Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Att frivilligt välja bort ett skydd är väl knappast ett tecken på att man är försiktig av sig?
Kanske inte men man bör nog vara det
 
P pmd skrev:
En bra jämförelse, vill jag först påpeka, men det är skillnad på rättigheter och privilegier. Det är ingen rättighet att köra bil, det är ett privilegium som man måste förtjäna.
Är det inte lite samma sak med Konserter eller idrottsevenemang?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar inte om logik utan om känslor när folk väljer att vaccinera sig eller inte vaccinera sig.
.
Man vet att färre av de anställda inom hemtjänsten är vaccinerade än snittet i Sverige. Tycker du att det är ett tecken på att de ovaccinerade är mer försiktiga med att inte vara nära andra?

Man vet att låginkomsttagare och boende i socioekonomiskt svaga områden har en lägre andel vaccinerade än andra grupper.

Ovanstående är sånt som Fohm har statistik om.

I socioekonomiskt svaga områden är folk mer trångbodda och handlar i små trånga affärer. Tycker du att det innebär att de är extra bra på att hålla avstånd?

Samt då det som Fairlane tog upp i #14799.

Du får allt inse att världen är större än dig själv och läsa/höra hur andra ovaccinerade resonerar. Det finns ju exempel i tråden med ovaccinerade som säger att de lever som innan pandemin för de bryr sig inte alls om att det är en pandemi. I omröstningen är det 7 % som har angett att de anser att det aktuella viruset inte finns utan allt är en konspiration. Tror du verkligen att dessa grupper är mer försiktiga?
Jag syftade inte på ovaccinerades logik utan logiken i antagandet.
Jag känner inte till snittet i Sverige och kan inte svara på din första fråga, som iofs var retoriskt.
Att "underklassen" är undervaccinerade betyder inte att de är oansvariga, inte ens korkade. Att de dessutom tydligen måste handla i närbutiker betyder nödvändigtvis inte att de trängs. Jag avstår även från din retoriska frågeställning igen.
Även om din sista fråga också är retorisk, är mitt svar: Det finns idioter i alla läger, även om jag tror att de som påstår att viruset inte finns bara vill provocera.
 
M mickef skrev:
Det finns idioter i alla läger, även om jag tror att de som påstår att viruset inte finns bara vill provocera.
Kan tyvär från lite för nära håll i släkten tala om att det finns de som inte tror på detta virus. Utan tror att det bara är att folk inte äter rätt som är problemet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, hurså?
att vaccinerade smittar finns det hur många studier som helst eller menar du på allvar att vaccinerade inte smittar:surprised:
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
V växelventil skrev:
att vaccinerade smittar finns det hur många studier som helst eller menar du på allvar att vaccinerade inte smittar:surprised:
Hur många gånger ska detta tas upp?
JA enligt alla studier smittar även de som är vaccinerade och blir sjuka men då de som trots vaccin blir sjuka är sjuka kortare tid så smittar de även kortare tid.
Fruktansvärt svårt att förstå tydligen.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jag nu har mina försommar rätt;)
Så var väl problemet språket och kultur i de socioekonomiska områden.
Sen satte de väl igång en ordentlig informations kampanj. Sen borde dessa områden ha en ganska stor smittograd då väldigt många bor väldigt trångt. Och att man umgås tät när man ber.
Därför borde det vara ännu viktigare att dessa grupper vaccineras.
Bristande tillit till myndigheter generellt.
Språket i sig verkar tveksamt för information finns på många språk och det har diskuterats i moskéer och andra platser där det går att prata annat än svenska.

Ja, de borde vara extra väl vaccinerade och inte tvärtom.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hur många gånger ska detta tas upp?
JA enligt alla studier smittar även de som är vaccinerade och blir sjuka men då de som trots vaccin blir sjuka är sjuka kortare tid så smittar de även kortare tid.
Fruktansvärt svårt att förstå tydligen.
Tja med tanke på hur saker upprepas av gamlingarna här i tråden så ska man nog inte reagera så kraftigt.
Men det verkar vara fruktansvärt svårt att acceptera att man smittar även som vaccinerad. Även om det är under en kortare period. Men varför får man inte nämna att vaccinerade smittar?
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag syftade inte på ovaccinerades logik utan logiken i antagandet.
Jag känner inte till snittet i Sverige och kan inte svara på din första fråga, som iofs var retoriskt.
Att "underklassen" är undervaccinerade betyder inte att de är oansvariga, inte ens korkade. Att de dessutom tydligen måste handla i närbutiker betyder nödvändigtvis inte att de trängs. Jag avstår även från din retoriska frågeställning igen.
Även om din sista fråga också är retorisk, är mitt svar: Det finns idioter i alla läger, även om jag tror att de som påstår att viruset inte finns bara vill provocera.
Som sagt Fohm har statistik när det gäller vaccinationsgrad i olika sorters grupper så du kan ta reda på det.

Om butikerna är små i förhållande till antalet människor som måste handla i dem så blir det trängsel. Mindre lokaler innebär lägre hyra vilket gör att det går att hålla lägre priser, vilket är viktigt för de med lägst inkomst.

Jag har inte påstått att någon är korkad, jag kan skilja på att jag tycker att någon har en dum åsikt och att en person är dum.

Men att jobba inom hemtjänst eller som taxichaufför innebär att man är nära många andra människor. Att ha låg inkomst innebär att man generellt måste jobba på plats och ta sig dit kollektivt, vilket i sin tur innebär att man tillbringar tid nära andra.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det verkar vara fruktansvärt svårt att acceptera att man smittar även som vaccinerad.
Är det?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför får man inte nämna att vaccinerade smittar?
Det får man förstås, men det blir fel när det görs på ett sätt som låter som att det inte skulle vara någon skillnad mellan ovaccinerade och vaccinerade i det avseendet.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det verkar vara fruktansvärt svårt att acceptera att man smittar även som vaccinerad
Menar du generellt, eller i tråden?
För menar du tråden vore det trevligt om du kunde citera någon som påstår detta
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hur många gånger ska detta tas upp?
JA enligt alla studier smittar även de som är vaccinerade och blir sjuka men då de som trots vaccin blir sjuka är sjuka kortare tid så smittar de även kortare tid.
Fruktansvärt svårt att förstå tydligen.
Precis och det är samma tomtar som frågesätter jämnt.tröttlöst.samma tomtar som frågesatte Anders björkman när ha sa att det skyddar mot svår sjukdom men värdelös mot smitta och han sa att det kommer ett virus som inte vaccinet bitter på och vi borde ha lyssnat på han då men icke samma tomtar som nu sa att så kommer det inte hända.suck
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Precis och det är samma tomtar som frågesätter jämnt.tröttlöst.samma tomtar som frågesatte Anders björkman när ha sa att det skyddar mot svår sjukdom men värdelös mot smitta och han sa att det kommer ett virus som inte vaccinet bitter på och vi borde ha lyssnat på han då men icke samma tomtar som nu sa att så kommer det inte hända.suck
I denna artikel säger verkligen inte Björkman att vaccinet är värdelöst mot smittspridningen utan det står:
En av anledningarna är den svaga vaccineffekten, knappt 50 procent, mot att bli smittad, asymtomatiskt eller med lindriga symtom.
Om 50 % inte blir smittade innebär det naturligtvis att smittspridningen minskar.

Sen är den artikeln så gammal att kunskapen om att viruspartiklarna i en sjuk och vaccinerads luftvägar har antikroppar på sig inte fanns än. Du måste inse att forskning pågår och det innebär att det kommer fram ny kunskap.

Sen tycker ju Björkman att vaccinationstäckningen ska öka ändå.

Det är väl ingen som har sagt att det inte kan komma varianter som viruset skyddar dåligt mot, tvärtom har det ju varit välkänt sen länge i och med att beta och gamma vara just sådana varianter och de blev ju till för över ett år sen.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan tyvär från lite för nära håll i släkten tala om att det finns de som inte tror på detta virus. Utan tror att det bara är att folk inte äter rätt som är problemet.
De finns i alla läger.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det?

Det får man förstås, men det blir fel när det görs på ett sätt som låter som att det inte skulle vara någon skillnad mellan ovaccinerade och vaccinerade i det avseendet.
Nu har jag inte läst igenom ditt material ännu.
Tyvärr men tror det blir intressant.
Men det intressanta är att den information du har verkar inte ha träffat alla. För den information jag fått är att den smittar lika mycket men kortare tid. Jag har ingen källa. Men misstänker att det är SVT.
Det jag vill komma fram till är att det lär vara fler som läst det jag läste. Kanske en förklaring till hur kunskapen ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.