Nissens Nissens skrev:
Ja, världskrig och Krüger krashen ställde till en del, men det är ju knappast normalläge. Att du prickar in en peak som år 2000 kan förstås hända, men det är ovanligt att man gör det.

Du glömde nämna något om 60 öringen, vad som händer när den försvinner. Annars går den ju upp över tid med nedgångar ibland.

Gör gärna motsvarande analys med elpriser och 60 öringen. 😊
Så du menar att med Putin, Trump och Xi Jinping så är allt stabilt i världen??
 
  • Gilla
  • Haha
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Så du menar att med Putin, Trump och Xi Jinping så är allt stabilt i världen??
Nej, men börsen går hyfsat nu.

Hur var det nu med 60 öringen?
 
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Har jag nämnt den nu??
Den är en större risk, men alla verkar fokusera på börsrisker, som är mindre än den. Trodde du följde tråden…
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, världskrig och Krüger krashen ställde till en del, men det är ju knappast normalläge. Att du prickar in en peak som år 2000 kan förstås hända, men det är ovanligt att man gör det.

Du glömde nämna något om 60 öringen, vad som händer när den försvinner. Annars går den ju upp över tid med nedgångar ibland.

Gör gärna motsvarande analys med elpriser och 60 öringen. 😊
Vill du ha en analys av 60-öringen? Antingen finns den kvar eller så försvinner den. En sak är säker, den har hittills överlevt er domedagsprofeter som dömt ut den de senaste 5 åren. Den kan såklart ändras till nåt annat eller omformas men då är det inte en 60-öring längre.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ja, världskrig och Krüger krashen ställde till en del, men det är ju knappast normalläge. Att du prickar in en peak som år 2000 kan förstås hända, men det är ovanligt att man gör det.

Du glömde nämna något om 60 öringen, vad som händer när den försvinner. Annars går den ju upp över tid med nedgångar ibland.

Gör gärna motsvarande analys med elpriser och 60 öringen. 😊
60-öringen kan försvinna, eller öka, elpriserna kan gå upp eller ner, andra avgifter kan tillkomma eller försvinna.

De två relativt säkra konstanterna är att jag sannolikt kommer fortsätta använda el och att solen kommer skina ungefär i samma omfattning, resten är okänt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du peka på en 25 årig nedgång i grafen nedan?

Börsen är inte 100% säker nej, men den är som sagt säkrare än 60 öringen. Den vet alla att den kommer att försvinna, frågan är när.
Mellan 2000-2015 avkastade tex solceller bättre än OMX 30. Ser vi till riskjusterad avkastning var solcellerna helt överlägsna. Du blir aldrig fondförvaltare...
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, inflationen förlänger återbetalningstiden. Säg att du betalat 200 000:- för någonting, och skall ha tillbaka pengarna ett år senare. Säg att inflationen är 5% per år, då skall du ett år senare ha tillbaka 210 000:- för att få tillbaka pengar med samma köpkraft som de 200 000:- hade ett år tidigare…
Och restvärdet har ökat. Värdet av investeringen, i kronor, blir högre.
 
Nissens
F fsn skrev:
Vill du ha en analys av 60-öringen? Antingen finns den kvar eller så försvinner den. En sak är säker, den har hittills överlevt er domedagsprofeter som dömt ut den de senaste 5 åren. Den kan såklart ändras till nåt annat eller omformas men då är det inte en 60-öring längre.
Va? Jag har bara sagt att den kommer att försvinna förr eller senare, precis som subventioneringen av elbilar gjorde.

Statens subventioneringar kommer och går. Att den försvinner vet vi, men inte när. 😊

Men visst, antingen är den kvar eller så försvinner den, och vad händer med alla solpanelskalkylerna då?
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Och restvärdet har ökat. Värdet av investeringen, i kronor, blir högre.
Nej, restvärdet sjunker ständigt tills det blir noll, precis som med alla tekniska installationer.
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mellan 2000-2015 avkastade tex solceller bättre än OMX 30. Ser vi till riskjusterad avkastning var solcellerna helt överlägsna. Du blir aldrig fondförvaltare...
Haha, solceller var inte mycket att hänga i granen för 25 år sedan. 60 öringen fanns inte heller, än mindre möjligheten att sälja egenproducerad el. 😂😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Haha, solceller var inte mycket att hänga i granen för 25 år sedan. 60 öringen fanns inte heller, än mindre möjligheten att sälja egenproducerad el. 😂😂😂
Säker på det? Det gick utmärkt att spara pengar med solceller readan år 2000, dock var verkningsgraden något lägre än idag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, restvärdet sjunker ständigt tills det blir noll, precis som med alla tekniska installationer.
Som du vet, men kanske försöker förtränga, finns det solpaneler som fortfarande levererar bra som är 30 år gamla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som du vet, men kanske försöker förtränga, finns det solpaneler som fortfarande levererar bra som är 30 år gamla.
Och vad kostade dessa för 30 år sedan att installera?
 
Jag personligen kommer inte skaffa solceller av flera olika anledningen som har tagits upp av tidigare skribenter. Jag förstår dock varför folk har skaffat dessa. Solceller är en fantastiskt teknik, men jag anser att vi redan har en för stor andel sol- och vindkraft i norra Europa. I framtiden gissar jag på att detta kommer noteras som en enorm felinvestering. Det hade varit betydligt bättre om vi fortsatt hålla igång kärnkraften (särskilt Tyskland).

En egenskap hos många som har solceller jag har noterat är att man börjar anpassa delar av sitt liv efter elpriserna. "När ska vi starta diskmaskin?" "Ska vi köra värmepumpen lite extra nu?" osv.

Det är något jag absolut inte vill behöva göra om jag inte absolut behöver, dvs om ekonomin gränsar mot fattigdom. Att ens behöva fundera på dessa vardagliga saker för att eventuellt spara några kronor på sista raden är det inte värt. Visst, har man en av arbetsgivaren tilldelad förmånsbil som ska laddas med el hemma så förstår jag att man helst vill ladda de timmar med lägst elpris.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.