Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag smittar även som vaccinerad....
Men mer sällan eftersom vaccinet skyddar en del mot att över huvud taget bli sjuka och då i mindre utsträckning pga. kortare tid och inaktiverade virus i luftvägarna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom ni är så desperata att alla ska vaccinera sig. Varför inte jobba på ett bra sätt att övertyga någon. Hittills har ni missat totalt.
Har du något förslag på hur man ska göra i stället?

Hur vet du att ingen har påverkats av det som har skrivits i tråden på ett sånt sätt att de har vaccinerat sig?

BirgitS
M mickef skrev:
Nej men risken att utsätta nära och kära för smitta verkar vara högre för ovaccinerade, om jag har förstått saken rätt.
Risken att utsätta alla andra för smitta, inkl. de som riskerar att bli allvarligt sjuka och avlida, menar du väl?

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Visst var Astras vaccin ett nytt vaccin mot ett nytt virus.

Visst bygger Astra-vaccinet på samma princip som det vektorbaserade ebolavaccinet, fast där användes ett annat vektorvirus (enligt din länk).
Det var i kontexten att forskning kring mRNA-vaccin har pågått sen 90-talet och gällde alltså att virusvektorvaccinforskningen har pågått under lång tid och lett till att vaccin har tagit fram tidigare, till skillnad från mRNA-vaccinforskningen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
H Harpgear skrev:
Tack BrigitS
Ingen orsak :)
H Harpgear skrev:
Först nu fattar jag hur det kommer sig att diskutionen här går runt, runt månad efter månad, om man skriver något så sitter man fast och får inte lämna.
Det är det många som har gjort så det stämmer inte.
H Harpgear skrev:
Lära sig har jag verkligen gjort under dessa år, men inte på denna tråd.
Det har skrivits mycket om nyheter om vaccinerna här så det var ju tråkigt att du inte har lärt dig något av det. Ändå mer nyheter finns förstås i nyhetstråden om coronaviruset..
H Harpgear skrev:
Den står stilla där den började.
Nej, det gör den inte eftersom folk, oavsett åsikt, nu vet så väldigt mycket mer än i början av tråden.
H Harpgear skrev:
Tycker jag var övertydlig med en enkel fråga hur ni (gäller inte dig BirgitS) som tycker att ovaccade inte ska få gratis vård men vaccinationsskadade ska få vård, hur svårt är det att förstå den frågan, men ni vill inte svara utan bara som politiker ställa motfrågor som svar.
Det har ju förstås diskuterats förut och så vitt jag vet är det ingen av de som brukar skriva i tråden som tycker att ovaccinerade ska nekas vård. Vård är dock sällan helt gratis i Sverige oavsett vaccinstatus.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Risken att utsätta alla andra för smitta, inkl. de som riskerar att bli allvarligt sjuka och avlida, menar du väl?
Ja eller medmänniskor som jag uttryckte det i inlägget innan. "Alla andra" kan jag undvika och skydda på annat sätt än mina nära och kära. Du vill gärna bestämma hur jag får uttrycka mig, är det moderskänslor eller vanlig härskarteknik?

Fairlane Fairlane skrev:
Och knappt 28% litar inte på de snabbutvecklade vaccinera. Nu kan det såklart ha ändrats under tiden som gått.

Det finns mig veterligen ingen entydig definition på en antivaxxer, men ser man fortfarande mRNA-vaccinerna som farliga och otestade, så är man enligt mig en antivaxxer, andra har säkert en annan definition.
"Andras" version är nog mest vedertagen.

BirgitS
M mickef skrev:
Ja eller medmänniskor som jag uttryckte det i inlägget innan. "Alla andra" kan jag undvika och skydda på annat sätt än mina nära och kära. Du vill gärna bestämma hur jag får uttrycka mig, är det moderskänslor eller vanlig härskarteknik?
Min minnesbild är att du var ute och åkte buss och det är ju verkligen inte att undvika och skydda alla de andra som åkte buss.

Du har ju skrivit att jag ska försöka förstå vad du menar. När jag gör det så blir det förstås frågor om jag har förstått det rätt, så vare sig moderskänslor eller härskarteknik. Hur ska du ha det, ska jag försöka förstå dig eller inte?
Just nu känns det som att du klagar på mig oavsett vad jag gör.

BirgitS BirgitS skrev:
Min minnesbild är att du var ute och åkte buss och det är ju verkligen inte att undvika och skydda alla de andra som åkte buss.

Du har ju skrivit att jag ska försöka förstå vad du menar. När jag gör det så blir det förstås frågor om jag har förstått det rätt, så vare sig moderskänslor eller härskarteknik. Hur ska du ha det, ska jag försöka förstå dig eller inte?
Just nu känns det som att du klagar på mig oavsett vad jag gör.
Jag slutade att åka kommunalt långt innan Sarspesten blev allmänt känd och anledningen var att folk nös och hostade utan hänsyn till medpassagerare. Så din minnesbild felar.
Jag vill att du lägger fördomarna åt sidan och inte fultolkar inlägg som inte passar din agenda.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag slutade att åka kommunalt långt innan Sarspesten blev allmänt känd och anledningen var att folk nös och hostade utan hänsyn till medpassagerare. Så din minnesbild felar.
Jag vill att du lägger fördomarna åt sidan och inte fultolkar inlägg som inte passar din agenda.
Vad menar du med Sarspesten?
Pest är en bakteriesjukdom
SARS är en virussjukdom och har inte förekommit sen typ 2004.
Ett exempel på obegripligheter i dina inlägg.

Var det inte du som rapporterade om hur få som hade munskydd på en buss?

Jag fultolkar inga inlägg, jag försöker med bästa vilja förstå vad du menar. Men om du skriver tydligare vad du menar så slipper jag och andra hålla på och tolka obegripliga inlägg.

Du klagar när jag frågar vad du menar med dina inlägg.
Du klagar när jag försöker förstå dina inlägg.
Så hur ska du ha det?
Ska jag ignorera allt som du skriver för att slippa mötas av klagomål hela tiden?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
"Andras" version är nog mest vedertagen.
Tveksamt, svårt att veta. Jag tror bland de som valt att inte vaccinera sig är det kanske så,men jag är inte lika övertygad att det stämmer om man räknar med de som vaccinerat sig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men mer sällan eftersom vaccinet skyddar en del mot att över huvud taget bli sjuka och då i mindre utsträckning pga. kortare tid och inaktiverade virus i luftvägarna.
Nu har jag ingen källa mer än troligtvis SVT.
Men jag har inte läst något annat än att det skillnaden är att vaccinerade smittar under kortare tid.
Du får gärna länka till din källa.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du något förslag på hur man ska göra i stället?

Hur vet du att ingen har påverkats av det som har skrivits i tråden på ett sånt sätt att de har vaccinerat sig?
Tja det blir väl erat problem!;)

BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med Sarspesten?
Pest är en bakteriesjukdom
SARS är en virussjukdom och har inte förekommit sen typ 2004.
Ett exempel på obegripligheter i dina inlägg.

Var det inte du som rapporterade om hur få som hade munskydd på en buss?

Jag fultolkar inga inlägg, jag försöker med bästa vilja förstå vad du menar. Men om du skriver tydligare vad du menar så slipper jag och andra hålla på och tolka obegripliga inlägg.

Du klagar när jag frågar vad du menar med dina inlägg.
Du klagar när jag försöker förstå dina inlägg.
Så hur ska du ha det?
Ska jag ignorera allt som du skriver för att slippa mötas av klagomål hela tiden?
Du vet att det är viruset jag menar och med pesten inte en bakteriesjukdom utan spridningen.
Jag "rapporterade" om iakttagelser från bussar där få om ens någon bar munskydd, jag var inte någon av passagerarna.
Inledningen i ditt inlägg är exempel på härskarteknik.

• Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
Nu har jag ingen källa mer än troligtvis SVT.
Men jag har inte läst något annat än att det skillnaden är att vaccinerade smittar under kortare tid.
Du får gärna länka till din källa.
Jag har många gånger under de senaste två månaderna länkat till de veckorapporter som UK Health Security Agency skriver och där det klart framgår att vaccin skyddar många mot sjukdom orsakad även av omikronvarianten, jag har även klistrat in bilder från dem (det börjar bli väldigt tjatigt):
https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccine-weekly-surveillance-reports

Den studien som kom fram till att vaccinerades virus i luftvägarna i stor utsträckning har antikroppar på sig har det också skrivits om flera gånger sen i oktober, som i inlägg #7991 där det hänvisas till att det redan då hade skrivits flera gånger om den studien i nyhetstråden. Du får leta vidare i nyhetstråden om du vill gå vidare med det. Men det gäller alltså information direkt från en forskningsstudie som inte har gått via en journalist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.