Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det ser lika mörkt ut på de flesta avbytarbänkar i världen. Om vi ska fortsätta med din fotboll jämförelse. Som förvisso föll direkt.
Då förstod du inte riktigt, fast du är väl vaccinerad 2 eller 3 ggr ?
 
Travisffs Travisffs skrev:
Tillhör man inte riskgrupp så ser jag inte riktigt anledningen. Som sagt det skulle skydda mot allvarligt sjukdom och död, tyvärr ser det inte ut så.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, du har gått vilse på vägen…och kommer inte hitta hem…
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, du har gått vilse på vägen…och kommer inte hitta hem…
Kanske, återstå att se.
 
E errakareby skrev:
Ehh låt folk göra som dom själva vill. Det finns ju inget krav på vaccin, än så länge. Således varje enskild person gör som hen vill, utan påhopp och likadant åt andra hållet såklart :)
Nej nej nej så du säger. Inte kan man behandla alla lika? Vi som har vaccinerat oss är lite bättre än alla andra. Egentligen ganska mycket bättre.... Sen sorterar vi ut de som inte tagit tredje sprutan. De är lite mindre värda.

Nej jag tycker inte gör fel. Dessutom så pratade jag med en ovaccinerad. Jag sa hej!
Så jag känner mig väldigt duktig.

Obs inlägget kan innehålla vissa spår av ironi
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
På Iva så var det inte många inlagda pga covid. Regionerna klagar på många inläggningar både covid och utan. Sedan är det många sjukskrivna. Men det var inget som hade med Corona att göra. Nu är det tydligt att det beror på brist på sängplatser som är problemet. Inte covid.
Jag tror inte att tredje eller nu även fjärde sprutan kommer göra så stor skillnad på sjukvården så man måste vädja med empati...
Nog har många inom vården varit frånvarande i år pga. att de eller barnen har haft covid. Däremot så har ju inte sjukhusen någon statistik där det framgår exakt hur många som är frånvarande pga. covid, influensa, benbrott, utbrändhet osv.

Ju större frånvaro bland personalen desto färre tillgängliga sängplatser finns det.

Man vet att under några månader efter en vaccindos så skyddar vaccinet många från att över huvud taget få symtom när de utsätts för viruset. Det innebär att man smittar mindre (oavsett om man inte har blivit sjuk alls eller om man är en symtomfri smittad). Det i sin tur innebär att färre smittas och därmed blir det färre som behöver sjukhusvård.

Ju högre belastning på vården är desto högre blir dödligheten i covid, liksom ökat lidande och död bland de som får sin vård uppskjuten.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Travisffs Travisffs skrev:
Vart fick du 90% ifrån?
Dos 3 ligger på strax under 60%.
Man är vaccinerad redan efter 2 doser.

Även dos 3 är ju inte jämnt utspridd i befolkningen. Eftersom risken för allvarlig sjukdom ökar med åldern och fler är vaccinerade (inkl. med tre doser) ju äldre de är. Så är det ju mycket fler än 58 % som har fått tre doser bland de vaccinerade 60-80 år.

Här ser du hur mycket större risk det är att en ovaccinerad person behöver IVA-vård jämfört med en vaccinerad.
Diagram som jämför antal nya intensivvårdade ovaccinerade och vaccinerade per 100 000 invånare, uppdelat efter åldersgrupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...9/2022/covid-19-veckorapport-2022-vecka-5.pdf

Eller om du föredrar det i textformat så finns det i samma dokument:
"Medeltalet för ovaccinerade för de föregående tre veckorna var 45 patienter
per vecka och för vaccinerade 43. Av de nyinlagda patienterna på intensivvården
under vecka 5 var 32 personer ovaccinerade, vilket motsvarar 42 procent.
Medelåldern för nya intensivvårdade patienter var för de senaste fyra veckorna 49
år bland ovaccinerade
och 62 år bland vaccinerade. Under de fyra senaste veckorna
(vecka 2–5) var antalet intensivvårdade per 100 000 invånare 4 gånger högre bland
ovaccinerade än bland vaccinerade för personer över 20 år
, skillnaden var
statistiskt säkerställd. Motsvarande jämförelse i åldersgrupperna 50–69 år och 70
år och äldre som inte har insatser enligt socialtjänstlagen (hemtjänstinsatser eller
boende på SÄBO), är 8 respektive 14 gånger högre bland ovaccinerade. "

Dvs. hade fler över 40 år varit vaccinerade hade det haft stor påverkan på IVA-belastningen.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Travisffs Travisffs skrev:
Tillhör man inte riskgrupp så ser jag inte riktigt anledningen. Som sagt det skulle skydda mot allvarligt sjukdom och död, tyvärr ser det inte ut så.
Jo, det gör det ju för väldigt många men inte riktigt för alla. Har man redan flera sjukdomar så räcker det med en mycket mild covid för att det ska bli för mycket för kroppen. I den här bilden kan man se att under förra våren och denna vinters höga smittspridning inte alls orsakar att lika många dör som under förra vintern och våren 2020. Detta för att de äldsta var vaccinerade.

På samma sätt kan man se att denna vinter med hög smittspridning så blir belastningen på IVA mycket lägre än under tidigare vågor. Detta för att nu är det inte längre bara de äldsta som är vaccinerade utan en massa medelålders också.

Diagram som visar COVID-19-statistik för Sverige: vaccindoser, nya fall, IVA-patienter och nya dödsfall över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE

Alltså vaccinerna har skyddat mycket bra mot allvarlig sjukdom och död.

En massa av dem som ligger på sjukhus pga. covid tillhör inte en känd riskgrupp, även på IVA så är det 20 % som inte tillhör en riskgrupp. Med andra ord man vet inte i förväg om man kommer att behöva sjukhusvård.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nog har många inom vården varit frånvarande i år pga. att de eller barnen har haft covid. Däremot så har ju inte sjukhusen någon statistik där det framgår exakt hur många som är frånvarande pga. covid, influensa, benbrott, utbrändhet osv.

Ju större frånvaro bland personalen desto färre tillgängliga sängplatser finns det.

Man vet att under några månader efter en vaccindos så skyddar vaccinet många från att över huvud taget få symtom när de utsätts för viruset. Det innebär att man smittar mindre (oavsett om man inte har blivit sjuk alls eller om man är en symtomfri smittad). Det i sin tur innebär att färre smittas och därmed blir det färre som behöver sjukhusvård.

Ju högre belastning på vården är desto högre blir dödligheten i covid, liksom ökat lidande och död bland de som får sin vård uppskjuten.
Att många är sjukskrivna visar hur hårt många har fått kämpa pga Corona.
Men trycket på sjukvården kommer inte göra så stor skillnad om alla tar tredje sprutan.
I det här fallet beror inte det höga trycket enbart på Corona. Som det ända kändes i ditt inlägg. Indirekt Corona finns inte som alternativ....
Empati för sjukvården... Självklart det finns många som behöver vår empati. Förskolan som kämpat på med väldigt lite personal...
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att många är sjukskrivna visar hur hårt många har fått kämpa pga Corona.
Men trycket på sjukvården kommer inte göra så stor skillnad om alla tar tredje sprutan.
I det här fallet beror inte det höga trycket enbart på Corona. Som det ända kändes i ditt inlägg. Indirekt Corona finns inte som alternativ....
Empati för sjukvården... Självklart det finns många som behöver vår empati. Förskolan som kämpat på med väldigt lite personal...
Vaccinet effektivitet mot sjukhusinläggning efter två resp. tre doser utifrån tiden från senaste dosen.
Diagram visar vaccinets effektivitet mot sjukhusinläggning för Omicron och Delta efter två och tre doser över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://assets.publishing.service.g...5620/Vaccine_surveillance_report_-_week_7.pdf Figur 2b

Alltså ett mycket bättre skydd under de tre första månaderna efter dos 3 än när det har gått fem månader sen dos 2.

Ja, även förskola och grundskola har haft stora problem pga. den höga smittspridningen så även för dem hade det ju varit bättre om fler hade vaccinerat sig och tagit den tredje dosen eftersom det hade bromsat in smittspridningen under januari.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det gör det ju för väldigt många men inte riktigt för alla. Har man redan flera sjukdomar så räcker det med en mycket mild covid för att det ska bli för mycket för kroppen. I den här bilden kan man se att under förra våren och denna vinters höga smittspridning inte alls orsakar att lika många dör som under förra vintern och våren 2020. Detta för att de äldsta var vaccinerade.

På samma sätt kan man se att denna vinter med hög smittspridning så blir belastningen på IVA mycket lägre än under tidigare vågor. Detta för att nu är det inte längre bara de äldsta som är vaccinerade utan en massa medelålders också.

[bild]
[länk]

Alltså vaccinerna har skyddat mycket bra mot allvarlig sjukdom och död.

En massa av dem som ligger på sjukhus pga. covid tillhör inte en känd riskgrupp, även på IVA så är det 20 % som inte tillhör en riskgrupp. Med andra ord man vet inte i förväg om man kommer att behöva sjukhusvård.
Kan ju också bero lite på att den variant vi haft på senare tid sprider sig lättare och är betydligt mildare. På ett sätt är det svårt att jämföra eftersom det inte är exakt samma variant som är i omlopp.

Med det sagt så säger jag inte att vaccinet bara är en saltlösning.
 
BirgitS
Travisffs Travisffs skrev:
Kan ju också bero lite på att den variant vi haft på senare tid sprider sig lättare och är betydligt mildare. På ett sätt är det svårt att jämföra eftersom det inte är exakt samma variant som är i omlopp.

Med det sagt så säger jag inte att vaccinet bara är en saltlösning.
Visst är det så att det är mycket större smittspridning nu än det har varit under någon av de andra vågorna. Trots detta så har det inte medfört lika hög belastning på IVA.

Nu var det ju så att dödsfallen inte alls ökade under tredje vågen (alfa) i takt med smittspridningen. Detta trots då att alfa var farligare än varianterna under första och andra vågen. Däremot var de äldsta då nyvaccinerade.

Eftersom man så tydligt ser att risken för att behöva IVA-vård beror på om någon är vaccinerad eller inte i alla länder så är det så att vaccinering minskar risken för att behöva IVA-vård.

I inlägg #14512 ser man att man i Storbritannien har kommit fram till att vaccinering medför att risken för sjukhusvård även utanför IVA minskar. Rejäl minskning i några månader och sen en något mindre minskning.

De beräkningar som har gjorts beträffande mildhetsgrad visar att omikron är ungefär lika "farligt" som varianterna som gick runt 2020. Alfa, som orsakade vågen i våras, ökade risken för sjukhusinläggning med över 50 % i Sverige (vuxna, ej äldre) och delta ökade risken ytterligare enligt de länder som hade en stor deltavåg i somras/början av hösten. Omikron har ungefär halverat risken jämfört med delta vilket innebär att man är ungefär tillbaks på ursprungsvariantens farlighetsnivå.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vaccinet effektivitet mot sjukhusinläggning efter två resp. tre doser utifrån tiden från senaste dosen.
[bild]
[länk] Figur 2b

Alltså ett mycket bättre skydd under de tre första månaderna efter dos 3 än när det har gått fem månader sen dos 2.

Ja, även förskola och grundskola har haft stora problem pga. den höga smittspridningen så även för dem hade det ju varit bättre om fler hade vaccinerat sig och tagit den tredje dosen eftersom det hade bromsat in smittspridningen under januari.
Nu tror jag inte tredje sprutan spelar någon större roll till smittspridningen. Jag och frugan fick det båda har tagit tredje sprutan. Väldigt många vart smittade, men jag tror inte det hade hjälpt så mycket om fler hade tagit tredje sprutan. Omikrom har aldrig varit någon jättebov på sjukhusen. Tur är det. När regeringen gjorde sista nedstängningen så var det många saker som spelade in. Inte bara omikrom. Nu kom jag inte ihåg om det var Iva eller vanlig vård. Men om jag minns rätt så var det 15% av de ovaccinerade med omikrom som blev allvarligt sjuka medans över 40% när det gällde delta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det så att det är mycket större smittspridning nu än det har varit under någon av de andra vågorna. Trots detta så har det inte medfört lika hög belastning på IVA.

Nu var det ju så att dödsfallen inte alls ökade under tredje vågen (alfa) i takt med smittspridningen. Detta trots då att alfa var farligare än varianterna under första och andra vågen. Däremot var de äldsta då nyvaccinerade.

Eftersom man så tydligt ser att risken för att behöva IVA-vård beror på om någon är vaccinerad eller inte i alla länder så är det så att vaccinering minskar risken för att behöva IVA-vård.

I inlägg #14512 ser man att man i Storbritannien har kommit fram till att vaccinering medför att risken för sjukhusvård även utanför IVA minskar. Rejäl minskning i några månader och sen en något mindre minskning.

De beräkningar som har gjorts beträffande mildhetsgrad visar att omikron är ungefär lika "farligt" som varianterna som gick runt 2020. Alfa, som orsakade vågen i våras, ökade risken för sjukhusinläggning med över 50 % i Sverige (vuxna, ej äldre) och delta ökade risken ytterligare enligt de länder som hade en stor deltavåg i somras/början av hösten. Omikron har ungefär halverat risken jämfört med delta vilket innebär att man är ungefär tillbaks på ursprungsvariantens farlighetsnivå.
Nu säger du emot dig själv du har sagt att alfa var lika om inte farligare än delta.
WHO har klassat omikrom som mild. Men du tror inte på dessa? Eftersom du påstår att alfa och omikrom är likvärdiga, får du gärna visa siffror på det.
 
J
Travisffs Travisffs skrev:
Det är bara till att kika här så ser man att detta året har det varit ungefär lika många vaccinerade på IVA som ovaccinerade.

[länk]

Kollar man antalet med dödlig utgång från 17/1 tills idag så antalet högre på den vaccinerade.

Så infalla JUST DETTA VACCIN ska skydda med allvarlig sjukdom och död så gör det ett ganska dåligt jobb.

Ingen antivaxxer, men mot just detta vaccin har jag mina tveksamheter. Speciellt när man det ges utan ordentliga uppföljningar, som det hade varit normalt sätt i denna fasen.

PS. Glöm inte att ändra perioden.
Läs på lite snälla
 
J
Travisffs Travisffs skrev:
Vet du det då?
Smittspridningen vad ju hög efter jul, ändå ligger det inte massor med ovaccinerade på IVA.

Jag förstår med att det procentuellt är fler vaccinerade. Men ovaccinerade får skiten för allt.
Ursäkta mina översittarfasoner men varför har majoriteten av de som fortfarande ifrågasätter ett vaccin inte klarat av att gå ut grundskolan i svenska? Kanske är det därför ni har svårt att ta till er information? Det är ju ett mycket svårt samhällsproblem vi står inför när de som är emot på något sätt inte ens fixar att skriva en fullständig mening som går att förstå.
Ja, det är många vaccinerade som smittas. Ja, det blir så när många är vaccinerade. Ja, det är konstigt. Ja, grillchips är gott.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.