pacman42 pacman42 skrev:
Och vad kostade dessa för 30 år sedan att installera?
Vet inte, vad kostade det?
 
Vet inte, men priset sjönk till en femtedel bara mellan 2008 och 2012. Sedan dess har priserna både gått ned och effektiviteten ökat, dock inte alls lika snabbt

Om jag skall gissa så kostade solpaneler för 30 år sedan minst 30ggr så mycket per kW. Kanske 100ggr. För 15 år sedan kostade de alltså mer än 10x så mycket som idag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vill du ha en analys av 60-öringen? Antingen finns den kvar eller så försvinner den. En sak är säker, den har hittills överlevt er domedagsprofeter som dömt ut den de senaste 5 åren. Den kan såklart ändras till nåt annat eller omformas men då är det inte en 60-öring längre.
Kanske indexuppräknas en smula till en 120-öring? Vem vet.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har man rätt typ av hus med rätt takriktning och hittar en billig leverantör så kan det väl fortfarande vara OK med nyinstallation.

En enplansvilla med ett stort tak mot väst-sydväst hade ju varit drömmen i så fall. Då hade jag nog kunnat räkna hem solpaneler jag också. Nu har jag dock en suterrängvilla med relativt litet byggbart tak mot söder. Inte en enda leverantör ger tillräckligt bra priser för att jag skall kunna räkna hem detta på rimlig tid. Deven hävdar 8-24 år, men mina kalkyler hamnar alla på 20-35 år när jag inte tar med våren 2022 till våren 2023 i medelpriset per månad. Om 20 år bor jag knappast kvar, om jag ens
Nissens Nissens skrev:
Nej, restvärdet sjunker ständigt tills det blir noll, precis som med alla tekniska installationer.
Jo, men det ska räknas upp med inflationen.
 
D
R Real-House skrev:
Jag personligen kommer inte skaffa solceller av flera olika anledningen som har tagits upp av tidigare skribenter. Jag förstår dock varför folk har skaffat dessa. Solceller är en fantastiskt teknik, men jag anser att vi redan har en för stor andel sol- och vindkraft i norra Europa. I framtiden gissar jag på att detta kommer noteras som en enorm felinvestering. Det hade varit betydligt bättre om vi fortsatt hålla igång kärnkraften (särskilt Tyskland).

En egenskap hos många som har solceller jag har noterat är att man börjar anpassa delar av sitt liv efter elpriserna. "När ska vi starta diskmaskin?" "Ska vi köra värmepumpen lite extra nu?" osv.

Det är något jag absolut inte vill behöva göra om jag inte absolut behöver, dvs om ekonomin gränsar mot fattigdom. Att ens behöva fundera på dessa vardagliga saker för att eventuellt spara några kronor på sista raden är det inte värt. Visst, har man en av arbetsgivaren tilldelad förmånsbil som ska laddas med el hemma så förstår jag att man helst vill ladda de timmar med lägst elpris.
För de som drabbas så inträffar det oavsett solceller eller ekonomisk status, för mig är det helt naturligt att anpassa mig något för att spara, kör diskmaskinen när elpriset är lågt istället för högt, det faller sig naturligt.

Skulle gjort likadant med att tanka bilen fossilt, om de var jättebilligt vissa timmar och tvärtom, så skulle jag kört upp och tankat när det var billigt. Handlar inte om jag har råd eller ej, bara att jag ogillar att göra dåliga affärer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske indexuppräknas en smula till en 120-öring? Vem vet.
Absolut ingen.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske indexuppräknas en smula till en 120-öring? Vem vet.
Det hade varit underhållande att se några som ”blåser topplockspackningen” om det händer 😂

Jag hade gärna sett en ökning till nån krona ock samtidigt nollat det vid minuspriser. Tycker det är provokativt när vissa max-pumpar sol till nätet vid minuspriser för dom fortfarande går plus på 60-öringen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Det hade varit underhållande att se några som ”blåser topplockspackningen” om det händer 😂

Jag hade gärna sett en ökning till nån krona ock samtidigt nollat det vid minuspriser. Tycker det är provokativt när vissa max-pumpar sol till nätet vid minuspriser för dom fortfarande går plus på 60-öringen.
Förstår tankegången men för mig är inte ännu mer röra lösningen, se över elhandeln istället, här finns det uppenbarligen förbättringar att göra, det är här man kan undvika negativa priser.
 
D djac skrev:
Förstår tankegången men för mig är inte ännu mer röra lösningen, se över elhandeln istället, här finns det uppenbarligen förbättringar att göra, det är här man kan undvika negativa priser.
Vad för ändringar mer specifikt?
 
D
S sandos skrev:
Vad för ändringar mer specifikt?
Fundamentalt förstår nog de flesta att producenter sätter negativa priser av skäl utanför gängse handel, de får ju ingen fördel av att betala för konsumtion och likaså kräver kunderna inte betalt för att använda elen, det är alltså andra avtal som gör att dessa priser sätts.

När detta diskuteras här, kanske bara jag som är känslig men så sägs ofta att priserna "blir" negativa, så funkar inte prissättningen, ingenting "blir", det är bud som prissätts och enligt min mening bör man se över de förhållande som leder till att producenter sätter negativa priser.
 
D djac skrev:
Fundamentalt förstår nog de flesta att producenter sätter negativa priser av skäl utanför gängse handel, de får ju ingen fördel av att betala för konsumtion och likaså kräver kunderna inte betalt för att använda elen, det är alltså andra avtal som gör att dessa priser sätts.

När detta diskuteras här, kanske bara jag som är känslig men så sägs ofta att priserna "blir" negativa, så funkar inte prissättningen, ingenting "blir", det är bud som prissätts och enligt min mening bör man se över de förhållande som leder till att producenter sätter negativa priser.
Huvudorsaken till negativa priser är ju subventioner och SPP-avtal (främst för vind). De senare håller nog på att förändras, men det verkar ju inte hända mycket med kvittningsreglerna i Nederländerna och Tyskland för tillfället, inte heller den svenska 60-öringen är på väg att förändras i närtid.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fundamentalt förstår nog de flesta att producenter sätter negativa priser av skäl utanför gängse handel, de får ju ingen fördel av att betala för konsumtion och likaså kräver kunderna inte betalt för att använda elen, det är alltså andra avtal som gör att dessa priser sätts.
Det är ju inte nödvändigtvis sant, det finns tekniska skäl till att inte stänga av produktion. Nu vet jag inte om det gäller svenska generatorer i så hög grad, vattenkraft kan ju bevisligen släppa förbi en hel vårflod så det borde inte finnas några hinder där för 0-produktion, samma med vind förstås. Men kol och gas har ju kostnader med att stoppa och starta.
 
S sandos skrev:
Det är ju inte nödvändigtvis sant, det finns tekniska skäl till att inte stänga av produktion. Nu vet jag inte om det gäller svenska generatorer i så hög grad, vattenkraft kan ju bevisligen släppa förbi en hel vårflod så det borde inte finnas några hinder där för 0-produktion, samma med vind förstås. Men kol och gas har ju kostnader med att stoppa och starta.
Kärnkraft har ju definitivt kostnader för att sluta producera. Den rörliga kostnaden för kärnkraften är så låg att det inte finns någon poäng för dem att minska produktionen bara för att priset närmar sig noll, eller till och med går under nollan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S sandos skrev:
Det är ju inte nödvändigtvis sant, det finns tekniska skäl till att inte stänga av produktion. Nu vet jag inte om det gäller svenska generatorer i så hög grad, vattenkraft kan ju bevisligen släppa förbi en hel vårflod så det borde inte finnas några hinder där för 0-produktion, samma med vind förstås. Men kol och gas har ju kostnader med att stoppa och starta.
Jo mycket kort så kan man bevisligen inte släppa en stor vårflod i det stora älvarna i Sverige.
Det är stränga vattendomar hela vägen för dammnivåer längs en stor älv och man kan ju inte dränka stora områden nedströms för att några sörlänningar fått för sig att montera solceller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo mycket kort så kan man bevisligen inte släppa en stor vårflod i det stora älvarna i Sverige.
Det är stränga vattendomar hela vägen för dammnivåer längs en stor älv och man kan ju inte dränka stora områden nedströms för att några sörlänningar fått för sig att montera solceller.
Jag menade ju inte vattenmässigt utan bara produktionsmässigt. Jag tror inte dammarna producerar max konstant under vårfloden, då hade nog elpriserna varit vääldigt negativa under dessa perioder. Vattnet vaskas till stora delar helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.