Ang batterier får offgrid-hus så skulle jag personligen satsa på en lösning med bly-batterier a bil/lastbils batterier.
Anledning till detta är att de är enkla, och billiga och tål den typen av belastningar som en off-grid lösning innebär (nu om jag förstått det rätt)
Litium batterier ska inte tömmas för mycket och inte laddas för mycket heller för den delen för att klara så många cykler som möjligt. Dvs de degraderas betydligt fortare än bly batterier om man inte håller sig inom specarna och någon gång behöver ta ut mer än lägsta rekommenderat.
Lika så tål eg Litium batterier inte heller sträng kyla överdrivet bra.
Detta med kylan & permanenta tapp i batterikapacitet har många med elbilar uppe i norr fått erfara.
 
Detta är vår VV beredares förbrukning. En 100liter Jula, Heard Head eller vad de heter. Inköpt i år.
Mobilapp visar elförbrukning över tid för varmvattenberedare med nuvarande och historisk data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men tänk på att leginella bakterier trivs å frodas i 20-45gradigt vatten å jag vet folk som fått byta alla rör i hela systemet för att de fått ett utbrott å blir inte av med det...
Så för att inte få risken av detta om ni planerar på att sätta igång igen hade jag tyckt att de pengarna för den elen är försumbar.
 
U Bell Bell skrev:
Har du några specifika batterier in mind? Jag vet att vi ofta faller på solpaneler med tanke på batterifrågan.
AGM fritidsbatterier skulle jag rekommendera som första batterier om ni inte har tidigare erfarenhet. Lithium är ju påkommande och det börjar finnas lågpristillverkare som nästan säljer till försvarbart pris. Skulle inte köpa lithiumbatterier utan tidigare erfarenhet av batterilagring dock.

Av den här sorten kommer vi antagligen att köpa nästa gång då vi byter ut dom befintliga batterierna som varit med ett tag (eller så blir det lithium).
https://www.aurinkosahko.net/product/321/250ah-aokly-agm-akku-12v

Tyvärr vet jag inte så mycket om batterimarknaden i Sverige då jag inte bor där. Annat än att batterier är väldigt dyra i Sverige, det verkar inte finnas samma marknad för egenproduktion. Har du nära till gränsen så blir det troligtvis billigare att hämta batterier från utlandet.

Batterierna vi har nu är nått billigmärke (Euroglobe). Har fyra st 220Ah batterier som klarar det mesta av hushållet sommartid. Kyl+frys, lampor, elektronik, kaffekokare, mikro, diskmaskin, dammsugare. Diskmaskinen som drar mest brukar köras då solen lyser för att spara på batterierna.
 
  • Älska
Uppland Sörensson
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Detta är vår VV beredares förbrukning. En 100liter Jula, Heard Head eller vad de heter. Inköpt i år.
[bild]

Men tänk på att leginella bakterier trivs å frodas i 20-45gradigt vatten å jag vet folk som fått byta alla rör i hela systemet för att de fått ett utbrott å blir inte av med det...
Så för att inte få risken av detta om ni planerar på att sätta igång igen hade jag tyckt att de pengarna för den elen är försumbar.
Det är därför de bör kolla upp detta med hur blandaren beter sig.
Och om de inte ska använda VVB under en längre period , stänga av VVB och sen direkt använda upp varmvattnet så att då man tar varmvatten är det under 20C på tappställena.
 
K
Hur har det gått? Vi har en modern VVB som enligt spec. ska läcka <100 W. I verkligheten drar den betydligt mer.. Tror dock inte att de ljuger i instruktionen, däremot går det ju en massa rör ut och in på toppen, dessa är rejält varma så där är det nog betydande förluster.. Har börjat att lite halvhjärtat klä in vissa rör i isolering, men ändå försvinner minst 4-5 kWh till ingen nytta.
 
K Kallebo skrev:
...ändå försvinner minst 4-5 kWh till ingen nytta.
Om du har den inomhus så är det i alla fall lite nytta..
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Du är även 100% säker på att ingen annan i familjen använder el i smyg? Har varit med om otaliga tillfällen
tensiden tensiden skrev:
en annan part i familjen som smygduschar i två timmar varje dag eller kopplar in saker i smyg i källaren osv.
Jobbar du professionellt som terapeut eller liknande, eller har du bara en lite originell bekantskapskrets?.
 
  • Haha
  • Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Har ni eget vatten så kolla pumpen .
 
M MrDizzy skrev:
Köpte en ny fristående Nibe 200L VVB och den drar ca 5kWh om dagen om man inte använder varmvattnet.
Iofs har jag 80C i VVB kan ju spela roll.
Sänk till 58.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Att dra ur vvbn höjer risken för legionella avsevärt bara för info.
De använder ju inte varmvattnet....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har ni eget vatten så kolla pumpen .
U Bell Bell skrev:
vi har kommunalt VA. Inga egna pumpar osv.
K karlmb skrev:
Sänk till 58.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så ni har levt som under 1700-talets tredje hälft i 12 månader men först nu kommit på att om varmvattenberedaren inte används kan det vara en bra idé att stänga av den?
;)
 
a.o.f a.o.f skrev:
En frys där det gått hål på insidan och isoleringen blivit blöt drar otroligt mycket ström. Kan något sådant ha hänt?
En ok frys som står i kallt utrymme kan dessutom dra mera. Den är inte gjord för att arbeta i låga temperaturer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jobbar du professionellt som terapeut eller liknande, eller har du bara en lite originell bekantskapskrets?.
Nej, inte familjen. Har stött på det i mitt yrke då jag under åren arbetat en del med energibolag, fastighetsbolag och andra som just fått frågor kring mätvärdesinsamling och debitering.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Just när det gäller kyla så kan man nyttja is som batteri. T ex en kylbox kopplat till solceller kan när det är soligt frysa is som används över perioder då det inte är soligt.

Allt behöver inte landa i ett klassiskt batteri för att kunna nyttjas vid en senare tidpunkt. Dock så behöver man massor av infrastruktur för att kunna nyttja det smart.
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sänk till 58.
Nope ;)
Det står inga grader på vredet typ en 1/4 varv = min -> max .
Max är 80C ... den får stå där.
Då är jag garanterad att all legionella dör tämligen omgående :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.