769 läst · 23 svar
769 läst
23 svar
Varför smattrar mitt element som en K-pist?
Japp, helt rätt 👆. Det var så här jag gjorde för att felsöka min anläggning. Se till att radiatorn är kall, öppna ventilen och se vilket rör som blir varmt först.L lordi skrev:
Tror flödet är rätt, men om jag ska prova att öppna ventilen, var exakt sitter den? 🙈kan du markera på min bild?K Krigro skrev:
Ställ termostatvredet på max eller ta bort termostaten helt, då öppnar ventilen bakom fullt och kan förhoppningsvis orka hålla emot trots flödet. Quickfix som funkade hos mig.A AbraWay skrev:
Mitt ljud kom oftast på nätterna när det var som kallast och flödet över radiatorn därför var som mest.
Smattrade som du beskriver och väckte hela familjen.
Vredet står på max redan. Ska jag skruva loss det då alltså?K Krigro skrev:Ställ termostatvredet på max eller ta bort termostaten helt, då öppnar ventilen bakom fullt och kan förhoppningsvis orka hålla emot trots flödet. Quickfix som funkade hos mig.
Mitt ljud kom oftast på nätterna när det var som kallast och flödet över radiatorn därför var som mest.
Smattrade som du beskriver och väckte hela familjen.
Då är systemet felaktigt injusterat.K Krigro skrev:
Termostaterna/ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
För bästa driftekonomi så är det tre huvudsteg som bör göras, dessa steg gör också så att det blir minimalt med ljud.
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.
Steg2, injustering av värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) samt cirkulationspumpen.
Steg3, montering och injustering av termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Klicka här för att svara