Problem med ECL 110 + Danfoss VM 2 + AMV(E) 10 – Shuntmotorn fastnar i öppet läge tills den får signal att öppna igen?
Hej!
Jag har problem med mitt fjärrvärmesystem och undrar om någon annan varit med om liknande — och kanske hittat en lösning?
Jag har:
Problemet:
Shuntmotorn fastnar nästan varje dag i ett visst öppet läge (oftast ca 25 % öppet). Regulatorn ger signal om att reglera ner (stänga), vilket visas i displayen — men inget händer. Motorn rör sig inte alls.
MEN — så fort regulatorn vid ett senare tillfälle vill reglera upp (öppna), så börjar motorn fungera igen. Då kan den både öppna och stänga utan problem – tills den fastnar igen i ett senare skede.
Motorn kan även fås att börja reglera igen genom att ge den en liten "kick" som synes i videon jag bifogar.
Jag har även testat att köra motorn manuellt via ECL110:
Installationen är gjord av mycket duktig och trevlig VVS-firma. De har redan bytt både motor (AMV10) och shuntventil (VM2) vid två olika tillfällen på garanti — men problemet kvarstår exakt som innan.
Jag har också gått igenom och testat alla tänkbara inställningar och reglerparametrar i ECL110 (proportionalband, I-tider, Neutralzon, min. gångtid, fördröjningar, kurvlutning, knäckpunkt osv). Jag är själv van vid att arbeta med liknande regulatorer i mitt yrke (kemiinstrument med PID-reglering), så jag vågar säga att jag ganska säkert kan utesluta att problemet beror på fel inställningar.
En sak jag funderat över är att problemet verkade försvinna en längre tid efter ett av motorbyte, och även efter ventilbyte — men vid närmare eftertanke tror jag det bara berodde på att det var annan väderlek då, och att shunten ofta fick signal att öppna vilket "självläkte" problemet.
Bifogar Video som visar exakt hur problemet beter sig
Min fråga:
Har någon annan med Orion 2, Danfoss VM 2, AMV(E)10 och ECL110 applikation 130 upplevt samma problem?
Kan det vara en mjukvarubugg i ECL110? Eller något annat fenomen som gör att styrningen "tappar bort sig" i vissa lägen?
Alla tankar, erfarenheter och förslag är mycket välkomna! Mvh Johan
Hej!
Jag har problem med mitt fjärrvärmesystem och undrar om någon annan varit med om liknande — och kanske hittat en lösning?
Jag har:
- Villacentral: Törnlinds Orion 2 (2022)
- Shuntventil: Danfoss VM 2
- Shuntmotor: Danfoss AMV(E) 10
- Reglercentral: Danfoss ECL Comfort 110
Problemet:
Shuntmotorn fastnar nästan varje dag i ett visst öppet läge (oftast ca 25 % öppet). Regulatorn ger signal om att reglera ner (stänga), vilket visas i displayen — men inget händer. Motorn rör sig inte alls.
MEN — så fort regulatorn vid ett senare tillfälle vill reglera upp (öppna), så börjar motorn fungera igen. Då kan den både öppna och stänga utan problem – tills den fastnar igen i ett senare skede.
Motorn kan även fås att börja reglera igen genom att ge den en liten "kick" som synes i videon jag bifogar.
Jag har även testat att köra motorn manuellt via ECL110:
- Väljer jag "Stäng" händer ingenting.
- Väljer jag "Öppna" — då vaknar den till liv och fungerar igen.
Installationen är gjord av mycket duktig och trevlig VVS-firma. De har redan bytt både motor (AMV10) och shuntventil (VM2) vid två olika tillfällen på garanti — men problemet kvarstår exakt som innan.
Jag har också gått igenom och testat alla tänkbara inställningar och reglerparametrar i ECL110 (proportionalband, I-tider, Neutralzon, min. gångtid, fördröjningar, kurvlutning, knäckpunkt osv). Jag är själv van vid att arbeta med liknande regulatorer i mitt yrke (kemiinstrument med PID-reglering), så jag vågar säga att jag ganska säkert kan utesluta att problemet beror på fel inställningar.
En sak jag funderat över är att problemet verkade försvinna en längre tid efter ett av motorbyte, och även efter ventilbyte — men vid närmare eftertanke tror jag det bara berodde på att det var annan väderlek då, och att shunten ofta fick signal att öppna vilket "självläkte" problemet.
Bifogar Video som visar exakt hur problemet beter sig
Min fråga:
Har någon annan med Orion 2, Danfoss VM 2, AMV(E)10 och ECL110 applikation 130 upplevt samma problem?
Kan det vara en mjukvarubugg i ECL110? Eller något annat fenomen som gör att styrningen "tappar bort sig" i vissa lägen?
Alla tankar, erfarenheter och förslag är mycket välkomna! Mvh Johan
Vilka inställningar har du på ECL110, främst 6186 & 7024?
Sitter AMVn fast på ventilen, räcker egentligen att dra fast den "hårt" med bara fingrarna.
Vredet på AMVn bör/ska stanna ungefär vid symbolen för stängd ventil, din går egentligen "för långt".
Att AMVn stannar vid ca 20% öppen (ca 90⁰) kan bero på att ventilen/ventilspindeln fastnar och att momentutlösaren stoppar motorn. När du sedan vrider vredet för hand så "hoppar" ventilspindeln förbi stoppet och motorn fortsätter att gå.
Prova att ta bort AMVn och motionera ventilen/ventilspindeln genom att trycka på ventilspindeln/stiftet många gånger.
Du kan tillfälligt strypa/stänga av fjv-flödet med ventilen på inkommande/returen.
Vi har också fjv med ECL110, AMV 10.
Våra inställningar har du här,
https://www.byggahus.se/forum/threa...-eller-kan-jag-klippa-den.538366/post-6066139
Sitter AMVn fast på ventilen, räcker egentligen att dra fast den "hårt" med bara fingrarna.
Vredet på AMVn bör/ska stanna ungefär vid symbolen för stängd ventil, din går egentligen "för långt".
Att AMVn stannar vid ca 20% öppen (ca 90⁰) kan bero på att ventilen/ventilspindeln fastnar och att momentutlösaren stoppar motorn. När du sedan vrider vredet för hand så "hoppar" ventilspindeln förbi stoppet och motorn fortsätter att gå.
Prova att ta bort AMVn och motionera ventilen/ventilspindeln genom att trycka på ventilspindeln/stiftet många gånger.
Du kan tillfälligt strypa/stänga av fjv-flödet med ventilen på inkommande/returen.
Vi har också fjv med ECL110, AMV 10.
Våra inställningar har du här,
https://www.byggahus.se/forum/threa...-eller-kan-jag-klippa-den.538366/post-6066139
6186 Tid motor: 130s, tidtagen till 127s, Men den borde vara 90 enligt beräkning på specarna, men jag har också sett 120s angivet på något ställe.Demmpa skrev:
Vilka inställningar har du på ECL110, främst 6186 & 7024?
Sitter AMVn fast på ventilen, räcker egentligen att dra fast den "hårt" med bara fingrarna.
Vredet på AMVn bör/ska stanna ungefär vid symbolen för stängd ventil, din går egentligen "för långt".
Att AMVn stannar vid ca 20% öppen (ca 90⁰) kan bero på att ventilen/ventilspindeln fastnar och att momentutlösaren stoppar motorn. När du sedan vrider vredet för hand så "hoppar" ventilspindeln förbi stoppet och motorn fortsätter att gå.
Prova att ta bort AMVn och motionera ventilen/ventilspindeln genom att trycka på ventilspindeln/stiftet många gånger.
Du kan tillfälligt strypa/stänga av fjv-flödet med ventilen på inkommande/returen.
Vi har också fjv med ECL110, AMV 10.
Våra inställningar har du här,
[länk]
7024 är satt till Gear.
AMVn siter bra på ventilen... Men din fråga inspirerar mig att ta loss den, köra den manuellt till fullt öppen och sedan sätta tillbaka den, dra fast den "lagom" och fortsätt att testa. 🤔
Jo, jag håller med om resonemanget med momentutlösaren, därav testet med att "kicka" den med lite vridhjälp. Det är nog ett av de hetaste spåren... OM det är så, så har Danfoss ett problem när en motor avpassad för ventilen inte orkar.... 😠
Både ventil och motor har ju blivit bytta mot sprillans nya (på garantin) utan resultat... Men det skadar ju inte att känna på den igen. Jag gjorde det när de bytte senast, så jag vet hur en fabriksny känns 🙃
Tack för dina tips och råd! 🙏
Vad står det på typskylten på AMVn?
Här är typskylten på våran,
5 mm * 14 s/mm = 70
Jag ser att jag glömt ändra gångtiden till rätt värde, 35 s är fabriksinställningen.
Att ha fel åt det hållet är inte så farligt, det är bara att det kan bli större svängningar på framledningstemperaturen än nödvändigt samt att den får jobba oftare.
300 N är stängningskraften som motorn klarar, om ventilen kräver mer så kommer inte ventilen att orka stänga.
När jag läser produktbladet för AMV10 så är det 5 mm & 14 s/mm samt 300 N.
Kollar man produktbladet för VS2 så har alla ventiler med DN15 och DN25 en slaglängd på 5 mm.
Kollade på vår ventil, det är en VS2, stiftet i packboxen till ventilen går och trycka ner lätt med tummen (behöver bara något med större yta mellan stiftet och tummen). Vår ventil är 21 år, medan motorn är ca 13 år (bytte från 230V ECL100M till 24V ECL110 därav byte av AMV10 från 230V till 24V).
Här är typskylten på våran,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5 mm * 14 s/mm = 70
Jag ser att jag glömt ändra gångtiden till rätt värde, 35 s är fabriksinställningen.
Att ha fel åt det hållet är inte så farligt, det är bara att det kan bli större svängningar på framledningstemperaturen än nödvändigt samt att den får jobba oftare.
300 N är stängningskraften som motorn klarar, om ventilen kräver mer så kommer inte ventilen att orka stänga.
När jag läser produktbladet för AMV10 så är det 5 mm & 14 s/mm samt 300 N.
Kollar man produktbladet för VS2 så har alla ventiler med DN15 och DN25 en slaglängd på 5 mm.
Kollade på vår ventil, det är en VS2, stiftet i packboxen till ventilen går och trycka ner lätt med tummen (behöver bara något med större yta mellan stiftet och tummen). Vår ventil är 21 år, medan motorn är ca 13 år (bytte från 230V ECL100M till 24V ECL110 därav byte av AMV10 från 230V till 24V).
Hej!Demmpa skrev:
Vad står det på typskylten på AMVn?
Här är typskylten på våran,
[bild]
5 mm * 14 s/mm = 70
Jag ser att jag glömt ändra gångtiden till rätt värde, 35 s är fabriksinställningen.
Att ha fel åt det hållet är inte så farligt, det är bara att det kan bli större svängningar på framledningstemperaturen än nödvändigt samt att den får jobba oftare.
300 N är stängningskraften som motorn klarar, om ventilen kräver mer så kommer inte ventilen att orka stänga.
När jag läser produktbladet för AMV10 så är det 5 mm & 14 s/mm samt 300 N.
Kollar man produktbladet för VS2 så har alla ventiler med DN15 och DN25 en slaglängd på 5 mm.
Kollade på vår ventil, det är en VS2, stiftet i packboxen till ventilen går och trycka ner lätt med tummen (behöver bara något med större yta mellan stiftet och tummen). Vår ventil är 21 år, medan motorn är ca 13 år (bytte från 230V ECL100M till 24V ECL110 därav byte av AMV10 från 230V till 24V).
Tack för input!
Motorn (AMV(E) 10) går fint när den är lossad — inga konstigheter i rörelse eller ljud från den. Jag har också dubbelkollat typskylten och det är rätt motor med 5 mm slaglängd och hastighet 14 s/mm, så gångtiden 70 s verkar korrekt, teoretiskt. Men! Om man mäter tiden motorn tar mellan ändlägena så är det 127s för min i alla fall.
MEN — jag märkte att VM2-ventilen kanske kärvar lite just i det område där motorn tenderar att "fastna". När jag lossade motorn och kände på ventilen manuellt med ratten så kändes den lite trög (skrapig) i ett visst läge där. Jag har nu motionerat ventilen fram och tillbaka manuellt ett antal gånger för att se om det kan göra någon skillnad.
Återstår att se om problemet dyker upp igen — men detta skulle ju kunna förklara symptomen, att motorn orkar öppna men att det behövs mer kraft för att börja stänga om ventilen kärvar lite där.
Bifogar bild på typskylten också! Och lite bonusmaterial 😀
Fartfantomen skrev:
Hej!
Tack för input!
Motorn (AMV(E) 10) går fint när den är lossad — inga konstigheter i rörelse eller ljud från den. Jag har också dubbelkollat typskylten och det är rätt motor med 5 mm slaglängd och hastighet 14 s/mm, så gångtiden 70 s verkar korrekt, teoretiskt. Men! Om man mäter tiden motorn tar mellan ändlägena så är det 127s för min i alla fall.
MEN — jag märkte att VM2-ventilen kanske kärvar lite just i det område där motorn tenderar att "fastna". När jag lossade motorn och kände på ventilen manuellt med ratten så kändes den lite trög (skrapig) i ett visst läge där. Jag har nu motionerat ventilen fram och tillbaka manuellt ett antal gånger för att se om det kan göra någon skillnad.
Återstår att se om problemet dyker upp igen — men detta skulle ju kunna förklara symptomen, att motorn orkar öppna men att det behövs mer kraft för att börja stänga om ventilen kärvar lite där.
Bifogar bild på typskylten också! Och lite bonusmaterial 😀
Här ska ni få se något annat riktigt intressant!Demmpa skrev:
Vad står det på typskylten på AMVn?
Här är typskylten på våran,
[bild]
5 mm * 14 s/mm = 70
Jag ser att jag glömt ändra gångtiden till rätt värde, 35 s är fabriksinställningen.
Att ha fel åt det hållet är inte så farligt, det är bara att det kan bli större svängningar på framledningstemperaturen än nödvändigt samt att den får jobba oftare.
300 N är stängningskraften som motorn klarar, om ventilen kräver mer så kommer inte ventilen att orka stänga.
När jag läser produktbladet för AMV10 så är det 5 mm & 14 s/mm samt 300 N.
Kollar man produktbladet för VS2 så har alla ventiler med DN15 och DN25 en slaglängd på 5 mm.
Kollade på vår ventil, det är en VS2, stiftet i packboxen till ventilen går och trycka ner lätt med tummen (behöver bara något med större yta mellan stiftet och tummen). Vår ventil är 21 år, medan motorn är ca 13 år (bytte från 230V ECL100M till 24V ECL110 därav byte av AMV10 från 230V till 24V).
Kolla videon!
1. Motorn fastnar som vanligt på c:a 25% öppen
2. "Kickar" igång den - Och den går till det den tycker är stängd!
3. Då är det fortfarande flöde; 24 l/h, vilket motsvarar 1 kW även när pumpen är avstängd, eftersom mitt hus är byggt '31 då pannsystem levererade värme med självcirkulation, utan pump så länge det finns ett Delta-T, och om då fjv flödar på andra sidan i plattväxlaren så blir det så.
4. Ventilen är alltså inte helt stängd i nolläget heller som synes.
Allt detta tyder på att ett eler flera av dessa påståenden är korrekta:
1. Motorn är för svag
2. fjäderkraften (F=kx+l) blir för stor för motorn eller en eventuell momentutlösare (vet ej om det finns en sådan i AMV10) vid 25% öppen ( 0=75% stängd) eftersom kraften ökar med F=kx+l, så blir den större och större ju mer fjädern trycks ihop.
går det att lägga in en bricka mellan ventil och ventilmotor om slaglängden inte räcker?
Min AMV 10 rör sig bara från 10 (fullt öppen) till 2 (stängd), om man ser den som en klocka.
Min AMV 10 rör sig bara från 10 (fullt öppen) till 2 (stängd), om man ser den som en klocka.
Det är ju inte bra om den inte stänger helt, då riskerar du att komforten blir dålig och att du betalar för värme du inte behöver/vill ha...B Bloomington skrev:
Klicka här för att svara