hempularen skrev:
Men balansen av resistanser ligger i millohmsklassen, medans din testare troligen kopplar in någon kilo ohm vid test.
Ja just, ett snabbt överslag; 230V/30mA ger ung 7,7k Ohm (förutsatt att noll-jord också ger 30mA, den knappen är inte märkt, medan fas-jord är märkt 30mA, men det är väl i den storleksordningen iaf).

Jag är fortfarande nyfiken på om jfb'n löser ut om du kortsluter mellan jord och nolla...
Resistansvärden etc kan vara intressant men är det jordfelstestaren som skall felsökas eller anläggningen?

Löser inte jfb'n vid ren kortslutning där (om man nu givetvis har några enfasbelastningar inkopplade) så skulle jag mäta upp jordtrådarna istället för att räkna på sakerna.

Sen är det inte enbart utlösningsströmmen som är intressant utan även tiden innan jfb'n bryter och då är det väl frågan om de billiga testarna klarar av sådana mätningar?

Vad är det förresten för en jfb och om den nu är installerad av en elektriker...
Kollade inte elektrikern att den fungerade innan han lämnade huset?

Något säger mig att om den är egeninstallerad så är man nog rätt snabbt uppe i vad det hade kostat att få det rätt gjort från början, om man sen har sådana här problem efter egeninstallation. Inget illa menat utan bara en allmän reflektion.

/Kent

snickarboden skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på om jfb'n löser ut om du kortsluter mellan jord och nolla...
Resistansvärden etc kan vara intressant men är det jordfelstestaren som skall felsökas eller anläggningen?

Löser inte jfb'n vid ren kortslutning där (om man nu givetvis har några enfasbelastningar inkopplade) så skulle jag mäta upp jordtrådarna istället för att räkna på sakerna.
Ja, det beror på. Den löser ut om man kortsluter mellan jord och nolla i centralen; det vet jag eftersom det tog ett tag innan vi hittade den sista förbindelsen mellan skenorna... Jag tolkade hemmapularens inlägg så att det inte är säkert att den skall lösa ut om man kortsluter jord och nolla i ett uttag; min testare (som är mycket billig och inte något riktigt instrument) har en knapp som kortsluter jord-nolla men i bruksanvisningen så står det att jfbn inte skall lösa ut när man gör det, därav diskussionen om under vilka villkor detta skulle kunna vara sant. Jag har inte prövat med en kabel i uttaget.

Nästa steg blir att mäta upp resistans mellan ändarna på jordtråden som du sade, men hemmapularen påpekade där att det är milliOhm som gäller (det är ju rimligt när man räknar på resistansvärdena) och jag har ingen mätare som är i närheten av det. Det verkar också vara stört omöjligt att köpa en till rimlig kostnad; någon som har några förslag? Den megger som Kjell har för 1200:- har som sagt för dålig upplösning, och jag hittar ingen Fluke eller dylikt för under 3000:- eller så (även begagnad). För de priserna så får jag nog ta dit någon med instrument istället. Men då vill jag först ha uttömt mina egna möjligheter, det plockar snabbt på när det handlar om felsökning.

Jag har dock hittat ett schema på nätet om hur man kunde bygga en för en billig penning, men jag får se om jag orkar. :)

Jag kan tyvärr inte gå ner och mäta just nu eftersom jag långpendlar; tar 4h att komma hem, så det får bli till helgen; men jag tänkte ta tillfället i akt att lära mig mer om ev. fel här på forumet innan jag åker (tack för all hjälp från alla så långt).

snickarboden skrev:
Sen är det inte enbart utlösningsströmmen som är intressant utan även tiden innan jfb'n bryter och då är det väl frågan om de billiga testarna klarar av sådana mätningar?
Nej, det gör den definitivt inte. Jag var i första steget bara ute efter att få en rimlighetskoll över att det fungerade som det skulle överhuvudtaget, dvs "ögonblicklig" brytning räcker för mig. Och så långt fungerade den strategin; jag hittade som sagt uttag utan riktig jord... Nästa steg (om jag orkar ta det) blir i så fall att gå igenom hela anläggningen på riktigt och se att den faktiskt uppfyller någon slags norm. Nu gör den uppenbart inte det...

snickarboden skrev:
Vad är det förresten för en jfb och om den nu är installerad av en elektriker...
Kollade inte elektrikern att den fungerade innan han lämnade huset?

Något säger mig att om den är egeninstallerad så är man nog rätt snabbt uppe i vad det hade kostat att få det rätt gjort från början, om man sen har sådana här problem efter egeninstallation. Inget illa menat utan bara en allmän reflektion.

/Kent
Det är en billig brytare från harald nyborg, så den kan naturligtvis vara skit men jag har här hört att det vanliga felfallet i så fall är att den inte går att spänna upp, att den skulle lösa ut vid för hög ström är ovanligt. När man studerar hur den är uppbyggd så finns det fö ingen anledning till att den skulle behöva vara dyr; det är en ganska enkel (om än genial) konstruktion med enkla komponenter (en fjäder, en trafo, en spole, lite trådar och några enkla linjära komponenter; kondingar osv och du har en jfb).

Vi kollade att den fungerade; ja dvs vi gjorde en rimlighetskoll på ett par ställen med en gammal spänningsprovare. Den installerades iofs av en elektriker, men han är pensionerad, jobbade med installationer långt innan jfbn var vanlig och har inga moderna instrument. Dessutom gör han aldrig som man säger till honom. På plussidan så har han några decenier i yrket och tar i alla fall inget betalt. :) :) Så kostnaden så långt är ca 300:-, och större delen av anläggningen är rimlig, det är bara den här, samt ev. en annan grupp som missköter sig, jag tror jag ligger ganska bra på plus så långt.

Så som du beskriver felet så tror jag att det antingen är rejält felkopplat i en av dina centraler, så att både skyddsjord och nolla går genom jordfelsbrytaren, eller att du har skyddsjorden kopplad till nollan någonstans på vägen.

Visst kan man tänka sig fel på jorfelsbrytaren, men så som du beskriver felet så tror jag att det är osannolikt.

Man kan givetvis också tänka sig dåölig kontakt på jordledaren någonstans, men om det är så dålig kontakt att inte jfb löser ut så måste det vara en övergångsresistans i klassen 100 tals kanske kilo ohm. Så det kan du iofs mäta med en vanlig multimeter.

Diskussionen om millomsmätning handlar om att om man skall kontrollera att alla kontakter är bra (och tillräckligt bra för att inte börja brinna vid hög belastning), då behöver man kunna mäta med en upplösning på milliohm elelr möjligen 10 tals millohm.

lars_stefan...>Med all respekt osv och jag skriver inte enbart riktat för dig så var snäll och ta inte åt dig personligen.

Kipper in... "Ja, det beror på. Den löser ut om man kortsluter mellan jord och nolla i centralen; det vet jag eftersom det tog ett tag innan vi hittade den sista förbindelsen mellan skenorna... "

Löser den ut där så har du nästintill garanterat ett problem med jorden i resten av huset. Här struntar jag i om din vän jobbat som elektriker för sisådär en tiotusen år för detta borde inte vara några som helst problem för en yrkesverksam elektriker (.)

Det finns kanske en del skäl till att de som är yrkesverksamma inte handlar sitt materiel hos Harald Nyborg m fl och då avser jag inte rabatterna utan huruvida man kan lita på kvaliteten.

Sen så är detta personligen till dig...
Du har nu uttryckt vissa betänkligheter rörande detta så vore det inte vettigt att anlita en kunnig elektriker så du kan sova lugnt istället för att tvivla på om saker är som de skall?

/Kent

Och alla jordledare sitter på jordskenan i centralen? Och alla nollor på nollskenan? Inte så att nån händig kopplat jordledare till nollskenan för att det var trångt eller fullt på jordskenan tex?

Om du lossar jordkabeln för den krånglande gruppen i centralen, så borde du kunna hitta felet med en vanlig multimeter. Mät resistansen mellan nolla och jord, den ska ju då vara väldigt hög. Mät både vid centralen och vid ett av de krånglande uttagen.

Du kan även mäta resistansen mellan den lossade jordledningen i centralen och jord i ett av uttagen, den ska ju vara väldigt låg.

/Hasse

hempularen skrev:
Så som du beskriver felet så tror jag att det antingen är rejält felkopplat i en av dina centraler, så att både skyddsjord och nolla går genom jordfelsbrytaren, eller att du har skyddsjorden kopplad till nollan någonstans på vägen.

Visst kan man tänka sig fel på jorfelsbrytaren, men så som du beskriver felet så tror jag att det är osannolikt.

Man kan givetvis också tänka sig dåölig kontakt på jordledaren någonstans, men om det är så dålig kontakt att inte jfb löser ut så måste det vara en övergångsresistans i klassen 100 tals kanske kilo ohm. Så det kan du iofs mäta med en vanlig multimeter.
Hej alla jag har nu sprungit runt med de mätinstrument jag har i någon timme och har fått följande resultat. I den grupp där jag hittade dålig jordförbindelse från början kan jag nu få testaren att lösa ut den centrala jfbn. Som sagt så har den lösa jfb:n som sitter i ett av de uttagen alltid löst ut sedan jag fixade den dåliga jordförbindningen. I de andra uttagen som förut krånglat så löser jfb:n ut ibland, ibland inte. I ett problemuttag (där det förut suttit en gammal farlig platt metallhandske, men som vi bytt till 2x4 jordade) så fick jag aldrig testaren att lösa ut jfbn, ej heller den lösa.

Friskt vågat så tog jag en bit fk jag hade i fickan och kortslöt mellan jord och fas i dessa enda kvarvarande problemuttag. Fkn svetsade fast vid jordblecket, vilket min erfarenhet säger mig kräver en ström vida överstigande den som löser ut en jfb. :) (Vi brukade göra så när jag jobbade extra som industrielektriker. Istället för att springa över halva fabriken och klättra upp i taket till centralen för att skruva ur säkringen så kortslöt vi den helt enkelt istället så att den gick; mätte; gjorde jobbet; för att sedan gå till centralen och byta den trasiga säkringen.)

Så där får antar att jag helt enkelt har fuljord någonstans på vägen. Eftersom säkringen i alla fall löste ut så klarar jag mig utan jfb funktion där tillsvidare, tills jag har tid att följa hela kabeln tillbaka och se var det är felkopplat.

För att utesluta att det är testaren i sig som ligger på gränsen, så gjorde jag mig en egen; ryckte loss min fk och tvinnade dit ett 3k motstånd istället (ger ungefär dubbla utlösningsströmmen 66mA, men jag är som sagt bara på rimlighetskontrollstadiet så jag är nöjd med det). Beväpnad med denna så löste jfbn "ögonblickligen" i alla uttag vid alla testförsök, så de är antagligen ingen helt orimlig koppling där. (För andra som läser och tänker sig att bygga en egen testare enligt ovan; det blir ganska mycket exponerad tråd innan motståndet, så håll fingrarna rätt i mun, ja dvs, kvar på isoleringen).

Jag gjorde även en snabb mätning av resistansen jord-jord till det uttag som ligger längst bort på den grupp där jag hittade den dåliga jorden. Hittade ingen tillräckligt lång FK och gick och surade ett tag tills jag insåg att det ju går lika bra, om inte bättre, med en sladdvinda. Kopplade in sladdvindan i uttaget; drog tillbaka den till centralen; mätte där mellan jordblecket på ett uttag som sitter i direkt anslutning till centralen (med jfbn avslagen). Alltså från jordbleck i uttag via jordskenan i centralen till uttaget, därifrån via sladdvindan tillbaka till jordblecket på sladdvindan. Jag ser inte hur detta skulle kunna ge ett lägre värde än om jag kopplat loss jorden i centralen och mätt därifrån, men om jag tänker snett där så får någon gärna rätta mig. Sladdvindan i sig mätte 0.4 Ohm med min billiga multimeter på 20 Ohms området. Inkopplad mätte jag totalt 0.5 Ohm, alltså i stort sett samma. Så det är i alla fall ingen orimligt hög impedans i den lagade jordledningen. Sedan är ju det här som sagt för grovt för att kunna godkänna den såhär; men eftersom min testare löser ibland; min hemmagjorda testare löser varje gång och den lösa jfbn som jag satt i uttaget innan det går ut till motorvärmaren löser varje gång med båda testarna så är jag nöjd med min lagning så långt.

Så summa summarum så långt, så stötte jag alltså på ett dubbel eller tom trippelfel. En dålig jordledning; en obefintlig jordledning; samt ev. en testare som är för snål med att släppa igenom testström.

Nästa steg (längre fram) blir att se om jag kan låna ett minnesoscilloskop på jobbet och se hur utlösningskaraktäristiken faktiskt ser ut (bara att koppla proberna över ett motstånd och koppla detta över fas-jord). Jag hade gärna köpt riktiga (begagnade) instrument, men dessa verkar som sagt vara svåra att komma över, eller i alla fall för dyra, och jag tänkte i vilket fall inte starta firma.

hempularen skrev:
Diskussionen om millomsmätning handlar om att om man skall kontrollera att alla kontakter är bra (och tillräckligt bra för att inte börja brinna vid hög belastning), då behöver man kunna mäta med en upplösning på milliohm elelr möjligen 10 tals millohm.
Ja, det fattade jag. Jag gjorde som sagt redan en sådan mätning indirekt när jag hittade den dåliga jorden iom att min voltmeter bara visade 100V eller så mellan fas-jord. Dvs det låg då (pga dålig kontakt i en toppklämma) i storlekordningen samma impedans till jord som voltmeterns egen impedans (220/2 ca 100) och den är ju av föreståeliga skäl mycket högohmig. Så den jordförbindelsen var helt klart helt orimligt hög. Nu är den i alla fall inte helt orimligt hög (men kan som sagt fortfarande vara dålig). Jag får se om jag bygger mig en milliohmmeter, det är ganska enkelt och kunde vara kul, men det var ju det där med tid.

Men jag frågar inte bara för att jag undrar om en felfungerade jfb, utan även för att lära mig lite av den praktiska erfarenheten som samlats här. Jag har som sagt en massa poäng teori från Chalmers, men ingen direkt praktik. (Och jag har mycket stor respekt för praktisk erfarenhet, det lärde jag mig om inte annat på SKF:s forskningslab). Jag har pga det här t ex fått anledning att repetera min ellära, och det är ju ganska kul, roligare än det jag borde göra i alla fall. :) Men istället för mina torra gamla böcker från Chalmers så gick jag till: http://www.allaboutcircuits.com/ , den var riktigt trevlig. Rak och klar framställning med mycket praktiska exempel på hur exv en riktig transformator ser ut. Tyvärr Amerikanska förhållanden; jag antar att vi aldrig använt särsk många Scotts-T transformatorer för konvertering mellan 3fas till 2fas, men kul ändå :) Läser man engelska någotsånär och har motsv gymnasie matematik så rekommenderar jag den varmt.

Dessutom funderar jag även på hur jag skall gå vidare med min anläggning. Centralen ser ut som ett råttbo, rent ut sagt, den är gammal och utbyggd i en massa omgångar (huset från '48, tillbyggt '65). När vi flyttade in så låg t ex halva huset på en 6A säkring, inklusive stora delar av köket... Den är dessutom nästan helt odokumenterad, jag har pö-om-pö skrivit ner det jag hittat. Sedan är naturligtvis alla grupper helt slumpmässiga ett utag hit, ett annat dit. När jag dessutom upptäckte att min fru inte orkar skruva ur säkringshållarna så undrar jag om det inte ändå är befogat att riva ut hela skiten och sätta in moderna normcentraler och samtidig se till att grupperna blir lite rimligare; att belastningen på faserna blir någotsånär jämn osv. Men det är förstås inte gjort i en handvändning. I samma veva så vore det förstås bra att mäta upp anläggningen för att se om det gömmer sig några mer överraskningar, samt att dra jord till lite fler ställen där jag skulle vilja ha det.

pefo skrev:
Och alla jordledare sitter på jordskenan i centralen? Och alla nollor på nollskenan? Inte så att nån händig kopplat jordledare till nollskenan för att det var trångt eller fullt på jordskenan tex?
Ja, vi hittade som sagt åtminstone ett sådant fusk när vi installerade jfbn, men inga uppenbara andra sådana. Som du ser i mitt andra inlägg så är det ganska rörigt, så frågan är ändå om jag inte skall ta centralen runt knuten och ge den nådaskottet. Vi får se.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag ser inte hur detta skulle kunna ge ett lägre värde än om jag kopplat loss jorden i centralen och mätt därifrån, men om jag tänker snett där så får någon gärna rätta mig.
Anledningen till att du ska lossa jorden är att du annars inte vet vilken resistans du mäter.
Eftersom du verkar ha en "extra" förbindelse mellan jord och nolla, kan ju jordledaren från centralen till och med vara avklippt utan att du märker det, om du resistansmäter utan att koppla loss den.

/Hasse

snickarboden skrev:
lars_stefan...>Med all respekt osv och jag skriver inte enbart riktat för dig så var snäll och ta inte åt dig personligen.
Ingen fara. Jag har varit på internet sedan 1988, så jag är ganska hårdhudad vid det här laget. :)

snickarboden skrev:
Kipper in... "Ja, det beror på. Den löser ut om man kortsluter mellan jord och nolla i centralen; det vet jag eftersom det tog ett tag innan vi hittade den sista förbindelsen mellan skenorna... "

Löser den ut där så har du nästintill garanterat ett problem med jorden i resten av huset. Här struntar jag i om din vän jobbat som elektriker för sisådär en tiotusen år för detta borde inte vara några som helst problem för en yrkesverksam elektriker (.)
Nej, nu får du ge dig. Det är ganska uppenbart så att jfbn skall gå om man kortsluter mellan jord och nollskenan i centralen eftersom strömmarna i nollskenan nu får en väg förbi jfbn tillbaka till pen-ledaren från elverket. (Man parallellkopplar nu en jordtråd till pen med nollan genom jfbn). Om jfbn *inte* löser när du skruvar ihop noll-skenan och jorden då har du problem. Dvs då har du antagligen ingen koppling mellan jordskenan och sann jord överhuvudtaget.

Och sedan var det väl inte riktigt 10000 år sedan farsan gick i pension, men jag skall hälsa honom att de finns de som tror det. :) Och, ja, han hade säkert löst det här på 3 röda minuter, men liksom alla pensionärer av idag så spenderar han en misstänkt stor del av sin tid i södern, så jag kan inte få tag på honom på något vettigt sätt den närmaste månaden. Problemet är att vi inte har tillgång till någon modern mätutrustning. Jag kan inte låna något på Ericsson och han kan inte låna något från SAAB (eftersom vi inte jobbar där längre).

snickarboden skrev:
Det finns kanske en del skäl till att de som är yrkesverksamma inte handlar sitt materiel hos Harald Nyborg m fl och då avser jag inte rabatterna utan huruvida man kan lita på kvaliteten.
Ja, alltså, det här är ju en helt annan fråga, som jag har en hel del åsikter om, eftersom jag har lång erfarenhet från industrin både som tillverkare av elektronik matrial/materiel och som användare av sådan. Jag skriver gärna en uppsats med de ekonomiska argumenten därför; men kortfattat så är den tid där man fick vad man betalade för sedan länge förbi. Mer specifikt; du kan inte köpa bättre kvalitet genom att betala mer, dvs priset ökar idag mycket snabbare än vad kvaliteten gör. Inom många områden (jmf konsumentelektronik) så är det tom så att du inte *kan* köpa bättre kvalitet oavsett hur mycket du betalar. Detta beror på något som kallas "the lemon law of economics" (slå upp på Wikipedia). Den förklarar alldeles utmärkt varför det fortfarande går att köpa dyrare kabel (fr. exv. Nokia/Ericsson/Nexans) med bättre kvalitet, eftersom de som lägger den märker skillnaden mellan den och den billiga skiten man kan köpa på Biltema; och också varför det *inte* går att köpa exv en video med vettig mekanik. Innan kundgruppen hunnit märka skillnaden så är modellen/företaget redan utgången.

En jfb är som sagt en mycket enkel historia utan komponenter med stora tolleranskrav, så det finns inga skäl till att det skulle vara några avgörande skillnader mellan den och en mycket dyrare. Det du betalar för när du köper en dyrare är i bästa fall en mycket mer omfattande verifiering av att den faktiskt fungerar (i sämsta/vanligaste fall betalar du bara för märket på kåpan). Om du är villig att göra din egen verifiering (som jag som sagt har planerat) så finns det ingen anledning att köpa dyrt om du bara skall installera en. För en yrkesverksam elektriker så är det annorlunda, eftersom hans tid kostar så mycket mer än min. Han/hon har inte tiden att lägga på verifiering och den extra tiden det tar när han får ett måndagsexemplar. Den tiden har jag.

Som privatperson finns det tyvärr idag inget skäl som talar för att någonsin köpa något annat än "billig skit", bara man håller sig borta från rena lurendrejerier (jmf. Biltema). Jag är själv civ.ing. och tekn. dr. så ingen tycker värre om att det skall behöva vara så här; men tyvärr får vi pga grundläggande ekonomiska realiteter precis den kvalitet vi förtjänar.

Det är av precis samma skäl som tågen inte längre går när det snöar och du inte får någon el när det blåser; och så var vi tillbaka till ämnet för forumet. :)

snickarboden skrev:
Sen så är detta personligen till dig...
Du har nu uttryckt vissa betänkligheter rörande detta så vore det inte vettigt att anlita en kunnig elektriker så du kan sova lugnt istället för att tvivla på om saker är som de skall?

/Kent
Ja, alltså. Jag vet inte vad det är för "betänkligheter" jag uttryckt. Sett som helhet så var anläggningen i mycket bättre skick även innan jag rättade den dåliga jordförbindelsen än den var innan. De grupper som krånglar mest är inte kritiska i sammanhanget (det enda problematiska i den ena är motorvärmare, men den täcks som sagt av ytterligare en jfb som alltid har fungerat).

Jag förlorar inte en minuts sömn över det här, det kan du själv sova i trygg förvissning om. :)

Och vad det gäller "kunnig" elektriker, så har vi en hel klistrad tråd för det. Så jag tänkte inte gå in mer på det mer än att säga att jag inte släpper in någon hantverkare i överhuvudtaget utan att antingen vara släkt med, personlig vän med, och ändå inte om jag inte kan stå och titta över axeln på vad vederbörande gör. (Om inte lagen tvingar mig till det). Detta gäller alla kategorier hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet. Och detta bygger jag inte på några teorier utan många och långa egna erfarenheter. Nu har jag inte skrivit några långa och sura inlägg i den andra tråden om det här eftersom det inte skulle träffa rätt personer. Jag har bara respekt för de elektriker som hålls i det här forumet, synd bara att det varit så få sådana som jag träffat på när de gjort jobb åt mig. :)

Min mening är inte att bli ovän eller vän heller för den delen med dig men jag har mina betänkligheter då folk ställer frågor här ibland. Sen så kanske en del tycker att jag kastar sten i glashus då jag faktiskt både installerar centraler, jfb etc i mitt hus men det får stå för dem.

Det du säger om rätt mätutrustning är mer än korrekt, det är liksom därför proffs tar betalt. Verktygen är inte direkt gratis precis som du säger.

Om du sen anser att anläggningen var i bättre skick innan du gick in och gjorde saker (som du faktiskt skriver ovan) så fine, det är ditt hus. Ja, jag läste exakt det du skrev och det bir inget högt betyg *S*

Dina angrepp mot elektriker och hantverkare tycker jag är rätt tramsiga. Jag vet att kan göra vissa arbetsmoment mer än tre gånger så snabbt som du nånsin kan göra det eftersom jag gör det dagligen. Sådant vill jag faktiskt ha betalt för och det får du ursäkta, gör det själv annars. De sämsta kunderna är de som tror sig kunna allt bättre så du kan ju gissa varför du får dåliga relationer med hantverkare.

Vad med Biltemas marknadsföring skulle vara lurendrejeri?

Det är liksom rätt kul att se folk skriva bort sig totalt så nej, det märks inte att du varit på nätet sen 98, jag har varit det sen 95 kan jag säga men under ett helt annat nick än detta och i helt andra sammanhang.

/Kent

Det är ju inte bara det att JFB ska fungera den dagen du hänger på minnesskåpet. Den skall även fungera när dom ingående komponenterna har åldrats tio eller tjugo år och otaliga spänningstransienter har blixtrat förbi. Förhoppningsvis är det förvissningen att sådant är garanterat vi får på köpet när vi köper dyrare märken med gott rykte.

Hur jag som civilingenjör i elektronik och teknisk fysik med en rimlig arbetsinsats skulle kunna bestämma den totala kvalitén hos olika elprylar har jag faktiskt ingen aning om. Därför är jag här och lyssnar på dem som har erfarenhet.

Jag har både dyra och billiga JFBs liggande i lådorna, men när mina nära och kära skall skyddas handlar det inte om ekonomi utan då följer jag rådet att skruva in de dyra.

b_hasse skrev:
Anledningen till att du ska lossa jorden är att du annars inte vet vilken resistans du mäter.
Eftersom du verkar ha en "extra" förbindelse mellan jord och nolla, kan ju jordledaren från centralen till och med vara avklippt utan att du märker det, om du resistansmäter utan att koppla loss den.

/Hasse
Ja, i ett fall så har jag som sagt, det. Och för det uttaget går säkringen innan jordfelsbrytaren. Men det var inte det uttaget som hade dålig jord från början, utan ett annat; jag är medveten om att det börjar bli rörigt. :) Det var det det här andra jag mätte. Där tror jag inte att jag har någon kortslutning mellan jord-nolla, och även om jag hade det så tror jag att det vore så nära centralen att jfbn i så fall skulle löst ut.

Fast även i det andra fallet så får jag inte till det som du beskriver med mindre än att jag hade *två* kopplingar mellan jord-nolla efter centralen. Jord och nollskena är som sagt separerade i centralen, och jag vet att jag har "oändlig" resistans mellan dem. Det kontrollerade vi vid installation, fast bara med multimeter då, inte med megger.

Så hur jag än skissar så ser jag inte att tom en ensam kortslutning mellan jord nolla efter centralen skulle ge ett annat resistansvärde än just det över jordkabeln. Två kortslutningar skulle kunna ge ett falskt värde, men jag har även okulärbesiktigat alla kopplingar på vägen så det håller jag för otroligt.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jord och nollskena är som sagt separerade i centralen, och jag vet att jag har "oändlig" resistans mellan dem. Det kontrollerade vi vid installation, fast bara med multimeter då, inte med megger.
Jord och nollskena ska vara sammankopplade, antingen i din central eller i något tidigare led,
det beror på om du har 4-ledar eller 5-ledarsystem.

Din "oändliga" resistans bör ha varit innan centralen blev inkopplad, annars har du ingen skyddsjord.

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.