Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
M mickef skrev:
Alla skäl att avstå är korkade, om de inte är medicinskt grundade, om jag tolkar dig rätt?
Ja, det är väl inte speciellt begåvat att välja en stor risk framör en liten risk.
Att det sedan drabbar tredje person som vårdpersional och andra vårdbehövande gör det ännu värre…
 
P pmd skrev:
Det skrev jag inte. Om man är eremit så är det kanske mer riskfyllt att ta sig till civilisationen för att vaccinera sig än att stanna kvar i sin eremitgrotta.
Det går inte att räkna upp alla korkade motiv för att inte vaccinera sig, eller alla bra skäl för att inte vaccinera sig.
Det var därför jag undrade om det fanns några okorkade ursäkter. Eremiten verkar ju ha en, men den kanske faller också om det finns möjligheter för vaccinbussen att möta upp.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Intressant....
Om jag väljer att inte vaccinera mig, så börjar folk påstå att man är dum i huvudet... Det säger mig väldigt mycket om den som sa det.

Men om jag stödjer mitt beslut på fakta?
Skulle den forskaren räknas som seriös?

Själv tillhör jag den delen som har vaccinerat mig alla tre.... Så allt är hypotetiskt...
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
P
Du har inte läst tillräckligt noga.
 
P pmd skrev:
Du har inte läst tillräckligt noga.
Vem har inte läst tillräckligt? Och om vad?
 
P
Du. Om att inte vaccinera sig.

Titta på diskussionen på föregående sida. Den som jag antar var anledningen till att du skrev inlägg #14596.
 
P pmd skrev:
Du. Om att inte vaccinera sig.

Titta på diskussionen på föregående sida. Den som jag antar var anledningen till att du skrev inlägg #14596.
Nu var inte det något svar.

Varför är det så känsligt med vaccin? Så att vissa blir nästan aggressiva eller börjar förolämpa människan.
Sen den viktigaste punkten.

Forskning.
Kan det finnas forskning som är kritisk till vaccin men som är helt seriös? Alltså inte kompis med antivaxxers.
För min del är det självklart. Det är inte svart eller vitt.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så känsligt med vaccin? Så att vissa blir nästan aggressiva eller börjar förolämpa människan.
Jag vet inte riktigt. Inlägg #14596 är av den typen så du kanske kan förklara det bättre än jag.
Kan det finnas forskning som är kritisk till vaccin men som är helt seriös?
Jag är tveksam. Vaccin har visat sig fungera bra sen över 200 år tillbaka.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
Tjena,

Intressant att samma personer är kvar i tråden och tjafsar med samma andra personer. När ska ni nå "lets agree to disagree"?

Nåja, ville datera upp er på min resa. Skrev för några månader sedan. Testade positivt i januari. Feber två nätter. Kände mig svag en vecka. Nästäppa...

Så visst kunde jag få det. Men tydligen inte av frugan. Och inte smittade jag henne heller. Dock fick hon det några veckor senare... Igen. Dubbelvaccinerad och tidigare genomgången infektion.

Märkligt virus... Nåja. Over. Out. Keep on tjaffsing!
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P
Det är inte bara samma personer. Med jämna och jämna mellanrum dyker det upp nya personer som kommer med samma gamla konspirationsteorier om vaccination. Den typen av desinformation kan vi inte låta stå oemotsagd av mentalhygieniska skäl.
 
  • Gilla
lob och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför är det så känsligt med vaccin?
Det är inte "känsligt" med vaccin. Det som verkar vara känsligt är individers tyckaderätt till att få posera oemotsagt med sina känslor och faktaresistenta åsikter.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Forskning.
Kan det finnas forskning som är kritisk till vaccin men som är helt seriös? Alltså inte kompis med antivaxxers.
För min del är det självklart. Det är inte svart eller vitt.
"Kan det finnas?" Ja, rimligen. Det mesta *kan* ju finnas, inte sant?

Det som gör att det är väldigt begränsat med ordentliga, peer rewiewade forskningsrapporter som är kritiska till vaccin är ganska enkelt, det finns inte särskilt mycket gott belägg för att vaccin är dåligt som går att belägga med seriös forskning. Vissa specifika vaccin har haft brister, och det vet vi ju om just för att det har kunnat påvisas. Men att vaccin som koncept i sig skulle vara något en vetenskaplig seriös rapport skulle vara kritisk till, det är helt enkelt så svart eller vitt att konceptet vaccin är en av människans främsta framsteg genom hela mänskliga historien.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Om det inte framgått med tanke på tråden så handlade det om Corona vaccinet.
Sen handlade om att vara kritisk inte.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Det är inte "känsligt" med vaccin. Det som verkar vara känsligt är individers tyckaderätt till att få posera oemotsagt med sina känslor och faktaresistenta åsikter.
Tycker det låter som den här tråden. Är du negativ till Corona vaccinet i den tråden kommer du garanterat bli påhoppad.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om det inte framgått med tanke på tråden så handlade det om Corona vaccinet.
Sen handlade om att vara kritisk inte.
Det gör ingen skillnad. Begriplig meningsbyggnad eller inte.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker det låter som den här tråden. Är du negativ till Corona vaccinet i den tråden kommer du garanterat bli påhoppad.
Återigen. Jag hävdar att koketterar man med ignorans så blir man ifrågasatt. Och jag kan absolut tänka mig att man upplever det som att man blir påhoppad för att det är jobbigt att bli ifrågasatt.

(Men då är mitt tips snarare att inte uttrycka ståndpunkter, åsikter eller annat man inte vill få kommenterat eller ifrågasatt på ett diskussionsforum för då är sannolikheten att just det inträffar ganska stor.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.