817 319 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Tack, då slapp jag förklara, men kan lägga till ett: ÖööhBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Det handlar ju om att du utsätter andra för risken att behöva sjukhusvård om du smittar någon, dvs. kan bidra till att sjukhuspersonalen får jobba ännu ett dubbelpass.Bananskalare skrev:Empati? Tja jag besöker inte läkaren mer än absolut nödvändigt. Vilket brukar vara ytterst sällan.
Vi har en hög vaccinations grad. Är det tredje och snart fjärde sprutan?
Men jag är trött att jag ska vaccinera mig för alla andra. Ska jag fylla kroppen med vaccin så gör jag det för min skull. Inte för någon annan. De skulle va mina närmaste.
Det är väl ungefär det som är brist på empati för andra (än dina närmaste).
De behöver ingen extra vård för det. De tar inte upp en extra plats. De hade legat på sjukhus ändå. Visst är det väl bökigare, men eftersom de hade legat där även utan covid så är skillnaden inte såå stor.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Och det är väl en väldig fördel för vaccinet i och med att typ 90 % av den vuxna befolkningen är vaccinerade. Kom igen den dag som 90 % på IVA är vaccinerade.Travisffs skrev:
I de åldersgrupper som avlider är väl typ 95 % vaccinerade. Är 95 % av de avlidna vaccinerade?Travisffs skrev:
Nej.
Har väl aldrig gjorts så mycket uppföljningar för något tidigare vaccin som man nu gör med covidvaccinerna.Travisffs skrev:
Vet du det då?K Kurtivan skrev:
Smittspridningen vad ju hög efter jul, ändå ligger det inte massor med ovaccinerade på IVA.
Jag förstår med att det procentuellt är fler vaccinerade. Men ovaccinerade får skiten för allt.
Så klart! De som inte har en vettig anledning att skippa vaccinering får ta skit för detta, helt naturligt! Du kan se Sverige som ett helt fotbollslag, du är målvakten som är den enda i laget som inte vaccinerar dig, när bollen kommer duckar du eller springer från målet och laget förlorar matchen! Ingen gillar dig då…Travisffs skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 972 inlägg
Jo, skillnaden är stor när t.ex. ortopedläkaren behöver gå till covidavdelningen 10 min. bort. Inte lär covidpatienterna få samma regelbundna besök av sjukgymnast som en patient på ortopeden får, vilket ökar risken för komplikationer.Nissens skrev:
Isolering gör allt mycket mer tidskrävande. Kommer du inte ihåg beskrivningen av alla extra åtgärder som behövs när en patient med covid ska opereras?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
På Iva så var det inte många inlagda pga covid. Regionerna klagar på många inläggningar både covid och utan. Sedan är det många sjukskrivna. Men det var inget som hade med Corona att göra. Nu är det tydligt att det beror på brist på sängplatser som är problemet. Inte covid.
Jag tror inte att tredje eller nu även fjärde sprutan kommer göra så stor skillnad på sjukvården så man måste vädja med empati...
Jag tror inte att tredje eller nu även fjärde sprutan kommer göra så stor skillnad på sjukvården så man måste vädja med empati...
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Till en tävling väljer man ut de bästa spelarna.Jonatan79 skrev:Så klart! De som inte har en vettig anledning att skippa vaccinering får ta skit för detta, helt naturligt! Du kan se Sverige som ett helt fotbollslag, du är målvakten som är den enda i laget som inte vaccinerar dig, när bollen kommer duckar du eller springer från målet och laget förlorar matchen! Ingen gillar dig då…
Vart fick du 90% ifrån?BirgitS skrev:Och det är väl en väldig fördel för vaccinet i och med att typ 90 % av den vuxna befolkningen är vaccinerade. Kom igen den dag som 90 % på IVA är vaccinerade.
I de åldersgrupper som avlider är väl typ 95 % vaccinerade. Är 95 % av de avlidna vaccinerade?
Nej.
Har väl aldrig gjorts så mycket uppföljningar för något tidigare vaccin som man nu gör med covidvaccinerna.
Dos 3 ligger på strax under 60%.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Ehh låt folk göra som dom själva vill. Det finns ju inget krav på vaccin, än så länge. Således varje enskild person gör som hen vill, utan påhopp och likadant åt andra hållet såklart
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tillhör man inte riskgrupp så ser jag inte riktigt anledningen. Som sagt det skulle skydda mot allvarligt sjukdom och död, tyvärr ser det inte ut så.Jonatan79 skrev:Så klart! De som inte har en vettig anledning att skippa vaccinering får ta skit för detta, helt naturligt! Du kan se Sverige som ett helt fotbollslag, du är målvakten som är den enda i laget som inte vaccinerar dig, när bollen kommer duckar du eller springer från målet och laget förlorar matchen! Ingen gillar dig då…