lilytwig lilytwig skrev:
OK, här är inlägget i original
Va??? Vad har fsn:s inlägg med djacs företagande (eller snarare avsaknad av detta) att göra?

Nej förresten. Vi glömmer det. Det blir nog enklast för alla inblandade. ;)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F
lilytwig lilytwig skrev:
OK, här är inlägget i original
Öhh, vad är i original? Enligt mig är du det enda originalet här faktiskt. Är det inte bättre att pudla och erkänna att du vare sig läste eller förstod?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Hej

Idag berättar Sveriges radio om ”Försvarsmakten: Därför stoppas solcellsbyggen på Gotland”
https://sverigesradio.se/artikel/forsvarsmakten-darfor-stoppas-solcellsbyggen-pa-gotland

Vi har ett ökande bekymmer att den teknik vi vill använda samtidigt kan störa annan teknik. Ibland stör tekniken som vi köper oss själva, andra gånger stör vi andra.

När det t.ex. handlar om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och Elektromagnetisk interferens (EMI) så är det dessutom för många av oss inte så enkelt att förklara, eller ens begripa vad det egentligen handlar om.

När det gäller försvaret är det dessutom ytterst olämpligt att berätta om vad orsakerna handlar om. Det bästa är då, att inte säga något om vad det handlar om. Tyvärr är det inte trevligt för den som det drabbar.

Regelverket om EMC/EMI har tillkommit just för att undvika att elutrustning stör annan utrustning. Enskilda apparater prövas av tillverkaren i speciella provrum i enlighet med gällande apparatnormer. Med det innebär inte att man har säkerställt att en färdig anläggning (som sätts ihop på plats av mängder av olika delar) inte stör andra.

När det t.ex. gäller solceller så kan visserligen de enskilda delarna i en solcellsanläggning prövas, men hur en sådan anläggning stör beror t.ex. även på hur de olika delarna sätts ihop och placeras samt hur ledningsdragningen görs. Störningar kan annars både utbredas både i elsystemet och i luften runt en solcellsanläggning.

Ur EMC/EMI-synpunkt är det en nackdel om den som väljer de ingående delarna och sätter ihop anläggningen inte har bra kunskaper om EMC/EMI.

Dessutom kan det finnas platser där det är olämpligt att placera störande kraftelektronik
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Idag berättar Sveriges radio om ”Försvarsmakten: Därför stoppas solcellsbyggen på Gotland”
[länk]

Vi har ett ökande bekymmer att den teknik vi vill använda samtidigt kan störa annan teknik. Ibland stör tekniken som vi köper oss själva, andra gånger stör vi andra.

När det t.ex. handlar om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och Elektromagnetisk interferens (EMI) så är det dessutom för många av oss inte så enkelt att förklara, eller ens begripa vad det egentligen handlar om.

När det gäller försvaret är det dessutom ytterst olämpligt att berätta om vad orsakerna handlar om. Det bästa är då, att inte säga något om vad det handlar om. Tyvärr är det inte trevligt för den som det drabbar.

Regelverket om EMC/EMI har tillkommit just för att undvika att elutrustning stör annan utrustning. Enskilda apparater prövas av tillverkaren i speciella provrum i enlighet med gällande apparatnormer. Med det innebär inte att man har säkerställt att en färdig anläggning (som sätts ihop på plats av mängder av olika delar) inte stör andra.

När det t.ex. gäller solceller så kan visserligen de enskilda delarna i en solcellsanläggning prövas, men hur en sådan anläggning stör beror t.ex. även på hur de olika delarna sätts ihop och placeras samt hur ledningsdragningen görs. Störningar kan annars både utbredas både i elsystemet och i luften runt en solcellsanläggning.

Ur EMC/EMI-synpunkt är det en nackdel om den som väljer de ingående delarna och sätter ihop anläggningen inte har bra kunskaper om EMC/EMI.

Dessutom kan det finnas platser där det är olämpligt att placera störande kraftelektronik
Det handlar framförallt om odugliga installatörer som inte vet hur kablarna måste dras och bygger på så sätt en sorts antenn som mycket riktigt stör ut allt möjligt.
 
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Idag berättar Sveriges radio om ”Försvarsmakten: Därför stoppas solcellsbyggen på Gotland”
[länk]

Vi har ett ökande bekymmer att den teknik vi vill använda samtidigt kan störa annan teknik. Ibland stör tekniken som vi köper oss själva, andra gånger stör vi andra.

När det t.ex. handlar om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och Elektromagnetisk interferens (EMI) så är det dessutom för många av oss inte så enkelt att förklara, eller ens begripa vad det egentligen handlar om.

När det gäller försvaret är det dessutom ytterst olämpligt att berätta om vad orsakerna handlar om. Det bästa är då, att inte säga något om vad det handlar om. Tyvärr är det inte trevligt för den som det drabbar.

Regelverket om EMC/EMI har tillkommit just för att undvika att elutrustning stör annan utrustning. Enskilda apparater prövas av tillverkaren i speciella provrum i enlighet med gällande apparatnormer. Med det innebär inte att man har säkerställt att en färdig anläggning (som sätts ihop på plats av mängder av olika delar) inte stör andra.

När det t.ex. gäller solceller så kan visserligen de enskilda delarna i en solcellsanläggning prövas, men hur en sådan anläggning stör beror t.ex. även på hur de olika delarna sätts ihop och placeras samt hur ledningsdragningen görs. Störningar kan annars både utbredas både i elsystemet och i luften runt en solcellsanläggning.

Ur EMC/EMI-synpunkt är det en nackdel om den som väljer de ingående delarna och sätter ihop anläggningen inte har bra kunskaper om EMC/EMI.

Dessutom kan det finnas platser där det är olämpligt att placera störande kraftelektronik
Precis. Dock inte rätt tråd men precis så är det ju. Speciellt det där med enskilt testade moduler som kan sättas ihop till det mest fantastiska system av den ena diversearbetaren odugligare än den andra borde vara en väckarklocka.
 
F fsn skrev:
Precis. Dock inte rätt tråd men precis så är det ju. Speciellt det där med enskilt testade moduler som kan sättas ihop till det mest fantastiska system av den ena diversearbetaren odugligare än den andra borde vara en väckarklocka.
Hej

Mitt inlägg får gärna flyttas till en lämpligare tråd 🙂
 
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Idag berättar Sveriges radio om ”Försvarsmakten: Därför stoppas solcellsbyggen på Gotland”
[länk]

Vi har ett ökande bekymmer att den teknik vi vill använda samtidigt kan störa annan teknik. Ibland stör tekniken som vi köper oss själva, andra gånger stör vi andra.

När det t.ex. handlar om elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och Elektromagnetisk interferens (EMI) så är det dessutom för många av oss inte så enkelt att förklara, eller ens begripa vad det egentligen handlar om.

När det gäller försvaret är det dessutom ytterst olämpligt att berätta om vad orsakerna handlar om. Det bästa är då, att inte säga något om vad det handlar om. Tyvärr är det inte trevligt för den som det drabbar.

Regelverket om EMC/EMI har tillkommit just för att undvika att elutrustning stör annan utrustning. Enskilda apparater prövas av tillverkaren i speciella provrum i enlighet med gällande apparatnormer. Med det innebär inte att man har säkerställt att en färdig anläggning (som sätts ihop på plats av mängder av olika delar) inte stör andra.

När det t.ex. gäller solceller så kan visserligen de enskilda delarna i en solcellsanläggning prövas, men hur en sådan anläggning stör beror t.ex. även på hur de olika delarna sätts ihop och placeras samt hur ledningsdragningen görs. Störningar kan annars både utbredas både i elsystemet och i luften runt en solcellsanläggning.

Ur EMC/EMI-synpunkt är det en nackdel om den som väljer de ingående delarna och sätter ihop anläggningen inte har bra kunskaper om EMC/EMI.

Dessutom kan det finnas platser där det är olämpligt att placera störande kraftelektronik
Detsamma gäller sydvästra hörnet, Skanör/Falsterbo, säkert fler områden än så.
 
Jag har solceller för att sprida riskerna i hushållsekonomin. Jag hade 200k liggande som jag hade kunnat använda till några olika saker såsom köpt aktier, fonder, amorterat lån, köpt kryptovaluta etc. Jag har redan pengar i fonder, aktier och på sparkonto så solcellerna blev helt enkelt ytterligare en korg att lägga äggen i. Helt enkelt ett sätt att sprida riskerna och sova lite bättre om natten. Jag hade säkert kunna få bättre avkastning på börsen men där har jag redan en massa pengar placerade, ser det helt enkelt som ett sätt att minska riskerna i hushållets samlade ekonomi.
 
  • Gilla
Mickebus och 5 till
  • Laddar…
A annanders skrev:
Jag har solceller för att sprida riskerna i hushållsekonomin. Jag hade 200k liggande som jag hade kunnat använda till några olika saker såsom köpt aktier, fonder, amorterat lån, köpt kryptovaluta etc. Jag har redan pengar i fonder, aktier och på sparkonto så solcellerna blev helt enkelt ytterligare en korg att lägga äggen i. Helt enkelt ett sätt att sprida riskerna och sova lite bättre om natten. Jag hade säkert kunna få bättre avkastning på börsen men där har jag redan en massa pengar placerade, ser det helt enkelt som ett sätt att minska riskerna i hushållets samlade ekonomi.
Det är den starkaste anledningen till att installera solceller enligt mig :)
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
det jag gärna skulle vilja ha klarhet i är vad kostnaden för att montera ned samt återmontera hela anläggningen skulle gå loss på? Att det blir något fel på taket som måste fixas är absolut inget ovanligt och en risk man behöver ha med i kalkylen.
Vi väntade med att installera solcellerna tills vi hade bytt tak eftersom vi visste att taket var gammalt. Det hade nog hållt några år till men efter 42 år tyckte vi att det kunde vara dags. Det hade sandat ganska mycket efter senaste sopningen av hängrännorna för tre år sedan.

Varför skulle man behöva montera ned hela anläggningen för att man får fel på taket? Det är ju knappast hela taket som får ett hål?
Vi har solceller på fyra olika tak på vårt hus, endast norrsidan saknar celler. Om vi får ett hål på norrsidan måste vi inte göra något med solcellerna. Får vi hål under någon av solcellerna antar jag att man monterar ned så mycket som behövs för att laga det, men förhoppningsvis inte hela den sidan.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
https://globalsolaratlas.info/

Om det är någon som inte räknat själva på solcellsanläggningens effektivitet så är detta ett bra verktyg. Lita inte på leverantörernas siffror.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Om det är någon som inte räknat själva på solcellsanläggningens effektivitet så är detta ett bra verktyg. Lita inte på leverantörernas siffror.
Många tillverkare av växelriktare har beräknings och dimensioneringsprogram. Men det är inte hur mycket kräm man kommer att få ur sina solceller, inte heller när på året det kommer att ske som är problemet. Det kan man få väldigt bra siffror på med kanske +/-10% marginal på året och säkert halverat till under +/-5% över en 5-års period. Dessa siffror stämmer generellt rätt bra från leverantörerna med. Det man skall förstå är att om en leverantör lovar 12000kWh/år och en annan leverantör lovar 14000kWh/år med samma installerade effekt och samma storlek på växelriktare så är inte den leverantören som säger 14000kWh per automatik bättre.

Det som leverantörerna i bästa fall gör är att dom lämnar en kalkyl på ett genomsnitt på 2 eller 3 år och då tar dom alltid med 2022 som var ett år vi förhoppningsvis (och rimligtvis) inte ser igen och det gäller alltså att ifrågasätta hur mycket man får betalt per kWh i genomsnitt över året. Jag har trott att 2023 skulle vara nåt mellan 2021 och 2022, det ser mer ut att bli 2021 än 2022 om man säger så Och alltså under 100 öre/kWh i genomsnitt, troligtvis med rätt stor marginal (SE3). En leverantör som idag har en kalkyl på 125 öre/kWh som jag såg från en bekant förra veckan är snudd på kriminell.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
A annanders skrev:
Jag har solceller för att sprida riskerna i hushållsekonomin. Jag hade 200k liggande som jag hade kunnat använda till några olika saker såsom köpt aktier, fonder, amorterat lån, köpt kryptovaluta etc. Jag har redan pengar i fonder, aktier och på sparkonto så solcellerna blev helt enkelt ytterligare en korg att lägga äggen i. Helt enkelt ett sätt att sprida riskerna och sova lite bättre om natten. Jag hade säkert kunna få bättre avkastning på börsen men där har jag redan en massa pengar placerade, ser det helt enkelt som ett sätt att minska riskerna i hushållets samlade ekonomi.
Är det inte bättre att amortera än att lägga det på solceller? Solceller verkar ju rätt osäkert då en stor del av besparingen ligger i 60öringen.
Har en kamrat som lånade upp på huset för att köpa solceller när räntorna var låga 😂

Nu har de knappt råd med huset när räntorna gått upp. Han skäms rätt mycket över det beslutet och är deprimerad.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Men även om han lånade till en större anläggning då, så blir det ju inte ens 500kr i månaden med dagens räntor. Solcellerna borde ju då ha potential att skapa ett positivt kassaflöde även denna sommar med låga priser.
 
A Anderscurl skrev:
Men även om han lånade till en större anläggning då, så blir det ju inte ens 500kr i månaden med dagens räntor. Solcellerna borde ju då ha potential att skapa ett positivt kassaflöde även denna sommar med låga priser.
Amorteringarna på lånet då?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.