Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Har du glömt bort igen att alla med covid måste ligga på avdelning för covid eller på isolering i stället för att ligga på vanlig avdelning för ortopedi, onkologi osv. samt att det är en massa extra skyddsåtgärder som behövs?
Båda delarna innebär att de är extra resurskrävande.
Tack, då slapp jag förklara, men kan lägga till ett: Öööh :)
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Empati? Tja jag besöker inte läkaren mer än absolut nödvändigt. Vilket brukar vara ytterst sällan.
Vi har en hög vaccinations grad. Är det tredje och snart fjärde sprutan?
Men jag är trött att jag ska vaccinera mig för alla andra. Ska jag fylla kroppen med vaccin så gör jag det för min skull. Inte för någon annan. De skulle va mina närmaste.
Det handlar ju om att du utsätter andra för risken att behöva sjukhusvård om du smittar någon, dvs. kan bidra till att sjukhuspersonalen får jobba ännu ett dubbelpass.

Det är väl ungefär det som är brist på empati för andra (än dina närmaste).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Har du glömt bort igen att alla med covid måste ligga på avdelning för covid eller på isolering i stället för att ligga på vanlig avdelning för ortopedi, onkologi osv. samt att det är en massa extra skyddsåtgärder som behövs?
Båda delarna innebär att de är extra resurskrävande.
De behöver ingen extra vård för det. De tar inte upp en extra plats. De hade legat på sjukhus ändå. Visst är det väl bökigare, men eftersom de hade legat där även utan covid så är skillnaden inte såå stor.
 
BirgitS
Travisffs Travisffs skrev:
Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.
Och det är väl en väldig fördel för vaccinet i och med att typ 90 % av den vuxna befolkningen är vaccinerade. Kom igen den dag som 90 % på IVA är vaccinerade.

Travisffs Travisffs skrev:
Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.
I de åldersgrupper som avlider är väl typ 95 % vaccinerade. Är 95 % av de avlidna vaccinerade?
Nej.

Travisffs Travisffs skrev:
Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.
Har väl aldrig gjorts så mycket uppföljningar för något tidigare vaccin som man nu gör med covidvaccinerna.
 
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Tror du att det beror på att det finns lika många vaccinerade som ovaccinerade? Hur tror du det sett ut utan vaccination? Svårt att förstå hur du tänker bara?
Vet du det då?
Smittspridningen vad ju hög efter jul, ändå ligger det inte massor med ovaccinerade på IVA.

Jag förstår med att det procentuellt är fler vaccinerade. Men ovaccinerade får skiten för allt.
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Travisffs Travisffs skrev:
Men ovaccinerade får skiten för allt.
Inte de som redan dött. (Andel och antal och ur vilket underlag man hämtar antal och andelar är ganska relevant i sammanhanget, hur kan det fortfarande vara så svårt att ta till sig?)
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Travisffs Travisffs skrev:
Vet du det då?
Smittspridningen vad ju hög efter jul, ändå ligger det inte massor med ovaccinerade på IVA.

Jag förstår med att det procentuellt är fler vaccinerade. Men ovaccinerade får skiten för allt.
Så klart! De som inte har en vettig anledning att skippa vaccinering får ta skit för detta, helt naturligt! Du kan se Sverige som ett helt fotbollslag, du är målvakten som är den enda i laget som inte vaccinerar dig, när bollen kommer duckar du eller springer från målet och laget förlorar matchen! Ingen gillar dig då…
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
De behöver ingen extra vård för det. De tar inte upp en extra plats. De hade legat på sjukhus ändå. Visst är det väl bökigare, men eftersom de hade legat där även utan covid så är skillnaden inte såå stor.
Jo, skillnaden är stor när t.ex. ortopedläkaren behöver gå till covidavdelningen 10 min. bort. Inte lär covidpatienterna få samma regelbundna besök av sjukgymnast som en patient på ortopeden får, vilket ökar risken för komplikationer.

Isolering gör allt mycket mer tidskrävande. Kommer du inte ihåg beskrivningen av alla extra åtgärder som behövs när en patient med covid ska opereras?
 
På Iva så var det inte många inlagda pga covid. Regionerna klagar på många inläggningar både covid och utan. Sedan är det många sjukskrivna. Men det var inget som hade med Corona att göra. Nu är det tydligt att det beror på brist på sängplatser som är problemet. Inte covid.
Jag tror inte att tredje eller nu även fjärde sprutan kommer göra så stor skillnad på sjukvården så man måste vädja med empati...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så klart! De som inte har en vettig anledning att skippa vaccinering får ta skit för detta, helt naturligt! Du kan se Sverige som ett helt fotbollslag, du är målvakten som är den enda i laget som inte vaccinerar dig, när bollen kommer duckar du eller springer från målet och laget förlorar matchen! Ingen gillar dig då…
Till en tävling väljer man ut de bästa spelarna.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Till en tävling väljer man ut de bästa spelarna.
Ser mörkt ut på Sveriges avbytarbänk…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det är väl en väldig fördel för vaccinet i och med att typ 90 % av den vuxna befolkningen är vaccinerade. Kom igen den dag som 90 % på IVA är vaccinerade.


I de åldersgrupper som avlider är väl typ 95 % vaccinerade. Är 95 % av de avlidna vaccinerade?
Nej.


Har väl aldrig gjorts så mycket uppföljningar för något tidigare vaccin som man nu gör med covidvaccinerna.
Vart fick du 90% ifrån?
Dos 3 ligger på strax under 60%.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Ehh låt folk göra som dom själva vill. Det finns ju inget krav på vaccin, än så länge. Således varje enskild person gör som hen vill, utan påhopp och likadant åt andra hållet såklart :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser mörkt ut på Sveriges avbytarbänk…
Det ser lika mörkt ut på de flesta avbytarbänkar i världen. Om vi ska fortsätta med din fotboll jämförelse. Som förvisso föll direkt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så klart! De som inte har en vettig anledning att skippa vaccinering får ta skit för detta, helt naturligt! Du kan se Sverige som ett helt fotbollslag, du är målvakten som är den enda i laget som inte vaccinerar dig, när bollen kommer duckar du eller springer från målet och laget förlorar matchen! Ingen gillar dig då…
Tillhör man inte riskgrupp så ser jag inte riktigt anledningen. Som sagt det skulle skydda mot allvarligt sjukdom och död, tyvärr ser det inte ut så.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.