Hej,

I second opinion finns idag en artikel med rubriken; ”Ankkurvan utmanar det svenska elsystemet”
https://second-opinion.se/ankkurvan-utmanar-nu-ocksa-det-svenska-elsystemet/

Artikeln tar upp konsekvenserna av den ökande mängden solceller i vårt elsystem.

” I ett samhälle där allt fler sektorer elektrifieras, kommer den totala elanvändningen att kanske fördubblas. Precis som vi vissa sommartimmar inte kommer att behöva särskilt mycket annan produktion än sol, så kommer vi vissa vintertimmar inte att ha effekt så det räcker, när behoven är stora samtidigt som det är mörkt och vindstilla. Gemensamt för dessa situationer är att de traditionella, centraliserade lösningarna inte kommer att hantera någon av dessa effektextremer. Kapitalintensiva satsningar på elnät, kärnkraft eller kombikraftverk blir dyrare och dyrare, ju sämre utnyttjandegrad de har. När energi allt oftare blir billig eller rent av gratis, gäller det att undvika att systemkostnaderna skjuter i höjden. Om de sista 1 000-5 000 MW kapacitet enbart behövs under 800 timmar per år istället för 8 000, så blir kapitalkostnaden 10 gånger högre per timme de används. Det är en företags- såväl som samhällsekonomisk katastrof om vi tänker oss att använda de traditionella verktygen, alltså centraliserade kraftverk och dyra nätinvesteringar. I stället måste effektproblemen i allt större utsträckning hanteras lokalt. Det gäller både när det blåser mycket och solen skiner, och när efterfrågan är hög mörka vinterdagar. Då hamnar fokus på så låga investeringskostnader per MW som möjligt – kombinerat med mycket tillgänglig och flexibel effekt. Det är ett helt nytt sätt att se på systemet. Men det är en oundviklig följd av att vi går från att fokusera på energi till att fokusera på effekt.”

Det finns inga gratisluncher.

Idag ger vi bl.a. stöd till att installera solceller som matar in elektrisk effekt i elnät byggda för uttag av elektrisk effekt. Även om elkraften från solceller är en liten del av den totala installerade effekten så ser vi redan hur mycket den påverkar effekttillgången, elpriset och systemkostnader.

Jag arbetar för en fungerande elkraftförsörjning med rimligt låga elpriser.

Jag är tveksam till om elproduktion från solceller i distributionsnät, med nuvarande utformning stöder en bra fungerande elkraftförsörjning.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På det jag skrev.
ska man tänka så, då kan man ju aldrig köpa något för tekniken går ju alltid framåt.

Vi valde att köpa en 17 kW anläggning i början av förra året och vi har gått från att förbruka 20000 kWh till 6000 kWh årligen. Pool och två ac. Visst hade vi tur och tjänade 31000:- förra året och det är inget vi räknar med i framtiden. Vår investering grundar sig i att om 15 år när vi är pensionärer då har vi inga lån och inga elkostnader och kan därmed bo billigt och inte behöva vända på varje krona. Ser inga konstigheter i att vi har gamla otekniska solpaneler heller om 25 år då de fortfarande har 80% verkningsgrad och fortfarande producerar mer än vi behöver.

Det är möjligt att om vi investerat de pengarna i börsen då hade vi kanske haft en miljon extra när vi blir pensionärer, eller så hade vi inte haft det kvar för vi inte kan börsen. Då ser vi det som en säkrare investering att bo billigt nu och framförallt om 15 år.
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T t3o skrev:
ska man tänka så, då kan man ju aldrig köpa något för tekniken går ju alltid framåt.

Vi valde att köpa en 17 kW anläggning i början av förra året och vi har gått från att förbruka 20000 kWh till 6000 kWh årligen. Pool och två ac. Visst hade vi tur och tjänade 31000:- förra året och det är inget vi räknar med i framtiden. Vår investering grundar sig i att om 15 år när vi är pensionärer då har vi inga lån och inga elkostnader och kan därmed bo billigt och inte behöva vända på varje krona. Ser inga konstigheter i att vi har gamla otekniska solpaneler heller om 25 år då de fortfarande har 80% verkningsgrad och fortfarande producerar mer än vi behöver.

Det är möjligt att om vi investerat de pengarna i börsen då hade vi kanske haft en miljon extra när vi blir pensionärer, eller så hade vi inte haft det kvar för vi inte kan börsen. Då ser vi det som en säkrare investering att bo billigt nu och framförallt om 15 år.
Första gången jag hör att solceller minskar elförbrukningen. Eftersom man förbrukar mest el på vintern måste ni fått solcellerna att producera el då?

Nu när elen är billig så lär 2023 bli ett förlorat år i solcellsbudgeten om inte elpriserna rusar i höjden i sommar.

Låter som att ni har rätt hög elförbrukning från början. Jag har ca 170 kvm villa som drar ca 12000 kWh per år med bergvärme. En bergvärmepump minskar elförbrukningen året runt, vad jag vet minskar inte solceller elförbrukningen nämnvärt, dessutom producerar de el när man behöver den som minst, på sommaren.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Första gången jag hör att solceller minskar elförbrukningen. Eftersom man förbrukar mest el på vintern måste ni fått solcellerna att producera el då?

Nu när elen är billig så lär 2023 bli ett förlorat år i solcellsbudgeten om inte elpriserna rusar i höjden i sommar.

Låter som att ni har rätt hög elförbrukning från början. Jag har ca 170 kvm villa som drar ca 12000 kWh per år med bergvärme. En bergvärmepump minskar elförbrukningen året runt, vad jag vet minskar inte solceller elförbrukningen nämnvärt, dessutom producerar de el när man behöver den som minst, på sommaren.
Du förstod inte, hen värmer en pool och kör AC, det är saker som folk gör mest på sommaren, 20.000 är ganska normalt, med värmepump, det hade vi också tidigare.
 
Nissens Nissens skrev:
Första gången jag hör att solceller minskar elförbrukningen. Eftersom man förbrukar mest el på vintern måste ni fått solcellerna att producera el då?

Nu när elen är billig så lär 2023 bli ett förlorat år i solcellsbudgeten om inte elpriserna rusar i höjden i sommar.

Låter som att ni har rätt hög elförbrukning från början. Jag har ca 170 kvm villa som drar ca 12000 kWh per år med bergvärme. En bergvärmepump minskar elförbrukningen året runt, vad jag vet minskar inte solceller elförbrukningen nämnvärt, dessutom producerar de el när man behöver den som minst, på sommaren.
Vi har ett hus med bergvärme på ca 200kvm och har sänkt förbrukningen från 14 000 kWh till ca 9 000 kWh efter installerat solceller. Vi har varken AC, pool eller elbil (tyvärr). Solceller producerar inte bara under sommaren, från mars till oktober ger de bra produktion och resten av året mindre produktion.
Som jag ser det är den största vinsten med solceller inte den sålda elen utan den man slipper köpa och därmed slipper betala moms, skatt, påslag etc.
Elen har inte varit billig i SE4 2023.
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
ska man tänka så, då kan man ju aldrig köpa något för tekniken går ju alltid framåt.

Vi valde att köpa en 17 kW anläggning i början av förra året och vi har gått från att förbruka 20000 kWh till 6000 kWh årligen. Pool och två ac. Visst hade vi tur och tjänade 31000:- förra året och det är inget vi räknar med i framtiden. Vår investering grundar sig i att om 15 år när vi är pensionärer då har vi inga lån och inga elkostnader och kan därmed bo billigt och inte behöva vända på varje krona. Ser inga konstigheter i att vi har gamla otekniska solpaneler heller om 25 år då de fortfarande har 80% verkningsgrad och fortfarande producerar mer än vi behöver.

Det är möjligt att om vi investerat de pengarna i börsen då hade vi kanske haft en miljon extra när vi blir pensionärer, eller så hade vi inte haft det kvar för vi inte kan börsen. Då ser vi det som en säkrare investering att bo billigt nu och framförallt om 15 år.
Hej, t3o

Jag ”tänkte framåt” (på tiden som pensionär) och installerade (för drygt 15 år sedan) i dec 2006 in en varvtalsstyrd bergvärmepump (som klarar sig utan elspets) som sänkte elbehovet från 42 600 kWh/år (genomsnitt 10 år) till ca 16 000 kWh/år (året efter). Byte av vitvaror och belysning mm. har gjort att jag idag ligger på ca 14 000 kWh/år.

Lägger jag en månadsvis produktionskurva för solceller och vindkraft (i Sverige) ovanpå det månadsvisa årsbehov mitt hus har, då ser jag att vindkraft stämmer hyfsat medan solcellerna har ett stort kompletteringsbehov över året.

Om jag inte, vid solceller, kan lösa ett kompletteringsbehov av elenergi vid mitt hus (t.ex. genom lagring) då måste den energin köpas utifrån genom elnätet.

Min bergvärmepump (utan elspets) minskar både effekt och energibehovet och minskar belastningen (kravet) på elnätet.

Om min lösning att spara elenergi (i stället för bergvärmepump) är att sätta solceller på huset och denna anläggning ökar belastningen (kravet) på elnätet, då riskerar jag istället att tillföra en kostnad till elnätet, som både består i en tidigarelagd ombyggnad och en överföring av elenergi två gånger i elnätet. En kostnad som skall fördelas över de som är anslutna till elnätet.

Jag saknar redovisningen av dessa kostnader (att man tar höjd för dem) i de kalkyler som görs.

Det finns inga gratisluncher. Dessa kostnader kommer att behöva debiteras framöver, vi skall då inte vara förvånade.:)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej, t3o

Jag ”tänkte framåt” (på tiden som pensionär) och installerade (för drygt 15 år sedan) i dec 2006 in en varvtalsstyrd bergvärmepump (som klarar sig utan elspets) som sänkte elbehovet från 42 600 kWh/år (genomsnitt 10 år) till ca 16 000 kWh/år (året efter). Byte av vitvaror och belysning mm. har gjort att jag idag ligger på ca 14 000 kWh/år.

Lägger jag en månadsvis produktionskurva för solceller och vindkraft (i Sverige) ovanpå det månadsvisa årsbehov mitt hus har, då ser jag att vindkraft stämmer hyfsat medan solcellerna har ett stort kompletteringsbehov över året.

Om jag inte, vid solceller, kan lösa ett kompletteringsbehov av elenergi vid mitt hus (t.ex. genom lagring) då måste den energin köpas utifrån genom elnätet.

Min bergvärmepump (utan elspets) minskar både effekt och energibehovet och minskar belastningen (kravet) på elnätet.

Om min lösning att spara elenergi (i stället för bergvärmepump) är att sätta solceller på huset och denna anläggning ökar belastningen (kravet) på elnätet, då riskerar jag istället att tillföra en kostnad till elnätet, som både består i en tidigarelagd ombyggnad och en överföring av elenergi två gånger i elnätet. En kostnad som skall fördelas över de som är anslutna till elnätet.

Jag saknar redovisningen av dessa kostnader (att man tar höjd för dem) i de kalkyler som görs.

Det finns inga gratisluncher. Dessa kostnader kommer att behöva debiteras framöver, vi skall då inte vara förvånade.:)
En ren ekonomisk tankelek skulle också kunna ge svaret att de som minskar sin förbrukning och därmed sin sponsring av det lokala elnätet, skjuter över mer kostnader på sina grannar, eftersom driftskostnaden inte nämnvärt ändras med försäljningen. Så den som då ska vara helt solidarisk ser till att alltid hålla sin konsumtion hög och jämn så att man verkligen ser till att betala så mycket som möjligt och samtidigt göra livet för nätägaren så lätt som möjligt med förutsägbara höga intäkter.
 
D djac skrev:
En ren ekonomisk tankelek skulle också kunna ge svaret att de som minskar sin förbrukning och därmed sin sponsring av det lokala elnätet, skjuter över mer kostnader på sina grannar, eftersom driftskostnaden inte nämnvärt ändras med försäljningen. Så den som då ska vara helt solidarisk ser till att alltid hålla sin konsumtion hög och jämn så att man verkligen ser till att betala så mycket som möjligt och samtidigt göra livet för nätägaren så lätt som möjligt med förutsägbara höga intäkter.
Helt riktigt. Så den som byter till värmepump, eller tilläggsisolerar, eller byter fönster eller gör någon annan energibesparingsåtgärd måste på något sätt bestraffas. Det kommer att ske senast 2025 när effekttaxa införs. Då kommer man att få betala för höga strömmar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
U uplj skrev:
Vi har ett hus med bergvärme på ca 200kvm och har sänkt förbrukningen från 14 000 kWh till ca 9 000 kWh efter installerat solceller. Vi har varken AC, pool eller elbil (tyvärr). Solceller producerar inte bara under sommaren, från mars till oktober ger de bra produktion och resten av året mindre produktion.
Som jag ser det är den största vinsten med solceller inte den sålda elen utan den man slipper köpa och därmed slipper betala moms, skatt, påslag etc.
Elen har inte varit billig i SE4 2023.
Tidigare skrev du att du hade 20000 kWh från början.

Sedan tror jag att du blandar ihop begreppen, men någon elförbrukning påverkas inte av att man skaffar solceller. Man får betalt för elen man säljer och man betalar för elen man använder.

Frågan är ju vad ni har som förbrukar el på sommaren? Kopiösa mängder varmvatten? Eller någon elpatron som hängt sig?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
En ren ekonomisk tankelek skulle också kunna ge svaret att de som minskar sin förbrukning och därmed sin sponsring av det lokala elnätet, skjuter över mer kostnader på sina grannar, eftersom driftskostnaden inte nämnvärt ändras med försäljningen. Så den som då ska vara helt solidarisk ser till att alltid hålla sin konsumtion hög och jämn så att man verkligen ser till att betala så mycket som möjligt och samtidigt göra livet för nätägaren så lätt som möjligt med förutsägbara höga intäkter.
Hej djac

En bra synpunkt att beakta.

Vi har redan i Sverige utbyggda elnät till de flesta innevånare. I mitt fall, ett drygt 50 år gammalt elnät (gällande 10/04 kV, 500 kVA transformator och kabelnät) dimensionerat för elvärme.

Rimligen så är den delen av elnätet avskrivet (investeringen återbetalad) men det finns en underhållskostnad och en driftskostnad (bl.a. kostnad för elenergin täckande förlusterna i elnäten).

Det har införts (och kommer att införas) effektavgifter för elnäten som troligen innebär att det blir en förändring av ”avgiften för huvudsäkringen” (eftersom det handlar om samma effekt).

Elnätsbolagen har minsta driftskostnad för elenergin täckande förlusterna i elnäten, om vi håller ett lågt effektuttag, konstant fördelat över hela året, och genom effektavgiften styrs vi mot detta.

Elenergin till förlusterna i elnäten, måste elnätsbolagen köpa in från de elbolag som levererar elenergi, och nyligen genomförde Vattenfall; ”en tillfällig sänkning av elnätsavgiften för privat- och företagskunder anslutna till lokalnätet. Elnätsavgiften sänks med i genomsnitt 34 procent för företagets kunder i hela landet. Avgiftssänkningen motsvarar totalt 700 – 2 100 kronor för en villa och cirka 300 kronor för en lägenhet. Sänkningen beror på lägre kostnader mot överliggande region- och stamnät då elpriserna under vintern varit lägre än förväntat.
https://www.energinyheter.se/202305...istribution-sanker-tillfalligt-elnatsavgiften

Dessutom innebär ett konstant lågt effektuttag fördelat över hela året, minsta kostnaden för att bygga ett elnät.

Genom en bergvärmepump (utan elspets) så ger jag mitt bidrag för att undvika kostsamma effekttoppar som kostar elenergi för elnätsbolagen.
 
Redigerat:
lilytwig lilytwig skrev:
Helt riktigt. Så den som byter till värmepump, eller tilläggsisolerar, eller byter fönster eller gör någon annan energibesparingsåtgärd måste på något sätt bestraffas. Det kommer att ske senast 2025 när effekttaxa införs. Då kommer man att få betala för höga strömmar
Hej lilytwig

Lägg märke till att jag talar om en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarar hela husets värmebehov, utan en elpatron, som går in när det är som kallast och effektbehovet som störst.

Jag har (framför allt i kalla delen av Sverige) avrått villaägare, från att sätta in luftvärmepumpar eftersom dessa oftast inte undviker effekttoppen när det är som kallast. Det är då elpriset och effektförlusterna i elnäten är som störst.

Jag avstod för drygt 20 år sedan att ansluta mig till villaägarföreningen (trots återkommande uppvaktning från dem) i protest mot deras sätt att marknadsföra luft/luft värmepumpar. När de (trots påstötning från min sida) inte ville ge en bättre (en mer nyanserad) rådgivning till villaägare, då avstod jag från medlemskap.

Du får gärna på ett pedagogiskt sätt, och med hänvisning till källor, förklara det du skriver.

Hur bestraffas energibesparingsåtgärder och ett mera konstant effektuttag med effekttaxan?
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Tidigare skrev du att du hade 20000 kWh från början.

Sedan tror jag att du blandar ihop begreppen, men någon elförbrukning påverkas inte av att man skaffar solceller. Man får betalt för elen man säljer och man betalar för elen man använder.

Frågan är ju vad ni har som förbrukar el på sommaren? Kopiösa mängder varmvatten? Eller någon elpatron som hängt sig?
Egen förbrukning/såld i år
Mars: 252/651 kWh
April 366/1055 kwh
Maj: 471/1337 kwh

Redan på 3 månader har minskat inköp med 1089kw, (11,85% i årsförbrukning) sommaren har precis börjat.

Vi förbrukade 1100kwh i dec, 900kwh Jan och 700kwh april samt 500-600kwh sommaren. Så är inte så mycket mer på vintern. Detta i fristående hus 150kvm.

Nu till sommaren så kommer AC användas mer och SPA pool använda mer än innan samt El bil i slutet av sommaren.
 
Nissens
B buffyin skrev:
Egen förbrukning/såld i år
Mars: 252/651 kWh
April 366/1055 kwh
Maj: 471/1337 kwh

Redan på 3 månader har minskat inköp med 1089kw, (11,85% i årsförbrukning) sommaren har precis börjat.

Vi förbrukade 1100kwh i dec, 900kwh Jan och 700kwh april samt 500-600kwh sommaren. Så är inte så mycket mer på vintern. Detta i fristående hus 150kvm.

Nu till sommaren så kommer AC användas mer och SPA pool använda mer än innan samt El bil i slutet av sommaren.
Du glömmer att redovisa ekonomin. Elen är snorbillig för alla sedan ett tag, nu på sommaren är den största förbrukaren elbilen, den elen kostade -5 öre (+4 öre med skatt o avgifter) per kWh i natt…
Så du lär inte få någonting för elen du producerar nu., och den man köper kostar väldigt lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Inressant diskussion , när jag räknade på solceller så räknade jag helt sonika hela installationskostnaden + ev ett byte av växelriktare dividerat med den estimerade produktionen över 25år. Tror det landa på 80öre/kwh

Egenförbrukningen är ju inte gratis utan den är ju då 80öre/kwh

Det jag säljer är väl då det jag får betalt för en kw/h minus de 80öre som min produktionskostnad är.

Jag vet inte om det är jag som missar nått men ofta pratas det om solceller som elen de producerar är gratis men så är ju fallet inte.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du glömmer att redovisa ekonomin. Elen är snorbillig för alla sedan ett tag, nu på sommaren är den största förbrukaren elbilen, den elen kostade -5 öre (+4 öre med skatt o avgifter) per kWh i natt…
Så du lär inte få någonting för elen du producerar nu.
Inatt kostade elen mellan 95-80 öre! Go go SE4!

Såld el för mars var 90 öre + 14 öre nättnytta. April 69 öre + 13,2 öre nättnytta. Maj kommer om 8 dagar.

Dessa två månader o 60öreingen är beräknad besparing 3313kr.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.