340 554 läst · 4 928 svar
341k läst
4,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Du har trott väldigt mycket om 60-öringen i typ 4 år nu och än så länge har du inte direkt rosat marknaden med dina precisa analyser.pacman42 skrev:
Vad bra, imorgon kostar elen 168 öre, då tänkte jag sälja lite solel….Nissens skrev:
Kärnkraft är en utmärkt energikälla. Googla SMR så ser du vad som sannolikt dödar solpanelsmarknaden för gott. 😊lilytwig skrev:
Självklart är solpanelerna meningslösa typ 4 månader om året i Sverige, det blir värre ju längre norrut i landet man bor. Kommer dessutom ett högtryck in på vintern så blir det kallt samtidigt som även vinden försvinner… återstår vatten- och kärnkraft.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 658 inlägg
Ja, precis. Man får vara glad för det lilla. 😆 Det är ju tur att det gått så fruktansvärt bra hittills och ramlat in bra pengar på solcellerna så att dom är återbetalade när Pacman42 får tjatat sönder politikerna att göra om systemet med 60-öringen.Nissens skrev:
Jaha, jag tjänade in mer än en solpanelinstallation på börsen bara sedan i höstas. 😊F fsn skrev:
Tur man inte lade pengarna i paneler. 😊
Ingen vet väl hur det blir med 60-öringen annat än att den inte varar för evigt. 😊
Det enda positiva med kärnkraft, om man är krass, är det låga fossila avtrycket, om man inte tror att det betyder något eller inte bryr sig så försvinner det argumentet.Nissens skrev:Kärnkraft är en utmärkt energikälla. Googla SMR så ser du vad som sannolikt dödar solpanelsmarknaden för gott. 😊
Självklart är solpanelerna meningslösa typ 4 månader om året i Sverige, det blir värre ju längre norrut i landet man bor. Kommer dessutom ett högtryck in på vintern så blir det kallt samtidigt som även vinden försvinner… återstår vatten- och kärnkraft.
Jag har haft åsikter om 60-öringen i ungefär ett år, dvs ungefär lika länge som denna tråden har funnits. Och det jag tror är att den kommer att fasas ut på olika sätt över en ganska lång tid. ag har ingen aning om hur, men jag skulle tro att två rätt sannolika gissningar är att:F fsn skrev:
1) den inte kommer att höjas så att den matchar skattehöjningar och överföringshöjningar (detta verkar också stämma)
2) den kommer att begränsas så att man inte uppmuntras att mata in mer el i nätet när priset går mot noll eller därunder.
Därutöver kan man också spekulera i om den kommer att sänkas, detta beror nog på vilka som sitter i förarsätet efter nästa val. Man kan också spekulera i att detta kan ske pga den solpanelsutbyggnad som kommer när det blir fört blir lag på paneler i nybyggen och sedan också vid större renoveringar (om förutsättningarna så tillåter, hur nu detta skall tolkas). Med den utbyggnaden så riskerar bidragen att dra iväg en del nämligen. Men då kan man fundera på om det minskade värdet av en behållen 60-öring över tid räcker för att kompensera. Det har jag inte räknat på (och tänker inte räkna på det heller).
Tro kan man ju alltid göra, se hur det gick med elbilssubventionen. Ingen utfasning att tala om där inte…pacman42 skrev:Jag har haft åsikter om 60-öringen i ungefär ett år, dvs ungefär lika länge som denna tråden har funnits. Och det jag tror är att den kommer att fasas ut på olika sätt över en ganska lång tid. ag har ingen aning om hur, men jag skulle tro att två rätt sannolika gissningar är att:
1) den inte kommer att höjas så att den matchar skattehöjningar och överföringshöjningar (detta verkar också stämma)
2) den kommer att begränsas så att man inte uppmuntras att mata in mer el i nätet när priset går mot noll eller därunder.
Därutöver kan man också spekulera i om den kommer att sänkas, detta beror nog på vilka som sitter i förarsätet efter nästa val. Man kan också spekulera i att detta kan ske pga den solpanelsutbyggnad som kommer när det blir fört blir lag på paneler i nybyggen och sedan också vid större renoveringar (om förutsättningarna så tillåter, hur nu detta skall tolkas). Med den utbyggnaden så riskerar bidragen att dra iväg en del nämligen. Men då kan man fundera på om det minskade värdet av en behållen 60-öring över tid räcker för att kompensera. Det har jag inte räknat på (och tänker inte räkna på det heller).