817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Tyligen är stress en av anledningen till att många unga inte har vaccinerat sig.
https://www.dn.se/sverige/tre-av-tio-unga-vuxna-i-stockholm-ar-ovaccinerade/
"Vissa känner också att det blir för stressigt att tänka på mellan tentorna, säger studenten Ellenor Jonsson, 22 år, som valt att vaccinera sig."
https://www.dn.se/sverige/tre-av-tio-unga-vuxna-i-stockholm-ar-ovaccinerade/
"Vissa känner också att det blir för stressigt att tänka på mellan tentorna, säger studenten Ellenor Jonsson, 22 år, som valt att vaccinera sig."
Jag har ingen panik öht, kanske du skulle läsa inlägget jag svarade på? Blir ganska märkligt med ett fritt flygande påstående annars…..RoTe skrev:Hur förklarar du att jag känner ett par inom sjukvården som inte är vaccinerade och som inte har någon panik överhuvudtaget? Detta bevisar för mig att det är något som inte stämmer. Dom som har panik har ett maniskt beteende att försöka påverka andra. De som inte är rädda lever bara som vanligt. Märkligt...
Däremot är jag väldigt medveten om och har via jobbet fått se en hel del av verkligheten, risker och konsekvenser. Är/har du?
Så bra och skönt för dina ovaccinerade bekanta att de inte är det minsta rädda/oroliga! Ganska ovanlig inställning tror jag. De flesta som jobbar inom vården (iaf på sjukhus, hemtjänst är kanske annorlunda) vill helst undvika smitta, de har inte ”panik” men man vill helst undvika att bli sjuk. Kanske inte av dödsångest utan för att de vill undvika att bli sjuka, undvika att smitta kollegor/patienter/anhöriga. Och för att man inte vill riskera någon av de följdsjukdomar man kan drabbas av…..
Som patient/brukare hade jag varit rädd för ovaccinerad vårdpersonal, speciellt om jag var sjuk med riskfaktorer eller immunbrist. Men den aspekten är kanske inte så viktig för dina kompisar?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Och statistiken visar att det nu fortfarande är mycket hög beläggning på sjukhusen och ovanligt många sjukskrivna inom sjukvården, vilket sammantaget ger en mycket värre situationen där än vanligt. De med empati för sjukhuspersonalen tänker då att de ska se till att det bättre och inte sämre, dvs. de vaccinerar sig, undviker att bli smittade och undviker att utsätta andra för eventuella virus man själv bär på.RoTe skrev:
Det finns bra forskning med statistik som visar att vaccinering inom de senaste månaderna skyddar många från att bli smittade av omikron och minskar risken för att sprida virus vidare osv. Detta gäller även om man har haft covid med någon annan variant än omikron.
Det handlar alltså inte om någon panik utan om logiskt tänkande och dra slutsatser utifrån det parat med empati.
Har du räknat bort hälften av de som ligger på sjukhus med covid då? Hälften av dem hade ju legat där även utan covid…BirgitS skrev:Och statistiken visar att det nu fortfarande är mycket hög beläggning på sjukhusen och ovanligt många sjukskrivna inom sjukvården, vilket sammantaget ger en mycket värre situationen där än vanligt. De med empati för sjukhuspersonalen tänker då att de ska se till att det bättre och inte sämre, dvs. de vaccinerar sig, undviker att bli smittade och undviker att utsätta andra för eventuella virus man själv bär på.
Det finns bra forskning med statistik som visar att vaccinering inom de senaste månaderna skyddar många från att bli smittade av omikron och minskar risken för att sprida virus vidare osv. Detta gäller även om man har haft covid med någon annan variant än omikron.
Det handlar alltså inte om någon panik utan om logiskt tänkande och dra slutsatser utifrån det parat med empati.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Empati? Tja jag besöker inte läkaren mer än absolut nödvändigt. Vilket brukar vara ytterst sällan.BirgitS skrev:Och statistiken visar att det nu fortfarande är mycket hög beläggning på sjukhusen och ovanligt många sjukskrivna inom sjukvården, vilket sammantaget ger en mycket värre situationen där än vanligt. De med empati för sjukhuspersonalen tänker då att de ska se till att det bättre och inte sämre, dvs. de vaccinerar sig, undviker att bli smittade och undviker att utsätta andra för eventuella virus man själv bär på.
Vi har en hög vaccinations grad. Är det tredje och snart fjärde sprutan?
Men jag är trött att jag ska vaccinera mig för alla andra. Ska jag fylla kroppen med vaccin så gör jag det för min skull. Inte för någon annan. De skulle va mina närmaste.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.
https://portal.icuregswe.org/siri/en/report/corona.vaccincovid
Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.
Så infalla JUST DETTA VACCIN ska skydda med allvarlig sjukdom och död så gör det ett ganska dåligt jobb.
Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.
PS. Glöm inte att ändra perioden.
https://portal.icuregswe.org/siri/en/report/corona.vaccincovid
Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.
Så infalla JUST DETTA VACCIN ska skydda med allvarlig sjukdom och död så gör det ett ganska dåligt jobb.
Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.
Frågan är ju hur många av de ovaccinserade som ligger innd pga covid. Sannolikt fler än hälften.Travisffs skrev:Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.
[länk]
Tror du att det beror på att det finns lika många vaccinerade som ovaccinerade? Hur tror du det sett ut utan vaccination? Svårt att förstå hur du tänker bara?Travisffs skrev:Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Har du glömt bort igen att alla med covid måste ligga på avdelning för covid eller på isolering i stället för att ligga på vanlig avdelning för ortopedi, onkologi osv. samt att det är en massa extra skyddsåtgärder som behövs?Nissens skrev:
Båda delarna innebär att de är extra resurskrävande.