338 304 läst · 4 928 svar
338k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Hej lilytwiglilytwig skrev:
Jag menar inte att vi är på väg mot en katastrof.
Utan rimligen så kommer svenska kraftnät och andra involverade i den svenska elmarknaden att agera för att undvika negativa elpriser och dess konsekvenser i form av ”extremt höga obalanskostnader”.
Hur detta skall gå till det får vi se, men det är naivt att tänka sig att solcellsproduktionen (som denna tråd handlar om) inte skulle få uppleva att man begränsade intresset att fortsätta att producera solcellsel när elpriset är negativt.
Och det vill du lösa med att plocka bort vind och solel?pacman42 skrev:
Det är såklart svårt att flytta förbrukning till de dagar det är god tillgång på el, liksom att lagra. Men det går.
Batterier, vätgas och pumpkraft funkar fint när elpriset är lågt, och ännu bättre när det är negativt. Med bättre laddinfrastruktur kan fler ladda när priset är lågt.
Det finns mycket att göra, men vi kan inte ta bort elkraft som vi behöver.
Haha, största elbehovet är typ nov-feb. Hur skall du få ur något användbart ur dina solpaneler då? 😂lilytwig skrev:Och det vill du lösa med att plocka bort vind och solel?
Det är såklart svårt att flytta förbrukning till de dagar det är god tillgång på el, liksom att lagra. Men det går.
Batterier, vätgas och pumpkraft funkar fint när elpriset är lågt, och ännu bättre när det är negativt. Med bättre laddinfrastruktur kan fler ladda när priset är lågt.
Det finns mycket att göra, men vi kan inte ta bort elkraft som vi behöver.
Det är såklart mindre då. Jag fick bara ut 500 kWh under den perioden, men det är ändå ett tillskott.Nissens skrev:
När produktionen från fossila källor och kärnkraft blivit noll, och det fortfarande skulle vara överskott, då stänger jag ner min solelsproduktion.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Det kanske de hade, om de hade funnits. Men de gör de inte. Och kommer inte heller att göra, i någon avsevärd omfattning inom överskådlig tid. (Ja, med en liten brasklapp för batterier då. Men även där så avskräcker kostnaden.)lilytwig skrev:
Och det är möjligt att kunderna iaf de som tänker kortsiktigt, gillar negativa priser. Men producenterna gör det inte. Och då får vi en marknad som havererar av rent ekonomiska skäl.
Det kommer att komma om priserna fortsatt är låga. Men det är nog så att man inte tror att det är bestående.lars_stefan_axelsson skrev:Det kanske de hade, om de hade funnits. Men de gör de inte. Och kommer inte heller att göra, i någon avsevärd omfattning inom överskådlig tid. (Ja, med en liten brasklapp för batterier då. Men även där så avskräcker kostnaden.)
Och det är möjligt att kunderna iaf de som tänker kortsiktigt, gillar negativa priser. Men producenterna gör det inte. Och då får vi en marknad som havererar av rent ekonomiska skäl.
Ingen tvingar någon att sälja till ett dåligt pris. Det går att dra ner, eller stänga av. Men det lönar sig inte att agera drastiskt på något som händer under några enstaka timmar per år. Man kompenserar sig senare. Det är snittet som betyder något.