144 371 läst · 79 svar
144k läst
79 svar
Varför krångla till det så fruktanskvärt med lister i hörn???
Detta stämmer förutsatt att man sågar bort överflödet (efter snittytan på 45-graders geringen) i mer än 90 grader. Detta för att framsidan på listen alltid skall sitta tight intill listen/fodret den skall ansluta till i det fall rumshörnet är mer än 90 grader.F Facket skrev:Tycker det är en utmärkt metod när man kör med en allmogesockel, kapa 1mm längre än längdmåttet i 45grader, såga bort överflödet med en sticksåg, finputsa med ett sandpapper man har rullat ihop som en penna och slutligen klämma dit sockeln med dyckertpistol. Perfekt resultat nästan varje gång även om inte hörnen är helt i 90 grader, tar inte ens särskilt mycket längre tid heller.
Sedan bör man faktiskt tillägga att även förkroppade möten av lister kan börja glipa ifall listen som den förkroppade delen ansluter mot krymper.
Bästa är väl i så fall att förkroppa och sedan foga med latexfog, så blir resultatet perfekt och står sig längre utan att det glipar, än vanliga 45-graders geringar.
Därför ska man köra listen en mm längre för att motverka glipa när sockeln torkar, har ännu inte fått några klagomål om glipande lister. Här hemma ser det även fortfarande bra ut efter att ha varit monterat i ett år.Martin_B skrev:Detta stämmer förutsatt att man sågar bort överflödet (efter snittytan på 45-graders geringen) i mer än 90 grader. Detta för att framsidan på listen alltid skall sitta tight intill listen/fodret den skall ansluta till i det fall rumshörnet är mer än 90 grader.
Sedan bör man faktiskt tillägga att även förkroppade möten av lister kan börja glipa ifall listen som den förkroppade delen ansluter mot krymper.
Bästa är väl i så fall att förkroppa och sedan foga med latexfog, så blir resultatet perfekt och står sig längre utan att det glipar, än vanliga 45-graders geringar.
Inte för att vara kritisk men latex är ingen höjdare för att limma ihop material, torkar det så kommer fogen att släppa i en av ändarna. Bättre isåfall att köra med en lim/fog typ Tec7 eller trälim om listerna är trärena!
Fast det hjälper inte mot att ett rumshörn är mer än 90 grader. Då måste den förkroppade listen sågas ur i mer än 90 grader också, så att den blir mer "spetstig" än 90 grader mot framsidan, oavsett om du förlänger den 1 mm, 2 mm, eller 100 mm.F Facket skrev:
Absolut, jag trodde detta talade för sig självt. Det är ju bara att gnaga av lite mer av överflödet med sticksågen. Syftade mer på att förhindra glipa när virket torkar det där sista lilla, därför tar jag höjd med en mm så att virket spänner ordentligt.Martin_B skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Betydligt enklare att montera en fyrkantig klots med avrundade hörn längst ned.
Dock inte alltid lika snyggt. Det blir mer kluttrigt och det är inte alltid man vill ha den stilen.S seniorkonsult skrev:
Det syns också att det är en enklare lösning som inte kräver lika mycket kunskap och skicklighet, även om den känslan ligger i det mer undermedvetna på åskådaren.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Mitt föreslagna utförande är mycket vanligt i sekelskifteshus med 15-20 cm profilerade höga socklar och foder.
Det är inte alls så vanligt för golvlister. Har knappt sett exempel på det, och då har jag sett på många objekt i mitt liv kan jag säga. Är lite vanligare vid taklister, men trots det ej vanligt.S seniorkonsult skrev:
Du får gärna illustrera golvsocklar med den lösningen med ett 10-tal bildexempel (om det nu är "mycket vanligt" som du skriver).
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Nej, vi diskuterar hur man får ihop det i hörnen. Då kom hörnklossar upp som ett alternativ, men det är betydligt vanligare i tak än golv.S seniorkonsult skrev:
Logga in
Skapa konto
Det du visar är skurklossar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skurkloss