816 823 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Man kan också anta att vaccinerade fortsätter att vara försiktiga även efter att vaccinerat sig.M mickef skrev:
För mitt resonemang antog jag ingenting om ovaccinerade eller vaccinerades benägenhet att hålla avstånd till andra. Eftersom jag inte gjorde något antagande om det får man ansätta ett slags medelbeteende för populationen.
I Sverige har 1687 personer per en miljon dött av covid-19.Fairlane skrev:
I Sverige dog förra året 18 personer per en miljon i trafiken (varav cirka 2/3 var skyddade trafikanter).
13 % av befolkningen över 12 år har inte vaccinerat sig. Mellan 2 och tio procent av de som färdas i fordon med bilbälte använder inte bältet (det varierar mellan förare, framsätespassagerare och baksätespassagerare; de sistnämnda är sämst på att använda bilbälte).
Nånting verkar vara lite skevt när det gäller riskbedömning.
Källor: Our World in Data, Folkhälsomyndigheten, Transportstyrelsen och Trafikverket.
Not1: Dödligheten i covid-19 som redovisas är sen pandemin började, dvs cirka två år, och dödligheten i trafiken redovisas för ett år, men skillnaden i storleksordning mellan dessa är så stor att det inte spelar någon roll.
Not2: För bilbältesanvändning hittade jag inga siffror med begränsningen över 12 års ålder, men återigen så är storleksordningen för dödsfrekvensen så stor att det inte heller spelar någon roll. Barn under 12 år brukar f.ö. inte ha så mycket val när det gäller bilbältesanvändning.
Det kanske de gör, men använder de bältet?M mickef skrev:
Munskydd är inte direkt jämförbart med bilbälte eftersom ett munskydd skyddar andra mer från att bli smittade än det skyddar bäraren av munskyddet att bli smittad. En bättre analogi för munskydd är ett alkolås på bilen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tja hur går med läsandet. Jag skrev att man smittar under kortare tid om man är vaccinerad.P pmd skrev:
Hittade en källa på en liten undersökning
https://www.hbl.fi/artikel/vaccinerade-som-insjuknar-sprider-mindre-smitta/
Du får gärna klaga på min källa, men den är bra mycket bättre en SVT jag angett tidigare
De vill väl kanske skydda vårderskorna från övertidstjänstgöring.P pmd skrev: