F fsn skrev:
Vad bra, imorgon kostar elen 168 öre, då tänkte jag sälja lite solel….
Så du har stor elproduktion mellan kl 7-8 på morgonen? Redan vid 9 så är ju priset nere på rätt normala nivåer (i SE3 där du bor).
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag köper min el lokalt så det är det jag får jämföra med, det skulle bli ännu dyrare att dra en sladd till annan nätägare i annat land.
Min leverantörs kontor ligger i Furulund, Kävlinge. 6 mil från mig.

Elen kommer ifrån hela norden dock så det spelar knappast någon roll om säljaren är lokal eller inte.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jaha, jag tjänade in mer än en solpanelinstallation på börsen bara sedan i höstas. 😊
Tur man inte lade pengarna i paneler. 😊

Ingen vet väl hur det blir med 60-öringen annat än att den inte varar för evigt. 😊
Grattis. Själv är jag helt tafatt med aktier och att lägga en tjugondel av aktie/fondkapitalet på solceller ser jag bara som riskspridning och en kul grej. Jag har högrisk aktieinvesteringar som gått 90% sämre än solcellerna.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft åsikter om 60-öringen i ungefär ett år, dvs ungefär lika länge som denna tråden har funnits. Och det jag tror är att den kommer att fasas ut på olika sätt över en ganska lång tid. ag har ingen aning om hur, men jag skulle tro att två rätt sannolika gissningar är att:
1) den inte kommer att höjas så att den matchar skattehöjningar och överföringshöjningar (detta verkar också stämma)
2) den kommer att begränsas så att man inte uppmuntras att mata in mer el i nätet när priset går mot noll eller därunder.

Därutöver kan man också spekulera i om den kommer att sänkas, detta beror nog på vilka som sitter i förarsätet efter nästa val. Man kan också spekulera i att detta kan ske pga den solpanelsutbyggnad som kommer när det blir fört blir lag på paneler i nybyggen och sedan också vid större renoveringar (om förutsättningarna så tillåter, hur nu detta skall tolkas). Med den utbyggnaden så riskerar bidragen att dra iväg en del nämligen. Men då kan man fundera på om det minskade värdet av en behållen 60-öring över tid räcker för att kompensera. Det har jag inte räknat på (och tänker inte räkna på det heller).
Njaaa. Det är nog lite längre om du skall bara helt ärlig.
 
Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt stora problem idag är varmvattnet, det är ju därför jag tittar på en enkel lösning för att producera det mha solen. Direkt värmning från solpaneler (3-4 st) är nog den vettigaste lösningen ändå, även om jag tittat på att ha balkongkraftverk mm också. Det ger ju viss värmelagring till nattens uppvärmning också under (vår och höst). Men med elpriser på -36,56 öre (under en timme imorgon och vi är i mitten av april) så blir det lite svårt att motivera ens detta...
Detta kanske är ett alternativ, https://dualsun.com/en/
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Så du har stor elproduktion mellan kl 7-8 på morgonen? Redan vid 9 så är ju priset nere på rätt normala nivåer (i SE3 där du bor).
Ja, idag gjorde produktionen ett ryck ungefär 07:10. 6kW producerade dom då, ca 45% av dagens toppnotering.
 
F fsn skrev:
Njaaa. Det är nog lite längre om du skall bara helt ärlig.
Innan dess så lyfte jag bara frågan om att det finns en osäkerhet i hur 60-öringen skulle hanteras framöver. Efter det har jag blivit övertygad om att staten kommer att minska den, främst baserat på prisutvecklingen på dagtid förra sommaren.
 
F fsn skrev:
Ja, idag gjorde produktionen ett ryck ungefär 07:10. 6kW producerade dom då, ca 45% av dagens toppnotering.
Stor är ju en relativ fråga, men bra för dig att du tjänar pengar redan då.
 
Nissens
F fsn skrev:
Grattis. Själv är jag helt tafatt med aktier och att lägga en tjugondel av aktie/fondkapitalet på solceller ser jag bara som riskspridning och en kul grej. Jag har högrisk aktieinvesteringar som gått 90% sämre än solcellerna.
Ja, jag väljer också väl utvalda risker. Men denna gången var det lågt hängande frukt. Att försvarsindustrin skulle få ett uppsving var inte speciellt svårt att förutse.
 
D
D Dilato skrev:
Min leverantörs kontor ligger i Furulund, Kävlinge. 6 mil från mig.

Elen kommer ifrån hela norden dock så det spelar knappast någon roll om säljaren är lokal eller inte.
Jag köper också min parmesan lokalt, den tillverkas Italien och företaget som tillverkar den har kontor i många länder.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Det är väl knappast det enda. Det är ju rätt positivt att den ger elenergi tex. 😉

Pålitlig och säker dessutom.
Javisst men om man bortser från det andra så kan du få samma sak, tom lite bättre än kärnkraft, för en bråkdel av priset.
 
F fsn skrev:
Ja, idag gjorde produktionen ett ryck ungefär 07:10. 6kW producerade dom då, ca 45% av dagens toppnotering.
Lysande, så du tjänade ~90 öre den timmen (+60 öre) om du exporterade allt?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Javisst men om man bortser från det andra så kan du få samma sak, tom lite bättre än kärnkraft, för en bråkdel av priset.
Inte när elen behövs som mest. Alltså när det är mörkt, kallt och eventuellt även vindstilla i Sverige på vintern…

Du kan ju inte låtsas som att det scenariot inte finns, det är dessutom inte helt ovanligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Inte när elen behövs som mest. Alltså när det är mörkt, kallt och eventuellt även vindstilla i Sverige på vintern…

Du kan ju inte låtsas som att det scenariot inte finns, det är dessutom inte helt ovanligt.
Gas funkar bra med lampan släckt
 
Hej;

Dagens Nyheter skriver idag (24-04-14 19:47) ”Låga elpriser väntar när snön smälter”
https://www.dn.se/ekonomi/laga-elpriser-vantar-nar-snon-smalter/

”– Det är drivet av att snösmältningen börjar ta fart. Snön har redan börjat smälta på de mer låglänta delarna av landet men nu börjar det smälta högre upp också. Det ger en forcerad hög vattenkraftproduktion trots att elanvändningen inte är så hög, säger han. Råkar det dessutom sammanfalla med bra vindkraftproduktion så kan priserna bli ordentligt låga. – Det kan bli många timmar med negativa priser nu framöver” säger Christian Holtz som är elmarknadsanalytiker på konsultfirman Merlin & Metis.

Det ser bäddat ut för att det kan bli negativa elpriser under flera perioder och dess konsekvenser i form av ”extremt höga obalanskostnader”.

Eftersom obalanskostnaderna (kostnader för nedregleringsbud, som görs när elpriset är negativt) betalas av svenska kraftnät och som sedan debiteras konsumenterna, så kommer rimligen många att klaga på höga kostnader framöver.

Det är bekymmersamt att vi elkunder har dåliga kunskaper om hur kostnaderna för elenergin och elnäten debiteras.

När jag för ca 10 år sedan var involverad i forskning på solceller på villatak då handlade det om dyra anläggningar med 3–5 kW total effekt. Anläggningar som skulle leverera en del av villornas elenergibehov. Då bedömdes det inte skulle bli så många anläggningar som det sedan blev.

Sedan har solceller på villataken i princip marknadsförts som en extra inkomstkälla, i vissa fall med investeringen återbetald långt under 10 år, och sedan gratis elkraft under många år. Men så enkelt är det nog inte.

Nu kommer succesivt konsekvenserna både tekniskt och ekonomiskt av satsningarna som gjorts och fortfarande görs. Många som satsar har en dålig kunskap om elsystemets begränsningar och kostnader.

Jag tror att många kommer att känna sig lurade på hur bra lönsamheten skulle bli.

Vi får se hur det blir framöver.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.