Nissens
T TobiasK233 skrev:
Inressant diskussion , när jag räknade på solceller så räknade jag helt sonika hela installationskostnaden + ev ett byte av växelriktare dividerat med den estimerade produktionen över 25år. Tror det landa på 80öre/kwh

Egenförbrukningen är ju inte gratis utan den är ju då 80öre/kwh

Det jag säljer är väl då det jag får betalt för en kw/h minus de 80öre som min produktionskostnad är.

Jag vet inte om det är jag som missar nått men ofta pratas det om solceller som elen de producerar är gratis men så är ju fallet inte.
Helt rätt, elen blir inte gratis förrän efter 10-15 år - i bästa fall…
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
K
Jag har fortfarande inte fått ett tydligt svar på om mätaren står helt stilla när man använder el samtidigt som solpanelerna producerar ström.. i annat fall blir det väl skatt och överföringsavgifter på båda håll de timmarna man kör sin poolvärmare på max för att solen skiner.

Nu får man visserligen tillbaka 60 öre i deklarationen som kompensation för denna vurpa, men på sikt lär bidraget bli mindre och skatten högre.. och hur är det med överföringsavgifterna? Slipper man dem hos vissa bolag .. eller alla?
 
K Kallebo skrev:
Jag har fortfarande inte fått ett tydligt svar på om mätaren står helt stilla när man använder el samtidigt som solpanelerna producerar ström.. i annat fall blir det väl skatt och överföringsavgifter på båda håll de timmarna man kör sin poolvärmare på max för att solen skiner.

Nu får man visserligen tillbaka 60 öre i deklarationen som kompensation för denna vurpa, men på sikt lär bidraget bli mindre och skatten högre.. och hur är det med överföringsavgifterna? Slipper man dem hos vissa bolag .. eller alla?
Om du producerar mer än du förbrukar så kommer importräkneverket att stå still i mätaren medan exporträkneverket räknar upp överskottet.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tidigare skrev du att du hade 20000 kWh från början.

Sedan tror jag att du blandar ihop begreppen, men någon elförbrukning påverkas inte av att man skaffar solceller. Man får betalt för elen man säljer och man betalar för elen man använder.

Frågan är ju vad ni har som förbrukar el på sommaren? Kopiösa mängder varmvatten? Eller någon elpatron som hängt sig?
Det var inte jag som skrev det. Det var en annan medlem.
 
Nissens Nissens skrev:
Första gången jag hör att solceller minskar elförbrukningen. Eftersom man förbrukar mest el på vintern måste ni fått solcellerna att producera el då?

Nu när elen är billig så lär 2023 bli ett förlorat år i solcellsbudgeten om inte elpriserna rusar i höjden i sommar.

Låter som att ni har rätt hög elförbrukning från början. Jag har ca 170 kvm villa som drar ca 12000 kWh per år med bergvärme. En bergvärmepump minskar elförbrukningen året runt, vad jag vet minskar inte solceller elförbrukningen nämnvärt, dessutom producerar de el när man behöver den som minst, på sommaren.
Det minskar inte elförbrukningen men väl mängden inköpt el. Mitt hus förbrukar c:a 10 600 kWh/år. Räknat från mars 2022 då panelerna togs i drift till februari 2023 har jag köpt 8148 kWh och sålt 8451 kWh. Panelerna producerade 11 176 kWh. Således egenförbrukade jag 2724 kWh och husets totalförbrukning blev 10 872 kWh. Pengarna jag erhöll för såld el kvittades mot elräkningarna tills de var slut. På detta tillkommer 60-öringen samt elstöden.

Tas 60-öringen bort får staten hitta på något annat så vi slipper momsregistrera oss och kvitta skatt.
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Det minskar inte elförbrukningen men väl mängden inköpt el. Mitt hus förbrukar c:a 10 600 kWh/år. Räknat från mars 2022 då panelerna togs i drift till februari 2023 har jag köpt 8148 kWh och sålt 8451 kWh. Panelerna producerade 11 176 kWh. Således egenförbrukade jag 2724 kWh och husets totalförbrukning blev 10 872 kWh. Pengarna jag erhöll för såld el kvittades mot elräkningarna tills de var slut. På detta tillkommer 60-öringen samt elstöden.

Tas 60-öringen bort får staten hitta på något annat så vi slipper momsregistrera oss och kvitta skatt.
Ok, men eftersom elen är billig nu så lär intäkterna bli så låga att återbetalningstiden för investeringen försenas ordentligt.
 
Nu man laddar elbil på dagen och vräker på med AC. Quality of life helt enkelt. Tror vår förbrukning nu i sommar kommer toppa vår förbrukning under vinterhalvåret. Till dags dato har vi köpt in 328kWh. Förra året var det 802kWh. Gäller maj månad.

Förra året var det motsatt. Spara in på all förbrukning dagtid för att kunna sälja så mycket som möjligt då det var bra betalt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, men eftersom elen är billig nu så lär intäkterna bli så låga att återbetalningstiden för investeringen försenas ordentligt.
Det är tillfälligt då vi har stor vårflod samt att det både blåser och solen lyser. Laddar bilen så mycket det går mitt på dagarna.

Jag kör vidare med min avskrivningsplan på 12 och 25 år med avsättning till underhållsfond. Det kanske blir röd siffra längst ner i år men det kompenseras av den stora vinsten förra året som hamnade på 13 020 kr och hittills i år ligger jag på -4112 kr. Räknar jag i stället återbetalning rakt av så har jag tagit hem 28,7% av installationskostnaden på de 15 månader jag haft panelerna i drift.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej lilytwig

Lägg märke till att jag talar om en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarar hela husets värmebehov, utan en elpatron, som går in när det är som kallast och effektbehovet som störst.

Jag har (framför allt i kalla delen av Sverige) avrått villaägare, från att sätta in luftvärmepumpar eftersom dessa oftast inte undviker effekttoppen när det är som kallast. Det är då elpriset och effektförlusterna i elnäten är som störst.

Jag avstod för drygt 20 år sedan att ansluta mig till villaägarföreningen (trots återkommande uppvaktning från dem) i protest mot deras sätt att marknadsföra luft/luft värmepumpar. När de (trots påstötning från min sida) inte ville ge en bättre (en mer nyanserad) rådgivning till villaägare, då avstod jag från medlemskap.

Du får gärna på ett pedagogiskt sätt, och med hänvisning till källor, förklara det du skriver.

Hur bestraffas energibesparingsåtgärder och ett mera konstant effektuttag med effekttaxan?
Inte lönt med ironi här...
Resonemanget var ju att den som minskar sin förbrukning lastar över fasta kostnader för elinfrastruktur till andra. Det är ju riktigt, och i solidarisk anda borde det bestraffas. Slut ironi. Om du inte fattar så glöm det bara.
I verkligheten är det ju så att den som har ett jämnt effektuttag får betala mindre i fast avgift än den som har högt uttag eller export. (Differentierad taxa för säkringsstorlek och effekttaxa). Årsförbrukning i sig är inte intressant i sammanhanget. Så ja, den som har ett ojämnt effektuttag (hög vinterförbrukning eller stor solelexport) betalar redan extra för det, och ännu mer blir det med effekttaxa.
 
Nissens
Logad Logad skrev:
Det är tillfälligt då vi har stor vårflod samt att det både blåser och solen lyser. Laddar bilen så mycket det går mitt på dagarna.

Jag kör vidare med min avskrivningsplan på 12 och 25 år med avsättning till underhållsfond. Det kanske blir röd siffra längst ner i år men det kompenseras av den stora vinsten förra året som hamnade på 13 020 kr och hittills i år ligger jag på -4112 kr. Räknar jag i stället återbetalning rakt av så har jag tagit hem 28,7% av installationskostnaden på de 15 månader jag haft panelerna i drift.
Vilken ränta räknar du med för investeringskostnaden?
 
Nissens Nissens skrev:
Vilken ränta räknar du med för investeringskostnaden?
8% på 2022 års penningvärde. Även avskrivningarna görs i 2022 års värde. Jag behöver sälja el för 6944 kr 2023 för att nå break even. Från årsskiftet till och med april har jag sålt för 2833 kr.
 
Logad Logad skrev:
8% på 2022 års penningvärde. Även avskrivningarna görs i 2022 års värde. Jag behöver sälja el för 6944 kr 2023 för att nå break even. Från årsskiftet till och med april har jag sålt för 2833 kr.
Även intressant att kolla på hur mycket du har tjänat på "solelen" som du har använt och därmed inte behövt köpa "extern" el med moms, skatt osv. Då får du bättre siffror.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Inte lönt med ironi här...
Resonemanget var ju att den som minskar sin förbrukning lastar över fasta kostnader för elinfrastruktur till andra. Det är ju riktigt, och i solidarisk anda borde det bestraffas. Slut ironi. Om du inte fattar så glöm det bara.
I verkligheten är det ju så att den som har ett jämnt effektuttag får betala mindre i fast avgift än den som har högt uttag eller export. (Differentierad taxa för säkringsstorlek och effekttaxa). Årsförbrukning i sig är inte intressant i sammanhanget. Så ja, den som har ett ojämnt effektuttag (hög vinterförbrukning eller stor solelexport) betalar redan extra för det, och ännu mer blir det med effekttaxa.
Hej, lilytwig

Jag har inget emot ironi, men jag upplever att många inlägg här avslöjar bristande elkraftkunskaper. I det läget kan det vara olämpligt att ironisera om inte merparten direkt förstår att det är ironi.:)

Eftersom den elenergi vi köper kommer från ett företag och elnätet ägs av ett annat företag vars kassor inte får blandas ihop så är det inte alltid så, att vi elanvändare begriper varför avgifter sätts som det gör.

Rimligen, så är det mycket svårt att optimera sin elanvändning så att både kostnaden för den köpta elenergin och kostnaden för elnäten är lägst. Dessutom förändras taxor och avgifter med tiden.

Lägger vi sedan till egen solcellsproduktion, elbilsanvändning etc. så är det minst sagt komplext.

Jag tror inte (tar det inte för givet) att övergången till effekttaxa ökar kostnaden generellt sett för den som planerar långsiktigt.

Av de 14 000 kWh jag använder årligen så är ca hälften till värme och hälften till övrigt. När jag satte in bergvärmepumpen kunde jag minska huvudsäkringens storlek från 25 A till 16 A och den säkringen har inte ”löst ut” sedan 2007. Den har klarat värmen, ”julbaket” och elektriska motorvärmare.

När det är drygt 30 grader kallt behöver värmepumpen en trefaseffekt på ca 5,5 kW (ca 8A) halva huvudsäkringens storlek. Det finns då ”kvar” en trefaseffekt på ca 5,5 kW till övrigt t.ex. en framtida elbil.

Om en elbil behöver 2 kWh/mil i elenergi så kan jag teoretiskt ladda milen hemma 2,75 mil/h när det är ca 30 minusgrader ute (ca 1 vecka per år)) och övrig elanvändning är låg.

16 A huvudsäkring (och dess fasta avgift) är den minsta nivån jag kan välja, med effekttariff (timvisa värden) finns en möjlighet att det jag då betalar över året varierar starkt. Detta eftersom idag (utan elbil) effektbehovet sett över en timma varierar med en ungefär faktor 10 mellan sommar och vinter. Det är inte osannolikt att kostnaden därigenom blir lägre.
 
Redigerat:
Det är en del i denna tråd som drar långtgående slutsatser av senaste månadens låga och stundtals negativa elpriser mitt på dagen. Inte svårt att se liknande dippar i priset nattetid, vilket man inte vill kännas vid utan allt måste skyllas på att installationsbasen av solel har blivit större i Nordeuropa senaste året.

Jag har ett betydligt mer långsiktigt perspektiv och har inte baserat min investeringskalkyl på fluktuationer på en elmarknad vi vet styrs av faktorer som är volatila, med komplexa samband, präglade av osäkerhet och är mångtydiga. Ja, maj har inte gett så mycket betalt som förväntat enligt de flesta kalkyler (vår installation driftsattes mitten av april detta år).

Men det är ändå inte så tokigt på det hela taget för vår del i SE4. Anläggningen producerade 35% mer än vad kalkylen påstod, i medeltal 50 kWh per dygn istf 37 kWh enligt kalkyl. Det har varit övervägande soligt denna månad så inte så konstigt det blev mer, kan bli regnigt en annan månad och det blir sämre.

Vi har en 11 kWp-anläggning riktad strax norr om rakt västerut på ett 38-graders tak vilket betyder att vi inte kan hamna mer än på ca 70% av max produktion jfr om de skulle vara placerade rakt söderläge, Men det intressanta med denna konfiguration är att man ändå får över 7 kW produktion en solig dag mellan 14 - 18, med en topp på runt 8 kW runt 16:30.

Betyder två saker:
- dels att man har chans att maximera egenkonsumtion, tvätt disk tork spis ugn div effektkrävande maskiner kan köras när vi är hemma efter jobbet. Effekt 2 kW+ finns fram till ca 20 för de flesta maskiner så här i slutet maj och soligt väder.
- att vi inte har vår maxproduktion när elpriset är som lägst mitt på dagen utan på eftermiddag - kväll när elpriserna börjar bli som högst - bra utbyte av såld el.

En grej som hållit ner produktionen en del senaste veckorna är att det varit extremt mycket pollen som täcker panelerna, knappt något regn alls som spolar av mellan varven. Tror inte vi har sett ens i närheten av maxkapacitet ännu av anläggningen.

Så nej, vi ångrar ingenting alls. Det är en synnerligen komplex kalkyl med många osäkerheter, väldigt beroende också av installationsförhållanden/förutsättningar men jag tycker det ser bra ut överlag. Enda är väl att om anläggningen fortsätter överprestera så kommer vi ha svårt att köpa mer el än vi producerar och därmed gå miste om "60-öringen" för en del av produktionen men det påverkar bara på marginalen.

Vet inte om man ser pollenskiktet så bra på bilden men det är betydande, ordnar sig med nästa regnskur:
Solpaneler på taktegel mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
StyvBoard och 2 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Även intressant att kolla på hur mycket du har tjänat på "solelen" som du har använt och därmed inte behövt köpa "extern" el med moms, skatt osv. Då får du bättre siffror.
Ja det kan vara intressant, 2022 blev värdet på egenförbrukningen 6860 kr uträknat som vad det skulle kostat att köpa den.

Maj blir en rekordmånad med 1911 kWh producerat jämfört med maj 2022 på 1581 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.