D
M Martin Lundmark skrev:
djac

När du skriver ”Efter att finansieringen av TN nu blivit klarlagd kan vi nog inte ta in deras inlägg i diskussionerna.” är det baserat på att du har granskat innehållet?
Nej, idag ska sponsrat materiel på sociala medier tydligt märkas. Det spelar liksom ingen roll om mirakelkrämen är bra eller dålig.
 
D djac skrev:
Nej, idag ska sponsrat materiel på sociala medier tydligt märkas.
djac
Innebär det att du gjort en anmälan om detta och fått ett bifall
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
djac
Innebär det att du gjort en anmälan om detta och fått ett bifall
Nej, men jag anser att man ska vara medveten om vad för information man läser och att det rör sig om reklam med syfte att påverka sponsorernas verksamheter positivt.
 
  • Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
D
Ett sätt att vinkla propaganda är att "glömma" proportionerna, man säger att kostnaderna kan öka med 6-8 miljarder, låt oss då säga att de inte överdriver siffran.. då skulle den högre siffran ge en 2% ökning av elnätskostnaden, om avgiften då ligger på 30 öre så hotar alltså en ökning till 30,6 öre oss, köper man 15.000 kWh per år kan man följaktligen drabbas av en merkostnad på upp till 30kr. Jag tycker verkligen det är befogat att upplysa allmänheten om hotbilden..
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ett sätt att vinkla propaganda är att "glömma" proportionerna, man säger att kostnaderna kan öka med 6-8 miljarder, låt oss då säga att de inte överdriver siffran.. då skulle den högre siffran ge en 2% ökning av elnätskostnaden, om avgiften då ligger på 30 öre så hotar alltså en ökning till 30,6 öre oss, köper man 15.000 kWh per år kan man följaktligen drabbas av en merkostnad på upp till 30kr. Jag tycker verkligen det är befogat att upplysa allmänheten om hotbilden..
Hej djac

Den stora hotbilden är att elsystemet kan ”kollapsa” till slut, om vi inte kan hantera en obalans mellan tillförd och uttagen effekt i elsystemet.

När jag var i Senegal runt 1980 då hade grannlandet Gambia:s elnät kollapsat. Många hade skaffat sig egna generatorer och på mackarna där handpumpade man bränslet.

Jag håller med om att ”det är befogat att upplysa allmänheten om hotbilden”

Kan du hlälpa till i det "upplysningsarbetet" ?
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Den stora hotbilden är att elsystemet kan ”kollapsa” till slut, om vi inte kan hantera en obalans mellan tillförd och uttagen effekt i elsystemet.

Jag håller med om att ”det är befogat att upplysa allmänheten om hotbilden”

Kan du hlälpa till i det "upplysningsarbetet" ?
Nej, det där är en myt. Växelriktare som används för solceller och vindkraft är konstruerade så att de stänger av automatiskt om max tillåten spänning eller frekvens överskrids.
Även vatten och kärnkraft dras ner när man närmar sig kritiska nivåer.

Hur uppstår denna påstådda kollaps?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Vi pratade prissättning så vi kan ju fortsätta med det som berör denna, de som får dessa kvittningar lämnar inga bud, så det finns ingen prispåverkan, anledningen till att producenter sätter negativa priser ligger i de avtal som sluts utanför handelsplatsen, detta tycker jag att man ska titta på, resten är bara text ur pampfletter. (som inlägget ovan som bara i en mening relaterar till diskussionen, resten är propaganda)
Och hur tror du då att det hamnat på elmarknaden? Indirekt då lämnas bud. De som tar emot din el, eller ner troligt den de sedan skickar vidare elen till kommer att buda på elpriserna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, det där är en myt. Växelriktare som används för solceller och vindkraft är konstruerade så att de stänger av automatiskt om max tillåten spänning eller frekvens överskrids.
Även vatten och kärnkraft dras ner när man närmar sig kritiska nivåer.

Hur uppstår denna påstådda kollaps?
Hej, lilytwig

När man läser elkraft undervisas man bland annat om om villkoren för att elkraftnät skall fungera.

Det handlar bland annat om svängmassa, kortslutningseffekt, förmågan att reglera reaktiv effekt (spänningsreglering). Dessutom om förmågan att leverera aktiv effekt i balans med effektuttaget så att nätfrekvensen hålls stabilt. Det ser du om du slår upp och läser i läroböckerna.

Här kan du läsa om incidenter som har inträffat; ”Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige” https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Den stora hotbilden är att elsystemet kan ”kollapsa” till slut, om vi inte kan hantera en obalans mellan tillförd och uttagen effekt i elsystemet.

När jag var i Senegal runt 1980 då hade grannlandet Gambia:s elnät kollapsat. Många hade skaffat sig egna generatorer och på mackarna där handpumpade man bränslet.

Jag håller med om att ”det är befogat att upplysa allmänheten om hotbilden”

Kan du hlälpa till i det "upplysningsarbetet" ?
Nu var det du som länkade till och har ständigt framfört kostnadsökningen som ett hot mot vårt välstånd, du har dock glömt, jag tror inte du tänker på det, att sätta det i perspektiv och när vi nu vet att worst case kommer det kosta en familj 30 kronor om året, så kanske vi kan dämpa oss lite i frågan.

Detta var ju enkelt att debunka genom offentliga källor, värre är det såklart när det blir tekniskt och allmänheten varken har kunskap eller tillgång till affärshemligheter för att kunna granska. Det är därför som jag tycker att sponsrade tidningsartiklar klart ska upplysa om avsändaren, då kan alla läsa det som en reklamtext.

Upplevd rädsla är idag det starkaste politiska vapnet och en trend, detta vet såklart de stora organisationerna och spelar på samma strängar.

Journalister som inte granskar och sätter sig in bakgrunden till påståenden avsedda att skrämma allmänheten till foglighet, gör i mina ögon rätt allvarliga misstag.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej, lilytwig

När man läser elkraft undervisas man bland annat om om villkoren för att elkraftnät skall fungera.

Det handlar bland annat om svängmassa, kortslutningseffekt, förmågan att reglera reaktiv effekt (spänningsreglering). Dessutom om förmågan att leverera aktiv effekt i balans med effektuttaget så att nätfrekvensen hålls stabilt. Det ser du om du slår upp och läser i läroböckerna.

Här kan du läsa om incidenter som har inträffat; ”Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige” [länk]
Fast denna är väl redan diskuterad och konstaterad felaktig?
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur tror du då att det hamnat på elmarknaden? Indirekt då lämnas bud. De som tar emot din el, eller ner troligt den de sedan skickar vidare elen till kommer att buda på elpriserna.
Självklart men att den producerande konsumenten får en återföring av skatten, ett år senare, påverkar inte budgivningen.
 
D djac skrev:
Självklart men att den producerande konsumenten får en återföring av skatten, ett år senare, påverkar inte budgivningen.
Jo, indirekt. Den som tar emot din el räknar på hur mycket du (och alla andra med solpaneler) kommer att leverera inför budgivningen och detta påverkas av 60-öringen. Sammanlänkade system påverkar alltid varandra.

Edit: om ni inte hade haft 60-öringen så hade ni ju stängt av produktionen när priset blir negativt, eller hur?
 
D djac skrev:
Fast denna är väl redan diskuterad och konstaterad felaktig?
Hej djac

När skedde det?
Är det du som påstår att artikeln är felaktig?

Eller finns dokument t.ex. utifrån en anmälan med det utslaget?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, indirekt. Den som tar emot din el räknar på hur mycket du (och alla andra med solpaneler) kommer att leverera inför budgivningen och detta påverkas av 60-öringen. Sammanlänkade system påverkar alltid varandra.

Edit: om ni inte hade haft 60-öringen så hade ni ju stängt av produktionen när priset blir negativt, eller hur?
Kanske i helgen, men inte när jag jobbar dagtid. Och då stänger vi i helgen alla samtidigt och sätter på våra anläggningar samtidigt igen, jättebra för en stabil elnät.

Och på en vardag om jag inte hade 60 öringen, då ska jag ladda min bil varje kväll när kurvan är på väg upp, istället för att ladda nattetid som jag brukar göra nu.

De som är oroligt för en kollaps i elnätet, borde argumentera för att behålla 60 öringen, så att situationen inte blir värre. Så att det inte blir en giraf-kurva istället för en ank-kurva!
 
Flash_007 Flash_007 skrev:
Kanske i helgen, men inte när jag jobbar dagtid. Och då stänger vi i helgen alla samtidigt och sätter på våra anläggningar samtidigt igen, jättebra för en stabil elnät.

Och på en vardag om jag inte hade 60 öringen, då ska jag ladda min bil varje kväll när kurvan är på väg upp, istället för att ladda nattetid som jag brukar göra nu.

De som är oroligt för en kollaps i elnätet, borde argumentera för att behålla 60 öringen, så att situationen inte blir värre. Så att det inte blir en giraf-kurva istället för en ank-kurva!
Jag tycker det är konstigt att ni är så få som har solpaneler när det passar er argumentation, för att sedan hävda att ni påverkar stabiliteten i elnätet i nästa andetag.

Jag har fortfarande inte förstått varför det skulle bli en giraffkurva dock. Även om ni väljer att ladda er elbil redan när ni kommer hem så kommer inte det att påverka de importerade elpriserna särskilt mycket. Effekttarifferna driver egen användning av el mycket mer än 60-öringen. Särskilt där man har dessa dygnet runt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.