surris
S seniorkonsult skrev:
Verkar som vissa blir stötta av att se en lösning.
Du visade nåt helt annat än vad som diskuterades i tråden. Och vad som efterfrågades i bilder.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Mellan sockel och foder gerar man aldrig, så det är inget problem.

• Haha
Martin_B
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Och?? Fånigt. Mission compleated. Bilder begärdes i tråden vilket visar att det inte är ovanligt. Lösning i stället för att gera. Största problemet är ju anslutn med foder.
Nu kommer jag in utan att varit med innan, men du har ju inte visat en enda bild på det som efterfrågades. Du visade bilder på någonting helt annat och dessutom på socklar.

• Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Och?? Fånigt. Mission compleated. Bilder begärdes i tråden vilket visar att det inte är ovanligt. Lösning i stället för att gera. Största problemet är ju anslutn med foder.
Men nej!
Frågeställningen var varför man profilerar lister i hörn. Du snurrar ju bara till det.
Du visade EN bild på en kloss i ett hörn och kallar det ”vanligt”, jag kan visa ett klipp på en apa som cyklar, men jag skulle ju inte kalla det vanligt för det.
Släpp tanken på dina foderklossar och gå vidare.

• Haha
Martin_B
  • Laddar…
TS#1 fråga löses lätt med en klots i hörnet. Alla andra lösningar/förslag är ju bara vidareutveckling av ett icke problem. I övrigt förslag för lösning av profilerade anslutningar.

S seniorkonsult skrev:
TS#1 fråga löses lätt med en klots i hörnet. Alla andra lösningar/förslag är ju bara vidareutveckling av ett icke problem. I övrigt förslag för lösning av profilerade anslutningar.
Frågan var om skillnaden mellan gerad sockel och profilerad sockel är så stor att det är värt tiden att profilera. Sätter man en kloss i hörnet har man noll känsla för detaljer..

• Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D Dave13 skrev:
Frågan var om skillnaden mellan gerad sockel och profilerad sockel är så stor att det är värt tiden att profilera. Sätter man en kloss i hörnet har man noll känsla för detaljer..
Eller tvärtom. Eller som frågeställarens rubrik.

Martin_B
S seniorkonsult skrev:
? Det sitter ju en bit nedtill på varje bild mot sockeln. Denna utfyllnad fixar anslutningen foder/sockel så man slipper profileringen för en fin anslutning.
Du verkar inte på långa vägar förstå vad någon av oss pratar om här.

Men eftersom du är så enveten och fortsätter så vill jag faktiskt ändå ge dig möjligheten att visa exakt vad du menar med en bild, dvs. hur tusan man förkroppar en golvlist/sockel in i ett dörrfoder, vilket du ju påstår att man slipper om man kör med klots?

Jag har aldrig i mitt liv sett en golvlist eller golvsockel förkroppas in i ett dörrfoder, och detta kan jag säga med säkerhet. Men du kan som sagt kanske visa en bild på detta "icke-existerande problem"? :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Martin_B
@seniorkonsult
Sedermera är det följande lösning som jag menar är extremt ovanligt, och som du borde ha bifogat exempel på:

Skall dock återigen förtydligas att den här lösningen är extremt ovanlig. Jag har sett hundratals gamla objekt i verkligheten och har sett tusentals bilder på gamla vackra husinteriörer med alla möjliga sorters stuckaturer i många olika stilar, men denna lösning är riktigt, riktigt ovanlig för golvlister/socklar. Betydligt mer vanligt för taklister, dock även där relativt ovanligt procentuellt sett.
Och procentuellt sett för nedan illustrerade lösningar tror jag det hamnar på en halv procent på sin höjd, fast förmodligen betydligt mindre än så t.o.m.
Alltså man ser nästan aldrig den lösningen, ärligt.

Det är helt enkelt en lösning för de snickare som vill göra det enkelt för sig. Sen vad målaren tycker om det, som kommer efter att snickaren har spikat färdigt, är en annan fråga :D

Ovanlig hörnlösning för golvlister i ett rum, med stuckaturdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanlig lösning av vita golvlister där hörnet är förenklat utan traditionellt snickeriarbete. Ovanlig lösning på hörn med golvlister i ett gammalt hus.
Skapa konto
Ovanlig hörnlösning för golvlister med enkelt hantverksarbete nära målade blomstermotiv.
Skapa konto

• Gilla
Tronk och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
@seniorkonsult
Sedermera är det följande lösning som jag menar är extremt ovanligt, och som du borde ha bifogat exempel på:

Skall dock återigen förtydligas att den här lösningen är extremt ovanlig. Jag har sett hundratals gamla objekt i verkligheten och har sett tusentals bilder på gamla vackra husinteriörer med alla möjliga sorters stuckaturer i många olika stilar, men denna lösning är riktigt, riktigt ovanlig för golvlister/socklar. Betydligt mer vanligt för taklister, dock även där relativt ovanligt procentuellt sett.
Och procentuellt sett för nedan illustrerade lösningar tror jag det hamnar på en halv procent på sin höjd, fast förmodligen betydligt mindre än så t.o.m.
Alltså man ser nästan aldrig den lösningen, ärligt.

Det är helt enkelt en lösning för de snickare som vill göra det enkelt för sig. Sen vad målaren tycker om det, som kommer efter att snickaren har spikat färdigt, är en annan fråga :D

[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag förstår mycket väl vad ni talar om men hade ett enkelt förslag som du även tydligt visar ovan. Men fökroppning är ju en annan men svårare lösning. En bra instruktion nedan:
https://www.byggoteknik.se/forkroppa-lister

• Gilla
Byggoteknik
  • Laddar…
Apropå fö
Martin_B Martin_B skrev:
Du verkar inte på långa vägar förstå vad någon av oss pratar om här.

Men eftersom du är så enveten och fortsätter så vill jag faktiskt ändå ge dig möjligheten att visa exakt vad du menar med en bild, dvs. hur tusan man förkroppar en golvlist/sockel in i ett dörrfoder, vilket du ju påstår att man slipper om man kör med klots?

Jag har aldrig i mitt liv sett en golvlist eller golvsockel förkroppas in i ett dörrfoder, och detta kan jag säga med säkerhet. Men du kan som sagt kanske visa en bild på detta "icke-existerande problem"? :)
Du tycks inte heller förstå vad jag menar.
Förkroppning in i ett foder har jag ej heller påstått eller sett men jag har visat hur man enkelt ansluter mot foder med lister av olika dimensioner.

Det var snällt att visa det, men ursprungsfrågan var:
"...hur man skall passa ihop golvlister i ett innerhörn."
;)

• Haha
Martin_B
  • Laddar…
Men ge er nu......ni är bara inne på olika uppfattningar om vad som menas och inte. Det är ändå helt omöjligt att i text återge allt man tänker på. Alla får liksom sila informationen och ta del av det väsentliga.

S Stefan1972 skrev:
Men ge er nu......ni är bara inne på olika uppfattningar om vad som menas och inte. Det är ändå helt omöjligt att i text återge allt man tänker på. Alla får liksom sila informationen och ta del av det väsentliga.

Martin_B
S Stefan1972 skrev:
Men i så fall verkar du ju inte fatta heller. Vi pratar ju om fullkomligt olika saker här. Det är inte olika uppfattningar utan två helt skilda saker vi talar om.
Om någon pratar om hur man bäst steker ägg så hjälper det föga med förslag på hur man gör ägglikör, trots att båda frågorna har ägg som gemensam ingrediens.

Skurklossar nederst på dörrfoder har inget som helst med förkroppning eller gering i vägginnerhörn att göra.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.