Installerade vattenburen värme med en panasonic luft-vatten-värmepump förra året. Ända sedan start har ett element periodvis under dygnet smattrat som en k-pist. Det skrämmer livet ur ovana gäster då det drar igång plötsligt och rejält högt. Har luftat elementet men det försvann inte. Vad kan det bero på och är något fel? Har fortfarande garanti på anläggningen, men tyvärr var firman som installerade allt katastrofala på många sätt, så vill helst inte kontakta dom. Hoppas på någon vis och hjälpsam här istället!
Är det elementet som låter eller ett rör? Jag hade ett rör i källaren som kunde väcka mig på nätterna efter att jag gick från olja till lvvp. Min tanke var att det berodde på att det satt i spänn i väggen och var tvunget att börja röra sig hastigt av expansionen när värmen släpptes på, så det fick "knaka" sig igenom hålet i hålstensväggen.
Min plan var att isolera röret bättre så det inte skulle hinna kallna. Men problemet löste sig så småningom av sig själv, så jag behövde inte göra något. Kanske det nötte upp hålet i väggen så det gled bättre?
Min plan var att isolera röret bättre så det inte skulle hinna kallna. Men problemet löste sig så småningom av sig själv, så jag behövde inte göra något. Kanske det nötte upp hålet i väggen så det gled bättre?
Är klammer för röret dragit för hårt i kan det låta ibland. släpp lite på fästskruven i väggen (kvarts varv)
och se om det blir någon skillnad. Kolla oxå om systemet är fullt.
och se om det blir någon skillnad. Kolla oxå om systemet är fullt.
Dom horrisontella rören på väggen hålls med klammer. Sen eftersom det är under lång tid som det smattrat, så kandet vara själva ventilen som sitter innanför termostaten som fladdrar med flödet över den. Blir det bättre om du tar bortt termostaten, lossas med den blanka muttern starx innanför termostaten. Inget vatten sprutar. Börja där och kom tillbaka.A AbraWay skrev:
Då är frågan om delar av anläggningen kan vara rätt vänd och andra fel. Det var nämligen fel kopplat först, men de har varit och kopplat om en gång redan. Kan de ha kopplat om en del men struntat i denna del? Felet fanns ju både innan deras omkoppling och nu efter.R rpetersson skrev:
Om det bara är en radiator som är felkopplad så går det ganska lätt att vända riktning med ett korskoppel.A AbraWay skrev:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Byte av Cirkulationspump till panna Norrahammar 2000 1967!
Värme allmänt -
Golvvärmefördelare på våningen under
Värme allmänt -
Köpa sektionsradiatorer från utlandet eller inte?
Värme allmänt -
Varmvattenbredare även för vattenburen golvvärme, söker råd
Värme allmänt -
Vilka radiatorer bör jag köpa?
Värme allmänt