12 948 läst · 63 svar
13k läst
63 svar
Varför ser proppskåpet ut så här?
Nej! Garantin försvinner inte för att man klipper stickproppen och elektrikern kan inte ta över produktgarantin.BurstIntoFlames skrev:
Hittade en avbränd kabel som såg ut som en telefonkabel, eller möjligtvis en klen 0.75mm2 högtalarkabel i väggen i köket när vi rev en innervägg... det var lite svårt att säga, isoleringen var avbränd och 2 nästan nakna kopparledare låg några mm från varandra.Nissens skrev:
Den var avsäkrad till 10A och eluttaget matade en diskmaskin. Men det är ju definitivt ingen elektriker som installerat den där kabeln, så det är väl undantaget som bekräftar regeln. Ingen elektriker sätter väl i alla fall in ngt mindre än 1.5mm2, om det inte är något specialfall såsom 12v efter en trafo, ringklocka eller ngt liknande.
Men jag skulle nog tänka mig för noga (och kollat noga...) innan man spänningssätter något där de gjort spänningslöst på det där sättet.
Varför behövs jfb vid ett uttag som man sticker i kontakten i (samma tre kablar) och inte vid fast installation samma tre kablar?BurstIntoFlames skrev:Ska det monteras uttag i dosan måste installation av JFB ske först.
Annars är det fast installation som gäller av tt/tm (klippa bort kontakt, dragavlastning osv).
Klipper man bort kontakten på sladden så faller garantin för maskin så du vet.
Ta dit elektriker om detta ska ske (på nått vis så ska elektrikern ta över garantin då de gjort installationen).
Man kan alltid ifrågasätta det rimliga i regler. Men visst rörde det sig om ett våtrum? Det har mig veterligen aldrig varit tillåtet att ha ett vägguttag i ett våtrum som inte är skyddat av jordfelsbrytare. Och jag kan inte säga att jag ifrågasätter den regeln. Jordfelsbrytare är bra. Har du ingen är det bra att skaffa. Och vill du inte göra det så sätt i alla fall inget vägguttag i ett våtrum.1 1903 skrev:
Fattar poängen, men ett plastlock som glipar lite här och där och dra in kablar dit in eller en jordad vägguttag som är kapslat och maskinens egen kontakt instucken 2 meter upp på väggen känns inte osäkrare rent visuellt i alla fall?A Avemo skrev:Man kan alltid ifrågasätta det rimliga i regler. Men visst rörde det sig om ett våtrum? Det har mig veterligen aldrig varit tillåtet att ha ett vägguttag i ett våtrum som inte är skyddat av jordfelsbrytare. Och jag kan inte säga att jag ifrågasätter den regeln. Jordfelsbrytare är bra. Har du ingen är det bra att skaffa. Och vill du inte göra det så sätt i alla fall inget vägguttag i ett våtrum.
Det är nog snarare möjligheten att koppla in något annat än tvättmaskinen i uttaget som säger jordfelsbrytare.
Så om du förändrar en maskins CE-märkning så försvinner inte garantin?useless skrev:
Som i detta fall om K själv klipper kabel å kopplar in i befintlig matning (och råkar) koppla 2-fas på så står tillverkaren för garantin?
I mina 5 år i yrket så har aldrig tillverkaren godkänt om inte "elektrikern" kopplat in maskin.
Iofs har det bara hänt en gång, men det är vad jag har lärt mig.
CE-märkningen är bara intressant om du ska sälja maskinen vidare.BurstIntoFlames skrev:
Självklart inte. Varför ska tillverkaren ta ansvar om kunden bränner maskinen med 400 V?
Du får väl inte en ny bil på garanti om du kör in i ett träd?
Ok. Då kan du säkert berätta hur tillverkaren ser skillnad på när kablarna är korrekt fastskruvade av en elektriker eller en lekman?
Dina åsikter är väldigt typiska för den genomsnittliga elektrikern. Dels sprider man villfarelsen att inga garantier gäller om man inte köper materialet via elektrikern och dels utgår man ifrån att en lekman alltid kopplar fel.
Redigerat:
Därför är det en stor fördel att se till att det finns jordfelsbrytare även om du skulle ansluta maskinen fast.1 1903 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 742 inlägg
Det beror på att ett uttag vanligen används till handhållna elapparater av olika slag. Det innebär helt andra risker än en maskin som står på sin plats. Man kan tappa hårtorken i badkaret och man kan klämma anslutningssladden.1 1903 skrev:
En fast ansluten maskin i ett badrum får bara anslutas av en person med behörighet vilket förhoppningsvis borgar för att det blir korrekt gjort, att skyddsjorden fungerar, att placeringen av TM bedöms, att behovet av kompletterande skyddsutjämning bedöms etc. Det innebär en lägre risk för farliga del. Det kräver dock lite högre kunskaper. Därför ska man aldrig anlita koppla-in-tjänster hos vitvarubutiker, speciellt inte för maskiner i ett badrum.
Har sett lamptrådar, högtalarkablar och allsköns hitte-på liggande i VP-rör i mina dar och då har jag inte rotat i allt för många installationer. Så om man inte VET att det är 1,5mm2 eller kan kontrollera så skulle jag inte rekommendera att bara stoppa dit passbitar och säkringar.Nissens skrev:
Jag förstår hur du menar, men jag kan försvara honom med att när man går utbildningen så är säkerhet och arbetsmiljö en väldigt stor puck. Det är många hemmapulare som verkligen inte förstår vikten av rätt kabelarea, längd kontinuetetsmätning osv. Och går säkringen stoppar man bara i en större så att den inte går så löser man problemet. Det är detta man mer eller mindre får lära sig, och att hemmapulare är kassa för att outbildat folk inte ens ska pilla på installationer (med undantag av byte av strömbrytare etc.) Nu vet jag såklart att allt inte är så svart eller vitt som jag beskriver det, och jag vet att många hemmapulare är riktigt pålästa och duktiga.useless skrev:
En sak till när det gäller elektrikerutbildningen är att många som går den är (och har varit under lång tid) skoltrötta. Den matematik som krävs för att FÖRSTÅ vad man gör är för många inte helt enkel och har man inte hängt med och kan sin matte sen tidigare så kommer man tycka att teorin i elutbildning är väldigt avancerad. Om man själv, trots flera år på elutbildning, fortfarande tycker det är svårt att teoretiskt beräkna kabelareor, längder, effekter, kortslutningsströmmar, motorer, trafos osv så kan jag förstå att man inte kan föreställa sig att vilken lekman som helst ska kunna det.Krokben skrev:Jag förstår hur du menar, men jag kan försvara honom med att när man går utbildningen så är säkerhet och arbetsmiljö en väldigt stor puck. Det är många hemmapulare som verkligen inte förstår vikten av rätt kabelarea, längd kontinuetetsmätning osv. Och går säkringen stoppar man bara i en större så att den inte går så löser man problemet. Det är detta man mer eller mindre får lära sig, och att hemmapulare är kassa för att outbildat folk inte ens ska pilla på installationer (med undantag av byte av strömbrytare etc.) Nu vet jag såklart att allt inte är så svart eller vitt som jag beskriver det, och jag vet att många hemmapulare är riktigt pålästa och duktiga.
Nu tillhör ju inte beräkningar av det som nämns ovan vanligen en elektrikers arbetsuppgifter utan det ligger normalt på arbetsledning eller någon konsult (färdiga handlingar). OM det inte handlar om enmansföretag eller företag med bara någon enstaka anställd.
Haha nu vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen xDuseless skrev:CE-märkningen är bara intressant om du ska sälja maskinen vidare.
Självklart inte. Varför ska tillverkaren ta ansvar om kunden bränner maskinen med 400 V?
Du får väl inte en ny bil på garanti om du kör in i ett träd?
Ok. Då kan du säkert berätta hur tillverkaren ser skillnad på när kablarna är korrekt fastskruvade av en elektriker eller en lekman?
Dina åsikter är väldigt typiska för den genomsnittliga elektrikern. Dels sprider man villfarelsen att inga garantier gäller om man inte köper materialet via elektrikern och dels utgår man ifrån att en lekman alltid kopplar fel.
"CE-märkningen är bara intressant om du ska sälja maskinen vidare"
CE-märkning är ett godkännande att varan uppfyller kraven vi har i EU.
Klipper du kontakten så har du förändrat varan och där med fallerar CE-märkningen.
Vem köper en begagnad sak och kollar så att den är CE-märkt? xD
"Varför ska tillverkaren ta ansvar om kunden bränner maskinen med 400 V?
Du får väl inte en ny bil på garanti om du kör in i ett träd?"
Extremt dålig jämförelse till att börja med! Ska vi dra en jämförelse med bilar så hade det liknat mer, "K tappar ut oljan ur motorn. Sedan rasar motorn, och K häller i ny olja i motorn för att nybilsgarantin ska täcka"
Hur ska återförsäljaren kunna kontrollera ifall K kopplat tm/tt fel när K har chansen att koppla ur (upptäcka sitt fel) och koppla in rätt innan maskinen kontrolleras?
Kopplar en elektriker in maskinen så har man bevis på det.
Kunden skiter i ifall det är felkopplat eftersom dom fortfarande har garanti på en korrekt installation. Och skulle då inte bry sig om å koppla rätt efter elektrikern bara för att nyttja garantin.
Den gången jag känner till som en tm blev felkopplad stog firman för kostnaden av en ny utan krångel.
Det var felkopplat och firman stog för sitt misstag.
Ja varför är inte alla i hela Sverige elektriker? Varför "måste" man ha utbildning/erfarenhet för att få jobba som elektriker? Varför måste firman ha en "behörighet" för att få jobba med el?
Finns väldigt många som "kan" här i vårt avlånga land. Många, många fler än dom som faktiskt kan.
"tro kan man göra i kyrkan"