57 937 läst · 214 svar
58k läst
214 svar
Varför stämmer inte min elförbrukning
ha! Bra info!MultiMan skrev:
Jag tror att ifall man snittar 30kwh per dag, är kanske inte (exempelvis) 1-2kwh något man investerar i. Däremot om man ligger rätt lågt och dessa hypotetiska 1-2kwh utgör säg 30% av ens förbrukning kanske det blir värt det.
Ni jobbar verkligen hårt för minska er elförbrukning. Är det ur ett ekonomiskt perspektiv? eller är det mer principiellt, typ minska CO2-avtrycket, politiskt...
Kanske be nätägaren kontrollera om mätaren fungerar korrekt?U Bell Bell skrev:Hej allihopa!
Kan någon hjälpa mig med vår elförbrukning som omöjligtvis kan stämma.
Vi bor i Skåne, alltså SE4.
Vi använder ingen värme via el. Har inga VVpumpar osv. Vi värmer bara upp med ved i kaminen. Via kaminen har jag kastruller där vatten värms, vilket jag tvättar med. Den torkas inte via torktumlare utan inomhus.
Vi lagar ALL mat utomhus via grillen som värms via ved. Vi har en varmvattenberederare, som inte används då vi inte använder varmvatten via elen.
Vi använder vanligt kallt vatten från kranen.
Vi har 2st frysar och ett kylskåp.
Vi har ingen tv eller fast internet. Vi har en laptop som används någon timma per vecka, och internet via mobiltelefonen.
Vi har helt släckt i huset, alltså inga lampor på såvida det verkligen behövs. Men dom släcks såfort vi inte använder dom.
Om jag skulle uppskatta antalet timmar per dygn vi använder lampor så är det ca 3 timmar. Alla lampor är LED.
Hur kan vi ha 13kwh per dag..? Det kan inte stämma. Vissa dagar förbrukar vi 7kwh, vissa dagar 20kwh. Igår förbrukade vi 13kwh, när vi knappast använder elen.
Vill någon förklara detta? Jag har kollat vår elmätare med anläggningsID, och den matchar vad som står på fakturan.
Min användning visar peakar som jag inte har haft, jag är 100% på detta.
Har tidigare läst inlägg här om någon som fick sin mätare utbytt och förbrukningen sköt plötsligt i taket istället efter bytet.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Stäng av varmvattenberedaren. Vår lilla på 65l drar lite drygt 1kWh/dygn bara för att vara igång. Har du en större 200-300liters som är vanlig nuförtiden så får du räkna med runt 3kWh/dygn.
Du kan stänga av säkringarna till beredaren (eller skruva ur om du har porslinssäkringar). Det finns inget som kan gå sönder av att göra så.
Skaffa en voltmätare att koppla i uttagen för att mäta olika apparaters förbrukning.
https://www.clasohlson.com/se/Elmätare-för-vägguttag/p/36-8705
En modern frys(box) drar 0,3-1kWh/dygn beroende på storlek. Avfrosta den tillräckligt ofta, isen fungerar som isolering mellan kylslingor och innehållet i boxen och gör att förbrukningen ökar. Kompressorn borde gå max en tredjedel av tiden om frysen är i skick.
Har du en kyl+frys (sidoöppnad) så kan det vara skäl att börja fundera på att byta ut den. Skaffa större frysbox och ett kylskåp utan frys. Hade en liten frysbox + kylfrys tidigare och låg då på en totalförbrukning på ca 2kWh/dygn. Bytte ut grejerna som ändå började vara nära slutet i somras emot en större frysbox och en kyl utan frys. Nu ligger förbrukningen för båda på ca 0,6kWh/dygn. Den totala frys+kyl kapaciteten ökade även lite.
Planerar också att gå av gridden.
Du kan stänga av säkringarna till beredaren (eller skruva ur om du har porslinssäkringar). Det finns inget som kan gå sönder av att göra så.
Skaffa en voltmätare att koppla i uttagen för att mäta olika apparaters förbrukning.
https://www.clasohlson.com/se/Elmätare-för-vägguttag/p/36-8705
En modern frys(box) drar 0,3-1kWh/dygn beroende på storlek. Avfrosta den tillräckligt ofta, isen fungerar som isolering mellan kylslingor och innehållet i boxen och gör att förbrukningen ökar. Kompressorn borde gå max en tredjedel av tiden om frysen är i skick.
Har du en kyl+frys (sidoöppnad) så kan det vara skäl att börja fundera på att byta ut den. Skaffa större frysbox och ett kylskåp utan frys. Hade en liten frysbox + kylfrys tidigare och låg då på en totalförbrukning på ca 2kWh/dygn. Bytte ut grejerna som ändå började vara nära slutet i somras emot en större frysbox och en kyl utan frys. Nu ligger förbrukningen för båda på ca 0,6kWh/dygn. Den totala frys+kyl kapaciteten ökade även lite.
Principiellt - för att jag kan...trähandtag skrev:
...därmed inte på ett dumsnålt sätt, men det som är lätt att göra är ju lätta pengar...
tack för din fråga. Jag svarade tidigare på en liknande, men vår livsstil har flera aspekter.trähandtag skrev:
Dels är det för att vi vill dra vårt strå i stacken. Eftersom nätet sägs vara belastat så mår vi (personligen) gott av att vara mer självständiga. Dessa kwh vi inte förbrukar, kan våran granne använda. Hon är äldre och har ett mycket större behov av det. Även om vi ”bara” är grannar så är hon som familj för mig och vi tar hand om henne så gott vi kan.
Det är också för att vi har som ambition att så småningom gå off grid. Vi levde ett mycket modernt liv fram till nov-dec 2021. När vi vanliga hushåll helt plötsligt skulle användas som någon slags bondepjäs på ett schackbräde. Vi är mycket tjockskalliga och trottsiga (på både gott och ont) och vägrar vara en del av det. Och vi tar dessutom stolthet av att stjälpa upp egen ved, odla all vår mat till både oss, mina föräldrar och vår granne (exkl kött ännu) och göra vad vi kan av det vi har.
Det är en skön känsla tycker vi! Den är helt klart värd att bemästra ännu mer.
men hej fellow offgriddare då!F Finndjävel skrev:Stäng av varmvattenberedaren. Vår lilla på 65l drar lite drygt 1kWh/dygn bara för att vara igång. Har du en större 200-300liters som är vanlig nuförtiden så får du räkna med runt 3kWh/dygn.
[länk]
Tack för din kommentar. Vi har stängt av VVB och det verkar som att vi ligger på runt 5kwh per dygn nu. Igår låg den på ca 6kwh men då stängde vi av VVB vid 15-16 tiden. Så den har nog hunnit dra något under tiden. Ska bli spännande att se förbrukningen imorgon.
Vi har funderar på ett isolerat kallförråd. Dvs isolerat mot huset men inte utifrån. Då funkar den istället för kylskåp men då blir frågan hur vi gör med kylskåpsvaror sommartid. Vi bor i zon1 så det blir rätt varmt på sommaren.
Frysarna behöver vi då vi har årets skördar där. Men vi kan säkert hitta frysskåp/frysbox som drar mindre än våra nuvarande! Tack för tips
Jordkällare?U Bell Bell skrev:men hej fellow offgriddare då!
Tack för din kommentar. Vi har stängt av VVB och det verkar som att vi ligger på runt 5kwh per dygn nu. Igår låg den på ca 6kwh men då stängde vi av VVB vid 15-16 tiden. Så den har nog hunnit dra något under tiden. Ska bli spännande att se förbrukningen imorgon.
Vi har funderar på ett isolerat kallförråd. Dvs isolerat mot huset men inte utifrån. Då funkar den istället för kylskåp men då blir frågan hur vi gör med kylskåpsvaror sommartid. Vi bor i zon1 så det blir rätt varmt på sommaren.
Frysarna behöver vi då vi har årets skördar där. Men vi kan säkert hitta frysskåp/frysbox som drar mindre än våra nuvarande! Tack för tips
En del bygger ju fortfarande hus med lucka i golvet och en markbrunn för kylvaror som har längre hållbarhet.
Förr i tiden var skafferi standard i alla hus. Jag försökte få in ett sådant i mitt nybygge för 17 år sedan (även liten Jötul) men det gick inte pga husets litenhet och kök mot söder och att jag inte fick tillräckligt gehör från omgivningen. Väldigt idiotiskt! Ångrar mig fortfarande. Kanske den pågående krisen påverkar framtidens nybyggen. TS's test med off grid är beundransvärd.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Skaffa några solpaneler och batterier för kyl och frys på sommaren.U Bell Bell skrev:men hej fellow offgriddare då!
förhoppningsvis byggs hus idag med fler uppvärmningskällor och alternativ än att bara förlita sig på eltillgången. Då vi säljer el och priset sätts på sista kwh blir det inte bra för oss. Många skyller på våra diverse parti, men jag skyller på EU. Jag ska inte gå in på politik, blir bara förbannad och så förstör jag min dag ❤️yonna skrev:
Förr i tiden var skafferi standard i alla hus. Jag försökte få in ett sådant i mitt nybygge för 17 år sedan (även liten Jötul) men det gick inte pga husets litenhet och kök mot söder och att jag inte fick tillräckligt gehör från omgivningen. Väldigt idiotiskt! Ångrar mig fortfarande. Kanske den pågående krisen påverkar framtidens nybyggen. TS's test med off grid är beundransvärd.