12 949 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Varför ser proppskåpet ut så här?
Var nyligen å rev en utanpåliggande brytare med knackad nätverkskabel som installationskabelTomtom79 skrev:
Va ju iofs en led-lampa i armaturen haha xD
För om du har ett uttag så KAN du nyttja det till annat som kan skada dig eller din egendom.1 1903 skrev:
Tex hårfön osv.
Finns ju en anledning till att iallafall dessa regler existerar! Sen finns de ju många andra regler som man kan fundera två gånger på.
Men för din och även andras skull så kör fast installation eller installera en jfb =)
En ny elektriker ställer sig till forumets förfogande för att besvara frågor kring den mytomspunna elektriciteten. Välkommen till forumet!BurstIntoFlames skrev:Så om du förändrar en maskins CE-märkning så försvinner inte garantin?
Som i detta fall om K själv klipper kabel å kopplar in i befintlig matning (och råkar) koppla 2-fas på så står tillverkaren för garantin?
I mina 5 år i yrket så har aldrig tillverkaren godkänt om inte "elektrikern" kopplat in maskin.
Iofs har det bara hänt en gång, men det är vad jag har lärt mig.
Det där att om man klipper stickproppen så försvinner garantin har du säkert hört från andra elektriker. Men frågan är om det stämmer? Jag tror inte det, det faller på sin orimlighet.
Tackar tackar! =)J Johan456 skrev:En ny elektriker ställer sig till forumets förfogande för att besvara frågor kring den mytomspunna elektriciteten. Välkommen till forumet!
Det där att om man klipper stickproppen så försvinner garantin har du säkert hört från andra elektriker. Men frågan är om det stämmer? Jag tror inte det, det faller på sin orimlighet.
Precis som du säger! Sen vet jag att det är en jävla djungel med alla regler.
Jag har hört det från min förra chef så jag är väl inte 100 på att det stämmer men jag tycker det låter väldigt rimligt!
Det är ju samma visa med allt som man gör åverkan/förändrar på som är godkända i sin helhet.
Att det är orimligt håller jag absolut inte med. Skillnad på en person som har på papper att dom "vet" vad dom gör och det vanliga folket.
Jag ska faktiskt ta en diskussion med min chef vid tillfälle för att reda ut det så att jag vet!
Du får gärna utveckla varför du tycker det är rimligt att garantin består när stickproppen är klippt! =)
Tyvärr är det väl så att din chef kanske inte vet heller. Men han kanske tror att han vet, alternativt så vet han inte att han tror.BurstIntoFlames skrev:Tackar tackar! =)
Precis som du säger! Sen vet jag att det är en jävla djungel med alla regler.
Jag har hört det från min förra chef så jag är väl inte 100 på att det stämmer men jag tycker det låter väldigt rimligt!
Det är ju samma visa med allt som man gör åverkan/förändrar på som är godkända i sin helhet.
Att det är orimligt håller jag absolut inte med. Skillnad på en person som har på papper att dom "vet" vad dom gör och det vanliga folket.
Jag ska faktiskt ta en diskussion med min chef vid tillfälle för att reda ut det så att jag vet!
Du får gärna utveckla varför du tycker det är rimligt att garantin består när stickproppen är klippt! =)
Om låt säga tvättmaskinens motor bränner 6 månader efter inköp, har det med att stickproppen är klippt att göra? Det kan det såklart ha men ända möjligheten att paja en tvättmaskin med klippt stickpropp är att den kopplas till 400V, och det märks när maskinen felsöks. Jämför med andra vitvaror som t.ex. spishäll och ugn. De levereras normalt utan stickpropp och garantin gäller när de går sönder. En spishäll som är ny och som går sönder väcker misstänksamheten hos tillverkaren och typiska fel är att neutralledaren kopplats fel. Men det märks och tillverkaren betalar inte reparationen.
Förstår helt ditt resonemang!J Johan456 skrev:Tyvärr är det väl så att din chef kanske inte vet heller. Men han kanske tror att han vet, alternativt så vet han inte att han tror.
Om låt säga tvättmaskinens motor bränner 6 månader efter inköp, har det med att stickproppen är klippt att göra? Det kan det såklart ha men ända möjligheten att paja en tvättmaskin med klippt stickpropp är att den kopplas till 400V, och det märks när maskinen felsöks. Jämför med andra vitvaror som t.ex. spishäll och ugn. De levereras normalt utan stickpropp och garantin gäller när de går sönder. En spishäll som är ny och som går sönder väcker misstänksamheten hos tillverkaren och typiska fel är att neutralledaren kopplats fel. Men det märks och tillverkaren betalar inte reparationen.
Men som jag svara tidigare här så köper jag det inte.
Maskinen kan ha vart inkopplad tills dagen innan garantin inte gäller.
Har K en gång kopplat in den är det ju större chans att K även kan koppla ur den (av någon anledning).
Och sedan nästa gång "ja va de inte svart å brun den satt på" å så skiter de sig.
Med största sannolikhet så tror även jag att tillverkaren ser direkt om det vart felkopplat.
Men det jag vill komma fram till är att det inte är rimligt att en privatperson som kan eller inte kan el, ska göra en fast installation. Därför att det finns inget bevis på att den personen faktiskt vet vad den håller på med.
Sen finns det säkert en hel del elektriker som inte riktigt vet vad dom håller på med.
Men där finns "förhoppningsvis" en firma som står för sina misstag bakom.
Privatpersoner får ju tex göra en förläningskabel själva. Men det är långt ifrån en fast installation.
Speciellt när det är äldre färger (har även vart med i nyare hus med korrekt standard) så är det riktigt noga att veta vad som är vad och om tex jord faktiskt är jord och korrekt anslutet.
Var och installerade ett par uttag i en gillestuga (källare) för ett tag sen. Där satt ojordade uttag men det fanns jord draget till varje dosa och uppmätt till 226V (fas nolla 228V) innan installation. När allt va klart slår jag på strömmen och får helt plötsligt ca 160V fas/jord. Resulterade i en felsökning på ca 2h. Hittade sedan en övertapetserad dosa i en garderob där jorden låg mot metalldosan (alltså ej ansluten).
Gruppen från centralen va jordad men dom hade missat att dra jord tills just denna kopplingsdosa.
Bara ett exempel på hur lätt/svårt det kan vara för en privatperson som inte har koll på precis allt =)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 749 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 749 inlägg
Klippt alla kontakter till mina tvättmaskiner och anslutit fast till säkerhetsbrytare. Aldrig ifrågasatts av auktoriserad reparatör för märket när maskinen fått (mekaniska) fel. Nyligen hänt två gånger inom 1,5 år innan Siemens bytte ut maskinen till en tyskbyggd med bättre mekanik, som faktiskt håller än. Även den med klippt kabel.
Varför skruvar du med det där? Det är elarbete som kräver behörighet att utföra vilket ska säkerställa att det blir rätt och risk för olyckor och brand ska undvikas.1 1903 skrev:
Skitbra att du vet vad du gör!MultiMan skrev:Klippt alla kontakter till mina tvättmaskiner och anslutit fast till säkerhetsbrytare. Aldrig ifrågasatts av auktoriserad reparatör för märket när maskinen fått (mekaniska) fel. Nyligen hänt två gånger inom 1,5 år innan Siemens bytte ut maskinen till en tyskbyggd med bättre mekanik, som faktiskt håller än. Även den med klippt kabel.
Du skriver att det vart "mekaniska fel", hur tror du dom resonerar när en "nyare" maskin halvt brunnit upp?
Jag försöker absolut inte vara otrevlig utan jag är själv intresserad av vad som faktiskt gäller!
Det jag vill komma ifrån är just dom här som "kan allt". Har man mätt och allt annat är grönt, man vet vad man ska göra osv så är det inget jag gnäller på! =)
Jag kommer aldrig rekommendera en person som jag inte känner och inte vet vad de kan, att göra något alls som har med el att göra!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 749 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 749 inlägg
Givetvis tittade reparatören (gånger två) i dosan om det var rätt kopplat. Men det är ju inte det frågan gällde, utan påståendet att garantin per automatik skulle upphöra om man klipper kontakten, vilket den inte gör.
Fast om problemet hade vart med elektroniken så tror jag fortfarande att det hade vart en annan visa.MultiMan skrev:
Kommer jag på en felsökning där något pajjat/brunnit så ställer jag alltid frågan vem som gjort installationen.
Får man svaret "ja men det va ju elektrikern" frågar man vilken firma det va "jaaa joo det var ju han Bertil där på, jaa jo jag kommer inte ihåg va firman hette"
Var och installerade BV hos K när röris helt plötsligt fick sig en kyss av ett kopparrör.
Börja grunna lite och slängde ett öga på centralen som var uppmärkt enligt dom striktaste reglerna som existerar med egna påhittade märkningar osv.
Efter en närmare koll så visade det sig att jorden va ansluten till en 1.5mm bakom mätaren som i sin tur gick till en isolerad plint utan jord anslutet.
Denna jord gick direkt till JFB.
Att inget har hänt tidigare är ett under!
Det jag ville komma till va att K själv va elingenjör.
Berättade för K vad jag upptäckt och fråga vem som bytt central. Var givetvis den där Bertil från jag vet inte vart.
Berättade vad konsekvenserna kunde ha vart, och att allt nu är återgärdat efter alla konstens regler.
Samt påminde K om att vet man inte vad man gör så gör man inte!