817 169 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
För att minska risken att smitta någon annan (som blir allvarligt sjuk eller dör).V växelventil skrev:
För att minska risken att bli sjuk någon mer gång (för du tycker väl inte att det är kul att vara sjuk).
För att minska risken att bli allvarligt sjuk nästa gång du får covid (andra varianter kan påverka dig på ett annat sätt än den gamla varianten gjorde).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Ja, det tog ett tag att få rökarna och de som tyckte det var tufft att röka att förstå att de lyssnade på s.k. experter som var betalda av tobaksbolagen. Det är ju samma sak nu att vaccinmotståndare lyssnar på s.k. experter som kommer med känslobaserad propaganda för att tjäna pengar.Bananskalare skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Även om man har haft en mild covid är det bra att vaccinera sig:V växelventil skrev:
För att minska risken att smitta någon annan (som blir allvarligt sjuk eller dör).
För att minska risken att bli sjuk någon mer gång (för du tycker väl inte att det är kul att vara sjuk).
För att minska risken att bli allvarligt sjuk nästa gång du får covid (andra varianter kan påverka dig på ett annat sätt än den gamla varianten gjorde).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Jag håller inte med alls, det är bra att tänka igenom olika möjliga framtida scenarier för det ger bättre förståelse och man är förberedd den dag det inträffar.R Rkarlsson skrev:
Kanada anger att 17 % av deras sannolika fall av SARS avled. Hongkong anger att 6 % av fallen i åldersgruppen 25-44 år avled. I båda fallen högre risk för män.
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70863/WHO_CDS_CSR_GAR_2003.11_eng.pdf
Så 10 % dödlighet är något som har förekommit under ditt liv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
I Sverige säger man att det räcker med att man har tillfrisknat helt och hållet men i andra länder rekommenderas det att man väntar någon eller några få månader, däremot vet jag inte om det är/var pga. ökad risk för biverkningar eller för att prioritera de mest behövande medan det var ont om vaccin.timmelstad skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
De allra mest sjuka fick vård med hjälp av Ecmo.V växelventil skrev:
"Enligt Lars Falk finns en gemensam nämnare för alla patienter på Ecmo. Alla har varit ovaccinerade. Men i den gruppen finns några patienter som fortfarande förvånar läkarna. Det är unga människor, människor som inte är överviktiga och det finns inga tidigare sjukdomar och ändå drabbas de jättehårt av covid."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...mo-avdelning-det-har-lardomarna-fran-pandemin
Så man kan vara ung och inte tillhöra någon riskgrupp men ändå få en extremt svår covid.
Det blev ingen pandemi av sars. Har du exempel på något som spridigt sig till miljoner och dödat xx miljoner på 2 år ? Nej det var ju 100 år sen det hände.BirgitS skrev:Jag håller inte med alls, det är bra att tänka igenom olika möjliga framtida scenarier för det ger bättre förståelse och man är förberedd den dag det inträffar.
Kanada anger att 17 % av deras sannolika fall av SARS avled. Hongkong anger att 6 % av fallen i åldersgruppen 25-44 år avled. I båda fallen högre risk för män.
[länk]
Så 10 % dödlighet är något som har förekommit under ditt liv.
Hade du nämnt typ als så hade jag vaccinerat mig, men den sjukdomen är på blodigt allvar äcklig och dödlig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Är det garanterat att han inte har covid eller influensa?V växelventil skrev:
Man tror väl att det var för att hon tränade hårt för snart efter vaccineringen?V växelventil skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Allt som händer i framtiden har inte hänt tidigare. SARS var ett exempel på en sjukdom som också är orsakad av ett coronavirus och där en stor andel av de smittade dog. Det är ingen omöjlighet att en covidvariant med en liknande dödlighet och samtidigt med den smittsamhet som tidigare varianter har kan uppstå och därför är det bra att tänka över den situationen.R Rkarlsson skrev:
Risken att få ALS är ung. 0,3 % varav hälften avlider. Covid är något som nästan alla får på ett år. Så även om dödligheten är lägre i covid så är det ju så väldigt mycket större risk att bli sjuk att det uppväger i stor utsträckning.
Det är nog rätt äckligt att vara döende i covid också.
Du tänker nog på jennie öberg som gick ut för tidigt med träningen.BirgitS skrev:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/8QElJG/charlotte-kallas-okanda-bakslag
Hur menar du?Jag blev ju mer sjuk när jag vaccinerade mig?Hosta för mig som jag hade stör mig inte nämnvärt oavsett jag är sjuk eller frisk.BirgitS skrev:För att minska risken att smitta någon annan (som blir allvarligt sjuk eller dör).
Ärligt talat, ditt resonemang är ju helt obegripligt kortsiktigt.V växelventil skrev:
Vaccinet skyddar DIG mot allvarlig sjukdom. Det skyddet kostar dig risken att få milda influensaliknande symptom när du tar vaccinet. Det du får för besväret är att du slipper bli allvarligt sjuk.
Att jämföra med att:
1. Jag kanske inte blev sjuk alls och då var ju vaccinet värre ELLER
2. Min sjukdom var mildare än efter vaccinet
är inte relevant för det är inte DET du skyddar dig mot. Du skyddar dig mot allvarlig sjukdom och det har du ju sluppit efter vaccineringen får man anta.
Se det som vilken försäkring som helst. Den är inte gratis men ger dig skydd om det skiter sig rejält. Du kunde ha tur och inte drabbas av skada och då var försäkringen helt onödig.
I mitt fall fungerade det och jag vill inte bli sjuk igen som förra gången och som jag har hört så har en del blivit sämre efter dos 2.Och enligt forskning så ger en genomgång covid och 1 dos ett bra skydd.timmelstad skrev: