte rimligt att den typen av tidigarelagd kapacitetsökning innebär ökade kostnader?
 
Redigerat:
Jag tolkar det som att den ökade överföringskapaciteten i praktiken importerar mer av kontinentens elpriser till oss. Ökad kapacitet på dessa ledningar innebär att kontinenten kan handla mer av oss, därmed högre elpriser hos oss.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men det är ändå inte så tokigt på det hela taget för vår del i SE4.
Nej, det är väl det vi sammanfattat läget med så långt? Dvs var i SE4 och ha en anläggning som inte är riktad mot söder. Så så långt så är det ju helt rätt tänkt.

Sedan är vi ganska många som inte är i SE4, osv., och redan då så ser kalkylen annorlunda ut.

Sedan så hänger naturligtvis argumentet på hur marknaden utvecklas framöver. Där kan man göra mer eller mindre välunderbyggda prognoser; men bara att identifiera vilka faktorer som kan komma att påverka är ett värdefullt steg på vägen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det intressanta är hur många av dessa kWh som producerats under tider där det gett en rimlig ersättning, just under maj 2023. Det är pengar som räknas i slutänden, inte kWh.
Ja av naturliga skäl blev produktionen som störst när spotpriset var som lägst under maj månad. Jag fick i medel 56,3 öre/kWh medan jag fick betala i medel 74,3 öre/kWh. Inte den bästa månaden ens här i SE4. Det blev den rekordhöga produktionen som höll siffrorna svarta.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte hittat något sätt att få fram vad det blivit för ersättning nu under maj, hade varit intressant i och med god produktion men lågt elpris under de flesta produktionstimmar.

Det är ju mätt och beräknat per timme så medelpris ger inte något användbart resultat. Jag trodde man kunde få fram detta via mottagande elhandelsbolag (Skekraft i detta fall) men hittar endast en klumpsumma av antal kWh såld el.

Är det någon speciell app man behöver för detta eller hur gör andra?
 
D
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har inte hittat något sätt att få fram vad det blivit för ersättning nu under maj, hade varit intressant i och med god produktion men lågt elpris under de flesta produktionstimmar.

Det är ju mätt och beräknat per timme så medelpris ger inte något användbart resultat. Jag trodde man kunde få fram detta via mottagande elhandelsbolag (Skekraft i detta fall) men hittar endast en klumpsumma av antal kWh såld el.

Är det någon speciell app man behöver för detta eller hur gör andra?
Det beror nog på din elleverantör, har man Tibber (säkert fler) så kan man följa det i realtid under månaden, hur mycket jag säljer kan jag också se hos min nätägare EON.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har inte hittat något sätt att få fram vad det blivit för ersättning nu under maj, hade varit intressant i och med god produktion men lågt elpris under de flesta produktionstimmar.

Det är ju mätt och beräknat per timme så medelpris ger inte något användbart resultat. Jag trodde man kunde få fram detta via mottagande elhandelsbolag (Skekraft i detta fall) men hittar endast en klumpsumma av antal kWh såld el.

Är det någon speciell app man behöver för detta eller hur gör andra?
Hos min elnätägare kan jag ladda ner timvis förbrukning och produktion och köra det i https://timpriskollen.se/
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Jag kan nu berätta att medelpriset i SE3 i maj blev 39 öre/kWh i snitt.

Min egen förbrukning (SE3) hamnade på 32,8 öre/kWh i snitt.
- På detta sparade jag ca 80kr ink moms jämfört med medelpris, men månadspris (rörligt pris utan timdebitering) brukar ligga ännu högre, men det brukar dröja några dagar innan detta publiceras).

Den viktade solproduktionsmedelkurvan i SE3 (för rent söderläge) i maj hamnade med ett viktat medel på 37,2 öre/kWh.

Medelpris på natten (00-06) i SE3 slutade på 21 öre/kWh.

Gör vad ni vill med siffrorna, men de visar än en gång att solpaneler i SE3 är tveksamt om detta håller i sig på somrarna.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan nu berätta att medelpriset i SE3 i maj blev 39 öre/kWh i snitt.

Min egen förbrukning (SE3) hamnade på 32,8 öre/kWh i snitt.
- På detta sparade jag ca 80kr ink moms jämfört med medelpris, men månadspris (rörligt pris utan timdebitering) brukar ligga ännu högre, men det brukar dröja några dagar innan detta publiceras).

Den viktade solproduktionsmedelkurvan i SE3 (för rent söderläge) i maj hamnade med ett viktat medel på 37,2 öre/kWh.

Medelpris på natten (00-06) i SE3 slutade på 21 öre/kWh.

Gör vad ni vill med siffrorna, men de visar än en gång att solpaneler i SE3 är tveksamt om detta håller i sig på somrarna.
Vad skulle värdet för solproduktion i SE4 bli, med samma logik, där har vi ju verkliga exempel från både mig och @Logad , som jag tror också bor i samma område?

Det som sannolikt kommer hålla i sig på somrarna är just att det är sommar, hur vädret ska bli vet vi inte, vi har heller ingen, ännu mindre, aning om hur elpriserna kommer vara i trettio år (även om det jag nämnde i inlägg ovan tydligen ska höja priserna ytterligare här nere men man vet ju inte om det blir av, eller ngt annat).
 
D djac skrev:
Det beror nog på din elleverantör, har man Tibber (säkert fler) så kan man följa det i realtid under månaden, hur mycket jag säljer kan jag också se hos min nätägare EON.
Jo jag såg nu att man kan ladda hem dessa data från Skekraft som tex en excel-fil. Data är inte tillgängliga förrän elnätsägaren skapat fakturan så det var därför jag inte kunde se vad det blev för ersättning etc i maj. Så jag får väl ge mig till tåls för att få reda på facit av denna ovanliga månad.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jo jag såg nu att man kan ladda hem dessa data från Skekraft som tex en excel-fil. Data är inte tillgängliga förrän elnätsägaren skapat fakturan så det var därför jag inte kunde se vad det blev för ersättning etc i maj. Så jag får väl ge mig till tåls för att få reda på facit av denna ovanliga månad.
Men statistiken får du väl av dem? Priserna finns att hämta hos bland annat vattenfall i excelformat, sedan kan du räkna själv.

Mina beräkningar (enbart konsumtion) är ju bara några ören fel per månad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men statistiken får du väl av dem? Priserna finns att hämta hos bland annat vattenfall i excelformat, sedan kan du räkna själv.

Mina beräkningar (enbart konsumtion) är ju bara några ören fel per månad.
Statistiken finns att ladda ner hos elhandlaren men först efter att nätägaren släppt timdata vilket sker i samband med fakturering som sker ca en vecka in i nästkommande månad. Statistiken finns inte heller hos min (lokala) nätägare tyvärr, bara en klumpsumma av antal kWh under tex maj som jag var sugen på att detaljgranska. Så jag får invänta detta spännande facit för maj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.