Är det någon som har något bra sätt att tänka när man ska gersåga hålkälslister till ett hörn? Jag gör fel två gånger av tre.

PS. Förlåt för trådstöld.
 
  • Gilla
NalleSW och 1 till
  • Laddar…
Gör två korta bitar som passar i hörnen som mall. Sedan vrider och vänder du den bit som ska sågas så snittet blir åt samma håll som kortbiten.

Jag känner igen mig i problemet.

Protte
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Märk bitarna/mallarna men tex "mot tak", "inner hörn" bli det ännu lättare!

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
IInsåg svårigheten att få ihop 3 lister. 004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abris52
  • Laddar…
Det blir lätt fel men jag tycker det är enklast att se listerna "uppifrån". Alltså sätt dem i gersågen precis som de ska sitta sett uppifrån. Även om man inte väljer att såga precis så (kan bli ostadigt) så är det ett enkelt sätt för att kontrollera var snittet ska läggas. Då behöver man bara vrida sågbordet horisontellt och inte vinkla klingan vertikalt.

Att lägga hålkälen ner så "skålen" pekar uppåt är att göra det onödigt svårt för sig. Vinklarna blir annorlunda (45 grader blir 34 eller ngt åt det hållet, är utmärkt på en del sågar) och man måste justera klingan vertikalt vilket är svårare att få lika exakt.

Tipsen om mallar är också utmärkta. Har själv gjort precis såna. Även skrivit sågvinkeln på dem om man har hörn som är annat än 90 grader.
 
Jag tänker då göra det lätt för mig i framtiden - Spenderade idag en timme med att klura ut hur jag skall kapa en 105mm krönlist som platt stående/liggande blir 140mm.
Det får bli en Bosch GAM220MF - Varför göra det mer komplicerat än det redan är!? :D


[video=youtube;q8qd0Vehbt0]http://www.youtube.com/watch?v=q8qd0Vehbt0[/video]
 
  • r22258v33.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
slacker skrev:
Jag tänker då göra det lätt för mig i framtiden - Spenderade idag en timme med att klura ut hur jag skall kapa en 105mm krönlist som platt stående/liggande blir 140mm.
Det får bli en Bosch GAM220MF - Varför göra det mer komplicerat än det redan är!? :D


[video=youtube;q8qd0Vehbt0]http://www.youtube.com/watch?v=q8qd0Vehbt0[/video]
Eller så laddar du ner appen "crown calc" som beräknar vinklarna åt dig när man skall göra så kallade compound snitt. MattiasP har tipsat om detta i tråden " appar som bygghjälpmedel"
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Läs om couping.
 
Testade att "förkroppa" en hålkälslist för ett tag sen med metoden att gera och sen karva bort "utsticket" bakifrån som visades på några bilder jag hittade, men jag måste antagligen missförstått dels hur man gör och dels tyckte jag att det blev väldigt tunt material kvar. Hann inte kolla igenom filmerna, men skulle vara intressant att se en motsvarande för förkroppning, inte bara girning...

På tex en sockel så känns det som metoden skulle kunna funka bättre då ju sockeln är "grundare" än hålkälen och därmed borde materialet inte bli lika tunt...
 
Det blir tunt. Iallafall när jag gjort. Bara som en tunn egg kvar på den övre delen av hålkälen. Men det är ju inget problem att det blir tunt, inte som att det är någon belastning på dem.

Och visst tar det sin tid även om man får upp snitsen en anings efter ett tag. Men sen får man titta och njuta av ens arbete så länge man bor kvar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Förkroppa är benämningen på metoden.
F Fred vom Jupiter skrev:
Är det någon som har något bra sätt att tänka när man ska gersåga hålkälslister till ett hörn? Jag gör fel två gånger av tre.

PS. Förlåt för trådstöld.
tänk dig att du har en fyrkantstav som ska sitta där, så löste jag det. De två platta sidorna på listen motrvarar alltså två sidor av fyrkantstaven.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Jag använder en elektrisk gersåg som kan ställas i två vinklar.
Först sågar jag till den ena listen med nominellt 45 graders gering.
Nästa sågning gör jag på en liten restbit av listen. Här justerar jag geringen på kapsågen 1 grad i taget till det går blir utan glipor. Till slut sågar jag till listen. Den ska vara lite längre än väggen, på en 3m lång vägg ska är det lämpligt att den putar ut 6-7cm på mitten när man bara lägger dit den.
Med dessa mått är det slutligen bara att spika.
 
Tycker det är en utmärkt metod när man kör med en allmogesockel, kapa 1mm längre än längdmåttet i 45grader, såga bort överflödet med en sticksåg, finputsa med ett sandpapper man har rullat ihop som en penna och slutligen klämma dit sockeln med dyckertpistol. Perfekt resultat nästan varje gång även om inte hörnen är helt i 90 grader, tar inte ens särskilt mycket längre tid heller.
 
  • Gilla
Blommas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.