Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
M mickef skrev:
Försiktiga människor kanske tar bussen, iförda munskydd.
Det mest försiktiga isolerar sig fullständigt någonstans, de sätter sig knappast ovaccinerade på en buss…
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag är inte arg på dig.
Det verkar ju så när du anklagar mig för härskartekniker eller vägrar svara.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Tror nog att hon förstår.
I så fall tillhör hon sannolikt en mycket liten minoritet här…
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja?
Har jag sagt något annat?
Ja, i inlägg #14785 invände du mot att vaccinerade smittar mer sällan.
Invändningen är dock inte glasklar så jag tyckte att det behövdes ett förtydligande.
 
P
M mickef skrev:
Eller ha vaccinerat sig för att man inte tillhör den försiktiga typen.
Man kan spekulera om alla möjliga motiv till varför man vaccinerar sig, men det är och förblir spekulationer om man inte gör en undersökning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Man kan väl anta att n utvecklar sjukdom i högre grad än m och därför tillbringar t isolerad i hemmet medan m ovetande sprider smittan ute i samhället, även i vaccinpassade sammanhang.
Man kan också anta att vaccinerade fortsätter att vara försiktiga även efter att vaccinerat sig.

För mitt resonemang antog jag ingenting om ovaccinerade eller vaccinerades benägenhet att hålla avstånd till andra. Eftersom jag inte gjorde något antagande om det får man ansätta ett slags medelbeteende för populationen.
 
P
M mickef skrev:
Man kan väl misstänka att försiktiga människor inte anser sig vara i behov av vaccinet?
Det kan man kanske misstänka, men varför?

Vad är poängen med alla dina frågor? Försöker du argumentera för att ovaccinerade inte utgör ett problem ur smittskyddssynpunkt?
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag tänkte mer på undantagen.
Undantag brukar inte vara signifikanta.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt som försiktiga bilförare anser att de inte är i behov av säkerhetsbälte?
Låter inte särskilt försiktigt enligt mitt sätt att se det.
I Sverige har 1687 personer per en miljon dött av covid-19.
I Sverige dog förra året 18 personer per en miljon i trafiken (varav cirka 2/3 var skyddade trafikanter).

13 % av befolkningen över 12 år har inte vaccinerat sig. Mellan 2 och tio procent av de som färdas i fordon med bilbälte använder inte bältet (det varierar mellan förare, framsätespassagerare och baksätespassagerare; de sistnämnda är sämst på att använda bilbälte).

Nånting verkar vara lite skevt när det gäller riskbedömning.


Källor: Our World in Data, Folkhälsomyndigheten, Transportstyrelsen och Trafikverket.

Not1: Dödligheten i covid-19 som redovisas är sen pandemin började, dvs cirka två år, och dödligheten i trafiken redovisas för ett år, men skillnaden i storleksordning mellan dessa är så stor att det inte spelar någon roll.

Not2: För bilbältesanvändning hittade jag inga siffror med begränsningen över 12 års ålder, men återigen så är storleksordningen för dödsfrekvensen så stor att det inte heller spelar någon roll. Barn under 12 år brukar f.ö. inte ha så mycket val när det gäller bilbältesanvändning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Försiktiga människor kanske tar bussen, iförda munskydd.
Det kanske de gör, men använder de bältet?

Munskydd är inte direkt jämförbart med bilbälte eftersom ett munskydd skyddar andra mer från att bli smittade än det skyddar bäraren av munskyddet att bli smittad. En bättre analogi för munskydd är ett alkolås på bilen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom försiktighets principen gäller...
Försiktighetsprincipen bör endast användas när man har brist på kunskap.
Annars kan det bli som att skjuta mygg med luftvärnskanon.
 
P pmd skrev:
Försiktighetsprincipen bör endast användas när man har brist på kunskap.
Annars kan det bli som att skjuta mygg med luftvärnskanon.
Nu tror jag att du har missat någonting.
Men läs på så kan du fundera lite sen
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, i inlägg #14785 invände du mot att vaccinerade smittar mer sällan.
Invändningen är dock inte glasklar så jag tyckte att det behövdes ett förtydligande.
Tja hur går med läsandet. Jag skrev att man smittar under kortare tid om man är vaccinerad.
Hittade en källa på en liten undersökning
https://www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/
Du får gärna klaga på min källa, men den är bra mycket bättre en SVT jag angett tidigare;)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det kanske de gör, men använder de bältet?

Munskydd är inte direkt jämförbart med bilbälte eftersom ett munskydd skyddar andra mer från att bli smittade än det skyddar bäraren av munskyddet att bli smittad. En bättre analogi för munskydd är ett alkolås på bilen.
De vill väl kanske skydda vårderskorna från övertidstjänstgöring.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tror jag att du har missat någonting.
Men läs på så kan du fundera lite sen
Berätta gärna mer om vad du tror.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.